Analyse II

Forum van 1ste Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#31 » Tue Jun 17, 2008 11:07 pm

verwacht je maar niet aan iets kei simpel :wink: daar is Stijn Verwulgen volgens mij niet gekend voor. Voor de richting Wiskunde (ik veronderstel dat dit hetzelfde is voor jullie richting) liggen de helft of meer van de oefeningen in de lijn van oefeningen die tijdens de oefeningensessies gezien werden maar net iets verschillend om te zien of het goed begrepen is. Een paar andere oefeningen zitten erbij "om de geniale studenten van de slimme te onderscheiden" (quote van Stijn Verwulgen).
Als je theorie goeg gegaan is dan zouden de oefeningen geen probleem mogen zijn hoor :wink:
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#32 » Wed Jun 18, 2008 1:03 am

pff dus eigenlijk niet zoveel aan voor te bereiden, gewoon zien dat je kan wat we in de klas gedaan hebben en hopen dat je er met je hoofd bij bent op het examen.

User avatar
Julie
WOZ
Posts: 527

Post#33 » Wed Jun 18, 2008 8:10 pm

Ah ok :) spannend, maar we zien wel, den theorie is vrij goed gegaan, en de oefn van in de les snap ik wel (denk ik :wink: )...
Succes nog allemaal met de laatste examens, nog een goei week en we zijn ervan af :D !!

amy
WOZ
Posts: 483

Post#34 » Fri Aug 08, 2008 1:51 pm

ik heb eens een vraagje, op p 12 puntje 1.30. BIj zowel 1) en 2) . Waarvoor staat die Y eigenlijk in het linkerlid?

amy
WOZ
Posts: 483

Post#35 » Fri Aug 08, 2008 2:03 pm

is dit dan de grootste verzameling (of metrische ruimte) waar de bol een element van is?

Sem
Posts: 92

Post#36 » Fri Aug 08, 2008 4:11 pm

Hopelijk zijn die cursussen nog hetzelfde als twee jaar geleden...



Is de open bol in met straal en middelpunt ,dus



Deze eigenschap is een toepassing van de definitie van de metriek op deelruimten van een metrische ruimte.

Wat dus als oefening aangetoond `moet' worden is de gelijkheid



De Y is hier gewoon een willekeurige deelverzameling van uw grotere metrische ruimte X. Deze eigenschap karakteriseert open en gesloten bollen in metrische deelruimten.

amy
WOZ
Posts: 483

Post#37 » Fri Aug 08, 2008 7:08 pm

ok, ik dacht het al, maar mijn analytische vaardigheden moeten nog wat bijgeschaaft worden..
Dus enorm bedankt!

amy
WOZ
Posts: 483

Post#38 » Sat Aug 09, 2008 2:38 pm

Nog eens seen vraagje...
Wanneer 2 rijen (xn)n en (yn)n in X met f:X-->Y (en X en Y zijn metrische ruimten) en deze 2 rijen zijn equivalent mag ik dan xn convergeert naar x gebruiken als ik stel dat xn--> x <=> yn-->y?

als dezelfde 2 equivalente rijen in X met f:X-->Y wederom geldt waarbij X en Y metrische ruimten zijn. En ik wil equivalentie vb in mijn bewijs gebruiken maar er is enkel gesteld dat xn adhereert aan x. Dan is de enigste manier om die equivalentie te bewijsen toch zowiezo stellen dat xn convergeert naar x (en dus x enigste adherentiepunt is) en dan zo weer stellen dat xn-->x <=> yn-->y hé? Of is er nog een andere manier?

amy
WOZ
Posts: 483

Post#39 » Wed Aug 13, 2008 10:42 am

ok, ik h eb het antwoord gevonde, maar voor diegene die volgende jaar of zo dezelfde vraag hebben, hier is mijn antwoord op mijn vraag:

Eigenlijk gooide ik 2 begrippen door elkaar, namelijk uniforme continuïteit en equivalente rijen. Als f:X-->Y uniform continu is en je hebt 2 rijen (xn)n en (yn)n die equivalent zijn in X dan moeten zij dus inderdaar ook equivalente beelden hebben. En dat wil op zijn beurt weer zeggen dat xn-->x en yn-->x want andere kan d(xn,yn) niet convergeren naar O. Met andere woorden zullen de termen van de 2 rijen naar hetzelfde punt convergeren op oneindig. En omdat hun beelden ook equivalten (= uniforme continuïteit) moet daar dus ook d(f(xn), f(yn)) naar O convergeren. Wederom moeten dus de beelden van de termen van de 2 rijen naar hetzelfde punt convergeren op oneindig. En dus mogen we dan idd stellen dat als onze 2 aannames gelden, dat dan xn-->x <=> yn--> x => f(xn)--> f(x) <=> f(yn)--> f(x).

hehe... tis eigenlijk niet heel moeilijk, maar het ligt hem gewoon in die ontzettende vele verbanden tussen de verschillende begrippen...

anyway, ik begrijp het nu en ik ben daar dus echt wel euforisch over!!!
(nu maar hope da er geen wiskundige of zo ga zegge da wa ik heb geschreve fout is.... :S)

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron