[Experimentele] Cp/Cv

Forum van 1ste Bachelor Fysica.

Moderator: Praesidium

User avatar
Skyggen
Posts: 15

[Experimentele] Cp/Cv

Post#1 » Fri Dec 22, 2006 3:20 am

jep, idd, dus bij deze:

aangezien dak het antwoord nog altij nerges heb gevonne (als ge een voorstel hebt liefst snel tmoe morge binne zen :p):

hoe geraak ik van : ln(P0/Patm)/ln(P0/P1)

naar: (P0-Patm)/(P0-P1)

tis mss iet stoem of simpel mor ik vinnet alleszinds ni (nog steeds ni)

ciaowkes

User avatar
Sven
Posts: 145

Post#2 » Fri Dec 22, 2006 9:48 am

Ik heb van je bericht een nieuwe topic gemaakt: dat is overzichtelijker. De titel is wat verkeerd, maar die krijg ik niet meer aangepast...

Op je vraag weet ik ook niet direct het antwoord, en ik kan het niet gaan opzoeken omdat ik dat experiment zelf nooit gedaan heb.

User avatar
vreesje
Posts: 32

Post#3 » Fri Dec 22, 2006 10:56 am

Ik heb dat verslag vroeger ook gemaakt, maar ik heb niet exact dezelfde formules als jij.
Bij mij was het de bedoeling die gamma factor te berekenen, en na wat rekenwerk kwam je dan hierop uit:


wat geeft:


Jouw twee formules zijn volgens mij alleszins niet gelijk dus je kan moeilijk van het ene naar het andere gaan.

hoop dat dit een beetje nuttig kon zijn
Nature uses only the longest threads to weave her patterns, so that each small piece of her fabric reveals the organization of the entire tapestry.
[Richard P. Feynman]

User avatar
Amben
Posts: 8

Post#4 » Fri Dec 22, 2006 11:12 am

Ik heb beide formules eens in Maple ingegeven en die leek weer te geven dat het niet gelijk is voor waarden van en die ver uit elkaar lagen. Dit kan echter een Taylorbenadering zijn: eerst de logaritmes uitgewerkt door te het logaritme van een breuk te vervangen door het verschil van de logaritmes en daarna elk van de logaritmes te benaderen dmv orde Taylor. Dit geeft:

voor elk van de 4 logaritmes waarbij x telkens wegvalt in teller en noemer van de uitdrukking:

Ik hoop dat ik hier geen zware rekenfouten heb gemaakt maar dit lijkt me een redelijke verklaring.
Physics is simple. Physicists are not. - Edward Teller

User avatar
Skyggen
Posts: 15

Post#5 » Tue Dec 26, 2006 10:57 am

de juiste uitwerkign heb ik niet gevonden, maar het bovestaande kan wel kloppen, het is nl niet exact ehtzelfde maar een benadering met reeksontwikkeling

alleszinds bedankt

ciao

Return to “1ste Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron