en het is een feit: ex-winakkers konden dit al in 1996

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

GongoAspects
Posts: 3
Contact:

en het is een feit: ex-winakkers konden dit al in 1996

Post#1 » Fri Dec 08, 2006 7:38 pm

http://www.bbc.co.uk/berkshire/content/ ... ture.shtml

al was dat een gevolg van de hele algebra die men had uitgedacht in een verzameling van getallen (naar analogie van C voor de complexe getallen), genaamd J ofte de Jeffiaanse getallen.

j = 1/0

en vandaar uit hadden ze bewijzen dat J een abelse groep was etc... :-)

beetje dezelfde respons als op dit artikel, maar het is toch komkommertijd (ehm ... examens zijn in aantocht :-))

mvg,
DenDimi

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#2 » Fri Dec 08, 2006 8:09 pm

Ik wil niet lastig doen, maar dat bestaat al superlang, het zijn gewoon de reële getallen + punten op oneindig. In de reeële getallen is den truk altijd geweest limietjes nemen en in de vectorruimtes is den truk homogene coördinaten.

Maar het is niet meer dan normaal dat die Engelsen contrair doen, sinds Newton geloven ze de continentale wiskundigen niet meer, en liggen ze eeuwen achter op ons.

Om dat besef door te spoelen zijn ze begonnen met "binge"-drinking.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#3 » Sun Dec 10, 2006 5:26 pm

Die kerel is gewoon stom...

Trouwens, in Amerika is de situatie nog erger, daar denkt de helft van de studenten jonger dan 14 dat iets/0 gelijk is aan 0. Dat heb ik in levende lijve mogen ondervinden op een ander forum. Verschillende leerkrachten daar leren dat zelfs aan!

Delen door 0, het is moeilijk te begrijpen maar: doe niet moeilijk, leer de kinderen toch gewoon aan wat een limietproces is...

Simpel voorbeeld:
hoeveel is 10/1 = 10 meester
10/0.1 = 100 juffrouw
10/0.001 = 1000
.
.
.
10/0.0000000000...0001 = 100...000
Kijk eens aan kindjes, als we dicht bij 0 komen, wordt dit altijd maar groter en groter. Dus, laten we altijd maar groter worden oneindig noemen.
Dus hoeveel is 10/0
(in koor) oneindig meester!

is dat nu zo moeilijk?
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

wem
Posts: 93
Contact:

Post#4 » Sun Dec 10, 2006 6:09 pm

Math Wolf wrote:hoeveel is 10/1 = 10 meester
10/0.1 = 100 juffrouw
Ik ken persoonlijk niemand (nee, zelfs geen leerkrachten) die zo snel van geslacht veranderen hoor :roll:

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#5 » Sun Dec 10, 2006 6:10 pm

wem wrote:
Math Wolf wrote:hoeveel is 10/1 = 10 meester
10/0.1 = 100 juffrouw
Ik ken persoonlijk niemand (nee, zelfs geen leerkrachten) die zo snel van geslacht veranderen hoor :roll:
Dat was maar een voorbeeld! Trouwens, als je echt zo moeilijk wil doen, ooit al gehoord van een duobaan?
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#6 » Mon Dec 11, 2006 12:16 am

Maar als we dan doen, komen we dan 10 uit?

Wat met 9/0? Is dat ook of is dat ?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#7 » Mon Dec 11, 2006 12:59 am

Robbe wrote:Maar als we dan doen, komen we dan 10 uit?

Wat met 9/0? Is dat ook of is dat ?
Dat vergt inderdaad wat extra uitleg.

Laten we zeggen:
Maar beste kindjes: we kunnen niet zomaar rekenen met oneindig. Doen we hetzelfde met 9:
(herhaal redenering)
krijgen we ook oneindig en dat is dezelfde oneindig!

Dus willen we nu 0*oneindig doen, gaat dat niet, het kan 10 zijn, maar ook 9, is dat niet spijtig? We kunnen dit alleen oplossen als we weten waar de oneindig vandaan kwam!
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
zardof
Posts: 5
Contact:

Post#8 » Sun Jun 10, 2007 1:22 pm

maar wat als:

"hoeveel is 10/-1? -10 meester!
en 10/-0.1? -100 meester
en 10/-0.01? -1000 meester
...
en 10/-0.000...001? -1000...000 meester!

we gaan dit alsmaar kleiner worden dus noemen"

hier nader het ook naar 0 he, en toch krijgen we een heel andere oneindig
Alles heeft een einde, maar een worstje heeft er twee.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#9 » Sun Jun 10, 2007 1:33 pm

Klopt. Dat hoeft toch geen uitleg? Je kan kinderen ook nooit de volledige finesses van oneindig uitleggen. Als één van de kinderen slim genoeg is om dat op te merken, kan je inderdaad uitleggen dat het delen door 0 zoiezo onbepaald/iets oneindig is, maar dat werken met oneindig redelijk moeilijk is.

Trouwens, projectief gezien, zijn oneindig en min oneindig gewoon hetzelfde. :3nod:
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests