Nieuw systeem?

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Scheder
Posts: 212

Nieuw systeem?

Post#1 » Wed Sep 17, 2008 1:45 pm

Kheb al veel verhalen gehoord over het nieuwe puntensysteem da ze gaan invoeren vanaf volgend academiejaar, maar zit iedereen volgend jaar in het nieuw puntensysteem?
of enkel de nieuwelingen aan de hogeschool/unif?

'de punten in het 1e jaar kunnen dubbel trugverdient worden'
wat telt als '1e jaar'?
aangezien er [dachtek toch] ni meer gewerkt wordt met 1/2/3e bachelor, maar gewoon met bachelor
is het dan het eerste jaar da je doet in eender welke richting [dus kan meerdere keren voorkomen. tip voor extra punten: volg van iets het eerste jaar xd], eerste jaar in het hoger onderwijs, ...

En ik dacht da de juiste keuzevakken kiezen al lastig was, laat staan nog is in het achterhoofd houde da ik mogelijk mijn 'punten' verlies. zucht. life is really becoming 1 big game

User avatar
Yo_rik
Posts: 69

Post#2 » Thu Sep 18, 2008 1:30 pm

Inderdaad, vanaf 2008-2009 is het 'leerkrediet' van toepassing voor iedereen die studeert aan hogeschool / unief. Dit jaar kan ook iedereen zijn studiepunten verdubbelen. De link verwijst naar een website van de Vlaamse overheid met de volledige uitleg.

Veel buizen kan nu op termijn wel duur worden... maar er is toch meer dan voldoende ruimte om een volledig jaar opnieuw te moeten doen, of elk jaar een paar vakken.

User avatar
Scheder
Posts: 212

Post#3 » Thu Sep 18, 2008 1:49 pm

ok thx voor de info

Als ge een 2e studie wilt volge moet ge nu eerst uw 2 bachelors doen en dan derna uw 2 masters om toch nog onder de financiering te valle...
zucht

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#4 » Thu Sep 18, 2008 2:03 pm

Als je geslaagd bent krijg je de studiepunten waarvoor je geslaagd was "terug". Je kan dus 140 studiepunten opnieuw doen (en de geslaagde punten van je eerste jaar worden dubbel teruggeteld, dus tenzij je een epic fail doet, ga je pakweg 180-200 punten hebben).

Misschien is deze link handig: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronder ... orbeelden/ want toen ik het eerst las dacht ik ook iets van "wtf, ik mag geen creatieve constructie met conservatorium gaan doen?" maar het valt al bij al nog mee :).


Edit: Wacht, na je master 140 er af, dus als ge geen perfect parcours hebt afgelegd is het onmogelijk om direct volgend op uwe master te beginnen aan een bachelor. Of ge betaalt tot het dubbele aan inschrijvingsgeld. Joy :X.

User avatar
Scheder
Posts: 212

Post#5 » Thu Sep 18, 2008 2:42 pm

Lol.
Ge kunt effectief een negatief leerkrediet hebben...

amy
WOZ
Posts: 483

Post#6 » Thu Sep 18, 2008 3:56 pm

Waarom moet juist België zo een moeilijk systeem hebben? Het is nog niet moeilijk genoeg zeker met de BaMa constructies die ge nu hebt...

User avatar
j0lle
WOZ
Posts: 396

Post#7 » Thu Sep 18, 2008 4:26 pm

amy wrote:Waarom moet juist België zo een moeilijk systeem hebben?
haha xD
is da ni hoe alles hier in elkaar zit? :)
qwertyuiop

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#8 » Thu Sep 18, 2008 4:41 pm

In Nederland hebt ge een absurd systeem van studiefinanciering, waarbij ge eigenlijk "leent" van een privaat bedrijf dat de overheid vertegenwoordigt. Ingangsexamens bestaan er niet, maar er wordt geloot. Als student hebt ge recht op openbaar vervoer, maar het hangt er vanaf op welk uur ge uw bus pakt want als het weekend begint vervalt uw recht daarop. Ohja, inschrijvingsgeld is meer dan het driedubbele van hier :).

En in Engeland moet ge in 't vierde middelbaar al drie of vier vakken kiezen waarin ge afstudeert en uw punten in het middelbaar bepalen naar welke universiteit ge kunt. Ohja, ge moet ook al kiezen in februari wat ge wilt gaan doen, en het is maar te hopen dat ge wordt toegelaten.

In Amerika is een universitaire opleiding van het niveau in België onbetaalbaar zonder beurs, en die worden om de meest absurde redenen toegekend (ik ken iemand die aan de een of andere prestigieuze unief daar mocht gaan studeren omdat hij Belgisch vice-kampioen golf was).


Het is al bij al nog mooi geregeld in België ;).

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#9 » Thu Sep 18, 2008 5:49 pm

en dan hebben we het nog niet over Frankrijk, die hebben boven het BaMa systeem ook nog het systeem van "grandes écoles" en hun "écoles préparatoires", waar je je in februari moet inschrijven, op basis van de punten die je behaalt in het middelbaar, op het officiele examen, de commentaren van bijna alle leerkrachten op de rapporten vanaf het 4e middelbaar, en de school waar je vandaan komt. En dan praten we nog niet over de prijs van het studeren: om het ingangsexamen van sommige scholen te mogen afleggen moet je al 1000€ neertellen als "administratiekosten".
Als we dan de universiteiten alleen pakken is het ook een verschrikkelijk grote warboel. Om te beginnen is er al het probleem dat je voor sommige richtingen niet eens kunt kiezen naar welke stad je mag gaan om te studeren, dit hangt af van het departement waar je woont.
waarom denken jullie dat ik in Belgie ben komen studeren? :wink:
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#10 » Thu Sep 18, 2008 6:43 pm

Omdat je in Mechelen woont? :P

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#11 » Fri Sep 19, 2008 11:07 am

In Amerika heb je dan ook nog het prachtige systeem van vrije en/of variabele uren die je met de meeste ridiculeuze vakken kan vullen. In een bachelor wiskunde moet je bijvoorbeeld een aantal uren talen volgen, maar dat mag ook Japans zijn of zo.

In high school kun je bijvoorbeeld ook vakken als Manga tekenen volgen terwijl je wetenschappen volgt enzo.

Iemand die spontaan 'dom houden' denkt?
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

amy
WOZ
Posts: 483

Post#12 » Fri Sep 19, 2008 11:57 am

was gewoon een grapje omdat wij altijd moeilijke systemen hebben hier in België. Probeer maar eens aan een buitenlander uit te leggen dat we gewesten en gemeenschappen hebben, en dan spreken we nog niet over de regering en dergelijke. Ik weet heus wel dat België het beste onderwijssysteem heeft ter wereld, anders zou de EU dat ook niet zeggen é ;).

User avatar
Scheder
Posts: 212

Post#13 » Fri Sep 19, 2008 6:30 pm

'Kunt' ge in Amerika talen volgen of 'moet' ge in Amerika talen volgen?

Alst moeten is, ist idd vrij absurd.
Maar anders dan verschilt da toch ni zo van hier. Technisch gezien kunt ge hier ook ander vakken kiezen dan degeen die in uw lijstje staan. Ge moet da dan wel eerst aanvragen en da moet goegekeurd worden.

En eerlijk gezegd hebbek er vorig jaar ook aan gedacht om taalcursus Japans erbij te nemen. Het leek me zo slecht nog ni om in japan te gaan werken, ook al wordt ge daar dan enorm hard gediscrimineerd... Dus kwee ni in hoeverre da zo 'ridicuul' is. Of int algemeen, een extra taal volgen lijkt me zo slecht ni als ge in da land zou wille gaan werken.[/i]

User avatar
Soo Mee
Posts: 251

Post#14 » Sat Sep 20, 2008 1:17 am

right..
Of int algemeen, een extra taal volgen lijkt me zo slecht ni als ge in da land zou wille gaan werken.
sry XD

om de een of andere reden gelooft mijn papa niet in mijn mogelijk slagen van mijn diploma derna.. (puh)!

dit is totaal buiten de kwestie, maar kijk, 't is 1u16 en ik verveel mij xd

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#15 » Sat Sep 20, 2008 9:46 am

Voor die talen, ik weet het niet exact. Ik geloof dat ze een hele hoop algemene vakken er moeten bijnemen (ik heb gehoord dat vaak meer dan 1/3 van de vakken in het 1ste jaar algemene vakken zijn), maar wat verplicht is en wat niet, weet ik niet zeker.

Over mijn punt:
1. Hoeveel Amerikanen willen in Japan werken?
2. Ben je echt iets met Japans als Amerikaan?
3. (dit is uiteraard geen echt grafiek)
Image
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron