Windows Vista versus andere OS's

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Stijnvdb
Posts: 160

Post#1 » Wed Oct 24, 2007 6:24 pm

eikes :P
ik heb het niet zo voor vista :) mijn laptop kwam standaard met vista, en voldeed wel aan de eisen die door microsoft gesteld zijn... enkel zijn die eisen iets te optimistisch opgesteld ;) "2gb ram", terwijl je éigelijk 4gb nodig hebt wil je dat het even vlot draait als xp... ik heb de test gedaan, en 't snelheidsverschil was héél duidelijk :) ik geloof dat de minimum requirements voor vista zelfs 1gb voorstellen (aangezien je vista laptops kan bestellen met maar 1gb ram) ...bad idea! ik heb het bij iemand zien draaien: het ging gewoon NIET he. Hij kon er zelfs geen filmpje op zien zonder dat de boel ging schokken... zelfs muziek beluisteren terwijl je opzoekwerk doet (dus tegelijk word hebt openstaan): schok-schok!
en dan heb je nog al die "beveiligings" crap die erbij zit... :/ voor 't minste dat je een knop induwt vraagt hij 5 keer uw toestemming ;) kan je afzetten, weet ik, maar blijft irritant dat het standaard al enabled is. Er zijn zeker wel pluspunten aan Vista (geïndexeerd zoeken, snellere bestandsoverdracht bij een grote hoeveelheid files, mooie look, enz...) maar voor mij is het het belangrijkste dat ik snél kan werken, en dat ik al mijn software kan draaien (toch vanalles tegengekomen dat nog niet vista compatible was, Partition Magic, om maar een voorbeeld te geven).

Wat stabiliteit betreft weet ik het niet goed... vista is in de korte tijd dat ik er gebruik van maakte talloze malen vastgelopen (lees: explorer.exe hang), maar dat is niets nieuws, kenden we al van bij XP ;)

En dan nog iets waar mensen die Vista apart kopen enorm veel last van hebben: de drivers ;) maar dat verhaal hebben we al 100x gehoord.

Dus voor mij is het XP ;)



...so yeah, mooie vista skin... :lol:
What doesn't kill me...

better run pretty goddamn fast.
-
"Who controls the past, controls the future.
Who controls the present, controls the past."

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#2 » Sat Feb 16, 2008 5:07 pm

Bovenstaande post is toch wel een klein beetje verkeerd, mischien heb jij inderdaad als een van de weinigen dit probleem, maar bij mij kan ik tal van applicaties naast elkaar laten draaien zonder enige schokken. Ook de meldingen die je krijgt zijn grotendeels verminderd en problemen met drivers liggen bij de fabrikanten, als Vista net uit is kan MS er weinig aan doen dat er nog geen drivers voor zijn geschreven.

Onderstaande tekst is niet persoonlijk op de vorige poster bedoeld

En voor de rest heeft het niet echt veel zin te gaan oordelen als je niet eens alle verschillen tussen Mac, Linux Distros, Windows XP en Windows Vista kent.

Om maar een voorbeeld te geven: Het is juist intelligent dat Vista veel van je geheugen gebruikt, maarja... Waarom? Ga dat maar eens opzoeken. (Ja, en daardoor start bijvoorbeeld Word op in slechts twee seconden)

Geloof mij, Vista is niet gewoon een grafische schil over XP... Er is echt veel verbeterd tegenover XP. (En als je het nog niet goed genoeg vindt, dan kan je op Vienna wachten)

Als je systeem sterk genoeg is om Windows Vista te draaien, gebruik dan ook Windows Vista. En als je iets overbodig vind kan je het steeds uitschakelen. (Zoek wel even op wat de gevolgen zijn)

Om de meldingen van UAC weg te krijgen moet je UAC niet uitschakelen, hiervoor bestaan opties in SecPol.msc en GPEdit.msc om deze automatisch te accepteren. (UAC uitschakelen heeft erge gevolgen tot geïnstalleerde software en haalt de beveiliging van je systeem een groot deel omlaag, het is net zoals een broken dependency op linux distros)

Linux is perfect voor mensen die de opbouw van een operating systeem en hun systeem beter willen leren kennen (dit kan je ook door opzoek- en leeswerk op het Internet te doen) en snel veel dingen willen kunnen "customizen" (dit is ook mogelijk onder Vista, alleen vereist het iets meer skill). Een beperking aan Linux is dat het grootste deel van de maatschappij gebaseerd is op het Windows OS waardoor er een beperking is van software op Linux, en vooral op het gebied van Games. Natuurlijk zijn er op sommige vlakken dan weer meer software voor Linux, maar daar bestaat altijd wel een versie of een alternatief voor Windows. In het zelfde genre wordt ook niet alle hardware ondersteunt (of is het een heel werk om je draadloze netwerkkaart werkend te krijgen).

Veel mensen ontlopen Windows Vista omwille van bugs, errors, instabiliteit en slechte performance. Terwijl je op Linux ook in allerhande bugs en errors loopt, en bijvoorbeeld Compiz Fusion op sommige top-systemen echt slechte performance heeft. Maar ja, instabiliteit en slechte performance heeft meer te maken met third-party applicaties.

Mac ga ik geen woord over uitspreken omdat ik daar ook geen ervaringen mee heb, enkel lijkt me het gebruik van één muisknop beperkend, maar aangezien ik het nooit gebruik hebt weet ik het nut er niet van.

Mijn keuze gaat uit naar Windows Vista (en kijk uit naar Windows Vienna), hiernaast draai ik ook nog Linux Gentoo 2007.0 met Gnome maar die gebruik ik amper. Als ik eens een Linux Applicatie nodig heb dan installeer ik die wel onder Windows Interix/SUA & Xming. (Deze hangt ook direct aan de kernel en zorgt voor de beste interoptability tussen Windows en Unix, twee OSen naast elkaar draaien, het kan niet beter! Vereist natuurlijk weer net iets meer kennis van Unix dan bij een installatie van een Linux Distro)


... ik heb besloten deze post kort te houden, zo ga ik niet voor een reply alle aspecten van OSen afgaan, daarentegen zal ik gewoon antwoorden op opmerkingen en dergelijke in deze discussie ...

Mijn doel is niet een OS zwart te maken of een ander OS in de bloemen te zetten, zo vind ik onder andere best wel een knappe prestatie wat Linux en Unix zijn geworden. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat gewoon naar Windows Vista.
Last edited by Tom on Sat Feb 16, 2008 5:31 pm, edited 1 time in total.

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#3 » Sat Feb 16, 2008 5:17 pm

mooie uitlegje..

Ik heb ook een tijdje Vista gedraaid met 2GB aan geheugen, en dat was geen enkel probleem. Akkoord, ik haalde lagere framerates ingame dan op XP, maar dat is logisch.
Vista is helemaal niet zo slecht, en is toch een redelijk noodzakelijke stap (DX10, 64bit) als je een nieuw systeem koopt, zeker nu de prijs van geheugen zeer laag is (alhoewel het een tijdje geleden lager stond)

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#4 » Sat Feb 16, 2008 5:30 pm

Akkoord, ik haalde lagere framerates ingame dan op XP, maar dat is logisch.
Hou je jouw drivers en vista up to date? Had dit probleem in het begin maar heb dit nu niet meer.

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#5 » Sat Feb 16, 2008 7:21 pm

Mmm.. kzal is opnieuw vista installeren dan, want ik heb is ne format c gedaan en ..
Mss da da nu nimeer is

Alex
Posts: 21

Post#6 » Sat Feb 16, 2008 11:34 pm

Vista heerst.

Ik heb het al sinds ik mijn laptop heb (september 2006) erop draaien, ook al kreeg ik XP Home meegeleverd. Eerst de RC1, de RC1 refresh en uiteindelijk de final. Heb in het begin wel wat problemen gehad door m'n eigen gekloot, nu draait het als een zonnetje.

M'n geheugen upgraden was wel de moeite, toen ik van 1 GB naar 3 GB ging was Vista stukken sneller. M'n processor is trouwens een Intel Core Duo T2250, 2 cores @ 1.73 GHz. HDD van 120 GB en een ATI Mobility Radeon x1600 met 256 MB RAM (+255 shared).

Op mijn desktop heb ik ook Vista draaien, de 64-bits uitvoering. Hardware: AMD Athlon64 4200+ @2,2 GHz, 2 GB RAM, Geforce 8500, 512 MB, 250 GB HDD.

En als laatste m'n server: Windows Server 2008 RC0, 2 GB RAM, AMD Athlon64 3700+ (2,2 GHz, 1 core), 480 GB HDD in totaal.

Zoals je ziet: overal Vista of een afgeleide. En draaien dat het doet, echt wel. Heerlijk. :)

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#7 » Sun Feb 17, 2008 12:40 am

Alex wrote:Vista heerst.

Ik heb het al sinds ik mijn laptop heb (september 2006) erop draaien, ook al kreeg ik XP Home meegeleverd. Eerst de RC1, de RC1 refresh en uiteindelijk de final. Heb in het begin wel wat problemen gehad door m'n eigen gekloot, nu draait het als een zonnetje.

M'n geheugen upgraden was wel de moeite, toen ik van 1 GB naar 3 GB ging was Vista stukken sneller. M'n processor is trouwens een Intel Core Duo T2250, 2 cores @ 1.73 GHz. HDD van 120 GB en een ATI Mobility Radeon x1600 met 256 MB RAM (+255 shared).

Op mijn desktop heb ik ook Vista draaien, de 64-bits uitvoering. Hardware: AMD Athlon64 4200+ @2,2 GHz, 2 GB RAM, Geforce 8500, 512 MB, 250 GB HDD.

En als laatste m'n server: Windows Server 2008 RC0, 2 GB RAM, AMD Athlon64 3700+ (2,2 GHz, 1 core), 480 GB HDD in totaal.

Zoals je ziet: overal Vista of een afgeleide. En draaien dat het doet, echt wel. Heerlijk. :)
Kzou reclameman bij Microsoft worden.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#8 » Sun Feb 17, 2008 1:05 am

Alex wrote:Vista heerst.

Ik heb het al sinds ik mijn laptop heb (september 2006) erop draaien, ook al kreeg ik XP Home meegeleverd. Eerst de RC1, de RC1 refresh en uiteindelijk de final. Heb in het begin wel wat problemen gehad door m'n eigen gekloot, nu draait het als een zonnetje.

M'n geheugen upgraden was wel de moeite, toen ik van 1 GB naar 3 GB ging was Vista stukken sneller. M'n processor is trouwens een Intel Core Duo T2250, 2 cores @ 1.73 GHz. HDD van 120 GB en een ATI Mobility Radeon x1600 met 256 MB RAM (+255 shared).

Op mijn desktop heb ik ook Vista draaien, de 64-bits uitvoering. Hardware: AMD Athlon64 4200+ @2,2 GHz, 2 GB RAM, Geforce 8500, 512 MB, 250 GB HDD.

En als laatste m'n server: Windows Server 2008 RC0, 2 GB RAM, AMD Athlon64 3700+ (2,2 GHz, 1 core), 480 GB HDD in totaal.

Zoals je ziet: overal Vista of een afgeleide. En draaien dat het doet, echt wel. Heerlijk. :)
wat doet Vista dan juist beter buiten mooi wezen? Ik vraag me dat nu al een tijdje af. Welke verbeteringen ten opzichte van XP verantwoorden het upgraden van je PC?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#9 » Sun Feb 17, 2008 11:36 am

Sneller zoeken, sneller kopîëren, betere beveiliging, dx 10, 64bit versies en iets met het geheugen (het niet gebruikte geheugen wordt "klaar" gezet ofzoiets.. tkomt erop neer dat het sneller is)

User avatar
Sebastiaan
Posts: 1184

Post#10 » Sun Feb 17, 2008 12:27 pm

Als ge voor Vista zoveel Ram moet bijsteken en nen andere processor kopen, dan zouet maar erg zijn moest het ni sneller gaan he :wink:

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#11 » Sun Feb 17, 2008 1:08 pm

racekakje wrote:betere beveiliging
Haha, ja, ge wordt zelfs beschermd tegen uzelf met UAC XD
"Are you sure you want to open Notepad?" :P
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

Alex
Posts: 21

Post#12 » Sun Feb 17, 2008 6:42 pm

Shinta wrote:
Alex wrote:Vista heerst.
[...]
Kzou reclameman bij Microsoft worden.
Zou ik kunnen doen. Een baan bij MS staat wel op m'n ambities-lijstje (en nee, dit is geen grap)
Robbe wrote:
Alex wrote:[...]
wat doet Vista dan juist beter buiten mooi wezen? Ik vraag me dat nu al een tijdje af. Welke verbeteringen ten opzichte van XP verantwoorden het upgraden van je PC?
DirectX 10, 64-bits-verbeteringen, UAC, service hardening, SuperFetch

Teveel om op te noemen, kijk maar even op New or improved features, Wikipedia - Windows Vista.
Sebastiaan wrote:Als ge voor Vista zoveel Ram moet bijsteken en nen andere processor kopen, dan zouet maar erg zijn moest het ni sneller gaan he :wink:
Dat RAM was een vrijwillige keuze wegens het lage prijsverschil. Mijn eerste plan was 2 GB i.p.v. 1 GB. En mijn desktop was al aan vervanging toe ;)

User avatar
Dave
WOZ
Posts: 816

Post#13 » Sun Feb 17, 2008 7:37 pm

Wel ja, in theorie veel mooie nieuwe features. Maar in praktijk is en blijft Vista nen steaming pile of crap. Bijna elke dag kom ik wel een nieuwe bug tegen, en dat is niet omdat mijn systeem niet goed onderhouden is. Qua stabiliteit en performance gaan ze nog veel service packskes mogen uitbrengen eer het nog maar in de buurt van xp komt.
En ze weten bij microsoft blijbkaar goed genoeg dat ze buiten allemaal mooie features in theorie, in praktijk niet veel nuttigs brengen. Daarom proberen ze mensen te lokken met onzin als "dx10 naar xp porten is niet mogelijk" etc.

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#14 » Sun Feb 17, 2008 8:45 pm

Voordat dit in een zoveelste saaie Windows, Linux, Mac of anything discussie uitdraait: het beste besturingssysteem (of combinatie van) is de OS waaruit de gebruiker PERSOONLIJK de meeste rentabiliteit uit kan halen.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Sebbe
Ere-Hagar / Prosenior
Posts: 399
Contact:

Post#15 » Sun Feb 17, 2008 9:32 pm

Ikzelf ben persoonlijk jarenlang fan geweest van XP over het is eenders welk OS. Heb Vista meerdere malen geprobeerd, en vind niet dat het de moeite waard is om te investeren in nieuwe hardware voor de weinige vernieuwingen binnen Vista.
On the other hand, heb van het begin van het jaar mijn eerste ervaringen met Mac OS X Leopard, en was verkocht na de eerste 10 minuten...
Per Mare Per Terras

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests