Post#94 » Thu Jan 11, 2007 1:38 pm
Teun wrote:
Velen zijn ervan overtuigd dat je je grammatica eerst goed moet beheersen, alvorens je kan beginnen met de praktische kant. Ik spreek me niet uit over die mening, maar ik bedoel maar dat je niet grammatica krijgt om da regeltjes te snappen en je voor te bereiden op verdere taalstudies.
Klopt, maar dat geldt niet meer voor het Frans dat ik bijvoorbeeld heb gezien in het 4de jaar. Leer de "nuttige grammatica" aan, denk ik dan en niet de 22ste tijd die alleen nog archaïsch gebruikt wordt. Dan ben je denk ik klaar met die grammatica na het 3de jaar. In de later jaren kan dan hetgeen al gezien is, herhaald worden en praktisch toegepast (gesprek voeren, kranten lezen, interview beluisteren) worden, zo zie ik het.
Teun wrote:Wiskunde vind ik dan inderdaad nog iets anders. Dat vak heeft enkel zin als je van plan bent een wetenschappelijke richting te gaan studeren. Dit vak zou in veel richtingen wat mij betreft minder mogen. Je verliest dan wel de mogelijkheid om na je middelbaar onderwijs over te stapen op iets totaal anders. Als je dan de verkeerde keuze hebt gemaakt Stel je hebt dan bijvoorbeeld Latijn-Moderne talen gevolgd, waardoor je wiskunde niveau te laag is voor een wetenschappelijke richting, heb je bij een verkeerde keuze wel een groot probleem.
In beide gevallen, zowel voor taal als voor wiskunde, zou er een voorbereidingsjaar voor hogere studies, een beetje zoals het huidige 7de jaar in het TSO en BSO, moeten ingericht worden. Mensen die toch iets met talen of wiskunde willen doen en de "zwakke" versie ervan hebben gevolgd, kunnen in 1 jaar hun kennis dan gelijkstellen met de "sterke" versie. Iets gelijkaardig bestaat/bestond met het 7de jaar en overbruggingsklassen in sommige middelbaren.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25