"Begeleide Zelfstudie"

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

"Begeleide Zelfstudie"

Post#1 » Sat Feb 16, 2008 1:30 pm

In Leuven geeft men les volgens het fameuze "begeleide zelfstudie" systeem. Maar wat houdt dit juist in?
Het bleek recent op het Wina forum dat niet iedereen in Leuven het zelf begreep.
Hier in Antwerpen heb ik meermaals volgende reactie gehoord over begeleide zelfstudie:
"Het is een goedkoop alternatief om minder les te geven."
In the topic in het Wina forum werd dit gecounterd door te zeggen dat:
BZ impliceert voor de overgrote meerderheid van de docenten juist meer tijd besteden aan hun onderwijs.
Reacties hierop? Zou Antwerpen dit systeem ook beter toepassen?
Voor wie wil weten wat het juist inhoudt: http://onderwijs.loko.be/_userfiles/fil ... studie.pdf
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#2 » Sun Feb 17, 2008 3:39 pm

Ik vind die presentatie maar nietszeggend...

maar on topic: begeleide zelfstudie is zeker niet nuttig voor elke cursus. Een cursus die bestaat uit het lezen van grote lappen tekst waar weinig meer uitleg bij behoeft (pak een gemiddelde cursus grondwettelijk recht van 1000 blz kleine lettertjes), die kan je even goed op je eentje doorlezen, daarvoor moet niemand die vooraan komen voorlezen.

De gemiddelde cursus wiskunde doe ik toch liever in hoorcollege, om de redenering van de docent bij de cursus te kunnen noteren en niet zelf alle gedachtensprongen te moeten maken.

Later in een opleiding als het belangrijker wordt zelfstandig te leren werken, kan begeleide zelfstudie voor een beperkt aantal cursussen dat weinig ingewikkelde stof bevat, wel nuttig zijn. Maar ik zou toch heel voorzichtig zijn met het invoeren van dat soort experimenten. Contact met de docent en ook met studenten tussen elkaar blijft een heel belangrijke manier om te leren. Als alleman het op zijn kamertje moet gaan doen dan valt dat weg.

User avatar
NecRock
WOZ
Posts: 2481

Post#3 » Mon Feb 18, 2008 6:59 pm

Over het verschil van die twee reacties: in principe is da citaat van het Wina forum correct, als de profs daadwerkelijk begeleiden in die zelfstudie. Het probleem is da da ni echt lijkt te gebeuren, en da de prof daar dan met zijn vingers zit te draaien. Misschien da da deels aan de student te wijten is, die de stap moet zetten om begeleiding te vragen waar nodig, maar dan nog zou de prof eraan moeten werken om die stap minder groot te maken (want da is het vaak toch wel)

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#4 » Wed Feb 27, 2008 8:23 pm

Als het cursusmateriaal van voldoende kwaliteit is, zijn lessen vind ik niet nodig. Ik heb vaak genoeg in een les gezeten om gewoon wat er op papier staat terug te horen aframmelen. Zeker elementaire basiskennis rond fysica, wiskunde, etc. zou geen probleem mogen zijn en daar is ook genoeg bijkomende literatuur over te vinden.

Vakken uit hogere jaren die dichter aansluiten bij onderzoek, waar niet altijd bijkomend materiaal over te vinden is, waarvan de cursus trouwens ook vaak louter bestaat uit slides, of gewoon extra zaken die interessant zijn maar dat niet tot in detail zomaar even in een cursus kan gegoten worden (bv. duiding van bedrijfskundige technieken met case studies en eigen ervaringen) die kunnen best gedoceerd worden.

Persoonlijk vond ik lesvolgen veel vermoeiender dan studeren ... en vaak een verspilling van mijn tijd (en die van mijn prof).

Het enigste probleem is denk ik wel dat het een iets hogere maturiteit vereist. Maar anderzijds zou men in andere landen (Nederland, V.S.) veel minder uren les geven om bepaalde stof te doceren, dus waarom niet. Zeker in deze tijd: vaak als er een detail niet meteen duidelijk is, is het snel gevonden op het internet of vind je altijd wel snel iemand die (elektronisch) je kan helpen. Desnoods contacteer je een assistent ...

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

Post#5 » Thu Feb 28, 2008 10:40 am

Beasty wrote:Desnoods contacteer je een assistent ...
Hey! Wow! Ik heb ook wel werk he! :)

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#6 » Thu Feb 28, 2008 1:54 pm

Karel wrote:
Beasty wrote:Desnoods contacteer je een assistent ...
Hey! Wow! Ik heb ook wel werk he! :)
let's all annoy karel at work with questions

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests