De examenregelingen die beginnen fout te lopen

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Verdyck
Posts: 368

De examenregelingen die beginnen fout te lopen

Post#1 » Thu Nov 30, 2006 7:59 pm

Jup, de mannen der begint toch iets serieus fout te lopen in de Wiskunde. Alleman heeft tegenwoordig een heel pak testen onder het jaar en dat heeft toch een serieuze impact op het studentenleven. Unief is toch een kwestie van opletten, begrijpen en in januari en juni efkes laten zien dat ge het begrepen hebt. Maar komen ze meer en meer de mensen ambeteren met testen voor alle mogelijke vakken. Vooral de eerstejaars leiden hier onder. Dit is on-universitair, ze beginnen iedereen zen polleken vast te houden en ik wil hier wel eens om gaan reclameren!
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

wem
Posts: 93
Contact:

Post#2 » Thu Nov 30, 2006 8:12 pm

willen ze eens iets doen om het slaagcijfer omhoog te helpen zonder de kwaliteit te laten dalen ...

User avatar
Sven
Posts: 145

Post#3 » Thu Nov 30, 2006 8:18 pm

Dat is idd een lastig punt.
Ten eerste, als je echt wilt reclameren moet je eens erachter zien te komen wie er van de Wiskunde in de onderwijscommissie zit, en daar uw zeg bij doen.

Maar
Als het aan de unief zelf lag, waren die tussentijdse testen er ook niet. Het probleem is dat van hogerhand de slaagpercentages omhoog moeten. Hiervoor wringt ook de fysica zich in allerlei bochten om dat gedaan te krijgen.
Voor die percentages omhoog te krijgen zijn er in feite 2 opties: zorgen dat nipte buizers er toch door geraken, of zorgen dat zware buizers zich voor de examenperiode uitschrijven.
Nu, die testen werken voor beide: je laat de studenten vroeger beginnen (wat er voor sommigen wel op aan kan komen), en je kan de total-losses opsporen en "heroriënteren". Vandaar dat ze die gebruiken.
Dus, als je wil gaan reclameren, zorg je best voor oplossingen voor hun problemen.
Ik ben zelf ook niet voor tussentijdse testen, en heb die daarnet op onderwijscommissie fysica ook proberen te ontwijken. Ik heb als poging aangehaald om meer zwaar aangeraden (dus nagenoeg verplichte) oefeningen op te geven, omdat die in mijn ogen nagenoeg hetzelfde effect hebben als die testen (mits de prof/assistent er goed oog op houdt), zonder daarbij de student voor wie het niet echt nodig is er zwaar mee te storen (je kan is een keertje de oefeningen niet maken zonder punten te verliezen, etc). Deze poging werd niet afgeschoten, maar ook niet als super-alternatief onthaald...

Veel geluk met je strijd!

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#4 » Thu Nov 30, 2006 8:23 pm

Allee kom, ik heb nu onnozele testen voor een vak waar ik in de blok negen dagen heb. Een heel pak verloren tijd. Voor het eerste jaar akkoord, maar tegenwoordig willen ze dat overal toepassen en overdrijven ze een serieus pakske ze. Een paar testjes om de overgang te versoepelen, akkoord. Maar nu ist daar in eerste bac precies het middelbaar. En als er nu niet vanaf het begin enkele lijnen worden getrokken, gaan we binnekort overal zo'n "grapjes" gaan tegenkomen en wordt de doos van Pandora geopend. Voor WINAK is dit trouwens een slechte zaak, want der zijn veel eerstejaars die omwille van die tesjes niet kunnen komen.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#5 » Thu Nov 30, 2006 8:26 pm

Ja sorry door mekaar aan't posten geweest, het is idd een genuanceerd beeld, maar er is ook gezegd geweest dat eens men door het eerste jaar is, de slaagpercentages heel hoog liggen en dus zou het niet nodig zijn om daarna nog testen in te voeren. Dus veel testen eerste semester, nog testen tweede semester en afschaffen in het tweede jaar!
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#6 » Thu Nov 30, 2006 9:46 pm

Wel, ik heb vorig jaar vanuit de Studentenraad het UA onderwijs- en examenreglement mee opgesteld, en volgende week beginnen ook de onderhandelingen voor het reglement 07-08. Ik ben dus vrij goed thuis in de materie.

Om te beginnen heeft elke prof het volste recht om testen te organiseren. Niks aan te doen. Er wordt van hogerhand (het dept. Onderwijs van vice-rector Denekens) ook druk uitgeoefend om meer 'permanente evaluatie'-vormen te voorzien. Dit heeft zijn voor en nadelen.

Permanente evaluatie, taken, tussentijdse deadlines, testen... hebben allemaal een positieve invloed op de slaagkansen, gewoon omdat ze studenten verplichten om tijdens het jaar ook moeite te doen en te studeren, en ze dus de stof eerder leren, meer tijd hebben om te verwerken en inzicht te krijgen, ... Daar is weinig ontkennen aan, er zijn ook meer dan genoeg studies over beschikbaar.

De motivatie van de universiteit ligt ook en vooral elders: in het nieuwe financieringsmodel van mininster van onderwijs Vandenbroucke, dat wsl volgend jaar ingang zal vinden, worden universiteiten grotendeels gefinancierd op basis van het aantal geslaagde studenten. De UA heeft er dus alle belang bij om zowel inschrijvings- als slaagcijfers zo hoog mogelijk te houden. Dat gebeurt onder meer door deze druk, maar bvb ook door het recent gelanceerde 'trampolineproject' dat succesvolle heroriëntering mogelijk moet maken, enz.

Hoe gebeuren die testen? Staan er punten op? Valt de behandelde leerstof weg op het examen? Het staat een prof vrij om daar zelf over te beslissen en zelf te kiezen hoe hij het examen organiseert. Hoe later je in je studie komt, hoe belangrijker deze werkvormen waarschijnlijk ook zullen worden: examens worden vervangen door het schrijven van papers, het geven van presentaties enz... tijdens het semester. Het is dus niet dat deze werkvormen nieuw zijn aan de unief, in latere (keuze)vakken komen ze al langer voor - als je na de succesvolle kandidaturen bewezen hebt je te kunnen organiseren. Het handje wordt later wel losgelaten, maar de werkvorm zal er wel ongeveer blijven. Dat heeft meestal wel goed resultaat.

Enkele basisrechten heb je wel:
- VOOR het begin van elke cursus moet de prof de evaluatievorm uitleggen, voor alle 20 van de 20 te halen punten.
- Je hebt altijd recht op een mondeling examen van een vak (Je vraagt het natuurlijk best op voorhand aan als je het nog in deze examenperiode wilt).
- Je hebt altijd 2 examenkansen voor alle onderdelen van de stof: een 1e (januari+juni)en een 2e (september) zittijd. Je kan echter als je geslaagd bent in 1e zit geen 2e zit doen, tenzij om credits te halen als ze nodig zijn voor Erasmus. De prof bepaalt de eventuele onderverdelingen in de stof.

Als er geen punten staan op testen, heb je natuurlijk alle vrijheid om er met je klak naar te zwieren en toch alles in de blok te doen. Your choice. Als er wel punten op staan, lijkt het mij wel aangewezen om (via onderwijscommissie Wiskunde?) te verkrijgen dat dat gedeelte leerstof, indiend geslaagd, wegvalt voor het examen. Kwestie van geen dubbel werk te doen.

Ik wil alleszins tegenspreken dat mensen omwille van testjes niet zouden kunnen komen naar WINAK activiteiten. Bij ons in de informatica is 'permanente evaluatie' (lees: programmeeropdrachten) schering en inslag, en zijn er wekelijks wel enkele deadlines. Deze staan ook allemaal op punten die meetellen voor het examen, praktijkgedeelte (We hebben dan ook nauwelijks praktijksessies met de examens, dat praktijkgedeelte 'valt weg'). Nochtans zie ik veel meer informatici op de feestjes en activiteiten dan wiskundigen. Het lijkt mij eerder een mentaliteitsprobleem te zijn uit de wiskunde - mits een deftige planning verhindert niets je om, zelfs met een deadline voor de boeg, een feestje in te calculeren. Het zal je zelfs deugd doen als je het niet te zot maakt, om eens te ontspannen. Maar hoe maak je ze dat wijs?

Je haalt aan dat dit methodes zijn uit een middelbaar. Daar heb je gelijk in. Maar: zijn universiteitsstudenten dan zo volwassen? Ik heb de indruk dat de zelfstandigheid van mensen die uit een middelbaar uitstromen een pak gedaald is ten opzicht van vroeger. Om maar een voorbeeld te geven: ons ma kon op haar 18 een heel huishouden runnen als het moest, ik kon op mijn 18 nog geen fatsoenlijk ei bakken.

Op een middelbaar leer je ook niet deftig organiseren en plannen. Post-Dutroux worden leerlingen erg beschermd en afgemoedigd ook maar enig risico te nemen. Tja, en dan smijt je ze op een unief (of op de ondernemersmarkt) en moeten ze opeens alles zelf gaan doen - dat gaat ook niet marcheren he. Hoeveel middelbaar afstuderenden vandaag de dag hebben al eens een deftige activiteit georganiseerd die wat planning op voorhand vroeg? Dan bedoel ik niet het eens organiseren van een fuif, maar bijvoorbeeld mini-ondernemingen of het leiden van een of andere activiteitsgroep. Zoveel zijn dat er niet, en blijkbaar nog minder wiskundigen, als je klaagt dat ze niet kunnen/willen afkomen omdat ze dat niet georganiseerd krijgen met de studies?

Ik denk niet dat het een slechte evolutie is dat er meer met tussentijdse evaluatie wordt gewerkt. En ik denk dat deze zich mag doorzetten verder. Het is immers ook een realistische evolutie in vgl met het huidige bedrijfsleven. Van buiten leren tot aan een examen is vandaag de dag niet meer aan de orde. Moet je iets weten bestaat er Google. Het gaat hem nu meer om in alle informatie te vinden wat je zoekt, de juiste vragen te stellen, selecteren van wat je nu eigenlijk nodig hebt, met zo weinig mogelijk info zoveel mogelijk te weten komen op zo kort mogelijke termijn. Daar zijn taken, testen enzo een betere oefening voor dan een volledig zwaar uitgebouwd eenmalig examen.

Waar wel over gewaakt moet worden is dat de druk niet verhoogt. Toegankelijkheid van info maakt het verleidelijk om leerlingen te overspoelen met zijsprongen en anekdotes enz. die vroeger helemaal niet aan de orde waren. Dat riskeert de hoeveelheid te verwerken informatie wel te verhogen. Dat effect voorkomen moet ook in een onderwijscommissie gebeuren: zien dat er nooit hoofdstukken aan een cursus aangebreid worden, er kan enkel iets bij als er iets anders wegvalt!

En als er in het eerste jaar nog wat schrik is om veel andere activiteiten in te plannen, kan dat zeker goedkomen in de latere jaren - zie naar mij, buiten de routine van drill doop ontgroening in een eerste jaar nauwelijks iets gedaan, nu wekelijks een vergadering of 2 voor studentenvertegenwoordigings issues en minstens 1 feestje. Forceren kunt ge het alleszins niet doen. Maar moest ge concrete voorstellen hebben om de studie draaglijker te maken zonder al teveel studenten te verdoemen tot bissen: de onderwijscommissie is waar ge moet zijn.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

OC wiskunde

Post#7 » Fri Dec 01, 2006 12:44 am

Ik zit in de onderwijscommissie wiskunde en zal het probleem de volgende commissie aankaarten.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#8 » Fri Dec 01, 2006 11:26 am

mss kunt ge ijveren dat zulke testen altijd 's middags worden gedaan? Onze deadlines zijn ook altijd 's middags of 's avonds, en dat laat nog een ochtend om rustig door te nemen / te beginnen leren / te crashen van TD...

Mawa
WOZ
Posts: 1050

Post#9 » Fri Dec 01, 2006 12:39 pm

Mannen, ik vind da persoonlijk helemaal niet erg dat er testen worden afgenomen. tot nu toe heb ik al testen moete afleggen waarvan er maar 2 op punten stonden en dat was ook vrij te kiezen eigenlijk. en de andere profs doen da om ons idd te laten leren, en als je die test ni wilt afleggen is dan geen enkel probleem, ze maken daar niets van hoor.

Ik ben VOOR de testen.
WINAK Schachtenkoningin 2005-2006
VLOT Porno 2005-2006
WINAK Quaestor 2006-2007
WINAK Meter 2007-2008

User avatar
Sven
Posts: 145

Post#10 » Fri Dec 01, 2006 2:10 pm

Foundation wrote:
Ik wil alleszins tegenspreken dat mensen omwille van testjes niet zouden kunnen komen naar WINAK activiteiten. Bij ons in de informatica is 'permanente evaluatie' (lees: programmeeropdrachten) schering en inslag, en zijn er wekelijks wel enkele deadlines. Deze staan ook allemaal op punten die meetellen voor het examen, praktijkgedeelte (We hebben dan ook nauwelijks praktijksessies met de examens, dat praktijkgedeelte 'valt weg'). Nochtans zie ik veel meer informatici op de feestjes en activiteiten dan wiskundigen. Het lijkt mij eerder een mentaliteitsprobleem te zijn uit de wiskunde - mits een deftige planning verhindert niets je om, zelfs met een deadline voor de boeg, een feestje in te calculeren. Het zal je zelfs deugd doen als je het niet te zot maakt, om eens te ontspannen.
Een test is wel iets anders als een programmeeropdracht: als je opdracht af is, kan je de avond voor het indienen idd nog rustig naar een feestje. Zelfs als je de leerstof al kent, ben je de dag van een test best uitgeslapen, zodat feestjes wel verhinderd worden.

Nu wil ik niet ontkennen dat er in de Informatica meer feestbeesten zitten dan in Wiskunde en Fysica, maar dat heeft daarom niet te maken met hun betere planning.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#11 » Fri Dec 01, 2006 5:05 pm

Sven wrote:
Foundation wrote:
Ik wil alleszins tegenspreken dat mensen omwille van testjes niet zouden kunnen komen naar WINAK activiteiten. Bij ons in de informatica is 'permanente evaluatie' (lees: programmeeropdrachten) schering en inslag, en zijn er wekelijks wel enkele deadlines. Deze staan ook allemaal op punten die meetellen voor het examen, praktijkgedeelte (We hebben dan ook nauwelijks praktijksessies met de examens, dat praktijkgedeelte 'valt weg'). Nochtans zie ik veel meer informatici op de feestjes en activiteiten dan wiskundigen. Het lijkt mij eerder een mentaliteitsprobleem te zijn uit de wiskunde - mits een deftige planning verhindert niets je om, zelfs met een deadline voor de boeg, een feestje in te calculeren. Het zal je zelfs deugd doen als je het niet te zot maakt, om eens te ontspannen.
Een test is wel iets anders als een programmeeropdracht: als je opdracht af is, kan je de avond voor het indienen idd nog rustig naar een feestje. Zelfs als je de leerstof al kent, ben je de dag van een test best uitgeslapen, zodat feestjes wel verhinderd worden.

Nu wil ik niet ontkennen dat er in de Informatica meer feestbeesten zitten dan in Wiskunde en Fysica, maar dat heeft daarom niet te maken met hun betere planning.
Exact de reden waarom ik niet naar de maffia TD ben geweest, ik had vandaag een examen.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#12 » Fri Dec 01, 2006 5:40 pm

Het is gewoon ook een aloud gegeven dat Informatica veel permanente evaluatie bevat, Fysica dat ook in zekere mate kent in de vorm van veel projectjes, maar de wiskunde is wel iets anders. En testen moeten zeker en vast vroeg genoeg van te voren gepland zijn, want als den examenrooster al heel lang vast ligt (dan gaat ge naar gelang van de beschikbare tijd studeren) en ge dan de derde week van november als ne pipo op de proppen komt met een test voor één of ander vak(dat op die gegeven moment erg ongelegen komt en onvoorzien is). Dan zijt ge serieus genaaid. Trouwens met voor wiskunde en in zekere zin ook unief te kiezen, kiest ge voor zo'n examens eh.

En ivb met zo'n permanente evaluatie, het is een publiek goed geweten dat veel mensen in de wiskunde (en vooral in het eerste jaar) flessen voor de wiskundige vakken, omdat ze constant bezig waren tijdens het jaar met de portefolio-opdrachten van inleiding programmeren die nuttig waren voor de "permanente evaluatie".
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#13 » Fri Dec 01, 2006 5:43 pm

Verdyck wrote:En ivb met zo'n permanente evaluatie, het is een publiek goed geweten dat veel mensen in de wiskunde (en vooral in het eerste jaar) flessen voor de wiskundige vakken, omdat ze constant bezig waren tijdens het jaar met de portefolio-opdrachten van inleiding programmeren die nuttig waren voor de "permanente evaluatie".
Daar heb je een sterk punt, maar het ligt niet alleen aan programmeren, ook aan Fysica en de laatste jaren terug meer en meer aan analyse ook.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#14 » Fri Dec 01, 2006 5:58 pm

Een zwaar vak Fysica vind ik persoonlijk een goeie vuurproeg met het oog op leren studeren en de moeilijke afleidingen laten vallen vind ik trouwens een dwaas idee, want dat is besparen door Van Tendeloo op kwaliteit ipv van op kwantiteit. En analyse voor wiskunde staat buiten kijf.

Ik ben in zijn geheel niet voor enkele testen voor pure hoofdvakken als overgang op het uniefstramien. Maar unief is ook het leren van verantwoordelijkheden nemen, en zelf op tijd beginnen te studeren en stof bijhouden.

En dat voorbeeld dat wordt aangehaald van de vergelijking met het hedendaagse bedrijfsleven vind ik helemaal niet kloppen voor de wiskundigen, zij zullen later ook zelfstandig aan wiskundige modellen, research, onderwijs moeten doen waarbij zij zelfstandig moeten werken en op het eind van een bepaalde langere periode moeten zij met de reeële resultaten op de proppen komen.

Der zullen targets worden opgesteld die behaald moeten worden na een verstreken termijn. Die stijl vereist juist de klassieke zelfstandigheid eigen aan de uniefstudent.[/quote]
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#15 » Fri Dec 01, 2006 6:03 pm

Als een test op punten staat die voor het eindcijfer meetellen, dan moet het voor de aanvang van de cursus meegedeeld worden dat die test er zal komen. Evaluatievorm moet reglementair immers bekend zijn voordat de lessen aanvangen.

Moest er dus in't midden van het semester iemand opeens zeggen: "surprise, een testje voor 3 van de 20 punten volgende week", dan moet ge die mens maar het onderwijsreglement onder zijn neus schuiven. Onaangekondigd = niet op punten.

Er is idd wel een verschil tussen deadline en test, maar zo heel fundamenteel vind ik dat niet. Het gekend zijn van de leerstof komt overeen met het afwerken van uw opdracht. In beide gevallen zijn er mensen die dat deftig plannen en vroeg klaar zijn, en mensen die pas op het laatste beginnen. Het herhalen van gekende leerstof komt overeen met het toevoegen van optionele vereisten in een opdracht.

Het belangrijkste verschil zit hem dan volgens mij slechts in het tijdstip: een deadline valt ergens in de avond, een test om 8.30 's ochtends... Je kan dus gemakkelijker naar TD een dag voor de deadline (tijd genoeg om uit te slapen en nog de laatste hand te leggen aan de opdracht) dan een dag voor de test.

Oplossing: verplaats de testen zoveel mogelijk naar 's middags...

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests