Algemene Fysica I

Forum van 1ste Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Evitje
WOZ
Posts: 640

Algemene Fysica I

Post#1 » Wed Jul 25, 2007 4:07 pm

P 4.29: de eerste formule van overdruk in een zeepbel. snap niet volledig hoe ik daar aan zou moeten geraken :)
Men moet niet steeds dezelfde fout maken; er is keus genoeg

User avatar
Daniel
WOZ
Posts: 179

Post#2 » Wed Jul 25, 2007 4:29 pm

linkerlid (kracht op bel, berekend m.b.v. opp'spanning):


2 -> 2 grenslagen

-> totale oppervlakte




rechterlid (kracht op bel, berekent m.b.v. druk):


-> vertic drukcomponent

(infinitesimale
oppervlakte):

(kleine r: zie tekening): stelt omtrek van de cirkel voor op een bepaalde hoogte
: straal x hoek = booglengte => infinitesimaal stukje booglengte



beetje duidelijk?
edit(Robbe): TeXified

Sem
Posts: 92

Post#3 » Thu Aug 02, 2007 5:08 pm

Ik heb ook enkele vraagjes over de cursus algemene fysica 1.

p 3.59
" Een inwendige puntmassa P(m) op een afstand r van het middelpunt O wordt enkel aangetrokken door de massa M (r/R)^3 van een bol met straal r. "

Hoe komt men aan de vermeende massa M (r/R)^3 ?

p3.74
" Door kwantisatie zijn enkel discrete energieniveaus mogelijk..."

Wat wordt er bedoeld met 'discrete energieniveaus', wat bedoeld men m.a.w. met discreet in betrekking tot energieniveaus ?

Alvast bedankt

Jan
WOZ
Posts: 605

Post#4 » Sun Aug 05, 2007 1:43 am

Ik heb mijne cursus Algemene 1 van onder het stof gehaald, mss kan ik je wel helpen :P
Sem wrote:p 3.59
" Een inwendige puntmassa P(m) op een afstand r van het middelpunt O wordt enkel aangetrokken door de massa M (r/R)^3 van een bol met straal r. "

Hoe komt men aan de vermeende massa M (r/R)^3 ?
De totale aantrekking op een puntmassa in een homogene bolschil is nul. De aantrekking van een homogene bolschil op een puntmassa erbuiten is alsof de totale massa vd bolschil in het centrum is geplaatst.
Voor de aantrekkingskracht van een homogene bol op een inwendige puntmassa hoef je geen rekening te houden met de massa van de bol die verder van het centrum verwijderd is dan de puntmassa zelf (aangezien een bol is opgebouwd uit elementaire bolschillen).
Je moet dus enkel rekening houden met de massa van de bol binnen een straal . Deze massa is:

aangezien als de straal van de bol is.
De massa van de volledige bol (straal ) is dus:

en dus uiteindelijk:
Sem wrote:p3.74
" Door kwantisatie zijn enkel discrete energieniveaus mogelijk..."

Wat wordt er bedoeld met 'discrete energieniveaus', wat bedoeld men m.a.w. met discreet in betrekking tot energieniveaus ?
In de afleiding leer je dat de afstand van een elektron tot de kern niet willekeurig is: met . De stralen van de elektronenbanen zijn dus discreet, de elektronen kunnen dus slechts op enkele vaste afstanden van de kern verwijderd zijn. Met elke baan is één bepaalde energie geassocieerd, de bindingsenergie van het elektron. Voor gelijkaardige atomen zijn die energieën telkens hetzelfde.

Er is de voorbije jaren wss wel het een en ander veranderd aan de cursus. Maar bij mij staat er naast deze uitleg een grafiekje van de energie, in die grafiek is echter een continue kromme te zien, dat kan dus wel wat verwarrend werken :?

Verbeter mij gerust als ik het fout voorheb :D
WINAK Mentor 2005-2006
WINAK Hagar & Schachtentemmer 2006-2007
WINAK Hagar 2007-2008
WINAK Vice-praeses & Cantor 2008-2009
WINAK Hagar 2009-2010
WINAK Peter 2010-2011

User avatar
Evitje
WOZ
Posts: 640

Post#5 » Fri Aug 10, 2007 7:22 pm

p 6.11

indien we tweede orde termen verwaarlozen in sx²...
wat er dan juist gebeurd begrijp ik niet goed

hoe je dan uiteindelijk

Men moet niet steeds dezelfde fout maken; er is keus genoeg

Sem
Posts: 92

Post#6 » Fri Aug 10, 2007 8:43 pm

Omdat die formule moet gelden moeten die termen en verdwijnen zoals er in de cursus staat.

Er komen twee termen voor waarin met vermenigvuldigd wordtmet een bepaalde factor namelijk: en als je die twee termen optelt en gelijkstelt aan nul vind je dat

Waarom doe je zoiets? Omdat dit een manier is om die termen weg te werken.

Als je nu in die lange uitdrukking vervangt door en een soortgelijke redenering toepast voor vind je de gegeven waarde voor .

Ik denk dat het zo iets moet zijn , maar verbeter mij gerust als ik het mis heb.

Alexander
Posts: 39

Post#7 » Mon Aug 20, 2007 5:46 pm

Als iemand de geüpdate tuyeaux van algemene 1 hier ook even zou kunnen zetten zou het geappreciëerd worden.

User avatar
Evitje
WOZ
Posts: 640

Post#8 » Mon Aug 20, 2007 6:09 pm

Algemene Fysica 1 theorie:

1) Hydrostatica:
- Bereken de drukkracht op de wand van een vat gevuld met vloeistof tot op een hoogte h.
- Moet je het resultaat aanpassen als je de capillaire opstijging langs de wand meeneemt?

2) Hydrodynamica:
- Basisformule van de hydrodynamica?
- Hoe meet je de snelheid van een fluïdum door een buis?

3) Kinetische gastheorie:
- Wanneer spreekt men van 'damp' en wanneer van 'gas'?
- Definieer:
* tripelpunt
* kritisch punt
* ideaal gas
- Toon aan dat de totale energie van een gas gegeven wordt door 3/2kT.
- Welke aannames zijn nodig opdat bovenstaande redenering correct zou zijn?
Men moet niet steeds dezelfde fout maken; er is keus genoeg

User avatar
Dokter Physics
Posts: 3

Tussendoor testje algemene fysica

Post#9 » Sat Oct 27, 2007 10:42 pm

Heeft iemand van de vorige jaren toevallig een tussentijds testje van algemene fysica I?
Het gaat over hoofdstuk 2, kinematica ...

Groetjes

Sem
Posts: 92

Post#10 » Sun Oct 28, 2007 7:23 am

Vorig jaar was die tussentijdse test Algemene Fysica 1 eigenlijk een selectie van vragen uit de tuyeaux's.

Wat je zeker mag verwachten is uit te leggen wat relatieve, absolute en meesleepbeweging is en het atoommodel van Bohr. Dat zijn toch wel stokpaardjes...

User avatar
Dokter Physics
Posts: 3

Post#11 » Sun Oct 28, 2007 8:33 am

Ok, Bedankt
Weet je ook toevallig waar je de tuyaux's kan vinden?
Vroeger stonden ze op de site van WINAK, maar ik vind ze daar niet meer ...

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#12 » Sun Oct 28, 2007 6:10 pm

die gaan er binnekort opstaan. Een beetje geduld, er wordt aan gewerkt.
Als ik het mij goed herinner was tussentijdse test van fysica vrij vergelijkbaar met toetsen in het middelbaar waar je moet aantonen dat je je theorie kent. Ik denk niet dat je verder dan wat er in de cursus staat moet denken.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests