Vergelijkingen op een pc tikken

Forum van 2de Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Vergelijkingen op een pc tikken

Post#1 » Sun May 31, 2009 4:01 pm

Beste mensen,

Ik heb een schitterende bron gevonden om allerlei vergelijkingen in Word te tikken zonder gebruik te maken van de muis:
http://www.unicode.org/notes/tn28/UTN28 ... ath-v2.pdf

Ik ben het aan het samenvatten voor de simpele mens onder ons (en zodat ge het niet helemaal moet lezen).

Er is natuurlijk ook LaTeX, maar Unicode is ook nog geeky genoeg

Hij staat voorlopig hier: http://www.mediafire.com/?sharekey=e3ce ... f6e8ebb871

Ik heb nog wel wat hulp nodig inzake grenzen voor integralen, sommen, en producten. Ook wil een limiet met daaronder n->inf nog niet goed lukken. Merci!

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#2 » Sun May 31, 2009 6:48 pm

Ruben, Ruben toch :D met wat houdt gij u allemaal bezig tijdens de blok voor theoretische fysica ^^. En ik zou wel willen helpen, maar ik zal nogal van weinig nut zijn als het iets met informatica te maken heeft :oops:...
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#3 » Sun May 31, 2009 8:43 pm

:D

Ik was eens aan t zoeke naar een manier om die vergelijkingen te nummeren (das toch zo schoon gedaan in de cursus van theoretische fysica hé :p), maar da ga nog nie gemakkelijk :(

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#4 » Sun May 31, 2009 10:12 pm

uhu die gebruik ik al vaak voor experimentele, zeker alt + 0177 eens proberen, dat werkt zelfs hier gewoon

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#5 » Sun May 31, 2009 10:22 pm

vergelijkingen nummeren is in latex ni moeilijk :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#6 » Sun May 31, 2009 10:58 pm

Haha :D die alt 0177 gebruik ik ook altijd voor +/-, das zo één van de enige toestcombinaties die ik ken :?
*La sagesse, c'est d'avoir des rêves suffisamment grand, pour ne pas les perdre de vue quand on les poursuit.* (Oscar Wilde)

User avatar
rubenvb
Posts: 96

Post#7 » Mon Jun 01, 2009 5:29 pm

Das grappig, ik tik gewoon "+-" en da s geflikt :D

vglen nummeren is t enige da ontbreekt in Word 2007, k zal is zien of da Openoffice.org da enigszins kan...

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#8 » Tue Dec 08, 2009 10:33 pm

In Word 2007 en 2010 kan je betrekkelijk eenvoudig, zonder je muis of een document over Unicode karakters te gebruiken, een heel document uittypen vol met wiskundige vergelijkingen.

Allereerst moet je de ingave in de vergelijking modus plaatsen, met de muis kan dit in de buurt van waar je tabellen invoegt, met het toetsenbord is dit kort ALT+= of drukken op ALT gevolgt door de letters die neerkomen op Invoegen -> Wiskundige vergelijking. Zelf werk ik in een engelse versie dus de benaming kan verschillen, verder werkt het drukken van de ALT toets vrij intuitief.

Wanneer je in die modus zit kan je met een soortgelijke wijze als LaTeX een formule gaan uittypen, deze zie je de dan live op het scherm veranderen zodat je direct mogelijke fouten kan waarnemen.

Wanneer je iets niet weet kan je via de Ribbon (via muis of natuurlijk via ALT met letters en de pijltjestoetsen) een symbool of een speciale schrijfwijze gaan kiezen, als je hier met de muis over gaat krijg je voor veel gevallen ook de korte schrijfwijze. Je kan ook nog altijd zelf deze korte schrijfwijzes aanpassen in de buurt van de autocorrectie opties.

\int_a^b x^2

\sum_(i=1)^n i

\prod_(j=0)^n j

\lim_(n->\infty) n

levert dus in Word als vergelijkingen:









Wanneer je nu naar een volgende regel wilt gaan kan je ENTER drukken om terug naar gewone tekst te gaan of CTRL+ENTER om in de wiskundige modus te blijven. Het nummeren van vergelijking werkt net zoals dat gebeurt bij tekst: Eerste regel nummer plaatsen, Wiskundige vergelijing typen, ENTER, Wiskundige vergelijing typen, ENTER, ...

Een handige introductie, een tabel om vergelijkingen te nummeren is dus ook een oplossing.

Een alternatief is natuurlijk om zoals Fristi suggereert LaTeX te leren, zo kan je jouw document in een meer semantische wijze typen met tal van andere voordelen. Heb geen idee of OpenOffice een degelijke manier voorziet om vergelijkingen zonder muis uit te typen.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#9 » Wed Dec 09, 2009 12:38 am

Tom wrote:Heb geen idee of OpenOffice een degelijke manier voorziet om vergelijkingen zonder muis uit te typen.
Dacht van wel. Laatste keer dat ik dat geprobeerd heb kon ik gewoon tekstueel mijn vergelijkingen intikken, weliswaar in de vergelijkingseditor van OOo...
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

AAAARGH
Posts: 1

Re: Vergelijkingen op een pc tikken

Post#10 » Wed Sep 08, 2010 7:38 pm

Okee lieve mensen, deze moet ik even kwijt: Waarom denken mensen f&%$gv_&%$%k niet dat ik mijn vergelijkingen moet nummeren!!!! AAARGH ik gebruik nooit word meer!

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: Vergelijkingen op een pc tikken

Post#11 » Wed Sep 08, 2010 7:41 pm

AAAARGH wrote:Okee lieve mensen, deze moet ik even kwijt: Waarom denken mensen f&%$gv_&%$%k niet dat ik mijn vergelijkingen moet nummeren!!!! AAARGH ik gebruik nooit word meer!
Goh, waarom mensen niet denken dat je jouw vergelijkingen nummeren... geen idee eigenlijk.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Tom
Posts: 602

Re: Vergelijkingen op een pc tikken

Post#12 » Sat Sep 11, 2010 3:07 am

Er klopt iets niet met je zin, maar vergelijkingen nummeren is gewoon mogelijk hoor.

http://blogs.msdn.com/b/microsoft_offic ... ering.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jonesxml.com/jobailor/equati ... pters.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “2de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron