On relativity, absolute space, time and velocity

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

On relativity, absolute space, time and velocity

Post#1 » Sun Nov 28, 2010 8:25 pm

Beste mede fysici!

Hier een discussiepuntje. In mijn mailbox kreeg ik net onderstaande mail. Als ik het goed begrijp probeert men een argumentatie te ontwikkelen die de relativiteitstheorie afbreekt. Meer info vinden jullie op http://www.absolute-relativity.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je tijd hebt, lees het dan eens door en probeer er eens een overview van te maken, wie weet geraak je er nog mee uit!

Ben
Dag Ben en Joachim,

ik heb jullie E-mail adressen via de WINAK website gevonden.

Kunnen jullie eens bij de studenten fysica de website http://www.absolute-relativity.be" onclick="window.open(this.href);return false; voorleggen en hun vragen om hun reacties op de inhoud van die website te sturen via het contact op de website ? Op die website worden immers een aantal paradigma's in de fysica zwaar in vraag gesteld, hetgeen jullie en ook jullie medestudenten toch zeker moet interesseren. De structuur van de website is voor een gedeelte zoals die van een publicatie. Vandaar de tabs als secties van zulke publicatie.

Denk aan de quote van Arthur Schopenhauer "All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident." Ik weet niet of jullie het boek van Thomas Kuhn ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Kuhn" onclick="window.open(this.href);return false;)
ooit hebben gelezen aangaande de historiek van paradigma's en de taaiheid ervan ? Ook Max Planck heeft daar een en ander over gemeld in zijn autobiografie.

Jullie kunnen uiteraard deze mail een "Delete" aanpak geven maar ik hoop toch dat jullie dat niet doen en dan minstens op de website :

- het gedeelte 3.3 willen lezen en de bijhorende figuur bekijken en interpreteren ; dat vormt een bewijs van de stelling via een gedachten experiment, dus een theoretisch bewijs
- het laser experiment in deel 2 willen bekijken en dus ook Figuur 2 welke dus ook het experimenteel bewijs levert van de stelling

De reden dat ik jullie contacteer is dat we al een hele tijd, zoals aangestipt op de website, trachten deze info de wereld in te sturen. Via de gevestigde wegen lukte dat niet (het waarom daarvan legt Thomas Kuhn in feite ook uit in zijn boek). Dus publicatie pogingen in de typische tijdschriften of contacten via wetenschappers en proffen levert compleet niets op. Het blijft doodgewoon bij een volledig stilzwijgen (hetgeen ook het moeilijk weerlegbare van de stellingen aantoont) op één enkele reactie na (lees daarover in 3.3). Vandaar dat we de weg van internet hebben gekozen.

Vermits Thomas Kuhn ook aanstipt dat het de jonge mensen zijn in de geschiedenis van de wetenschap die een paradigma shift eerder zullen ondersteunen dan de dogmatische oudere aanhangers van een paradigma vond ik dat ik deze weg toch zeker eens een kans moest geven. Ik hoop dat jullie "out of the box" willen en durven te denken en op die wijze openstaan voor de kritieken op de huidige paradigma's die beschreven staan op de website.

In ieder geval bij voorbaat mijn dank en mijn respect mochten jullie de inhoud van de website zouden willen bestuderen, samen met jullie medestudenten, en ons van jullie bevindingen of tegen-kritieken op de hoogte zouden willen brengen.

met vriendelijke groeten,

ir. Etienne Brauns

User avatar
Manfr3d
Posts: 1997
Contact:

Re: On relativity, absolute space, time and velocity

Post#2 » Mon Nov 29, 2010 12:36 am

site off-line?

ik mag dan wel geen fysicus zijn, hier wil ik het fijne van weten!
I would love to change the world, but they won't give me the source code

WINAK Schacht 2009-2010
ASK-Stuwer Snelkrant 2010-2011
KdG-Student 2011-2014
Castrum Cantor 2012-2013
Castrum Schachtenmeester 2013-2014
Castrum Quaestor 2014-2015
Castrum Praeses 2015-2016

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Re: On relativity, absolute space, time and velocity

Post#3 » Mon Nov 29, 2010 5:22 pm

Bij mij is hij niet offline hoor ;-)

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Re: On relativity, absolute space, time and velocity

Post#4 » Mon Nov 29, 2010 11:18 pm

Zonder de tekst zelf gelezen te hebben, zie ik onmiddellijk een groot probleem met de "wetenschappelijkheid" ervan.

Al hun referenties komen ofwel van wikipedia of komen uit Nederlandstalige boeken... Ik wil daarmee niets afdoen aan de kwaliteit van wikipedia (of Nederlandstalige boeken), maar vanuit wetenschappelijk oogpunt, is het duidelijk dat dit hen niet zal vooruithelpen.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Manfr3d
Posts: 1997
Contact:

Re: On relativity, absolute space, time and velocity

Post#5 » Tue Nov 30, 2010 1:08 pm

ben wrote:Bij mij is hij niet offline hoor ;-)
nope, nu ni meer...
I would love to change the world, but they won't give me the source code

WINAK Schacht 2009-2010
ASK-Stuwer Snelkrant 2010-2011
KdG-Student 2011-2014
Castrum Cantor 2012-2013
Castrum Schachtenmeester 2013-2014
Castrum Quaestor 2014-2015
Castrum Praeses 2015-2016

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests