Statutenwijziging

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Q
Prosenior
Posts: 663

Statutenwijziging

Post#1 » Sun Jun 14, 2009 2:55 pm

Naar aanleiding van enkele verplichte veranderingen die we in onze statuten moeten doorvoeren van VUAS hebben we vanuit het praesidium besloten om ineens alle kleine foutjes, onduidelijkheden en dubbelzinnigheden uit onze statuten te werken.
Deze zullen vervolgens (hopelijk) goedgekeurd worden op een algemene ledenvergadering op maandag 29/06 om 19u in den Hagar. Om ervoor te zorgen dat die vergadering niet al te lang zal duren kan iedereen hier alvast zijn opmerkingen, vragen en suggesties kwijt.

Een comité dat met deze suggesties rekening zal trachten te houden zal dan ten laatste den 22ste een uitgewerkte versie klaar hebben waar dan nog een week over gediscuteerd kan worden voor de ALV. Die wordt dan ook hier op het forum gezet en zal ook worden rondgemaild naar alle leden.

Voor de mensen die het nog niet zouden weten, de huidige statuten staan op de site onder de tab "over ons".
Mazzel

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#2 » Sun Jun 14, 2009 11:05 pm

waarom de voorlopige versie nu al niet beschikbaar zetten?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#3 » Sun Jun 14, 2009 11:07 pm

zoals em al zei, de huidige statuten zijn beschikbaar op de site, aan de voorlopige versie moeten we zelf nog werken, maw die kunnen we nog niet beschikbaar zetten want ze is er nog niet.

Daarom dat Q ook vraagt om hier eventuelee suggesteis te doen zodat wij die nog kunnen opnemen in een "voorlopige" versie.

Die suggesties kunt ge baseren op de huidige statuten.
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#4 » Mon Jun 15, 2009 10:34 am

Het lijkt me nu dus de moment om het debat over volmachten tijdens de verkiezingen (opnieuw) te openen. Momenteel staat er letterlijk in de statuten dat volmachten niet toegestaan zijn.

Er is mij gezegd geweest dat dat een paar jaar geleden wel toegestaan was, maar omdat er zoveel problemen daar rond waren (meer volmachten dan mensen aanwezig op verkiezingen, etc.) werd dit systeem afgeschaft.
Mijn voorstel is dan om volmachten toe te staan voor mensen van de richtingen die WINAK vertegenwoordigt (wiskunde, informatica, fysica) als ze bij hun volmacht een geldige reden (daarover beslist verkiezingscomité) geven waardoor ze niet op de verkiezingen aanwezig kunnen zijn.
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

amy
WOZ
Posts: 483

Post#5 » Mon Jun 15, 2009 11:15 am

Joke wrote:Het lijkt me nu dus de moment om het debat over volmachten tijdens de verkiezingen (opnieuw) te openen. Momenteel staat er letterlijk in de statuten dat volmachten niet toegestaan zijn.

Er is mij gezegd geweest dat dat een paar jaar geleden wel toegestaan was, maar omdat er zoveel problemen daar rond waren (meer volmachten dan mensen aanwezig op verkiezingen, etc.) werd dit systeem afgeschaft.
Mijn voorstel is dan om volmachten toe te staan voor mensen van de richtingen die WINAK vertegenwoordigt (wiskunde, informatica, fysica) als ze bij hun volmacht een geldige reden (daarover beslist verkiezingscomité) geven waardoor ze niet op de verkiezingen aanwezig kunnen zijn.
Idd, ik vind ook dat een volmacht moet kunnen voor mensen uit onze eigen richtingen (met lidkaart natuurlijk). Het enigste is dat het iets moeilijker maakt is dat die mensen hun volmacht anoniem moet blijven. (niet onoverkomelijk natuurlijk)

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#6 » Mon Jun 15, 2009 11:23 am

Geheel terzijde vind ik ook dat enkel leden uit onze eigen richtingen mogen stemmen, miss interessant om hier even over te discussieren.

Wat volmachten betreft, nog een manier om het te beperken is max. 1 volmacht per persoon
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#7 » Mon Jun 15, 2009 11:30 am

Eerst vooral ben ik voorstander van een systeem waar enkel onze eigen studenten kunnen stemmen over de toekomst van WINAK. Maar ik vrees dat dit een beetje te vooruitstrevend is voor sommigen 8)

Maar een alternatieve oplossing voor volmachten:
Waarom niet zoals in de andere steden zoals gent en leuven een stemming houden op de campussen zelf. Dit wil niet perse zeggen dat de verkiezingsshow niet meer moet gebeuren, maar gewoon een extra stemdag houden in de verkiezingsweek. In deze situatie zijn er helemaal geen volmachten nodig voor de studenten Wiskunde, Informatica en Natuurkunde. Op deze manier moet er geen fundamentele verandering in de statuten komen. (eventueel een vermelding van 2 kiesdata)

Ben niet zo'n fan van volmachten (tenzij idd 1 volmacht per persoon), maar wel voorstander om de verkiezingen dichter bij onze eigen student te krijgen ipv. ergens diepverstopt en goe verscholen in het hartje van Fort VI (wat ook wel leuk is natuurlijk) ;)
Last edited by slimmy on Mon Jun 15, 2009 11:40 am, edited 1 time in total.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#8 » Mon Jun 15, 2009 11:37 am

Fabiant doet het ook zo trouwens, die zitten ene middag op CGB en dan s'avonds op cantus is er ook nog mogelijkheid om te stemmen.

Het is wel een dieale manier om de niet-feestende WINAK'er ook tot in den Hagar te krijgen.

Dit jaar was er inderdaad veel volk, ook niet-feestende mensen, maar als we terugklijken naar vorige jaren en realistisch zijn en blijven, moeten we rekenign houden met het feit dat dit niet vanzelfsprekend is en dat we daar de komende jaren zeker niet sowieso vanuit mogen gaan.

Dus ik ben ook voor stemmogelijkheid op campus
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Gert J.
Posts: 664

Post#9 » Mon Jun 15, 2009 12:16 pm

Fristi wrote:Geheel terzijde vind ik ook dat enkel leden uit onze eigen richtingen mogen stemmen, miss interessant om hier even over te discussieren.
Dat zou hard zijn voor mij, de Woef, Evi, Mawa, Sara, Joyce, etc... (Srry mensen die ik vergeten ben)
Ik begrijp dat je de non-actieve leden wilt tegenhouden, maar WINAK is nu eenmaal vrij divers op het gebied van studierichtingen.
-I sunk your battleship!!
*We're playing Risk...
-Ok, i'm all-in.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#10 » Mon Jun 15, 2009 12:22 pm

en mensen die onze richtingen gestudeerd hebben.

Dan vallen er nog een paar uit de boot maar de meesten iig niet.

Khad iets vollediger moeten zijn :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#11 » Mon Jun 15, 2009 12:37 pm

dan vallen er naar mijn mening nog steeds te veel mensen uit den boot.
het zou dus mogelijk zijn volgens statuten voor mensen die niet in "onze" richtingen zitten/gezeten hebben om op te komen als praesidiumlid maar niet om te stemmen :?
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#12 » Mon Jun 15, 2009 12:46 pm

Joke wrote:dan vallen er naar mijn mening nog steeds te veel mensen uit den boot.
het zou dus mogelijk zijn volgens statuten voor mensen die niet in "onze" richtingen zitten/gezeten hebben om op te komen als praesidiumlid maar niet om te stemmen :?
Zo is het bij fabiant ook. Kenny mag ni stemmen, maar is wel praesidiumlid bv.

Dus jij vindt dat mensen die niet naar een van de twee stemdagen kunnen komen aan het verkiezingscomité moeten kunnen vragen voor een volmacht omdat ze toevallig niet op 2 dagen in een week kunnen komen? :)

EDIT: wacht volgens mij was da helemaal niet op mijn opmerking een antwoord ;) Ik dacht dat je zei dat er te veel mensen uit de boot vallen als ge een uniefstemming houdt :)
Last edited by slimmy on Mon Jun 15, 2009 1:10 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#13 » Mon Jun 15, 2009 12:47 pm

Mijn bescheiden mening is ook dat het enkel toelaten van mensen uit de richtingen wiskunde, informatica en natuurkunde te beperkend is. Het studeren van een richting lijkt me niet voldoende motivering voor betrokkenheid bij een studentenclub (zie bijvoorbeeld Stephanie, die dan zoals Joke zei wel mag opkomen, maar niet mag stemmen).

Ik ben wel voorstander voor stemmen op de campus.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

Re: Statutenwijziging

Post#14 » Mon Jun 15, 2009 12:55 pm

Q wrote: Deze zullen vervolgens (hopelijk) goedgekeurd worden op een algemene ledenvergadering op maandag 29/06 om 19u in den Hagar. Om ervoor te zorgen dat die vergadering niet al te lang zal duren kan iedereen hier alvast zijn opmerkingen, vragen en suggesties kwijt.
Ideaal, midden in de feestweek...

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

Post#15 » Mon Jun 15, 2009 1:01 pm

Joke wrote:dan vallen er naar mijn mening nog steeds te veel mensen uit den boot.
... En terecht. Sorry, maar WINAK is nu eenmaal een vereniging die opkomt voor studenten Wiskunde, Fysica en Informatica. Als andere mensen zich daarbij willen aansluiten mogen ze dit, maar eigenlijk hebben ze geen recht om een rol te spelen in de bepaling van de toekomst van WINAK.

Ik begrijp dat dit misschien een harde pil is om te slikken voor bepaalde mensen, maar WINAK is er nu eenmaal in de eerste plaats voor zijn richtingen he. De naam van onze vereniging spreekt voor zich.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests