statuten

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

User avatar
Foundation
Posts: 622

statuten

Post#1 » Sat Sep 30, 2006 2:00 pm

Ben even in de statuten gedoken, heb enkele opmerkingen :

Art1 : best de postcode van wilrijk toevoegen

Art2 §3 : er is maar 1 rectoraat. Er zijn wel meerdere faculteiten, departementen, instituten en centra aan de UA.

Art4 §4 : een werkingsjaar: wanneer begint en eindigt dat? (juli? september?)

Art5 §1 : ontslag schriftelijk aan het adres: dit adres is Middelheimlaan 1. Als extra maatregel is het inleveren van de lidkaart misschien ook wel aangewezen. Dat voorkomt fraude.

Art6 §3 , Art9 , Art15 §4 : deze spreken oa over 'vertegenwoordiging van afwezige leden door aanwezige leden'. Gaat het hier dan over volmachten? In het verkiezingsreglement (Art17) zijn deze niet toegelaten, maar in de Algemene Vergadering en praesidiumvergadering wel waarschijnlijk. Dat is een goede zaak, maar het lijkt me noodzakelijk om in te bouwen dat elk aanwezig lid slechts 1 volmacht van een afwezig lid kan aanvaarden. Dit om te vermijden dat 1 enkel lid opeens met 4 extra volmachten 5 stemmen afdwingt.

Art12 §2 : ik zou het woord email (een erg hedendaagse technologie maar over 30 jaar misschien achterhaald) vervangen door 'schriftelijk'. Ik versta onder schriftelijk ook email.

Art13 §4 : geen functies bij andere praesidia... vraag me af waarom men niet tegelijk in een Hera/Campi en Winak-praesidium zou kunnen zitten? Dan zwijg ik nog van mogelijk engagement in niet-richtingsgebonden clubs uit de stad zoals EKA, Prosit Rex, Abundantia, ... Akkoord dat je de cumul probeert te beperken, maar ik vind dit wel heel restricted. Je kan misschien wel op een of andere manier opleggen dat andere richtingsgebonden clubs niet kunnen, bvb zodat Diefka+Winak niet kan maar Hera+Winak wel.

art17 §10 : 'absoluut' of 'strict' ipv 'volstrekt'. Evt. bijzetten dat hiermee de helft plus 1 bedoeld wordt.

Bijlage: ik mis bij de mentor de verantwoordelijkheid voor beheer, uitbreiding, up to date houden van tuyaux.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#2 » Sat Sep 30, 2006 2:14 pm

En als randopmerking:

Winak is opgericht als een feitelijke vereniging en heeft als dusdanig geen rechtspersoonlijkheid. Winak is als vereniging niet aansprakelijk voor wat dan ook. Alle leden zijn persoonlijk aansprakelijk voor hun eigen daden, ook als die in naam van de vereniging zijn gedaan. Dat heeft wel enkele gevolgen:

- de V.U. is persoonlijk aansprakelijk voor alle drukwerk. Hij is verplicht zijn eigen naam en persoonlijk adres op het drukwerk te zetten, en voor alle veiligheid ook de mededeling 'verboden op de openbare weg te werpen' (anders geldt het als milieuvervuiling).

- de vereniging heeft officieel geen kas, hoeft geen begroting op te maken, heeft geen bezittingen. De kasgelden moeten intern beheerd worden op basis van vertrouwen, maar als de quaestor ermee gaat lopen heeft niemand een poot om op te staan (de inkomsten, lidgelden etc zijn immers vrijwillig gedane 'giften').



Wist ge wsl al wel, maar ik zeg het toch maar, omdat ik zelf nogal stevig verschoten ben hiervan na een dreiging met een rechtszaak tegen mij, door ene die ni akkoord was met de studentenraad...Gewaarschuwd man etc. etc.

User avatar
Tristan
Prosenior
Posts: 143

Post#3 » Sun Oct 01, 2006 9:04 pm

Bedankt voor het nalezen, en de vele constructieve
opmerkingen. Ik heb ze allemaal doorgenomen, en hieronder punt voor punt geantwoord.
De meeste dingen in je 2e post waren inderdaad geen
nieuws voor mij, maar ik stel toch mijn vragen bij
je quaestor punt:
als de quaestor ermee gaat lopen heeft niemand een poot om op te staan
de giften waarover je spreekt zijn gedaan als WINAK als vereniging, en zoals staat vastgelegd in de statuten kunnen leden noch bij vertrek, noch bij opheffing enige aanspraak maken op goederen en/of middelen van de vereniging.

Hieronder dus mijn reactie op jouw opmerkingen:

Art1 : best de postcode van wilrijk toevoegen

Dit artikel is letterlijk overgenomen uit
voorbeeldstatuten, maar ik zal de postcode wel
toevoegen.
Art2 §3 : er is maar 1 rectoraat. Er zijn wel meerdere faculteiten, departementen, instituten en centra aan de UA.
Gewijzigd
Art4 §4 : een werkingsjaar: wanneer begint en eindigt dat? (juli? september?)
Dat is ieder jaar opnieuw afhankelijk van de afspraken op kringraad.
Art5 §1 : ontslag schriftelijk aan het adres: dit adres is Middelheimlaan 1. Als extra maatregel is het inleveren van de lidkaart misschien ook wel aangewezen. Dat voorkomt fraude.
Toegevoegd
Art6 §3 , Art9 , Art15 §4 : deze spreken oa over 'vertegenwoordiging van afwezige leden door aanwezige leden'. Gaat het hier dan over volmachten? In het verkiezingsreglement (Art17) zijn deze niet toegelaten, maar in de Algemene Vergadering en praesidiumvergadering wel waarschijnlijk. Dat is een goede zaak, maar het lijkt me noodzakelijk om in te bouwen dat elk aanwezig lid slechts 1 volmacht van een afwezig lid kan aanvaarden. Dit om te vermijden dat 1 enkel lid opeens met 4 extra volmachten 5 stemmen afdwingt.
Over het maximum aantal volmachten per lid, zal
tijdens de ALV een besluit genomen worden.
Art12 §2 : ik zou het woord email (een erg hedendaagse technologie maar over 30 jaar misschien achterhaald) vervangen door 'schriftelijk'. Ik versta onder schriftelijk ook email.
Om consistent te blijven is dit artikel nu gewijzigd
naar 'schriftelijk of per e-mail'.
Art13 §4 : geen functies bij andere praesidia... vraag me af waarom men niet tegelijk in een Hera/Campi en Winak-praesidium zou kunnen zitten? Dan zwijg ik nog van mogelijk engagement in niet-richtingsgebonden clubs uit de stad zoals EKA, Prosit Rex, Abundantia, ... Akkoord dat je de cumul probeert te beperken, maar ik vind dit wel heel restricted. Je kan misschien wel op een of andere manier opleggen dat andere richtingsgebonden clubs niet kunnen, bvb zodat Diefka+Winak niet kan maar Hera+Winak wel.
De reden hiervoor is heel simpel: een functie binnen het WINAK-praesidium combineren met studie is reeds zeer veeleisend. In de praktijk zal een functie bij nog een praesidium ten koste gaan van studie of WINAK. De regel voorkomt ook belangenverstrengeling, aangezien wat goed is voor Campi/Hera/etc. niet altijd goed is voor WINAK.
art17 §10 : 'absoluut' of 'strict' ipv 'volstrekt'. Evt. bijzetten dat hiermee de helft plus 1 bedoeld wordt.
Deze term is overgenomen uit de voorbeeldstatuten, en wordt gebruikt doorheen de hele statuten. Het is wel degelijk een juiste juridische term.
Bijlage: ik mis bij de mentor de verantwoordelijkheid voor beheer, uitbreiding, up to date houden van tuyaux.
Toegevoegd

Nogmaals bedankt, en hopelijk tot op de ALV!

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron