Gekleurd licht en gekleurde lenzen

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Gekleurd licht en gekleurde lenzen

Post#1 » Mon Dec 04, 2006 7:17 pm

Mijne pa kwam overlaatst af met de vraag of het licht uitgestraald door een rode LED door een groene glazen lens gaat en zo ja, wat komt er dan door?

Ik dacht dat het er gewoon niet door ging, maar hij zei dus dat het er even vrolijk als rood licht doorkomt.

Vraag is nu heb ik gelijk of hij en waarom?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Sven
Posts: 145

Post#2 » Mon Dec 04, 2006 7:28 pm

Volgens mij is theoretisch gezien het antwoord nee:
de rode led zendt enkel rood licht uit; de groene lens absorbeert alle kleuren behalve groen.

Er zit natuurlijk wel een adder onder het gras: de filter is niet perfect, en zal dus wel degelijk een deel van het rode licht doorlaten.

Maar ik denk dat het voornaamste deel echt wel tegengehouden wordt!

User avatar
Jinx
WOZ
Posts: 403

Post#3 » Tue Dec 05, 2006 12:17 am

idd.
LEDs zijn ontworpen om zoals lasers een specifieke golflengte licht uit te zenden.
voor de rest klopt de uitleg van sven. filter is niet perfect en de LED misschien ook niet dus er zal misschien IETS door komen maar heel weinig
If life's a [tex]Bitch[/tex], be it's [tex]Pimp[/tex]!

amy
WOZ
Posts: 483

Post#4 » Sun Jun 08, 2008 7:40 am

Als er al licht van de LED niet wordt geabsorbeerd door de filter en wordt uitgezonden, dan is dit veel te zwak om met het menselijk oog waar te nemen. Ik heb dit experiment gedaan in mijn middelbare school met een blauwe filter (laat dus enkel "blauwe " golflengte door, deze ligt dichter bij de "rode" golflengte dan de groene golflengte )
van zeer lage kwaliteit. Wij konden na correcte plaatsing van een NeHe LASER (voor de fysicaleken onder ons, deze straalt "rode " golflengte uit)geen uitgestraald licht waarnemen. Ook niet in het donker.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron