Databasecrash

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Databasecrash

Post#1 » Fri Feb 03, 2012 12:10 pm

Zoals jullie gemerkt hebben was het forum en andere delen van de website onbereikbaar sinds dinsdagnacht. Zoals jullie nu ook merken is het forum teruggezet naar de staat van 20 januari. Dit ten gevolge van een serieuze crash op de jelle zijn server. De backup die nu is teruggeplaatst is er eentje van onszelf. Vooraleerst wensen wij ons te verontschuldigen voor het ongemak en de verloren posts. Voor meer uitleg, zie de technische details in de volgende post.

Ik ga nu verder richting de tuyaux, die mee is getroffen, dat vind ik persoonlijk nog erger dan het forum. Er bestaat een grote kans dat ook de tuyaux terug zal vallen op 20 januari.

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Databasecrash

Post#2 » Fri Feb 03, 2012 12:58 pm

> What went wrong

Een groot deel van de website, waaronder de tuyaux en het forum draaien op innodb. Dit is een alternatieve storage engine voor de default van mysql, zijnde myisam. Het voordeel van innodb is dat het transacties ondersteunt en foreign keys ondersteunt. Innodb is dus een pak complexer dan myisam. Innodb is ook van oorsprong ingekocht door mysql om de bovenvermelde features te ondersteunen zonder ze zelf te moeten implementeren.

Innodb heeft echter een minder bekende rot eigenschap: de standaard commandos van mysqlcheck zijn niet van toepassing, en een innodb database repareren is in veel gevallen een hopeloze zaak. Daarnaast is de complexiteit hoger, bijgevolg is de kans op fouten ook wat reeeler. Eens innodb crasht crasht hij bovendien de ganse database server. Tot overmaat van ramp is innodb niet modulair per database maar cross-database: een fout in een database die tot een crash leidt crasht ineens alles. Verschillende hosting bedrijven hebben hier in het verleden al eens fameus last van gehad: http://forum-archive.pcextreme.nl/index ... &hl=innodb" onclick="window.open(this.href);return false; (hetgeen hier wordt beschreven is niet noodzakelijk wat er bij ons in de soep is gedraaid, het schetst een context).

Een fout in een of andere tabel heeft gans innodb op zijn gat laten gaan. Jelle heeft vanalles geprobeert om de data terug te halen, zonder succes. Daarnaast waren zijn backups ook corrupt, want het probleem sluimerde al langer.

Ik heb vanacht ook een poging ondernomen op mijn pc, ik heb uiteindelijk de changelog files moeten wegkieperen en na gepruts heb ik een dump kunnen produceren... echter bevatte die dump geen data meer na 24 mei vorig jaar. Daarom vermoed ik dat rond die tijd er in de backlog van innodb een probleem is opgetreden bij het wegschrijven van changes. De afgelopen maanden is alles in de changelogs blijven staan, waarna die corrupt zijn geraakt, en bijgevolg een recovery onmogelijk hebben gemaakt. De impact hiervan beslaat elke innodb tabel op de server, dus het feit dat bv de wiki en de tuyaux niet samen staan heeft in dit geval niks geholpen.

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Databasecrash

Post#3 » Fri Feb 03, 2012 5:52 pm

Update: de tuyaux wiki is ook terug. Heb nog niet alles getest maar import is goed gelukt.
Het is wel de versie van 20 januari :(

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Databasecrash

Post#4 » Fri Feb 03, 2012 6:41 pm

fuuuuuuuuuuu
ik had best wel wa dingens gereorganized. it's gone :(
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Databasecrash

Post#5 » Sun Feb 12, 2012 4:28 pm

In navolging van de crash is het forum weg van innodb. Alles lijkt te werken, eventuele problemen mogen gemeld worden :)

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Re: Databasecrash

Post#6 » Sun Feb 12, 2012 7:26 pm

Joachimvdh wrote:In navolging van de crash is het forum weg van innodb. Alles lijkt te werken, eventuele problemen mogen gemeld worden :)
Al eens aan PostgreSQL of MariaDB (met XtraDB) gedacht? (Kweet niet op wat voor host jullie zitten en dit dus mogelijk is)
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron