Google Chrome

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#16 » Sat Sep 06, 2008 2:09 pm

Het eerste waar ik spontaan aan denk:

Bestaan er varianten van adblock and flashblock in google chrome?

(Bestaan er trouwens gelijkaardige dingen voor IE? Er wordt beweerd van wel, maar ik vind ze niet.)
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 488

Post#17 » Sat Sep 06, 2008 3:33 pm

oO
En wat vinden we dan?
http://code.google.com/chromium/

Het opensource gedeelte van Chrome, wat betekend... dat we dat is gaan proberen te compilen onder linux he :D.

Kan ik het ook eens testen :p

Edit: mss moet ik eerst de dingen lezen die in grote rode kaders staan... "Note: There is no working Chromium-based browser on Linux. Although many Chromium submodules build under Linux and a few unit tests pass, all that runs is a command-line "all tests pass" executable."

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#18 » Sun Sep 07, 2008 8:32 pm

Math Wolf wrote:Het eerste waar ik spontaan aan denk:

Bestaan er varianten van adblock and flashblock in google chrome?

(Bestaan er trouwens gelijkaardige dingen voor IE? Er wordt beweerd van wel, maar ik vind ze niet.)
Gebruik zelf Privoxy, uitstekende oplossing en is ook handig als je meerdere browsers gebruikt. (Moet je ze we allen even kort configureren)

Verder is het nog in beta dus geloof nog wel dat er dingen komen die zich in andere browsers bevinden, en wie weet wel exclusieve features. Laten we daar maar op hopen, wat ze nu al hebben gebracht ziet er prachtig uit, en dat voor een beta.

Pieter Belmans wrote:Daarnaast, IE blijft een vies putteke. Rendering switches voor backwards compatibility. Maar, als de nieuwe engine dan uiteindelijk even goed werkt als Gecko/WebKit/Opera, valt er an sich nog maar weinig te klagen. Ik heb enkel mijn bedenkingen bij het geheugengebruik van dat ding, dat bovendien niet op non-Vista machines zal draaien...
Het verschil tussen beta 1 en beta 2 qua renderen (zonder compatibiliteitsmodus) van enkele websites die ik dagelijks bezoek is er echt aanmerkelijk op verbeterd, verder gebruikt IE8 een oplossing tussen een process en voor elke tab een process. En gebruikt dus zo minder geheugen dan Chrome. (Verder vind ik het letten op geheugengebruik op dit niveau echt overbodig, tenzij je echt naar 20+ tabs tegelijk gaat surfen ofzo)

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#19 » Sun Sep 07, 2008 10:13 pm

Van zodra je twee tabs in verschillende render modes open hebt, heb je twee render engines draaiende. Trident is niet herschreven in een lichtgewichtversie met dezelfde bugs, dus ze konden enkel besparen op andere delen van de browser om geheugengebruik te beperken. Conclusie: het wordt geen rozengeur en manenschijn.

Chrome zou ook zo'n oplossing gebruiken, maar een sandbox systeem is nu eenmaal een grote geheugenkost, optimalisaties of niet. En het is natuurlijk handig dat de minimum systeemvereisten fors zijn, geen problemen met geheugen op die systemen, maar andere browsers zijn tenminste in staat om op oudere systemen te werken :). En minder geheugengebruik betekent minder geheugenoperaties en dus inherent sneller (programmatuur daargelaten).

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#20 » Mon Sep 08, 2008 3:56 pm

Tom wrote:(Verder vind ik het letten op geheugengebruik op dit niveau echt overbodig, tenzij je echt naar 20+ tabs tegelijk gaat surfen ofzo)
Ik surf gemiddeld op 10 of meer tabs tegelijk en regelmatig op 100+.

Daarenboven: voor Firefox blijft ook de laatste gesloten tabs in het geheugen zitten.


On topic: op dit moment blijf ik toch bij Firefox, al ben ik Opera ook aan het testen. Firefox 3 vind ik wel minder interessant dan Firefox 2. Chrome lijkt me ook wel erg degelijk, maar zolang adblock daar niet inzit, gebruik ik het niet.
Na het gebruik ervan, had ik onmiddellijk een vijftal tracking cookies (opgespoord met ad-aware, free version) terwijl ik met Firefox (en op het eerste zicht met Opera ook), ondertussen al maanden tracking cookie vrij ben.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#21 » Mon Sep 08, 2008 4:06 pm

Tom wrote:
Math Wolf wrote:Het eerste waar ik spontaan aan denk:

Bestaan er varianten van adblock and flashblock in google chrome?

(Bestaan er trouwens gelijkaardige dingen voor IE? Er wordt beweerd van wel, maar ik vind ze niet.)
Gebruik zelf Privoxy, uitstekende oplossing en is ook handig als je meerdere browsers gebruikt. (Moet je ze we allen even kort configureren)
Dat ziet er interessant uit, maar als niet-informatica student begrijp ik niet helemaal hoe het werkt.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#22 » Tue Sep 09, 2008 10:56 pm

Math Wolf wrote:
Tom wrote:
Math Wolf wrote:Het eerste waar ik spontaan aan denk:

Bestaan er varianten van adblock and flashblock in google chrome?

(Bestaan er trouwens gelijkaardige dingen voor IE? Er wordt beweerd van wel, maar ik vind ze niet.)
Gebruik zelf Privoxy, uitstekende oplossing en is ook handig als je meerdere browsers gebruikt. (Moet je ze we allen even kort configureren)
Dat ziet er interessant uit, maar als niet-informatica student begrijp ik niet helemaal hoe het werkt.
Als je die documentatie volgt is het gewoon installeren en de proxies aanpassen in de browsers.

Je surft dan met je browser via dat programma in plaats van rechtstreeks en dat programma zal dan geen advertenties en dergelijke doorlaten.

Het aanpassen van de filters (die standaard al erg veel bevatten) is inderdaad wat moeilijker. (Heb ik zelf ook nog niet bekeken)

---

Wat doe je eigenlijk als je met meer dan 100 tabs tegelijk werkt? Dit lijkt me niet echt efficient.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#23 » Tue Sep 09, 2008 11:15 pm

Tom wrote:
Als je die documentatie volgt is het gewoon installeren en de proxies aanpassen in de browsers.

Je surft dan met je browser via dat programma in plaats van rechtstreeks en dat programma zal dan geen advertenties en dergelijke doorlaten.

Het aanpassen van de filters (die standaard al erg veel bevatten) is inderdaad wat moeilijker. (Heb ik zelf ook nog niet bekeken)
Als je het niet erg vindt: Ik heb nog een paar vragen daarover:
1. Gebruikt het programma veel geheugen?
2. Is het mogelijk om slechts enkele browsers het te laten gebruiken (Chrome en IE) en anderen (Firefox en Opera) niet?
3. Veranderd dat iets aan je IP? Ik gebruik een laptop en gebruik soms internet op verschillende plaatsen.
Bovendien, op mijn kot, wordt dat internet verdeeld door een firma en heeft iedereen in het gebouw dus hetzelfde IP.
Tom wrote: Wat doe je eigenlijk als je met meer dan 100 tabs tegelijk werkt? Dit lijkt me niet echt efficient.
Met meer dan 100 tabs is vnl als ik op Art sites surf zoals deviantART. Dan open ik eerst alles apart, telkens in een nieuw tabblad (dus een tab voor elke tekening/foto/...) en bekijk ik het daarna pas.

Ik roleplay (RP, geen RPG) ook vaak en dan heb ik minstens een 6-tal tabs open met de verschillende subfora waarin ik post, dan nog 1 voor de inbox, 1 of meerdere PM's waar ik mee bezig ben, gmail dat open staat, soms ook hotmail, vrtnieuws, WINAK enzoverder. Dus in praktijk heb ik zelden minder dan 10 tabs open.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#24 » Wed Sep 10, 2008 1:45 pm

1. Het programma gebruikt hier maar enkele megabytes (2 - 15 MB) van het fysiek geheugen. (Het moet enkel een paar filters inladen en dan op het verkeer dat passeert deze toepassen.)

2. Ja, je moet enkel in de browsers die je wil gebruiken met Privoxy de proxy gaan veranderen in de instellingen zoals in de documentatie staat.

3. Naar buiten toe veranderd er door dit programma niets, alles blijft gewoon hetzelfde. Werkt dus hetzelfde als de add-ons die voor dit plobleem bestaan, alleen dan als een apart programma. (Wat naar mijn mening iets beter is)

---

Denk dat het dan eerder een gewoonte van surfen is, als je honderd tabs op dezelfde site opent zal het geheugengebruik niet zo toenemen als dat je honderd verschillende sites opent. (100 keer dezelfde reeds bestaande afbeelding [een keer in geheugen] of 100 verschillende afbeeldingen)

Zelf heb ik zelden meer dan 10 tabs open, ik bekijk de tab die ik open vrijwel direct en als ik klaar ben sluit ik die weer. Op dit moment heb ik twee tabs over de LHC open staan en dit WINAK forum.

Zou ik met grotere aantal tabs moeten werken dan zou ik dat over meerdere vensters gaan doen (wat vrij handig is met Chrome) maar tot nu toe zelden nodig gehad. (Wel al eens een venster apart gesleept om twee sites naast elkaar te plaatsen)

Maar zoals ik al zei: Iedereen surft op zijn manier. :-)

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#25 » Wed Sep 10, 2008 2:24 pm

deviantart is wel een website voor grafici, en aangezien afbeeldingen uncompressed in het geheugen zitten is dat een redelijk grote klapper natuurlijk ;).

Een proxy verandert trouwens je eigen IP niet, maar de requests gebeuren wel door de proxyserver, die dan de resultaten doorstuurt. Langs de kant van de webserver krijgt je request andere informatie dus. Misschien dat er proxysystemen bestaan waar dit niet het geval is, maar gezien het feit dat die dingen meestal gebruikt worden als anonymizer kan je je conclusies wel trekken :).

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#26 » Thu Sep 11, 2008 11:30 am

Pieter Belmans wrote:deviantart is wel een website voor grafici, en aangezien afbeeldingen uncompressed in het geheugen zitten is dat een redelijk grote klapper natuurlijk ;).

Een proxy verandert trouwens je eigen IP niet, maar de requests gebeuren wel door de proxyserver, die dan de resultaten doorstuurt. Langs de kant van de webserver krijgt je request andere informatie dus. Misschien dat er proxysystemen bestaan waar dit niet het geval is, maar gezien het feit dat die dingen meestal gebruikt worden als anonymizer kan je je conclusies wel trekken :).
Bedoelde eigenlijk eerder de omhulsel van deviantART die niet steeds hoeft herladen te worden, maar inderdaad, al de afbeeldingen moeten redelijk wat plaats innemen. Wat voor hem handig zou zijn is een soort Cooliris (Piclens) variant op het huidige waarmee je deviantART zou kunnen bezoeken, bespaart een hele overload aan geheugen en zou sneller moeten werken. Maarja, moest het nu nog bestaan. :D

---

Privoxy kan je eigenlijk niet helemaal een proxy noemen,
het doet eerder maar lokaal wat pakketjes filteren. Hier merkt extern niemand iets van.

Heb net gemerkt dat Google Chrome de proxy instellingen van Internet Explorer gebruikt,
Opera en Firefox hebben daarentegen hun eigen proxy instellingen.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#27 » Thu Sep 11, 2008 5:48 pm

Is het normaal dat ik de volgende melding krijg als ik privoxy wil opstarten:

Fatal error: can't bind to 127.0.0.1:8118: There may be another Privoxy or some other proxy running on port 8118.

Ik heb weliswaar Firefox (dat privoxy niet gebruikt) open op dit moment.
Tom wrote:Heb net gemerkt dat Google Chrome de proxy instellingen van Internet Explorer gebruikt,
Opera en Firefox hebben daarentegen hun eigen proxy instellingen.
Heb ik ook gemerkt, misschien omdat het nog beta is?
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#28 » Thu Sep 11, 2008 7:03 pm

Of er vanuitgaande dat als er een proxy gebruikt dient te worden, deze zeker ingesteld is in Internet Explorer. Ik vermoed dat updates enzo immers deze instellingen gebruiken, aangezien je nergens anders instelt hoe Windows moet verbinden met het internet :).

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#29 » Fri Sep 12, 2008 1:53 pm

Math Wolf wrote:Is het normaal dat ik de volgende melding krijg als ik privoxy wil opstarten:

Fatal error: can't bind to 127.0.0.1:8118: There may be another Privoxy or some other proxy running on port 8118.

Ik heb weliswaar Firefox (dat privoxy niet gebruikt) open op dit moment.
Tom wrote:Heb net gemerkt dat Google Chrome de proxy instellingen van Internet Explorer gebruikt,
Opera en Firefox hebben daarentegen hun eigen proxy instellingen.
Heb ik ook gemerkt, misschien omdat het nog beta is?
Als je de proxy in Internet Explorer hebt veranderd naar 127.0.0.1:8118 en je zou naar http://p.p/ surfen, dan zou je een pagina van Privoxy moeten krijgen.

In dat geval draait hij al, in het andere geval lijkt het dat er een ander programma die poort al gebruikt en zal je een andere willekeurige poort moeten instellen om de proxy te kunnen gebruiken.

---

Ja, het is waarschijnlijk omdat ze nog in beta zijn, of ze willen er gewoon zeker van zijn dat iedereen direct kan surfen zonder nog iets met de proxy te gaan doen.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#30 » Fri Sep 12, 2008 2:33 pm

Tom wrote:
Math Wolf wrote:Is het normaal dat ik de volgende melding krijg als ik privoxy wil opstarten:

Fatal error: can't bind to 127.0.0.1:8118: There may be another Privoxy or some other proxy running on port 8118.

Ik heb weliswaar Firefox (dat privoxy niet gebruikt) open op dit moment.
Tom wrote:Heb net gemerkt dat Google Chrome de proxy instellingen van Internet Explorer gebruikt,
Opera en Firefox hebben daarentegen hun eigen proxy instellingen.
Heb ik ook gemerkt, misschien omdat het nog beta is?
Als je de proxy in Internet Explorer hebt veranderd naar 127.0.0.1:8118 en je zou naar http://p.p/ surfen, dan zou je een pagina van Privoxy moeten krijgen.

In dat geval draait hij al, in het andere geval lijkt het dat er een ander programma die poort al gebruikt en zal je een andere willekeurige poort moeten instellen om de proxy te kunnen gebruiken.

---

Ja, het is waarschijnlijk omdat ze nog in beta zijn, of ze willen er gewoon zeker van zijn dat iedereen direct kan surfen zonder nog iets met de proxy te gaan doen.
Ik heb juist gemerkt dat het wel werkt als Firefox niet geopend is. M.a.w, IE (en dus wss Google Chrome ook) kunnen enkel met privoxy werken als Firefox er ook mee werkt/als Firefox niet tegelijk gebruikt wordt???
Das wel lastig dan...
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests