Taalkennis in een universitaire opleiding

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#16 » Mon Jan 04, 2010 1:25 pm

Excuus, ik schrijf altijd zo ;).

Hoe kan je zeggen dat Engels geen belangrijke rol inneemt als zo goed als _elke_ bron, behalve dan dingen door de prof zelf geschreven, in het Engels zijn? De enige boeken die ik tot nu toe in het Nederlands ben tegengekomen zijn een slecht boek over logica en de bijbel van Stroustrup.


Joke: ignorant als ik ben beschouw ik mijn (geschreven/lezend) Engels als (ruim) voldoende :), edoch kriebelt het bij mij wel om een taalcursus te volgen. Hoeveel mensen overwegen dat echter?

Voor het bachelorwerk informatica gebeurt het wel eens dat studenten een paper kunnen publiceren, voor onderzoeksstages of een masterthesis kan hetzelfde gebeuren. Nu is er in 1e master een vak Engels voor sommige richtingen, maar komt dat niet wat laat? Of eerder, kan het niet meer geïntegreerd worden?

Dit semester had ik een vak dat volledig bestond uit een paper schrijven, geef dan bijvoorbeeld feedback op taal (of die nu in het Nederlands of Engels geschreven is). Bij vakken met verslagen: idem.

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Post#17 » Mon Jan 04, 2010 1:38 pm

Pedro wrote:Of Engels zo'n belangrijke positie in ons onderwijs moet innemen durf ik ook te betwisten, maar het is in ieder geval zo dat in de Informatica er een groot deel van de cursus in't Engels is... Ook al wordt die uitgelegd in't Nederlands.

Ik geloof dat die taaltest in Hasselt een verplicht ingangsexamen was, zoals ze hier bij geneeskunde hebben. Niet erdoor is geen toegang tot de universiteit. Persoonlijk vind ik dit nu niet echt een goed idee, omdat anderstaligen dan veel gemakkelijker uitgesloten worden van onze onderwijsinstellingen. Ik ben echter wel vaak geshockeerd door het schamele taalkundige vermogen van onze jeugd :/

wel grappig hoe we hier allemaal opeens muug formeel beginne te typen :D
ik zout ook vree moeilijk ebbe me zo'n ingansexamen xD
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#18 » Mon Jan 04, 2010 1:48 pm

Pieter Belmans wrote:Dit semester had ik een vak dat volledig bestond uit een paper schrijven, geef dan bijvoorbeeld feedback op taal (of die nu in het Nederlands of Engels geschreven is). Bij vakken met verslagen: idem.
Als je die graag hebt kun je die altijd vragen. Ik zou niet durven eisen dat die systematisch wordt gegeven nog erger dat er punten op staan,het belangrijkste is dat de boodschap goed overkomt en dat er niet al te veel taalfouten in staan, dat de mens die het moet lezen zich niet zit te ergeren. De taal is hier een middel en geen doel he.

Je kan daarbij ook moeilijk een feedback verwachten van (een klein aantal proffen) die niet beter engels kunnen dan u.

Die taalcursus is er dus al in antwerpen he, en zoals het nu is is het voor mij genoeg. Ik vind het normaal dat ze veronderstellen dat je voldoende nederlands kunt als je van het middelbaar nederlandstalig onderwijs komt. In het begin van het jaar is er echt al veel papierwerk, d'unief kan het maar amper bijhouden in die periode, ik zou er dan niets bij doen dat in mijn ogen ook nutteloos is. Mensen die uit nederlandstalig onderwijs komen en niet voldoende nederlands kunnen geraken vaak ook niet verder dan het eerste jaar.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#19 » Mon Jan 04, 2010 3:09 pm

taalcursussen bij linguapolis die stukken van mensen kosten zijn nu ook ni bepaald het van het.

In de bachelors mogen ze maar heel weinig int engels geven, dat is wettelijk vastgelegd, bij ons komt dat neer op enkele vakken in 3de bach die eventueel int engels kunnen gedoceerd worden. In de masters zijn ze hier al een pak ruimer in.

Dat van die taaltest, ik ben resoluut tegen als die bindend zou zijn, een indicatie tot daaraantoe, maar meer zeker niet.

Ik ben ook van mening dat het in de bachelors goed is gewoon in het nederlands te doceren. Voor masters (in de informatica dan toch al zeker) ben ik wel voor engelstalige masters, maar aan de andere kant vind ik ook dat mensen de keuze moeten krijgen. (en deze keuze aanbieden is iets wat de universiteit veel geld zou kosten)
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

Post#20 » Mon Jan 04, 2010 4:03 pm

Ik ben wel een voorstander van een Engelse cursus hier en daar, al is het maar omdat Engels nu eenmaal veel meer verspreid is dan Nederlands, en da een degelijke kennis van het Engels, ni slechts informeel, maar ook qua professionele begrippen, echt wel een plus kan zijn. Okay, het lukt ook allemaal in het Nederlands, maar met Engels kunde een veel breder publiek bereiken - en in de informatica, voornamelijk, veel meer bronnen raadplegen. Das gewoon de tijdsgeest die da opdringt, 200 jaar geleden was Frans een veel groter voordeel.

Nuja, of het nu Nederlands of Engels is, aan taalfouten kannek mij soms verschrikkelijk irriteren, maar da hangt natuurlijk ook af van de omstandigheden - tis te zeggen, dialect en slang (zowel woorden als zinsconstructies) vind ik best wel okay in informeel taalgebruik, zoals op een forum of IRC of whatever, maar zelden in een cursus of een ietwat officiële brief. Bij andere dingen (dt-fouten in het Nederlands of your/you're, there/their/they're, ... in het Engels), heb ik altijd wel iets van... ugh...

User avatar
fieke
Posts: 30

Post#21 » Tue Jan 05, 2010 5:45 am

Ik heb dit jaar een vak engels, maar ik vind dat ze dan wel wat mogen doen aan de manier waarop het gegeven wordt. Nu is het enkel wat teksten vertalen en woordjes invullen, ik zie het nut niet in van dit vak. Wij moeten gewoon leren een samenvatting te schrijven.

User avatar
Icterscrip
Posts: 551

Post#22 » Tue Jan 05, 2010 6:25 pm

Kennis van vreemde talen is denk ik belangrijk op het niveau van begrijpen en begrepen worden - spelfouten moeten kunnen, het is je moedertaal niet, en je maakt dan gemakkelijker fouten.
Kennis van de eigen taal vind ik belangrijk, niet alleen op de universiteit. Overigens is het natuurlijk voor de een belangrijker dan voor de ander, maar op de basisschool vind ik al dat er goed op gestampt moet worden.. Bij mij int lager was het elke 2 weken 20 woorden op alle mogelijke manier vervoegen in het kader van oefening baart kunst.
In dit alles - taalkennis an sich - is denk ik stimuleren tot lezen ook erg belangrijk...

Teun
Posts: 216

Post#23 » Fri Jan 08, 2010 7:48 pm

In de geschiedenisopleiding wordt ge bijna aan de galg gehangen als je een dt-fout maakt. Frans en Engels word je geacht erg goed te kunnen. Een duitse tekst is hier ook geen uitzondering, maar wordt toch relatief beperkt gehouden. De enige taalvakken die wij optioneel kunnen kiezen zijn middeleeuws frans, middelnederlands en latijn. Wij moeten ook wel veel meer stukken tekst schrijven, dus verzorgde taal wordt hier ook wel serieus verwacht. Een dt-fout maken op een examen gaat je wellicht, afhankelijk van prof tot prof, punten kosten.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#24 » Mon Jan 11, 2010 1:58 am

Ben altijd een groot voorstander geweest van meer Engels op de unief - uiteraard in die opleidingen waarvoor het van nut is, een richting Frans-Duits is er weinig mee. Maar voor alle wetenschappen is Engels onontbeerlijk.

Tenzij uw levensdroom een 9-to-5 job is onder dezelfde kerktoren als waar ge geboren en getogen zijt (met zo'n gebrek aan ambitie vind ik al sowieso dat ge moet nadenken of een unief wel de geschikte plek voor u is), vind ik het de bedoeling dat ge aan het eind van een universitaire opleiding internationaal moet meekunnen, en met anderstalige collega's moet kunnen communiceren. Wie vandaag de dag in een team samenwerkt met een Pool, een Braziliaan en een Chinees, communiceert in het Engels.

De enige manier om een taal (en ook het vakjargon in een andere taal) deftig aan te leren is door ze te gebruiken. Door Engels te horen spreken in de lessen, Engelstalige boeken te gebruiken, en ook zelf Engels te schrijven. Geen betere oefening op Engels schrijven dan uw taken op de unief in het Engels te maken. Op een unief kunt ge nog fouten maken, achteraf is het 'for real'.

En wat dat Engels betreft, zijn wij enorm sterk in het onderschatten van onze eigen vaardigheden. Niemand die beter Engels spreekt (of Frans, for that matter) dan een Belg. En af en toe sluipt daar een fout in, maar de gemiddelde Italiaanse of Chinese prof die ge Engels hoort spreken op een congres doet het een pak slechter dan de gemiddelde 1e baccer bij ons.

Zelfs als het Engels met een accent en hier en daar een fout is vind ik dat het moet kunnen dat een prof in het Engels lesgeeft. Engels met een accent kom je meer tegen dan native speakers. Zolang iedereen hetzelfde begrijpt uit zijn woorden en het vlot genoeg gaat, zie ik geen problemen. De prof moet er dan zoveel mogelijk voor zorgen dat iedereen mee is, maar ook studenten kunnen vragen stellen als iets niet duidelijk is. Corrigeren is altijd een goeie zaak want daar leert iedereen van, ik zou van grammaticale foutjes hier en daar echter geen kapitale fout maken tenzij het er echt 5 op elke regel zijn (ik bedoel maar: de tekst door een spellingchecker halen is minimale moeite die wel verwacht kan worden).

Er bestaan standaardtesten (genre TOEFL) om te zien hoe goed iemand Engels spreekt die als metric kunnen dienen om proffen toe te laten in het Engels te doceren. Als de prof zelf zijn cursus niet door een spellingchecker heeft gehaald, laat het dan maar al natuurlijk. Testen voor beginnende studenten vind ik vrij zinloos, ik vind dat een unief van een middelbare school wel mag verwachten dat een degelijke kennis van NL en EN erin zit. Als bijspijkeren echt nodig is, zal die student dat wel merken, en er hopelijk op gewezen worden voordat er teveel tijd verloren is. Maar dan moet hij/zij op eigen initiatief daar iets aan doen, mss kan de unief daarin wel tegemoetkomen door avondcursussen - het verplichten van taallessen zie ik niet echt zitten.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#25 » Mon Jan 11, 2010 9:38 am

Verplichten is idd geen goeie zaak, maar de mogelijkheid moet er wel zijn.

Punt is ook dat studenten in wetenschapsrichtingen er niet echt op gewezen worden.

Voor de rest ²
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Teun
Posts: 216

Post#26 » Mon Jan 11, 2010 3:13 pm

De ua geeft extra taallessen voor wie wil overigens. Zie http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.LINGUANL

Overigens: Iemand die bij mei '68 nog aan iets denkt? Iets met vernederlandsing van het universitaire onderwijs? De taalstrijd op het RUG in de eerste helft van de vorige eeuw? Geven we die idealen dan niet een beetje op?

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#27 » Mon Jan 11, 2010 4:55 pm

Ik ken dat ja, neemt niet weg dat ik voor meer engels bij ons ben (op bepaalde manieren natuurlijk).
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#28 » Mon Jan 11, 2010 7:26 pm

Teun wrote: Overigens: Iemand die bij mei '68 nog aan iets denkt? Iets met vernederlandsing van het universitaire onderwijs? De taalstrijd op het RUG in de eerste helft van de vorige eeuw? Geven we die idealen dan niet een beetje op?
With all due respect, maar dat ging over iets compleet anders. De situatie was toen dat Nederlands gebruiken simpelweg verboden was en u punten kostte. Waar toen voor gevochten is is het recht om Nederlands te gebruiken. Geen zinnig mens die die verworvenheid wil terugdraaien. Let goed op het woord 'recht'.

Sommige nationalisten draaien de logica om en beweren dat andere talen absoluut verboden zijn. Ze beweren dat het geen recht, maar plicht is Nederlands te gebruiken, en dat andere talen te vuur en te zwaard bestreden moeten worden. Da's een stevige draai geven aan mei'68 hoor. Zij die nu andere talen willen onderdrukken, zijn geen haar beter dan de onderdrukkers van het NL toen.

Teun
Posts: 216

Post#29 » Wed Jan 13, 2010 9:45 am

Foundation wrote:
Teun wrote: Overigens: Iemand die bij mei '68 nog aan iets denkt? Iets met vernederlandsing van het universitaire onderwijs? De taalstrijd op het RUG in de eerste helft van de vorige eeuw? Geven we die idealen dan niet een beetje op?
With all due respect, maar dat ging over iets compleet anders. De situatie was toen dat Nederlands gebruiken simpelweg verboden was en u punten kostte. Waar toen voor gevochten is is het recht om Nederlands te gebruiken. Geen zinnig mens die die verworvenheid wil terugdraaien. Let goed op het woord 'recht'.

Sommige nationalisten draaien de logica om en beweren dat andere talen absoluut verboden zijn. Ze beweren dat het geen recht, maar plicht is Nederlands te gebruiken, en dat andere talen te vuur en te zwaard bestreden moeten worden. Da's een stevige draai geven aan mei'68 hoor. Zij die nu andere talen willen onderdrukken, zijn geen haar beter dan de onderdrukkers van het NL toen.
Akkoord, dat de situatie nu anders is. Het resultaat blijft echter wel hetzelfde. De huidige taalwetten maken het nu echter wel onmogelijk om zonder wetswijziging een engelstalige master zoals in bijvoorbeeld delft in te voeren.

Gastcolleges mogen in principe, tenzij voor taalvakken, enkel in het nederlands gegeven worden. Dat het wel gewoon wordt toegelaten, neemt niet weg dat het in principe onwettig is.

Overigens vind ik anderstalig onderwijs prima, maar ik vind de ironie ervan hier in Vlaanderen best wel groot.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#30 » Wed Jan 13, 2010 9:52 am

gastcolleges mogen wel anderstalig ;), is net besproken geweest in de studentenraad, daar zijn uitzonderingen voor.

Engelstalige master mag inderdaad niet zomaar, maar er zijn omwegen voor. Zo komt er bijvoorbeeld een engelstalige master Informatica, maar is het min of meer een aparte opleiding (op papier dan). Als wij als nederlandstalige studenten hieraan willen deelnemen moeten wij dus ook een taaltest afleggen.
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests