RIP Winak 2015?

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

RIP Winak 2015?

Post#1 » Wed Feb 13, 2008 2:22 pm

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=S01NTB28
Centraal in het rapport staat de '115-norm'. Opleidingen die minder dan 115 studenten tellen, moeten 'rationaliseren' . Zo'n 130 opleidingen komen daarmee in het vizier, vooral in de 'harde' wetenschappen (zie bladzijde 10).

...

De geviseerde opleidingen moeten niet per definitie de boeken helemaal dichtdoen. In het uiterste geval wel, maar voordien is er een hele reeks 'zachtere' maatregelen. Zo moeten de hogescholen en universiteiten op zoek naar samenwerkingen of eventueel fuseren met andere opleidingen.
Wiskunde, informatica EN fysica aan de UA vallen hieronder (staat verderop nog in de krant).


We're doomed! :)

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#2 » Wed Feb 13, 2008 3:03 pm

Told ya... We moeten studenten aanwerven. :P

User avatar
Jinx
WOZ
Posts: 403

Post#3 » Wed Feb 13, 2008 3:29 pm

ik had op de radio 80 gehoord... en dan is het getal van 130 ongeveer gehalveerd. maar toch... vind het ni zo'n goei idee.
If life's a [tex]Bitch[/tex], be it's [tex]Pimp[/tex]!

User avatar
Nynek
WOZ
Posts: 1160
Contact:

Post#4 » Wed Feb 13, 2008 3:31 pm

wa gaan die dan doen,knelpuntberoepen ineens dan ook maar afschaffen aangezien de richtingen dervoor geschrapt worden? :)

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Post#5 » Wed Feb 13, 2008 3:51 pm

Extra simulansje om af te studeren voor 2015

User avatar
Dave
WOZ
Posts: 816

Post#6 » Wed Feb 13, 2008 5:43 pm

racekakje wrote:Extra simulansje om af te studeren voor 2015
Pfff, nu moet ik mij nog gaan haasten ook!

User avatar
Joke
WOZ
Posts: 972

Post#7 » Wed Feb 13, 2008 5:59 pm

straks zetten ze wiskunde nog samen met fysica en informatica zoals in de "goede ouwe tijd". Tegen dan wil ik weg zijn !
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#8 » Wed Feb 13, 2008 7:36 pm

Da slaagt echt op niks..dan maar klagen dat er te weinig zijn..

User avatar
Lesly
Posts: 343

Post#9 » Wed Feb 13, 2008 8:12 pm

geen nood... het aantal informatici zal wel toenemen.

@DeWiskundige en zijn klonen:

muaahahaha... de wiskundige gaan eraan :twisted:



een extra reden om morgen te gaan feesten :P

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#10 » Wed Feb 13, 2008 8:50 pm

Valt informatica daar ook onder???
Het gaat toch over de ganse richting, dus de 4 (of 5) jaar? (dacht ik)
Bovendien, er wordt gesproken over samenwerkingsverbanden. Zover ik weet, werkt men voor de master wiskunde reeds samen met Brussel. Een eventuele samenwerking voor de bachelor kan de richting misschien redden?
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#11 » Wed Feb 13, 2008 9:35 pm

"Uw zoekbewerking - petitie 115-norm - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd"

...
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#12 » Thu Feb 14, 2008 1:38 pm

'k Heb het rapport Soete-Oosterlinck hier voor mij liggen. Informatica aan de UA heeft net geen problemen maar ligt op't randje (116 studenten), de biologie heeft een ruimere marge (127 studenten). Beide halen de 115-norm

Wiskunde (38 studenten), Chemie (54), Fysica (62) en Biochemie en -technologie (75) krijgen waarschijnlijk wel problemen, want zij halen zelfs de 80-norm niet. Bio-Ir. haalt met 87 studenten wel de 80-norm maar niet de 115-norm

Aan de VUB en UHasselt zou effectief de ganse faculteit Wetenschappen er aan moeten geloven.

Valt het op dat het rapport vooral is opgesteld door de 2 rectoren van UGent en KULeuven en de 2 voorzitters van hun associaties? Voor de UA was enkel een vice-rector zijdelings betrokken.

User avatar
Dorothea
Posts: 24

Post#13 » Thu Feb 14, 2008 2:21 pm

Wa gaan ze dan doen? de biochemie terug een masterrichting van de chemie maken ofzo? voer anders tandheelkunde ineens terug in hé...
djeezes, wa voor BS is da nu weer.


biochemie is een richting met enorm veel toekomst (en dat zeg ik niet enkel omdat ik dat studeer), evenals biomedische en al de andere paramedische onderzoeksrichtingen.
biochemie is nog maar +- 5 jaar een aparte richting, begint net op haar pootjes te komen en dan gaan ze'r weeral aan foefelen.
hetzelfde met dat geneeskunde-curriculum; compleet belachelijk. de huidige eerstejaars krijgen zelfs geen chemie meer. bah

als ze die richtingen gaan afschaffen/samenvoegen/weetikveel wat nog allemaal gaan er nog minder mensen aan de studie beginnen en kunnen ze het helemaal vergeten.

kunnen ze niet gewoon een campagne voeren op middelbare scholen om de studies wat aantrekkelijker te maken? als in "wat kan je ermee doen later, welke beroepen kan je ermee uitvoeren, wat betekent dit voor het dagelijkse leven"... want dat weten imho de meeste eerstejaars niet. (ik trouwens ook nog niet, alhoewel het deze week wat begint te dagen).

oh en PS; biochemie is onderdeel van de faculteit FBD.

User avatar
Lesly
Posts: 343

Post#14 » Thu Feb 14, 2008 2:45 pm

Dorothea wrote:kunnen ze niet gewoon een campagne voeren op middelbare scholen om de studies wat aantrekkelijker te maken? als in "wat kan je ermee doen later, welke beroepen kan je ermee uitvoeren, wat betekent dit voor het dagelijkse leven"... want dat weten imho de meeste eerstejaars niet.
goed punt... helaas zijn wetenschappen minder populair op het moment

anyway... het probleem is niet dat ze de richtingen met te weinig studenten gaan afschaffen maar dat ze onderwijsinstellingen dwingen om samen te werken... en dat lijkt me praktisch niet haalbaar en vooral nadelig voor de studenten

User avatar
Dorothea
Posts: 24

Post#15 » Thu Feb 14, 2008 6:04 pm

inderdaad, ik vind het juist goed dat je in kleine groepen zit.

wij zitten met zo'n 30 man in 2e bach en dat is nog behoorlijk veel.
mij moet je echt niet in een aula van 400 man zetten zoals in de rechten hoor.

dit voorstel is gewoon praktisch niet haalbaar en voor mij compleet idioot.
als nu de politiekers (die er in de praktijk toch niks van weten en enkel meer geld voor zichzelf willen) dit eens zouden begrijpen...

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron