Post#6 » Thu Nov 30, 2006 9:46 pm
Wel, ik heb vorig jaar vanuit de Studentenraad het UA onderwijs- en examenreglement mee opgesteld, en volgende week beginnen ook de onderhandelingen voor het reglement 07-08. Ik ben dus vrij goed thuis in de materie.
Om te beginnen heeft elke prof het volste recht om testen te organiseren. Niks aan te doen. Er wordt van hogerhand (het dept. Onderwijs van vice-rector Denekens) ook druk uitgeoefend om meer 'permanente evaluatie'-vormen te voorzien. Dit heeft zijn voor en nadelen.
Permanente evaluatie, taken, tussentijdse deadlines, testen... hebben allemaal een positieve invloed op de slaagkansen, gewoon omdat ze studenten verplichten om tijdens het jaar ook moeite te doen en te studeren, en ze dus de stof eerder leren, meer tijd hebben om te verwerken en inzicht te krijgen, ... Daar is weinig ontkennen aan, er zijn ook meer dan genoeg studies over beschikbaar.
De motivatie van de universiteit ligt ook en vooral elders: in het nieuwe financieringsmodel van mininster van onderwijs Vandenbroucke, dat wsl volgend jaar ingang zal vinden, worden universiteiten grotendeels gefinancierd op basis van het aantal geslaagde studenten. De UA heeft er dus alle belang bij om zowel inschrijvings- als slaagcijfers zo hoog mogelijk te houden. Dat gebeurt onder meer door deze druk, maar bvb ook door het recent gelanceerde 'trampolineproject' dat succesvolle heroriëntering mogelijk moet maken, enz.
Hoe gebeuren die testen? Staan er punten op? Valt de behandelde leerstof weg op het examen? Het staat een prof vrij om daar zelf over te beslissen en zelf te kiezen hoe hij het examen organiseert. Hoe later je in je studie komt, hoe belangrijker deze werkvormen waarschijnlijk ook zullen worden: examens worden vervangen door het schrijven van papers, het geven van presentaties enz... tijdens het semester. Het is dus niet dat deze werkvormen nieuw zijn aan de unief, in latere (keuze)vakken komen ze al langer voor - als je na de succesvolle kandidaturen bewezen hebt je te kunnen organiseren. Het handje wordt later wel losgelaten, maar de werkvorm zal er wel ongeveer blijven. Dat heeft meestal wel goed resultaat.
Enkele basisrechten heb je wel:
- VOOR het begin van elke cursus moet de prof de evaluatievorm uitleggen, voor alle 20 van de 20 te halen punten.
- Je hebt altijd recht op een mondeling examen van een vak (Je vraagt het natuurlijk best op voorhand aan als je het nog in deze examenperiode wilt).
- Je hebt altijd 2 examenkansen voor alle onderdelen van de stof: een 1e (januari+juni)en een 2e (september) zittijd. Je kan echter als je geslaagd bent in 1e zit geen 2e zit doen, tenzij om credits te halen als ze nodig zijn voor Erasmus. De prof bepaalt de eventuele onderverdelingen in de stof.
Als er geen punten staan op testen, heb je natuurlijk alle vrijheid om er met je klak naar te zwieren en toch alles in de blok te doen. Your choice. Als er wel punten op staan, lijkt het mij wel aangewezen om (via onderwijscommissie Wiskunde?) te verkrijgen dat dat gedeelte leerstof, indiend geslaagd, wegvalt voor het examen. Kwestie van geen dubbel werk te doen.
Ik wil alleszins tegenspreken dat mensen omwille van testjes niet zouden kunnen komen naar WINAK activiteiten. Bij ons in de informatica is 'permanente evaluatie' (lees: programmeeropdrachten) schering en inslag, en zijn er wekelijks wel enkele deadlines. Deze staan ook allemaal op punten die meetellen voor het examen, praktijkgedeelte (We hebben dan ook nauwelijks praktijksessies met de examens, dat praktijkgedeelte 'valt weg'). Nochtans zie ik veel meer informatici op de feestjes en activiteiten dan wiskundigen. Het lijkt mij eerder een mentaliteitsprobleem te zijn uit de wiskunde - mits een deftige planning verhindert niets je om, zelfs met een deadline voor de boeg, een feestje in te calculeren. Het zal je zelfs deugd doen als je het niet te zot maakt, om eens te ontspannen. Maar hoe maak je ze dat wijs?
Je haalt aan dat dit methodes zijn uit een middelbaar. Daar heb je gelijk in. Maar: zijn universiteitsstudenten dan zo volwassen? Ik heb de indruk dat de zelfstandigheid van mensen die uit een middelbaar uitstromen een pak gedaald is ten opzicht van vroeger. Om maar een voorbeeld te geven: ons ma kon op haar 18 een heel huishouden runnen als het moest, ik kon op mijn 18 nog geen fatsoenlijk ei bakken.
Op een middelbaar leer je ook niet deftig organiseren en plannen. Post-Dutroux worden leerlingen erg beschermd en afgemoedigd ook maar enig risico te nemen. Tja, en dan smijt je ze op een unief (of op de ondernemersmarkt) en moeten ze opeens alles zelf gaan doen - dat gaat ook niet marcheren he. Hoeveel middelbaar afstuderenden vandaag de dag hebben al eens een deftige activiteit georganiseerd die wat planning op voorhand vroeg? Dan bedoel ik niet het eens organiseren van een fuif, maar bijvoorbeeld mini-ondernemingen of het leiden van een of andere activiteitsgroep. Zoveel zijn dat er niet, en blijkbaar nog minder wiskundigen, als je klaagt dat ze niet kunnen/willen afkomen omdat ze dat niet georganiseerd krijgen met de studies?
Ik denk niet dat het een slechte evolutie is dat er meer met tussentijdse evaluatie wordt gewerkt. En ik denk dat deze zich mag doorzetten verder. Het is immers ook een realistische evolutie in vgl met het huidige bedrijfsleven. Van buiten leren tot aan een examen is vandaag de dag niet meer aan de orde. Moet je iets weten bestaat er Google. Het gaat hem nu meer om in alle informatie te vinden wat je zoekt, de juiste vragen te stellen, selecteren van wat je nu eigenlijk nodig hebt, met zo weinig mogelijk info zoveel mogelijk te weten komen op zo kort mogelijke termijn. Daar zijn taken, testen enzo een betere oefening voor dan een volledig zwaar uitgebouwd eenmalig examen.
Waar wel over gewaakt moet worden is dat de druk niet verhoogt. Toegankelijkheid van info maakt het verleidelijk om leerlingen te overspoelen met zijsprongen en anekdotes enz. die vroeger helemaal niet aan de orde waren. Dat riskeert de hoeveelheid te verwerken informatie wel te verhogen. Dat effect voorkomen moet ook in een onderwijscommissie gebeuren: zien dat er nooit hoofdstukken aan een cursus aangebreid worden, er kan enkel iets bij als er iets anders wegvalt!
En als er in het eerste jaar nog wat schrik is om veel andere activiteiten in te plannen, kan dat zeker goedkomen in de latere jaren - zie naar mij, buiten de routine van drill doop ontgroening in een eerste jaar nauwelijks iets gedaan, nu wekelijks een vergadering of 2 voor studentenvertegenwoordigings issues en minstens 1 feestje. Forceren kunt ge het alleszins niet doen. Maar moest ge concrete voorstellen hebben om de studie draaglijker te maken zonder al teveel studenten te verdoemen tot bissen: de onderwijscommissie is waar ge moet zijn.