2 routers connecten

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

Heatryn
Posts: 62

2 routers connecten

Post#1 » Sat Jun 12, 2010 2:35 am

Hey allemaal

Ik zit hier met een raar probleem.

Ik heb router 1 waar het internet op binnenkomt. Die router staat ingesteld als dhcp server.
Via de lanpoort van router 1 vertrek ik via utp naar router 2 (wan poort). Op router 2 staat computer 2 aangesloten. Nu wil ik via computer 1, die aangesloten is op router 1, connecten op computer 2 via extern bureaublad. Maar die computer 1 kan computer 2 blijkbaar niet vinden. Waarschijnlijk omdat computer 2 in subnet zit van router 1? En hoe los ik dit op? Iets via routing aanpassen ofzo?

Thanks in advance!

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Post#2 » Sat Jun 12, 2010 9:31 am

Dat gaat inderdaad niet nee. Wat je wel kan doen is via NAT de poort voor extern bureaublad op router 2 forwarden naar het intern IP van computer 2, en vervolgens een extern bureaublad verbinding opzetten naar het ip van router 2. Dat is voor computer 1 wel vindbaar.

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#3 » Sat Jun 12, 2010 12:17 pm

Joachimvdh wrote:Dat gaat inderdaad niet nee. Wat je wel kan doen is via NAT de poort voor extern bureaublad op router 2 forwarden naar het intern IP van computer 2, en vervolgens een extern bureaublad verbinding opzetten naar het ip van router 2. Dat is voor computer 1 wel vindbaar.

Tis duidelijk dat jij dinsdag exaam netwerken hebt :p

(Just joking, tis ni da ge in da vak veel praktische zaken leert, jammer genoeg)
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 488

Post#4 » Sat Jun 12, 2010 12:19 pm

Volgens mij lukt het op devolgende manier wel:
router1:
WAN -> internet
LAN1 -> PC1
LAN2 -> ROUTER2 (OP LAN1)

router2:
LAN1 -> ROUTER1 (OP LAN2 zoals hierboven al staat)
LAN2 -> PC2

Router1: DHCP Server
Router2: DHCP Uitschakelen, normaal zal de router dan als bridge werken, en zich gewoon voordoen als "extra" poorten voor router1.

Heatryn
Posts: 62

Post#5 » Sat Jun 12, 2010 7:42 pm

VFlicka wrote:Volgens mij lukt het op devolgende manier wel:
router1:
WAN -> internet
LAN1 -> PC1
LAN2 -> ROUTER2 (OP LAN1)

router2:
LAN1 -> ROUTER1 (OP LAN2 zoals hierboven al staat)
LAN2 -> PC2

Router1: DHCP Server
Router2: DHCP Uitschakelen, normaal zal de router dan als bridge werken, en zich gewoon voordoen als "extra" poorten voor router1.
Thanks. Zo had ik het gisteren ook geprobeerd en zo werkt het inderdaad. De computers achter router 2 krijgen gewoon alles toegewezen van router 1 zodat ik maar werk met 1 subnet i.p.v. 2 zoals voordien. Maar ik vroeg me gewoon af als het nu niet anders kan. Hoe je dat dan kan oplossen. Kan je in router 1 geen routing record aanmaken zodanig dat die alle traffic voor een bepaald subnet naar een gateway stuurt; in dit geval het ip van router 2?

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 488

Post#6 » Sat Jun 12, 2010 10:01 pm

Dat gaat met de routers uit de netwerklabos en ook als je een pc als router zou gebruiken. Met de gewone huis-tuin en keuken routers heb nog niet veel mogelijkheden gezien voor routing tables manueel in te vullen.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#7 » Sun Jun 13, 2010 4:33 am

wat als je nu eens gewoon de 2e router als switch gebruikt en dus een lanpoort van router1 op een lanpoort van router2 aansluit? geef hem eventueel een vast ip in hetzelfde subnet als router1, .2 bijvoorbeeld ipv .1 en zet zijn dhcp af?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Heatryn
Posts: 62

Post#8 » Sun Jun 13, 2010 6:42 pm

Robbe wrote:wat als je nu eens gewoon de 2e router als switch gebruikt en dus een lanpoort van router1 op een lanpoort van router2 aansluit? geef hem eventueel een vast ip in hetzelfde subnet als router1, .2 bijvoorbeeld ipv .1 en zet zijn dhcp af?
Dat had al iemand aangeboden en op deze manier hebben we het inderdaad werkende gekregen.

Bedankt voor de antwoorden!

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests

cron