Mogen volksliederen gezongen worden op cantus?

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

Poll: Mogen volksliederen gezongen worden op cantus?

Ja
23
35%
Ja
23
35%
Alleen als ze geen connotaties hebben
0
No votes
Alleen als ze geen connotaties hebben
0
No votes
Nee
10
15%
Nee
10
15%
Total votes: 66

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Mogen volksliederen gezongen worden op cantus?

Post#1 » Wed May 06, 2009 3:25 am

Ik heb gemerkt dat volksliederen blijkbaar uit den boze zijn op onze cantussen, maar wat vinden de commilitones er eigenlijk zelf van? Extra verduidelijking is welkom!

Persoonlijk vind ik dat, ongeacht de politieke geaardheid van de vereniging, we nog altijd Nederlanders/Belgen/Vlamingen/... zijn en dat we een volkslied moeten kunnen zingen zonder afgestempeld te moeten worden als separatist/racist/weetikveelwat-ist. Ik ben trots om een Belg te zijn en ik ben trots om Vlaming te zijn, net zoals ik trots ben om WINAKer te zijn. Volksliederen behoren tot het volk en niet tot een politieke strekking.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#2 » Wed May 06, 2009 11:28 am

Een volkslied kan beschouwd worden als uiting van nationalisme. Als rabiaat tegenstander van alles wat nog maar zweemt in de richting van nationalisme (wat ik beschouw als even gestoord als xenofobie of religiositeit) ben ik niet onmiddellijk voorstander van het invoeren van de volksliederen. Zeker niet in de huidige wereld waarin niemand zich nog laat tegenhouden door grenzen, en het woord 'volk' gewoon niet te definiëren is.

Ik weet dat ergens in de blauwe pagina's een regel staat dat "de nationale liederen van buiten gekend moeten zijn", maar ik zie het nog niet onmiddellijk gebeuren dat mensen de Brabanconne in Nederlands, Frans en Duits gaan opdreunen. Ik vind het ook totaal niet nodig, een cantus is voor mij zeker zo plezant zonder die liederen waarvan ik sommigen instant geil zie worden, terwijl ik enkel maar met mijn ogen rol.

Dat wil niet zeggen dat ik niet content ben Europeaan, Belg, Vlaming of Antwerpenaar te zijn - integendeel - maar ik heb geen volksliederen of vendelzwaaierij nodig om te beseffen dat ik met mijn gat in de boter ben gevallen door hier geboren te zijn. Ik zie dat elke dag door gewoon een nieuws op te zetten en in het oog te houden wat er gebeurt in de wereld.

Onlangs was ik in een gelijkaardige discussie verwikkeld met een geschiedkundige. Die wou de Romeinse groet in ere herstellen. De Romeinse groet is een klop op de borst gevolgd door een naar boven gestrekte rechterarm. Nu mag je van mij proberen om door Klein Antwerpen te lopen en naar iedereen de rechterarm uit te strekken als groet, maar ik denk dat je weinig mensen overtuigt als je je tracht te verdedigen met "het is slechts de Romeinse groet". Wees eerlijk: je zou niet naast die man willen lopen terwijl die zo op stap is, je zou er niet mee geassocieerd willen worden. Hoewel de man in theorie wel gelijk heeft dat er niets mis is met een Romeinse groet, kan je de hedendaagse connotatie immers niet zomaar negeren. De geschiedenis is nu eenmaal wat ze is.

In dat soort zaken een neutrale houding aannemen door het gewoon niet te doen als het niet nodig is, is dan ook de meest gepaste houding lijkt me. Zo wordt niemand tegen de borst gestoten en kan iedereen er zich in blijven vinden. Voor het zingen van volksliederen kan men nog steeds naar talloze militantenfeestjes van deze of gene strekking, waar men desgewenst in een groep van gelijkgezinden tesamen tot orgasme kan komen op de tonen van de Vlaamse Leeuw.

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#3 » Wed May 06, 2009 11:28 am

omg... Omg... OMG... NAZI!
=)
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#4 » Wed May 06, 2009 11:49 am

Toch nog efkes: kheb hier nu 'nee' gestemd op de poll, maar dat wil ni zeggen dat ik, de poll vraag letterlijk nemend, wil zeggen dat het verboden zou moeten worden. De poll vraag is nogal zinloos want volksliederen mogen al gezongen worden, en niemand gaat voor zijn plezier een regel bijschrijven 'mag niet'. Het resultaat zou misschien anders zijn als ge zou vragen naar 'moeten ze gezongen worden of moet het niet', want met die nee-stem bedoel ik 'moet niet'.

Ik wil enkel maar duidelijk maken dat ik geen enkel nadeel zie aan de huidige situatie, waarbij hoe dan ook geen volksliederen worden gezongen, hoewel dat zonder problemen mag. Ik voel mij daar erg goed bij en dat mag zo blijven.

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

Post#5 » Wed May 06, 2009 5:48 pm

Ik volg me volledig in Foundation's uitleg in verband met nationalisme.

MAAR over liederen op cantus heb ik een andere mening. Veel liederen die momenteel gezongen worden hebben een heel sterk nationalistische/flamingistische/nazistische ondertoon of associatie. Ik ben van mening dat men in staat moet zijn om de associatie van het lied los te koppelen, en dit lied moet kunnen appreciëren losstaand van deze associatie.

Als wij Erika zingen, sympathiseren wij dan met de Waffen SS? Natuurlijk niet, het is gewoon een mooi, aanstekelijk lied met een prachtige tekst, die absoluut niets te maken heeft met de Waffen SS. Als we het Lied van Pater Callewaert zingen, met een bijzonder groffe, nationalistische boodschap, zijn we dan separatisten? Dit ligt al gevoeliger natuurlijk, omdat de connotatie in de tekst van het lied zelf zit... Maar zelfs dan vind ik dat dit lied (in besloten gezelschap) gezongen moet kunnen worden zonder zich te associëren met nationalisme. Hetzelfde geldt voor het Vlaamse/Belgische volkslied. Vergelijk het een beetje met een moordenaar spelen in een toneel of iets dergelijks... Je vindt het leuk om die slechterik te spelen en mensen te "vermoorden", maar dat wil niet zeggen dat je voor het personage sympathiseert.

De enige redenen waarom ik de Robbe zijn request niet inwilligde op cantus waren:
1. omdat het grappig was dat de Robbe bleef proberen
2. ik het op die moment geen geschikt lied vond om te zingen

Met de nationalistische associatie had het (wat mij betreft) in ieder geval niets te maken.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#6 » Wed May 06, 2009 8:40 pm

Foundation wrote:Een volkslied kan beschouwd worden als uiting van nationalisme.
Dan is het zingen van een club-/kringlied daar ook een vorm van volgens mij, alleen hebben we het dan niet over landen of geografische regio's.
Foundation wrote:Ik vind het ook totaal niet nodig, een cantus is voor mij zeker zo plezant zonder die liederen waarvan ik sommigen instant geil zie worden, terwijl ik enkel maar met mijn ogen rol.
Ik kan hetzelfde zeggen over Polly Wolly Doodle en soortgelijken ;)
Foundation wrote:Onlangs was ik in een gelijkaardige discussie verwikkeld met een geschiedkundige. Die wou de Romeinse groet in ere herstellen. De Romeinse groet is een klop op de borst gevolgd door een naar boven gestrekte rechterarm. Nu mag je van mij proberen om door Klein Antwerpen te lopen en naar iedereen de rechterarm uit te strekken als groet, maar ik denk dat je weinig mensen overtuigt als je je tracht te verdedigen met "het is slechts de Romeinse groet". Wees eerlijk: je zou niet naast die man willen lopen terwijl die zo op stap is, je zou er niet mee geassocieerd willen worden. Hoewel de man in theorie wel gelijk heeft dat er niets mis is met een Romeinse groet, kan je de hedendaagse connotatie immers niet zomaar negeren. De geschiedenis is nu eenmaal wat ze is.
Openbaar != cantus. Op cantus heb je de mogelijkheid van je acties uit te leggen, je gedachten te delen, iets dat in het openbaar minder voor de hand liggend is. Connotaties zijn er alleen maar omdat mensen niet luisteren naar de achterliggende motivaties.
Foundation wrote:In dat soort zaken een neutrale houding aannemen door het gewoon niet te doen als het niet nodig is, is dan ook de meest gepaste houding lijkt me.
Die neutrale houding is niet de houding die de Universiteit Antwerpen nastreeft, zij streeft actief pluralisme na. Als kring aan diezelfde universiteit, zouden we ze eigenlijk daarin moeten volgen en is het gewoon negeren net de houding die we zouden moeten vermijden. En wederom, het is dan ook niet nodig om clubliederen van andere clubs of zelfs ons eigenste kringlied te zingen.
Foundation wrote:Zo wordt niemand tegen de borst gestoten en kan iedereen er zich in blijven vinden.
Na al zowat elke keer een aanvraag beantwoord te krijgen met een botte nee, voel ik mij wel tegen de borst gestoten.
Foundation wrote:Voor het zingen van volksliederen kan men nog steeds naar talloze militantenfeestjes van deze of gene strekking, waar men desgewenst in een groep van gelijkgezinden tesamen tot orgasme kan komen op de tonen van de Vlaamse Leeuw.
Ik kan het ook gewoon thuis doen he, net hetzelfde. Ik ben geen militant en heb dus niets te zoeken op militantenfeestjes.

Zoals Karel al aanhaalde, wij zingen andere liederen ook zonder connotaties, waarom kunnen we dat met onze eigen volksliederen ook niet?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#7 » Fri May 08, 2009 9:26 am

Hier gaat het mij vooral om de politieke betekenis, die men nog zo droog kan analyseren en wegcijferen als men wil, maar die er onmiskenbaar is.

Liederen genre "waalse ratten" worden gezongen "for old times' sake", het zijn liederen die ontstonden als aanklachten uit situaties tegen het verleden of als strijdliederen in reeds lang gestreden conflicten. Wie zijn geschiedenis kent weet genoeg: vandaag hebben die geen impact meer, het gaat om de lol.

Volksliederen zijn echter nog steeds sterke symbolen van hedendaagse politieke strekkingen, met aardig wat aanhang. Dat is iets helemaal anders. Die liederen worden gerecupereerd in de hedendaagse politiek. Die worden gezongen als vereenzelviging met hedendaags politiek gedachtengoed, en mensen aanzien dat ook zo.

Als pluralisme een issue is, heeft elke politieke strekking zijn rechten en kan ik ook eisen om de Internationale in te zetten. En ik vind het nu al zo langdradig met het zingen van alle clubliederen... Wat mij betreft is het tijd besteden aan politieke symbolen op cantus nergens voor nodig.

Maar goed, de beslissingen over wat gezongen wordt liggen steeds bij praeses en cantor. Het stond, staat, en zal hen steeds vrij staan om verzoeken in te willigen of te weigeren. Ik zie daar eigenlijk geen probleem mee en denk niet dat enige wijziging nodig is.

User avatar
PowerToTheUsers
WOZ
Posts: 200

Post#8 » Fri May 08, 2009 11:54 am

Foundation wrote:Liederen genre "waalse ratten" worden gezongen "for old times' sake", het zijn liederen die ontstonden als aanklachten uit situaties tegen het verleden of als strijdliederen in reeds lang gestreden conflicten. Wie zijn geschiedenis kent weet genoeg: vandaag hebben die geen impact meer, het gaat om de lol.
Owja, want nu zijn er geen spanningen meer tussen Vlamingen en Walen. Nazi-liederen zingen, twee vingers onder de neus en rechterarm gestrekt is dus ook geen enkel probleem want dat is een "lang gestreden conflict"?
WINAK Schacht 2001-2002
WINAK VU 2002-2003
WINAK Feest 2003-2004
WINAK Vice-praeses 2004-2005
WINAK Quaestor 2005-2006
WINAK Peter 2006-2008
WINAK liefhebber 2001-... ;)

User avatar
j0lle
WOZ
Posts: 396

Post#9 » Fri May 08, 2009 12:02 pm

het komt mij de strot uit da alles hier in belgië (sorry, vlaanderen bedoel ik... als walen rondlopen me een vlag me hun kip op zou er ook geen haan om kraaien (hahaha)) wat ook maar een scheet nationalisme bevat, politiek wordt bekeken.

als er een bende klojo's de Vlaamse leeuw willen verneuken (associëren) met hun nazi-gedachten, laat ze dan doen, maar ontneem ons het recht ni van ne keer ne vlaamse leeuw te zingen, om maar een lied te noemen.

zo goed als elk land/streek mag trots zijn op hun lap grond, behalve hier, omda ge dan ne racist bent...

soit, ik raad u aan, als ge geen nationalistische liederen wilt zingen, niet naar cantus te komen... de codex staat er VOL van..
http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=221010
qwertyuiop

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests