Canyoning !

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Nick.Verhelst
Posts: 34

Canyoning !

Post#1 » Sun Apr 15, 2012 1:46 am

Beste WINAK-familie,

zoals sommigen van jullie al dan niet hebben gehoord ben ik momenteel bezig met de organisatie van een canyonreisje naar Nice.

Voor zij die het concept canyoning nog niet kennen zal ik dit kort even toelichten, bij canyoning proberen we een rivier die zich heeft ingesleten in een berg te volgen. Dit doen we door te wandelen, klimmen, rapellen of glijden. Moest dit je niets zeggen: http://www.youtube.com/watch?v=aZulaVZBYPk" onclick="window.open(this.href);return false; en geen stress, de manier waarop wij canyonnen is rustiger (in de zin dat we niet zoveel show verkopen). Ook de canyons die we zullen doen zullen iets rustiger zijn, die uit het filmpje zijn canyons in Zwitserland (wat eerder voor gevorderden is). Dus kort gezegd: maak u geen zorgen, het wordt superplezant !

Om een beeld van het canyongebied te geven, er staat een fotoalbum van mijn stage "zelfstandig canyoneer" online op: http://www.eny-photo.com/private%20albu ... G_2946.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

De reis zou gepland worden voor de feestweek, maar na de herexamens (wanneer precies zal afhangen van hoe het voor iedereen past). Het zou een reisje zijn van 7 dagen.
Op dag 1 vertrekken we in België richting Frankrijk in de namiddag
Dag 2 komen we aan, we installeren ons, rusten wat uit en dan wordt er een initiatie gegeven tot enkele elementaire canyontechnieken (afdalen en verplaatsing door de canyon) en het canyonmateriaal (helm, gordel, neopreen). Dit zullen zo'n 2 à 3 technieken zijn die we op de camping goed inoefenen, want jullie zullen ze nodig hebben de rest van de week.
Dag 3 doen we de eenvoudigste canyon die ik in het gebied kan vinden (voor zij die graag googlen:"vallon de cramassouri", de hoogste rappel is hier 10 meter, om nog niet met te grote hoogten te beginnen). Hier kunnen jullie deze technieken in praktijk toepassen en veelvuldig inoefenen.
Dagen 4-6 vliegen we in de canyons
Dag 7 moeten we met pijn in het hart 's morgens vertrekken richting Belgenland om daar dan 'savonds aan te komen.

Ik ben al wat aan het rondhoren geweest en heb nog 1 extra gids kunnen vinden die gratis en voor niets mee wil helpen gidsen op deze reis. Dit wil dus zeggen dat er 2 gidsen zijn om te begeleiden. We hebben onderling besproken hoeveel man we maximaal per gids in de canyon willen en we hebben besloten om dit aantal op 5 te zetten. Dit wil dus zeggen dat naast ons er nog zo'n 10 man meekan.

De geschatte prijs voor deze reis ligt op (bij worst case scenario) 650 euro, waarvan er 190 euro in de huur van een auto ligt.
Dit omvat: Huur van het canyonmateriaal, plaats op de camping, kosten van benzine en péage, verzekering voor canyonsport en Huur van de auto's (het enige dat je zelf moet voorzien is eten en drank).
Moest je mee willen en moest het mogelijk zijn om een auto mee te nemen laat maar zeker weten, dit kan de prijs enorm drukken :).

Bij een organisatie betaal je voor zo'n reis rond de 800 euro. Daarnaast geven de meeste organisaties niet zoveel vrijheid in de canyons, bij een rappel laten ze je zakken en je mag zelf niets doen. Bij deze reis is het de bedoeling dat je deze dingen zelf kan en doet (vandaar de initiatiedag), dit verdubbelt de fun en op deze manier kan je meer genieten van deze canyonervaring.

Qua conditie moet je ook geen schrik hebben, om eerlijk te zijn vind ik persoonlijk het vermoeiendste aan canyoning het wandelen naar de ingang van de canyon (dit is namelijk bergop), al de rest doe je bergaf. Een goede maatstaf voor conditie is het probleemloos kunnen lopen van zo'n 2 à 3 km (of een bergwandelingetje van een dik half uurtje overleven :) ). Moest je echt moe zijn, kan je dit altijd zeggen en dan lassen we een rust/picknickpunt in.

Ook voor zij met hoogtevrees onder jullie ... Ik ben op mijn 16 beginnen canyonnen omdat ik hoogtevrees had en de extra kick ervan leuk dacht te vinden (blijkt met momenten nog waar te zijn ook). De eerste dag deden we een via ferrata en ik ging al dood van de schrik toen ik 3 meter had geklommen op de eerste ladder ... . Eens de week vordert gaat het makkelijker en ben je de hoogte wat meer gewend, de hoogtevrees gaat niet weg, maar je gaat er beter mee om, zo heb ik mijn eerste canyonweek geëindigd met een rappel van 100 meter en een sprong van 12 meter :wink: . Ikzelf merk dit bijvoorbeeld ook nog steeds als ik in januari ( op "den toren" in Buggenhout) mijn eerste rappel van het seizoen (15 meter) doe om de technieken te herhalen dat ik toch ook eerst even moet slikken voor ik vertrek, maar eens ik op canyonreis ga, dit op dag 2 al meteen beter is. Ook is hoogtevrees meestal "gewoon" de schrik om te vallen van grote hoogten (voor de ene is dit 3 meter, de andere 10), het voordeel in canyoning is dat je bij grote hoogten altijd vasthangt en gezekerd wordt, dit doet ook al veel aan het hoogtevrees-gevoel.


Nu leek het mij wel leuk om dit reisje ook met WINAK-volk te doen (ik had wel de indruk dat hier interesse was). Dus moest je na deze meters-lange uitleg nog niet in slaap zijn gevallen, en lijkt het je wel een leuk idee om dit te doen, geef dan maar een seintje ;). Liefst zou ik dit zo snel mogelijk (tegen mei) weten, dat ik al een beeld heb. In juni doe ik de administratie en leg ik alles (verzekering, materiaalhuur, camping, ...) vast. Moest je hard twijfelen en zou de kans groot zijn dat je meekan, dan kan je eventueel al wel overwegen om de verzekering (80 euro) in orde te laten maken, deze is een jaar geldig, en op een jaar doe ik meer dan 1 canyonreisje, dus moest ik dan een ander reisje doen met vrienden kan je hier altijd meegaan, ook is al de rest (materiaal, auto, camping) ook op kortere termijn regelbaar dan de verzekering.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Canyoning !

Post#2 » Sun Apr 15, 2012 1:58 am

Nick.Verhelst wrote: De reis zou gepland worden voor de feestweek, maar na de herexamens (wanneer precies zal afhangen van hoe het voor iedereen past). Het zou een reisje zijn van 7 dagen.
Say whut? :P. Feestweek voor alle duidelijkheid is begin juli, net na de juli-examens. Herexamens zijn in augustus? :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Canyoning !

Post#3 » Sun Apr 15, 2012 11:29 am

Fristi wrote:
Nick.Verhelst wrote: De reis zou gepland worden voor de feestweek, maar na de herexamens (wanneer precies zal afhangen van hoe het voor iedereen past). Het zou een reisje zijn van 7 dagen.
Say whut? :P. Feestweek voor alle duidelijkheid is begin juli, net na de juli-examens. Herexamens zijn in augustus? :P
Vanaf nu is er een feestweek na de herexamens! :bow:
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Canyoning !

Post#4 » Sun Apr 15, 2012 12:57 pm

I'm in :D
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Nick.Verhelst
Posts: 34

Re: Canyoning !

Post#5 » Sun Apr 15, 2012 1:26 pm

Right, ben den boel weer dooreen aant hale :p, verkeerde week dus :p.

Het zou er dus op neerkomen da het na de herexamens ergens valt :p.
(dus afhangende van wanneer de mensjes die meegaan kunnen) :p.

User avatar
Nynek
WOZ
Posts: 1160
Contact:

Re: Canyoning !

Post#6 » Sun Apr 15, 2012 2:26 pm

Pedro wrote:
Fristi wrote:
Nick.Verhelst wrote: De reis zou gepland worden voor de feestweek, maar na de herexamens (wanneer precies zal afhangen van hoe het voor iedereen past). Het zou een reisje zijn van 7 dagen.
Say whut? :P. Feestweek voor alle duidelijkheid is begin juli, net na de juli-examens. Herexamens zijn in augustus? :P
Vanaf nu is er een feestweek na de herexamens! :bow:
Examens, feestweek, herexamens, herfeestweek ...

User avatar
PowerToTheUsers
WOZ
Posts: 200

Re: Canyoning !

Post#7 » Mon Apr 16, 2012 10:34 am

Nynek wrote:
Pedro wrote:
Fristi wrote:
Nick.Verhelst wrote: De reis zou gepland worden voor de feestweek, maar na de herexamens (wanneer precies zal afhangen van hoe het voor iedereen past). Het zou een reisje zijn van 7 dagen.
Say whut? :P. Feestweek voor alle duidelijkheid is begin juli, net na de juli-examens. Herexamens zijn in augustus? :P
Vanaf nu is er een feestweek na de herexamens! :bow:
Examens, feestweek, herexamens, herfeestweek ...
aka introductieweek ;)
WINAK Schacht 2001-2002
WINAK VU 2002-2003
WINAK Feest 2003-2004
WINAK Vice-praeses 2004-2005
WINAK Quaestor 2005-2006
WINAK Peter 2006-2008
WINAK liefhebber 2001-... ;)

User avatar
Darth Vader
Posts: 6

Re: Canyoning !

Post#8 » Tue Apr 17, 2012 3:24 pm

Ik ben geinteresseerd, maar da had ik u wel al eens eerder laten weten denk ik.
Nils
-----

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests

cron