Bachelor fysica aan de UA, zijn we een uitstervend ras?

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#16 » Wed Jun 18, 2008 3:13 pm

Mag dat eigenlijk wel in de hoogste jaren? Dat een random leerkracht een ander vak geeft in het eerste jaar kan ik best geloven, maar voor vakken in het 5e/6e is dat toch volstrekt absurd?

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#17 » Wed Jun 18, 2008 4:43 pm

da mag zekerst..

Int zesde kreeg ik wiskunde van een licenciaat chemie..op zich geen slecht woord erover want ze deed haar best en ze probeerde..maar het niveau was ook ni echt da van da..

Voor kansberekening had ze bijv. een cursus vant internet, geen probleem, als basis kan da goe zijn (en da was ie ook). Maar als er iemand ee nvraag stelde buite wa er op het blad stond, of vroeg wat die soms lastige tekst nu echt betekende, dan kon ze ni antwoorden.

Voor Fysica hebben wij ook 2.5 jaar ee nleerkracht gehad waar ge niks me waart. Een hele toffe, iedereen kwam er me overeen, ge mocht veel, maar ge leerde er echt ni veel bij. Da was dan wel een licensiaat fysica...

Nuja aan de andere kant, onze bio leerkracht, evenals die van chemie waren dan weer wel van degelijk niveau
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#18 » Wed Jun 18, 2008 6:21 pm

tja, ge moest eens weten wat voor een mensen soms in het onderwijs geraken... mijn moeder staat er in en ik hoor soms van die heel "leuke" verhaaltjes zoals dat een leerkracht biologie in eerste graad niet wist wat het grootst was, de zon, de maan of de aarde. :cry:
Maar ja, tegenwoordig is er zo een groot te kort aan leerkrachten dat iedereen die les wil geven het ook kan.
Ik zeg hier ook niet dat er leerkrachten zijn die er niets van kunnen. Zo is er bijvoorbeeld een leerkracht die afgestudeerd is als licenciaat sport, en wiskunde geeft in de hoogste graad, maar dit wel heel goed doet dankzij zijn vrouw die wel licenciaat wiskunde is en die hem alles kan uitleggen.

het is mischien ook nuttig op te merken dat een goede leerkracht zijn vak moet beheersen, maar ook pedagoog zijn. Alles kennen en het niet kunnen uitleggen is een probleem dat dan ook nog vaak voorkomt.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#19 » Wed Jun 18, 2008 9:53 pm

Zolang je licentiaat bent mag je lesgeven in de hogere graad, onafhankelijk van waarvoor je gestudeerd hebt. Het probleem daarvan is idd dat je van die situaties krijgt. Al is dat niet altijd het geval. Ik had de laatste drie jaar een bioloog voor fysica, al had ik het geluk dat die het nog interessant vond wat hij gaf en dus heel hard zijn best deed en ook naast het boek iets kende. Voor chemie in het vierde daarentegen hadden we ook een bioloogje die niets wist van wat ze gaf, tja misschien een oproep, ga lesgeven?

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#20 » Wed Jun 18, 2008 11:16 pm

Joke wrote:Mij is altijd gezegd geweest dat een normaal slaagpercentage op unief rond de 33% is.
In Antwerpen...
Maar ik denk dat er beterschap is: de laatste 1ste kandidatuur wiskunde bijvoorbeeld: 24%, terwijl de eerste 1ste bachelor: 35%

De cijfers van de andere universiteiten liggen tussen 35% en 55%, naargelang de richting, het streefpercentage van de minister is 50%.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#21 » Thu Jun 19, 2008 10:21 am

Math Wolf wrote:De cijfers van de andere universiteiten liggen tussen 35% en 55%, naargelang de richting, het streefpercentage van de minister is 50%.
Als ge dan gewoon op een goede manier selecteert bij de inschrijvingen, komt ge misschien aan die 50% :D

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#22 » Thu Jun 19, 2008 12:50 pm

Norfolk wrote:
Math Wolf wrote:De cijfers van de andere universiteiten liggen tussen 35% en 55%, naargelang de richting, het streefpercentage van de minister is 50%.
Als ge dan gewoon op een goede manier selecteert bij de inschrijvingen, komt ge misschien aan die 50% :D
Het spijtige is, dat je gelijk hebt... Richtingen met inschrijvingsproef halen (meestal) die 50%.

Moeten we daarom een inschrijvingsproef verplichten voor alle richtingen?

Universiteiten mogen, zo ver ik weet, niemand weigeren in een bachelor die een middelbaar diploma heeft.
Tenzij ze een inschrijvingsproef opleggen natuurlijk.

De andere opties zijn: leerstof gemakkelijker maken, examens gemakkelijker maken en de beste 55% laten slagen op elk examen. (door overlapping kom je dan op ongeveer 50%)
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#23 » Thu Jun 19, 2008 1:06 pm

Ligt dat cijfer niet veel hoger? M'n leraar wiskunde vertelde vorig jaar dat bij ingenieursopleidingen het ingangsexamen er voor zorgde dat het slaagcijfer rond de 90% lag.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#24 » Thu Jun 19, 2008 1:20 pm

Pieter Belmans wrote:Ligt dat cijfer niet veel hoger? M'n leraar wiskunde vertelde vorig jaar dat bij ingenieursopleidingen het ingangsexamen er voor zorgde dat het slaagcijfer rond de 90% lag.
90% lijkt me wat overdreven, maar ik heb ook heel hoge cijfers gehoord. (75-80%) Het gaat hier wel enkel om generatiestudenten.

Maar ingenieur is niet de enige met ingangsproef. Geneeskunde ook, net als veel artistieke richtingen. Vooral in artistieke richtingen (audivisuele & beeldende kunsten) ligt dat slaagpercentage, ondanks de ingangsproef, iets lager.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#25 » Thu Jun 19, 2008 1:55 pm

Daar ben ik dan weer niet voor te vinden, mensen kunnen door omstandigheden niet slagen in de ingangsproef maar toch perfect capabel zijn om te slagen in de richting.

Oke, zijn er mss niet zo heel veel, maar wa maakt da uit da da cijferke nu 50 of 75% is, het zijn en het blijven maar cijfers, zolang de mensen die afstuderen een degelijke opleiding hebben genoten...

Wa ge wel hebt, er vallen door die ingangsproef veel mensen af die niet gemotiveerd zijn, of neit genoeg, of die daardoor al ontdekken dat ze het niet aankunnen, maar is da nu zo erg dat die dan gewoon door het jaar afvallen ipv met die proef?
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#26 » Thu Jun 19, 2008 2:07 pm

Math Wolf wrote:De andere opties zijn: leerstof gemakkelijker maken, examens gemakkelijker maken en de beste 55% laten slagen op elk examen. (door overlapping kom je dan op ongeveer 50%)
de beste zoveel procent laten slagen in een richting waar maar 25 man zit is denk ik niet zo'n goed gedacht. Van de ene generatie op de andere kunnen er heeeel grote verschillen zijn.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#27 » Thu Jun 19, 2008 2:17 pm

Joke wrote:
Math Wolf wrote:De andere opties zijn: leerstof gemakkelijker maken, examens gemakkelijker maken en de beste 55% laten slagen op elk examen. (door overlapping kom je dan op ongeveer 50%)
de beste zoveel procent laten slagen in een richting waar maar 25 man zit is denk ik niet zo'n goed gedacht. Van de ene generatie op de andere kunnen er heeeel grote verschillen zijn.
Ik ben zelf ook heel erg tegen dat idee, vooral omdat je dan vervlakking krijgt, maar in grotere richtingen wordt dat soms officieus al toegepast.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#28 » Thu Jun 19, 2008 2:27 pm

Fristi wrote:Daar ben ik dan weer niet voor te vinden, mensen kunnen door omstandigheden niet slagen in de ingangsproef maar toch perfect capabel zijn om te slagen in de richting.

Oke, zijn er mss niet zo heel veel, maar wa maakt da uit da da cijferke nu 50 of 75% is, het zijn en het blijven maar cijfers, zolang de mensen die afstuderen een degelijke opleiding hebben genoten...

Wa ge wel hebt, er vallen door die ingangsproef veel mensen af die niet gemotiveerd zijn, of neit genoeg, of die daardoor al ontdekken dat ze het niet aankunnen, maar is da nu zo erg dat die dan gewoon door het jaar afvallen ipv met die proef?
Onderwijs kost de staat geld, en mensen die niet slagen brengen de staat geen geld op nadien. Ook is het zo dat er na een ingangsproef de begeleiding nadien enkel is voor de mensen waarbij het zinnig is die begeleiding te geven. De universiteit heeft nu immers geld/energie gestoken in 100% van de studenten, maar voor 65% van hen was het verspilde moeite.

En net zoals je niet kan slagen in een ingangsproef kan je niet slagen voor de echte examens door omstandigheden. Dat is dus een drogargument :). Zaak is om te leren omgaan met omstandigheden en genoeg zelfdiscipline te hebben.


Math Wolf: tegenwoordig is dat ingangsexamen er niet meer hoor voor de ingenieursopleiding. Voor geneeskunde is een ingangsexamen in elk geval de beste oplossing, die richting is te populair, en een systeem door loting zoals in Nederland is echt geen goede zaak.

En een ingangsexamen voor artistieke richtingen (ik ben natuurlijk enkel op de hoogte van conservatoriumpraktijken) is écht nodig. De hoeveelheid idioten die denken dat ze muziek kunnen spelen is gigantisch. Als je ziet wat voor amuzikalen ijdele conservatoriumdromen koesteren... En het is natuurlijk lastig om bij een richting waarbij "goed genoeg" niet af te meten valt aan zijn/haar prestatie op een harde test maar meer afhangt van subjectieve beoordeling, enkel mensen door te laten die echt geschikt zijn. In zo'n geval heet het eerder "investeren in talent" en hopen dat het vruchten afwerpt :).

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#29 » Thu Jun 19, 2008 2:58 pm

in ieder geval, om terug on topic te komen: het zou heel dom zijn om een ingangsexamen te maken voor onze richtingen. Het zou nog meer mensen afschrikken.
Wat betreft het "doorlaten van een vast aantal studenten per jaar"... in grotere richtingen, ik moet niet aan iemand die statistiek studeert uitleggen dat het verschil dan niet zo groot is tussen 2 verschillende jaren, en als je zoiets toepast in kleinere jaren dan krijg je zo'n rot-competitiesfeer want dan hoef je "alleen maar" beter te zijn dan de rest.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#30 » Mon Aug 18, 2008 2:01 pm

Die halve accreditatie is echt wel een probleem, want moest een bachelor weg vallen kunt ge de hele richting op uw buik schrijven. Een unief waar enkel een masteropleiding gegeven wordt, daar gaat niemand nog voor zijn plezier naartoe verhuizen als de bachelor ergens anders is afgelegd en de vriendenkring etc dus allemaal ergens anders is opgebouwd.

Wie het rapport leest komt trouwens tot de conclusie dat het niet het niveau of de leerstof is waar men over struikelt, wel een 'gebrek aan begeleiding': advies krijgen bij samenstelling van studieprogramma's, assistenten ook buiten de lesuren kunnen bereiken, etc. (ergens anders heb ik gelezen: "de studenten zouden niet genoeg gepamperd worden" - maar da's nogal cru uitgedrukt natuurlijk).

Slaagcijfers liggen aan de UA inderdaad lager dan aan andere uniefs. Deze lagere cijfers kunnen volledig verklaard worden door de andere sociale achtergrond van de studenten in het Antwerpse (zie de studies van Cantillon e.a.). De UA is een lokale unief en betrekt haar studenten uit de stad zelf en haar directe omgeving: bijna 90% van de studenten woont binnen een straal van 25km van antwerpen. De stad staat niet bekend om haar economische welvarendheid bij de gewone bevolking, integendeel. Veel studenten hier hebben dan ook ouders die niet gestudeerd hebben, zijn misschien de eersten van de familie die studeren, moeten misschien tussendoor nog een job nemen om het allemaal te kunnen betalen, en moeten het allemaal op hun eentje zien te klaren. Ze komen naar Antwerpen omdat ze hier wonen en simpelweg geen BMW cadeau kregen van de papa om elken dag mee naar Leuven te racen. En dat weegt door op de slaagcijfers, want niet op rozen zitten weegt nu eenmaal op uw studies. Leuven heeft geen Borgerhout of een groot kansarm publiek. Maar aan welke unief ge dan het beste zicht krijgt op hoe de wereld in elkaar zit, mag natuurlijk wel duidelijk zijn.

Ingangsproeven zijn een verkeerde oplossing om slaagcijfers omhoog te trekken. Wetenschappers zijn er tekort en iedereen die ook maar goesting heeft eraan te beginnen moet die kans krijgen, zonder door een eventuele tegenslag op een ingangsproef tegengehouden te kunnen worden. Ingangsexamens zijn enkel nuttig voor beroepen waarvoor maar een gelimiteerd aantal licenties is (geneeskunde, ik geloof notariaat ook), of voor zwaar gesubsidieerde beroepen waarvoor het staatsbudget beperkt is (kunstenaars). ( Ik wacht vol ongeduld op de invoering van het verplichte ingangsexamen voor die andere studies die niet meer dan een enkeltje richting OCMW zijn, namelijk filosofie en pol&soc :twisted: )

Wat dan doen om de fysica zo goed mogelijk te vrijwaren van alle onheil: zien dat ge alles geeft op infodagen en scholieren ook andere redenen kunt geven dan enkel de nabijheid om in Antwerpen te komen studeren. Dat kan niet moeilijk zijn: Antwerpen is een stad, Leuven is een gat. Hoe meer studenten in de fysica, hoe minder bedreigd de opleiding. en hoe die accreditatie dan afloopt, moet nog afgewacht worden, de unief laat zich uiteraard ook ni doen en is al lang begonnen met alle mogelijke procedures op te starten om die halve accreditatie te doen herzien.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron