Windows Vista versus andere OS's

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#16 » Sun Feb 17, 2008 10:37 pm

Die discussies over Windows/Unix superioriteit (srr, OSX is een *NIX systeem voor mij) zouden helemaal niet nodig zijn als computergebruikers een examen zouden moete afleggen voor ze een computer mochten aanraken. Je hebt toch ook een rijbewijs nodig om met een geavanceerd vervoermiddel als een brommer te rijden?

Geef al die andere mensen voor mijn part een XO, meer hebben die toch niet nodig...

(ik wou eigenlijk iets totaal anders zeggen, maar hier komt het eigenlijk wel op neer :P)

edit: Lees dit om een beetje te snappen waarom linux "beter" is: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#17 » Mon Feb 18, 2008 9:10 am

Sebbe wrote:On the other hand, heb van het begin van het jaar mijn eerste ervaringen met Mac OS X Leopard, en was verkocht na de eerste 10 minuten...
Hear Hear! ;)
En sinds 10.5.2 ist compleet vlotjes (daar kan microsoft nog uit leren: snellere, kleinere service packs!)
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#18 » Mon Feb 18, 2008 11:42 am

Robbe wrote:Die discussies over Windows/Unix superioriteit (srr, OSX is een *NIX systeem voor mij) zouden helemaal niet nodig zijn als computergebruikers een examen zouden moete afleggen voor ze een computer mochten aanraken. Je hebt toch ook een rijbewijs nodig om met een geavanceerd vervoermiddel als een brommer te rijden?
Klein beetje irrelevant gezien het feit dat een incompetente chauffeur vooral zijn rijbewijs moet behalen voor de veiligheid van anderen. Mijn veiligheid wordt niet in gevaar gebracht als mijn buur ni weet dattem op de startknop moet duwen ze :)
Sebbe wrote:On the other hand, heb van het begin van het jaar mijn eerste ervaringen met Mac OS X Leopard, en was verkocht na de eerste 10 minuten...
Indien er meerdere externe ontwikkelaars (games, high end technologieën, ...) zouden zijn, en ontwikkelaars van libraries ook goed zorg zouden dragen voor mac OSX development (kben al veel te vaak "macintosh under development" en buggy ports tegengekomen). Dan zou Leopard ook voor mij de ideale omgeving zijn. Nu is er echter soms nog nood aan andere OS'es.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#19 » Mon Feb 18, 2008 3:28 pm

Shinta wrote:
Robbe wrote:Die discussies over Windows/Unix superioriteit (srr, OSX is een *NIX systeem voor mij) zouden helemaal niet nodig zijn als computergebruikers een examen zouden moete afleggen voor ze een computer mochten aanraken. Je hebt toch ook een rijbewijs nodig om met een geavanceerd vervoermiddel als een brommer te rijden?
Klein beetje irrelevant gezien het feit dat een incompetente chauffeur vooral zijn rijbewijs moet behalen voor de veiligheid van anderen. Mijn veiligheid wordt niet in gevaar gebracht als mijn buur ni weet dattem op de startknop moet duwen ze :)
wacht maar tot hij een virus op het netwerk verspreid zonder dat hij het beseft... En ge vergeet de mentale veiligheid van de 'helpdesk'!
Shinta wrote:Indien er meerdere externe ontwikkelaars (games, high end technologieën, ...) zouden zijn, en ontwikkelaars van libraries ook goed zorg zouden dragen voor mac OSX development (kben al veel te vaak "macintosh under development" en buggy ports tegengekomen). Dan zou Leopard ook voor mij de ideale omgeving zijn. Nu is er echter soms nog nood aan andere OS'es.
geldt ook voor linux en bsd he ;) Unreal doet dat heb ik eens gehoord, maar aangezien FPS niet echt mijn genre is heb ik dat nog niet echt geprobeerd...
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#20 » Thu Feb 21, 2008 12:17 am

(Voor normaal gebruik is 2 GB meer dan voldoende.)

Dat er enkele verbeteringen zijn aangebracht zou ik zo niet zeggen... Windows Vista biedt tal van verbeteringen, op elk vak! Dus niet slechts enkele. De meeste komen met de grafische verbetering af omdat deze het meest zichtbaar is. Leren (of lezen) over Windows is (net zo) gemakkellijk(er) dan over andere OSen, aangezien het grootste deel van de maatschappij hier op is gericht.

Zelf gebruik ik dagelijks vista en ik kom niet elke dag een nieuwe bug tegen, zelfs niet wekelijks. Omdat jij het niet gebruikt wil niet zeggen dat het een piece of shit is, zo praat ik toch ook niet over andere OSen? Vica versa ook.

Voor tal van bugs zijn er oplossingen, hotfixes, work-arounds en dergelijke voorzien... Geen voorzien? Wat houdt je tegen MS/MSDN te contacteren. Hou er rekening mee dat MS niets aan bugs veroorzaakt door derden kan doen.


Overweeg sterk om toch eens een lang neutraal artikel te typen...

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#21 » Thu Feb 21, 2008 10:34 am

Omdat jij het niet gebruikt wil niet zeggen dat het een piece of shit is, zo praat ik toch ook niet over andere OSen? Vica versa ook.
Wie bedoel je met jij
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#22 » Thu Feb 21, 2008 11:45 am

Shinta wrote:
Omdat jij het niet gebruikt wil niet zeggen dat het een piece of shit is, zo praat ik toch ook niet over andere OSen? Vica versa ook.
Wie bedoel je met jij
Dave had het daar over, maar het is ook niet persoonlijk kwetsend bedoeld. Er is een verschil tussen "het is" en "ik vind het"...

User avatar
Dave
WOZ
Posts: 816

Post#23 » Thu Feb 21, 2008 3:17 pm

Tom wrote: Zelf gebruik ik dagelijks vista en ik kom niet elke dag een nieuwe bug tegen, zelfs niet wekelijks. Omdat jij het niet gebruikt wil niet zeggen dat het een piece of shit is, zo praat ik toch ook niet over andere OSen? Vica versa ook.
Ik gebruik wel Vista, vandaar dat ik erover mag klagen :) En ik ben heus niet de enige die vind dat vista veel te weinig echte vernieuwingen brengt tov zijn voorganger, en dat Vista nog lang niet even stabiel en betrouwbaar is al xp.

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#24 » Thu Feb 21, 2008 8:03 pm

Weinig echte vernieuwingen
Kernel
Aero
Shell
Powershell
Search
Sidebar
IE7
DEP
WMP11
Backup&Restore
Mail
Calender
Defender
Photo Gallery
DVD Maker
Media Center
Games Explorer
Mobility Center
Meeting Space
Shadow Copy
Update (Simplified)
Parental Control
SideShow
Speech Recognition
Fonts
Problem Reports and Solutions
System Assesment Tool
Ultimate Extras
Disk Management
Performance Diagnostic
ReadyBoost
ReadyDrive
SuperFetch (Improved)
IPv6
New WDDM (+ Major Revision D3D + WDM)
Kernel Transaction Manager
New Boot Architecture
UAC
Bitlocker
TPM
Firewall (Upgraded)
WIM Image File Format
Deployment Services
Group Policy Settings (Updated)
SFU/SUA (Interop/Interix, Subsystem for Unix Apps)
Multiple Language UI
SoftGrid
Presentation Foundation
Communication Foundation
Workflow Foundation
CardSpace
ClickOnce
exFAT
Extensible Firmware Interface
Betere 64-bit support.
...

En deze lijst is natuurlijk zelfs alles behalve volledig, reken ook maar eens alle fixes, improvements (SP1) en dergelijke mee. Ook bestaan verscheide titels uit een tal van wijzingen... (Bijvoorbeeld WDDM)

Vista is ook niet minder stabiel of betrouwbaar dan XP, waar haal je dat uit? Het is zelfs stabieler en betrouwbaarder.

PS: Uiteraard ga ik hier ook niet alles opsommen, zo kan ik bezig blijven. (Zo ben ik bijvoorbeeld de nieuwe slimme manier van Memory Management vergeten te vermelden)

User avatar
Dave
WOZ
Posts: 816

Post#25 » Thu Feb 21, 2008 8:10 pm

3/4 van al die features zijn gemaakt voor huisvrouwen en dergelijke lijkt mij, goed voor mainstream publiek misschien maar geen echte toevoegingen. En als je bijvoorbeeld kijkt naar threads over gaming op vista ga je zien dat er inderdaad de nodige performance en stabiliteit ingeleverd moet worden ten op zichte van windows xp. Persoonlijk vind ik dat vista nog een lange weg te gaan heeft, en ik ben LANG niet de enige. Vandaar dat ik uitkijk naar sp1 :)

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#26 » Thu Feb 21, 2008 8:16 pm

Kheb de topic afgesplitst om de off-topicheid te elimineren.
En stop in godsnaam met lange lijsten met nieuwe features te posten. We hebben een IRC-box voor dit type langdradige en saaie discussies tussen 2 personen.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#27 » Thu Feb 21, 2008 9:58 pm

Ja, daar bestaat IRC voor. Die threads dateren van vorig jaar (release, nog geen drivers, third-party...), en huisvrouwen gebruiken amper een deel van al die features. (Opstarten, Internet, Chat, Office, Afsluiten)

Algemeen: Het gaat er niet om een OS te verijdelen (X is zoveel beter dan Y), het gaat er om andere OSen waar je weinig ervaring en kennis hebt niet zwart te maken. (X is echt slecht) Het zijn immers de uitspraken van vele onwetende gebruikers die een OS slecht doen lijken.

User avatar
Dorothea
Posts: 24

Post#28 » Fri Feb 22, 2008 11:23 am

Ik gebruik Mac OS Tiger nog, heb Leopard al liggen maar wacht nog even tot het systeem geoptimaliseerd is.

en dat éénknopsgebruik over mac is ook niet waar.
Ik heb een MacBookPro (zelfs één van de eerste versies) en daar heb je een stuurvlak waar je , als je 2 vingers op het stuurvlak houdt en dan klikt met de knop, of gewoon met 2 vingers tegelijk duwt op het stuurvlak, je de "rechtermuisknop" features ook krijgt. en op elke mac werkt ook CTRL-klik.
de macbook air zou zelfs via het stuurvlak foto's kunnen draaien ed, door gewoon de beweging met 2 vingers uit te voeren. maar dat heb ik nog niet gezien.

ik vind persoonlijk mac heel gemakkelijk, maar ik ben het altijd al zo gewoon geweest. ik kan nu eenmaal niet goed aanuit aan al die stomme menukes en rare kronkels van pc's imho.
én ik kan windows ook draaien (zowel keuze bij opstarten als naasteen) voor moest het nodig zijn...

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

Post#29 » Fri Feb 22, 2008 2:26 pm


User avatar
Dave
WOZ
Posts: 816

Post#30 » Fri Feb 22, 2008 2:38 pm

Tom wrote:Algemeen: Het gaat er niet om een OS te verijdelen (X is zoveel beter dan Y), het gaat er om andere OSen waar je weinig ervaring en kennis hebt niet zwart te maken. (X is echt slecht) Het zijn immers de uitspraken van vele onwetende gebruikers die een OS slecht doen lijken.
Maar ik ben geen onwetende gebruiker van een ander OS. Ik gebruik al een hele tijd windows vista, heb hier ondertussen dan ook al een hoop ervaring mee. :) Maar als ik daar niet echt tevreden over ben mag ik dat dan toch zeggen zeker? :roll:

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests