Page 1 of 1

en het is een feit: ex-winakkers konden dit al in 1996

Posted: Fri Dec 08, 2006 7:38 pm
by GongoAspects
http://www.bbc.co.uk/berkshire/content/ ... ture.shtml

al was dat een gevolg van de hele algebra die men had uitgedacht in een verzameling van getallen (naar analogie van C voor de complexe getallen), genaamd J ofte de Jeffiaanse getallen.

j = 1/0

en vandaar uit hadden ze bewijzen dat J een abelse groep was etc... :-)

beetje dezelfde respons als op dit artikel, maar het is toch komkommertijd (ehm ... examens zijn in aantocht :-))

mvg,
DenDimi

Posted: Fri Dec 08, 2006 8:09 pm
by Verdyck
Ik wil niet lastig doen, maar dat bestaat al superlang, het zijn gewoon de reële getallen + punten op oneindig. In de reeële getallen is den truk altijd geweest limietjes nemen en in de vectorruimtes is den truk homogene coördinaten.

Maar het is niet meer dan normaal dat die Engelsen contrair doen, sinds Newton geloven ze de continentale wiskundigen niet meer, en liggen ze eeuwen achter op ons.

Om dat besef door te spoelen zijn ze begonnen met "binge"-drinking.

Posted: Sun Dec 10, 2006 5:26 pm
by Math Wolf
Die kerel is gewoon stom...

Trouwens, in Amerika is de situatie nog erger, daar denkt de helft van de studenten jonger dan 14 dat iets/0 gelijk is aan 0. Dat heb ik in levende lijve mogen ondervinden op een ander forum. Verschillende leerkrachten daar leren dat zelfs aan!

Delen door 0, het is moeilijk te begrijpen maar: doe niet moeilijk, leer de kinderen toch gewoon aan wat een limietproces is...

Simpel voorbeeld:
hoeveel is 10/1 = 10 meester
10/0.1 = 100 juffrouw
10/0.001 = 1000
.
.
.
10/0.0000000000...0001 = 100...000
Kijk eens aan kindjes, als we dicht bij 0 komen, wordt dit altijd maar groter en groter. Dus, laten we altijd maar groter worden oneindig noemen.
Dus hoeveel is 10/0
(in koor) oneindig meester!

is dat nu zo moeilijk?

Posted: Sun Dec 10, 2006 6:09 pm
by wem
Math Wolf wrote:hoeveel is 10/1 = 10 meester
10/0.1 = 100 juffrouw
Ik ken persoonlijk niemand (nee, zelfs geen leerkrachten) die zo snel van geslacht veranderen hoor :roll:

Posted: Sun Dec 10, 2006 6:10 pm
by Math Wolf
wem wrote:
Math Wolf wrote:hoeveel is 10/1 = 10 meester
10/0.1 = 100 juffrouw
Ik ken persoonlijk niemand (nee, zelfs geen leerkrachten) die zo snel van geslacht veranderen hoor :roll:
Dat was maar een voorbeeld! Trouwens, als je echt zo moeilijk wil doen, ooit al gehoord van een duobaan?

Posted: Mon Dec 11, 2006 12:16 am
by Robbe
Maar als we dan doen, komen we dan 10 uit?

Wat met 9/0? Is dat ook of is dat ?

Posted: Mon Dec 11, 2006 12:59 am
by Math Wolf
Robbe wrote:Maar als we dan doen, komen we dan 10 uit?

Wat met 9/0? Is dat ook of is dat ?
Dat vergt inderdaad wat extra uitleg.

Laten we zeggen:
Maar beste kindjes: we kunnen niet zomaar rekenen met oneindig. Doen we hetzelfde met 9:
(herhaal redenering)
krijgen we ook oneindig en dat is dezelfde oneindig!

Dus willen we nu 0*oneindig doen, gaat dat niet, het kan 10 zijn, maar ook 9, is dat niet spijtig? We kunnen dit alleen oplossen als we weten waar de oneindig vandaan kwam!

Posted: Sun Jun 10, 2007 1:22 pm
by zardof
maar wat als:

"hoeveel is 10/-1? -10 meester!
en 10/-0.1? -100 meester
en 10/-0.01? -1000 meester
...
en 10/-0.000...001? -1000...000 meester!

we gaan dit alsmaar kleiner worden dus noemen"

hier nader het ook naar 0 he, en toch krijgen we een heel andere oneindig

Posted: Sun Jun 10, 2007 1:33 pm
by Math Wolf
Klopt. Dat hoeft toch geen uitleg? Je kan kinderen ook nooit de volledige finesses van oneindig uitleggen. Als één van de kinderen slim genoeg is om dat op te merken, kan je inderdaad uitleggen dat het delen door 0 zoiezo onbepaald/iets oneindig is, maar dat werken met oneindig redelijk moeilijk is.

Trouwens, projectief gezien, zijn oneindig en min oneindig gewoon hetzelfde. :3nod: