Informatica I

Forum van 1ste Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Informatica I

Post#1 » Thu Apr 10, 2008 11:52 pm

Volgens mij ontbrak er voor dit vak nog een topic, dus bij deze :) En is 't zowat interessant ? Goed gegeven ? Nieuwe lesgever naar 't schijnt ;)

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#2 » Fri Apr 11, 2008 2:23 pm

gij weet blijkbaar iets da wij ni weten ... :?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Quintus Maximus
Posts: 222

Post#3 » Fri Apr 11, 2008 2:34 pm

http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.OOD200 ... l=1BFYS-10

Blijkbaar gegeven door Philippe Michiels, was da genen assistent??
[img]http://users.skynet.be/quintensoetens/sigG4.jpg[/img]

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#4 » Fri Apr 11, 2008 3:44 pm

Robbe wrote:gij weet blijkbaar iets da wij ni weten ... :?
Ahahaha!!! :twisted:

De esoterische kernwoorden zijn nerd, wannabee, apenbakkes, XML en haardroger.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#5 » Fri Apr 11, 2008 11:13 pm

Beasty wrote:
Robbe wrote:gij weet blijkbaar iets da wij ni weten ... :?
Ahahaha!!! :twisted:

De esoterische kernwoorden zijn nerd, wannabee, apenbakkes, XML en haardroger.
hmm, die haardroger doet me aan gino peeters denken :?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

amy
WOZ
Posts: 483

Post#6 » Sat May 31, 2008 5:17 pm

k beasti hebt ge nog meer sappige details over michiels die ge mij nog nie had verteld? want ge moet u nie inhoude zenne....

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#7 » Sat May 31, 2008 5:33 pm

wilt ge em blackmailen mss? :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#8 » Sat May 31, 2008 5:55 pm

tja het examen van hem is net voorbij. Maar hij komt volgend jaar niet terug omdat ze tegen dan waarschijnlijk iemand als prof hebben aangesteld die dat vak dan ook gaat geven, hij was enkel interim.

Ben

amy
WOZ
Posts: 483

Post#9 » Mon Jun 02, 2008 1:06 pm

kga daar nie op antwoorde fristi.... het forum heeft soms luisterende oortjes.... :roll:

amy
WOZ
Posts: 483

Post#10 » Mon Aug 18, 2008 10:07 am

ik had eens een vraagje. Het gaat over de Von Neumann-Architectuur.
Eén van de vier delen van deze architectuur is de invoer en uitvoerapparatuur. Nu staat er in mijn cursus dit:
Klavieren, fotocellen,... en andere apparatuur communiceren allemaal met de computer via transducers die signalen van de randapparatuur omzetten naar voor de computer begrijpbare signalen of omgekeerd. Uiteindelijk komen die gegevens in het geheugen terecht of veroorzaken ze zogenaamde interupts die een zekere reactie uitlokken van het systeem.
DIe transducers zijn dus gewoon "vertalers" en die interupts, mag ik da zien da dan het systeem ook weet bij een bepaalde interupt dat het weet wat het moet doen? Ik kan mij dat gewoon heel moeilijk voorstellen. Kan iemand mss een voorbeeldje geven of zo?
Ik ben nie zo goe in informatica dus ik zou het appreciëre moest ge het in het nederlands uitlegge en het informaticataaltje vermijdt, kbegrijp er dan nog minder van...:S.
Thanks anyway!

amy
WOZ
Posts: 483

Post#11 » Mon Aug 18, 2008 10:13 am

En eum wat is dan het verschil tussen een interface en transducers? Beiden vertalen de gegevens van het éne deel van het systeem naar de "taal" van het deel van het systeem waar de gegevens naartoe moete....
Of zie ik het fout?

amy
WOZ
Posts: 483

Post#12 » Mon Aug 18, 2008 11:05 am

ennog een vraagje. Een verzameling stack frames, mag ik da zien als gewoon "rijmatrices" met de gegevens van de stack netjes in geordend?
En dat dan als meer gegevens in stack worden gestoken, dat dan extra rijmatrices worden aangemaakt om gegevens in te zette?

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#13 » Mon Aug 18, 2008 12:53 pm

hm, owkay, this is going over my head.

Tzit zo, wij hebben dit nog niet gezien, dus het geen ik daar van weet is gebaseerd op men algemene kennis van die dingen, kan ook ni garanderen dat da juist is..spijitg genoeg.

Maar uhm, alsk seffes mijn pauze heb zalk wel is wa rondlezen :)

EDIT:
Wa betreft die transducer en dien interface, zoals ik het zie zet uwen transducer u signaal om, den interface zorgt da de computere met dit signaal kan werken. (geeen garanties op juistheid)


wa betreft die interrupts, ja ne pc weet dan wat hem moet doen, als er nen interrupt plaatsvindt dan gaat die nen bijhorenden interrupt handler in actie laten schieten.
meer uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupts

wa betreft de stack, ben ni zeker hoe da in u cursus staat, kan er ni echt op antwoorde, kzou zeggen lees dit is (hoewel tkan zijn da het het nog verwarrender maakt :P):
http://en.wikipedia.org/wiki/Stack_frame#Structure
Maar een stackframe is in ieder geval de verzameling van de gegevens van een bepaalde procedure van oproep tot return.

Of ge kunt wachten tot als er iemand van een hoger jaar het is leest :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#14 » Mon Aug 18, 2008 2:18 pm

Amy: over input en output en interrupts kan je hier meer vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Microcontroller

Wat er bedoeld wordt met transducers weet ik niet. Een transducer is een term uit de ingenieurswereld en dient voor zover ik weet voor het omzetten van de ene soort energie in een andere vorm. Ik vind het nogal vreemd dat dat hier voorkomt. Ik neem aan dat men het heeft over Analoog-naar-Digitaal Converters (ADC) of Digitaal-naar-Analoog (DAC): deze zetten signalen van randapparatuur (bvb videobeelden van een webcam) om in bits en bytes. Sensoren (vb voor temperatuur) kunnen ook bedoeld worden.

Wat een interface is hangt af van in welke context je dat woord gebruikt. Als het over randapparatuur gaat is een interface gewoon een manier waarop je een computer kan manipuleren. Het toetsenbord en de muis zijn input interfaces, want je kan letters mee naar de computer sturen en coordinaten (van de muis) doorgeven aan de computer. Het beeldscherm is een output-interface, je computer gebruikt het om gegevens over zichzelf te communiceren naar jou.

Als het over elektronica-ontwerp gaat kan een interface ook een set van afspraken zijn over een component, die je moet aanvaarden om hem goed te kunnen gebruiken. In het voorbeeld van een microcontroller kan een van die afspraken zijn dat je gegevens per 8 bits op de pinnen zet, of per 16 of per 32. Welke pinnen van de computerchip dienen voor welke data te ontvangen, maakt ook deel uit van zulke afspraken. Al deze gegevens die uitleggen wat de chip kan aanvaarden van input en hoe de output eruit ziet, vormen de 'interface' van de chip. Zie het als een black-box: je weet niet hoe binnenin alle berekeningen gebeuren, je weet niet op welke plaats zich overal transistors bevinden. Je weet enkel dat als je op de eerste 8 pinnen een getal codeert en op de tweede 8 pinnen een ander getal, dat er op de 3e acht pinnen de som ervan uitkomt. Deze specificaties vormen de interface van de chip.

Een 'interface' is dus min of meer een algemene term voor een set van afspraken zodat verschillende componenten (en bvb ook mens en computer) elkaar kunnen begrijpen, en betekenis kunnen geven aan de signalen die ze naar elkaar versturen.

amy
WOZ
Posts: 483

Post#15 » Mon Aug 18, 2008 2:31 pm

ok, thanks voor de uitleg :) .
Ik weet ondertussen ook het verschil tussen de tranducers en interface zoals in mijn cursus stond uitgelegd. Ik moest het blijkbaar zien als de interface dat echt de onderdelen zijn die communicatie tussen verschillende componenten mogelijk maakt. Terwijl de tranducers niet eens een onderdeel zijn van het computersysteem. Maar als jullie dat niet echt in detail leren vind ik dat ik het als 1ste bachelor fysica zeker niet moet kunne :) .

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron