Foundation wrote:Een volkslied kan beschouwd worden als uiting van nationalisme.
Dan is het zingen van een club-/kringlied daar ook een vorm van volgens mij, alleen hebben we het dan niet over landen of geografische regio's.
Foundation wrote:Ik vind het ook totaal niet nodig, een cantus is voor mij zeker zo plezant zonder die liederen waarvan ik sommigen instant geil zie worden, terwijl ik enkel maar met mijn ogen rol.
Ik kan hetzelfde zeggen over Polly Wolly Doodle en soortgelijken
Foundation wrote:Onlangs was ik in een gelijkaardige discussie verwikkeld met een geschiedkundige. Die wou de Romeinse groet in ere herstellen. De Romeinse groet is een klop op de borst gevolgd door een naar boven gestrekte rechterarm. Nu mag je van mij proberen om door Klein Antwerpen te lopen en naar iedereen de rechterarm uit te strekken als groet, maar ik denk dat je weinig mensen overtuigt als je je tracht te verdedigen met "het is slechts de Romeinse groet". Wees eerlijk: je zou niet naast die man willen lopen terwijl die zo op stap is, je zou er niet mee geassocieerd willen worden. Hoewel de man in theorie wel gelijk heeft dat er niets mis is met een Romeinse groet, kan je de hedendaagse connotatie immers niet zomaar negeren. De geschiedenis is nu eenmaal wat ze is.
Openbaar != cantus. Op cantus heb je de mogelijkheid van je acties uit te leggen, je gedachten te delen, iets dat in het openbaar minder voor de hand liggend is. Connotaties zijn er alleen maar omdat mensen niet luisteren naar de achterliggende motivaties.
Foundation wrote:In dat soort zaken een neutrale houding aannemen door het gewoon niet te doen als het niet nodig is, is dan ook de meest gepaste houding lijkt me.
Die neutrale houding is niet de houding die de Universiteit Antwerpen nastreeft, zij streeft actief pluralisme na. Als kring aan diezelfde universiteit, zouden we ze eigenlijk daarin moeten volgen en is het gewoon negeren net de houding die we zouden moeten vermijden. En wederom, het is dan ook niet nodig om clubliederen van andere clubs of zelfs ons eigenste kringlied te zingen.
Foundation wrote:Zo wordt niemand tegen de borst gestoten en kan iedereen er zich in blijven vinden.
Na al zowat elke keer een aanvraag beantwoord te krijgen met een botte nee, voel ik mij wel tegen de borst gestoten.
Foundation wrote:Voor het zingen van volksliederen kan men nog steeds naar talloze militantenfeestjes van deze of gene strekking, waar men desgewenst in een groep van gelijkgezinden tesamen tot orgasme kan komen op de tonen van de Vlaamse Leeuw.
Ik kan het ook gewoon thuis doen he, net hetzelfde. Ik ben geen militant en heb dus niets te zoeken op militantenfeestjes.
Zoals Karel al aanhaalde, wij zingen andere liederen ook zonder connotaties, waarom kunnen we dat met onze eigen volksliederen ook niet?