[Mech II] Oefeningen

Forum van 2de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#16 » Thu Jun 04, 2009 3:30 pm

piemel

<===3

hihihihiihihihihihi

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#17 » Thu Jun 04, 2009 5:06 pm

Ik had nog 1 vraagje bij die oefn van WB 5: waarom precies valt de term m(R-r)sin(thèta) d(thèta)/dt dx/dt weg uit de kinetische energie?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
Shiro
Posts: 40
Contact:

Post#18 » Thu Jun 04, 2009 6:03 pm

@Julie: Even antwoorden op mijn eigen vraag :P Wat ik dus dacht is dat we, wegens de harmonische benadering, de coëfficiënten bij de snelheden beperken tot 0de orde expansie, wanneer deze coëfficiënten afhankelijk zijn van de coördinaten (zie cursus p. 10). Dat is hier het geval vanwege die sinus die afhankelijk is van theta. En de 0de orde expansie van een sinus rond 0 is 0 dus die term valt weg. We expanderen rond 0 omdat we in de nieuwe coördinaten het evenwicht rond 0 beschouwen (danku Christophe, echt achterlijk dat ik dat zelf niet doorhad). Na zoveel keer 0 te zeggen in één alinea hoop ik niet dat uw hersens zich daardoor laten beïnvloeden. 0. :twisted:
Bounce a graviton particle beam off the main deflector dish~
Thats the way we do things, lad, we're making shit up as we wish~~

Pieter Taels
Posts: 135

Post#19 » Thu Jun 04, 2009 6:19 pm

Heel erg bedankt, Caroline, ik snap het nu!
Een makkelijkere manier om de kinetische energie van de cilinder te berekenen is door te stellen:
T (cilinder) = 0,5 m (d BGL /dt )²

de booglengte wordt gegeven door: BGL = theta * (R-r)

Dan krijg je=
T (cilinder) = 0,5 m (R - r)² (d theta / dt)²

Hier moet je dan nog de kinetische energie bij tellen die de cilinder wint wanneer de ramp beweegt:
... + 0,5 m (dx/dt)²

Pieter Taels
Posts: 135

Post#20 » Thu Jun 04, 2009 6:41 pm

Ik heb nog een heel belangrijke vraag over werkblad 7 oef 3.

Het baken zendt lichtpulsen uit met een tijdsinterval van 1 s. Het vliegend ruimteschip ontvangt deze pulsen met een tijdsinterval van 3s.

In het stelsel van het baken krijg je dus:
delta tau = 1*c
delta x = 0

Dit kun je transformeren naar het stelsel van het ruimteschip:

delta tau '= gamma delta tau + gamma beta delta x
delta x ' = gamma beta delta tau + gamma delta x

Volgens de notities van Christophe is delta tau ' gelijk aan drie seconden.
Volgens mij is delta tau ' echter de duur tussen het uitzenden van de lichtpulsen door het baken in het stelsel van het ruimteschip. Aangezien drie seconden het tijdsverschil is tussen het ontvangen van het licht door het ruimteschip moet gelden:
3 * c = delta tau ' + delta x '

Wie heeft gelijk??? Als ik geen gelijk heb betekent dat dat we bij algemene fouten hebben gemaakt in de les en dat ik de relativiteitoefening op mijn examen verpest heb

Pïeter

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#21 » Thu Jun 04, 2009 6:46 pm

Ok Caroline nu snap ik het wel :p! Mercikes!
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

Caro

Post#22 » Thu Jun 04, 2009 7:32 pm

Hey,

kan iemand mij is vertellen wat de aantrekkingsbassin is? wat ik vind dat echt nergens :)

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#23 » Thu Jun 04, 2009 7:40 pm

Het Aantrekkingsbasin van een fixpunt is de verzameling punten die als ze worden toegepast op de functie naar dat fixpunt zullen convergeren.

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#24 » Thu Jun 04, 2009 7:43 pm

Pieter Taels wrote:Ik heb nog een heel belangrijke vraag over werkblad 7 oef 3.

Het baken zendt lichtpulsen uit met een tijdsinterval van 1 s. Het vliegend ruimteschip ontvangt deze pulsen met een tijdsinterval van 3s.

In het stelsel van het baken krijg je dus:
delta tau = 1*c
delta x = 0

Dit kun je transformeren naar het stelsel van het ruimteschip:

delta tau '= gamma delta tau + gamma beta delta x
delta x ' = gamma beta delta tau + gamma delta x

Volgens de notities van Christophe is delta tau ' gelijk aan drie seconden.
Volgens mij is delta tau ' echter de duur tussen het uitzenden van de lichtpulsen door het baken in het stelsel van het ruimteschip. Aangezien drie seconden het tijdsverschil is tussen het ontvangen van het licht door het ruimteschip moet gelden:
3 * c = delta tau ' + delta x '

Wie heeft gelijk??? Als ik geen gelijk heb betekent dat dat we bij algemene fouten hebben gemaakt in de les en dat ik de relativiteitoefening op mijn examen verpest heb

Pïeter
Probeer eerst de vraag te lezen Pieter en dan de oefening op te lossen. HET RUIMTESCHIP ONTVANGT de signalen met een tijdsverschil van 3seconden.

OK ik snap je probleem, maar ik weet nog dat ik die vraag stelde aan SANDRA en zei zij dat het zo moest.
De vraagstelling is gewoon ambigu.
Last edited by christophe on Thu Jun 04, 2009 7:45 pm, edited 2 times in total.

Caro

Post#25 » Thu Jun 04, 2009 7:44 pm

merci christophe
En het examen is toch gesloten boek?

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#26 » Thu Jun 04, 2009 7:46 pm

Ik denk het wel, dus leer al de gebruikte formules van buiten.

Pieter Taels
Posts: 135

Post#27 » Thu Jun 04, 2009 7:51 pm

christophe wrote:
Pieter Taels wrote:Ik heb nog een heel belangrijke vraag over werkblad 7 oef 3.

Het baken zendt lichtpulsen uit met een tijdsinterval van 1 s. Het vliegend ruimteschip ontvangt deze pulsen met een tijdsinterval van 3s.

In het stelsel van het baken krijg je dus:
delta tau = 1*c
delta x = 0

Dit kun je transformeren naar het stelsel van het ruimteschip:

delta tau '= gamma delta tau + gamma beta delta x
delta x ' = gamma beta delta tau + gamma delta x

Volgens de notities van Christophe is delta tau ' gelijk aan drie seconden.
Volgens mij is delta tau ' echter de duur tussen het uitzenden van de lichtpulsen door het baken in het stelsel van het ruimteschip. Aangezien drie seconden het tijdsverschil is tussen het ontvangen van het licht door het ruimteschip moet gelden:
3 * c = delta tau ' + delta x '

Wie heeft gelijk??? Als ik geen gelijk heb betekent dat dat we bij algemene fouten hebben gemaakt in de les en dat ik de relativiteitoefening op mijn examen verpest heb

Pïeter
Probeer eerst de vraag te lezen Pieter en dan de oefening op te lossen. HET RUIMTESCHIP ONTVANGT de signalen met een tijdsverschil van 3seconden.

OK ik snap je probleem, maar ik weet nog dat ik die vraag stelde aan SANDRA en zei zij dat het zo moest.
De vraagstelling is gewoon ambigu.
Hier moet je niet zo snel over gaan, dit heeft grote gevolgen!
De vraag is: houdt de lorentztransformatie rekening met de tijd die het licht nodig heeft om van het baken naar het ruimteschip te gaan, of moet je die er zelf aan toevoegen?

Willen jullie daar ook eens over nadenken, liefste klasgenootjes, dit heeft nogal grote gevolgen!

Persoonlijk denk ik dat ik het altijd fout had en dat de lorentztransf. dat wel degelijk mee in rekening brengt. Christophe had dus gelijk.

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#28 » Thu Jun 04, 2009 8:02 pm

Pieter daar moet ge niet over nadenken.

Ge moet enkel denken, wat zijn de 2 gebeurtenissen en wat is het tijdsverschil en ruimtelijk verschil ertussen in het desbetreffende stelsel.

DUS JIJ HEBT GELIJK.

Gebeurtenis 1: ONTVANGEN PULS 1
Gebeurtenis 2: ONTVANGEN PULS 2

Tijdsverschil: /\T'
PULS 1 vertrekt op t'1
Gaat naar ruimteschip, op moment van ontvangen op afstand x'1 dus T1 = t'1 + x'1/c

PULS 2 vertrekt op t'2
Gaat naar ruimteschip, op moment van ontvangen op afstand x'2 dus T'2 = t'2 + x'2/c

/\T' = /\t' + /\x'/c = 3 s
Ruimtelijk verschil: /\x'
Last edited by christophe on Thu Jun 04, 2009 8:13 pm, edited 2 times in total.

User avatar
christophe
Posts: 442

Post#29 » Thu Jun 04, 2009 8:11 pm

Ik heb het opgelost en ik kreeg een tweedegraadsvgl. in V/c.

Ik vond: V/c = 7/10 = 0.7

Met de andere methode vond ik ongeveer V/c = 0.94

Maar het feit dat de discriminant zo mooi uitkwam wijst er op dat PIETER, MIJN GOEDE VRIEND, het juist had.

Bedankt Pieter.
Bedankt voor je wijsheid met me te delen.

Pieter Taels
Posts: 135

Post#30 » Thu Jun 04, 2009 8:40 pm

Ik weet het niet..

Kan alsjeblieft iemand van onze nog slimmere klasgenootjes hier eens over nadenken?

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron