IQ test

De meer studentikoze onderwerpen komen hier te staan.
Exhange students: Present yourself!

Moderator: Praesidium

Poll: En je IQ was?

150
0
No votes
150
0
No votes
140-150
3
6%
140-150
3
6%
130-140
7
14%
130-140
7
14%
120-130
8
16%
120-130
8
16%
110-120
2
4%
110-120
2
4%
100-110
0
No votes
100-110
0
No votes
90-100
0
No votes
90-100
0
No votes
Ik kan niet lezen
5
10%
Ik kan niet lezen
5
10%
Total votes: 50

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#91 » Thu Jan 11, 2007 1:52 am

Niveauverlaging is er zeer zeker.
* Venn-diagrammetjes en zo word niets meer van gezien. Ik heb het nagevraagd bij mijn moeder, 30 jaar leerkracht in de lagere school en zij zegt ook dat ik veel geluk heb gehad, er is een algemene daling van het niveau van de leerstof en daarop halen de leerlingen dan nog slechtere punten dan onze generatie haalde op onze leerstof.

* Het niveau van de studenten die aan de opleiding wiskunde beginnen is bijna gehalveerd. De jaren boven ons, hadden bijna alles wat nu in het 1ste semester wiskunde wordt gegeven al in het middelbaar gezien. (het merendeel daarvan werd zelfs niet gegeven en als voorkennis beschouwd!) Ik had ook nog het meeste (twee derde ongeveer) in het middelbaar gezien (ik kom uit 8 uur wiskunde) maar degene die nu uit het middelbaar komen, hebben vaak maar een kwart gezien.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

Post#92 » Thu Jan 11, 2007 9:59 am

Even terug naar een ander deel van de discussie:

Aan mensen met ervaring in Mensa, bv Jelle: wat houdt het lidmaatschap eigenlijk in? Wat doe je met die vereniging? Ik heb het moeilijk mij voor te stellen wat voor dingen je met die mensen zou doen dat je met anderen niet kunt.

Teun
Posts: 216

Post#93 » Thu Jan 11, 2007 11:15 am

Math Wolf wrote:
Teun wrote: Je kritiek heeft meer te maken met hoe een taal wordt aangeleerd. Niet met het inhoudelijke lesprogramma van het onderwijs.
Ja en nee. Het systeem moet zo worden dat van alles iets verplicht wordt, maar je toch kan kiezen voor het praktisch gebruik van zowel taal als wiskunde. Wat is iemand die nooit iets wiskundig later gaat doen met het kunnen uitrekenen van een integraal en wat is een wiskundige met een uitzondering op de regel van de subjonctif passé?
Verplicht wiskunde, wetenschappen en talen, maar geef de keuze tussen de nuttige toepassingen erop en de echte basis. Mensen die iets later nodig hebben, kunnen dan zowel de basis als de toepassingen volgen daarvan en zien alleen ietwat nuttige dingen (praktisch gebruik van taal, spreken en luisteren, rekentrucjes, hoe een computer gebruiken om iets te berekenen, statistiek) van de rest.
Velen zijn ervan overtuigd dat je je grammatica eerst goed moet beheersen, alvorens je kan beginnen met de praktische kant. Ik spreek me niet uit over die mening, maar ik bedoel maar dat je niet grammatica krijgt om da regeltjes te snappen en je voor te bereiden op verdere taalstudies.

Wiskunde vind ik dan inderdaad nog iets anders. Dat vak heeft enkel zin als je van plan bent een wetenschappelijke richting te gaan studeren. Dit vak zou in veel richtingen wat mij betreft minder mogen. Je verliest dan wel de mogelijkheid om na je middelbaar onderwijs over te stapen op iets totaal anders. Als je dan de verkeerde keuze hebt gemaakt Stel je hebt dan bijvoorbeeld Latijn-Moderne talen gevolgd, waardoor je wiskunde niveau te laag is voor een wetenschappelijke richting, heb je bij een verkeerde keuze wel een groot probleem.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#94 » Thu Jan 11, 2007 1:38 pm

Teun wrote: Velen zijn ervan overtuigd dat je je grammatica eerst goed moet beheersen, alvorens je kan beginnen met de praktische kant. Ik spreek me niet uit over die mening, maar ik bedoel maar dat je niet grammatica krijgt om da regeltjes te snappen en je voor te bereiden op verdere taalstudies.
Klopt, maar dat geldt niet meer voor het Frans dat ik bijvoorbeeld heb gezien in het 4de jaar. Leer de "nuttige grammatica" aan, denk ik dan en niet de 22ste tijd die alleen nog archaïsch gebruikt wordt. Dan ben je denk ik klaar met die grammatica na het 3de jaar. In de later jaren kan dan hetgeen al gezien is, herhaald worden en praktisch toegepast (gesprek voeren, kranten lezen, interview beluisteren) worden, zo zie ik het.
Teun wrote:Wiskunde vind ik dan inderdaad nog iets anders. Dat vak heeft enkel zin als je van plan bent een wetenschappelijke richting te gaan studeren. Dit vak zou in veel richtingen wat mij betreft minder mogen. Je verliest dan wel de mogelijkheid om na je middelbaar onderwijs over te stapen op iets totaal anders. Als je dan de verkeerde keuze hebt gemaakt Stel je hebt dan bijvoorbeeld Latijn-Moderne talen gevolgd, waardoor je wiskunde niveau te laag is voor een wetenschappelijke richting, heb je bij een verkeerde keuze wel een groot probleem.
In beide gevallen, zowel voor taal als voor wiskunde, zou er een voorbereidingsjaar voor hogere studies, een beetje zoals het huidige 7de jaar in het TSO en BSO, moeten ingericht worden. Mensen die toch iets met talen of wiskunde willen doen en de "zwakke" versie ervan hebben gevolgd, kunnen in 1 jaar hun kennis dan gelijkstellen met de "sterke" versie. Iets gelijkaardig bestaat/bestond met het 7de jaar en overbruggingsklassen in sommige middelbaren.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#95 » Thu Jan 11, 2007 1:47 pm

Och jong terug naar de oude tijd, méér geven in minder tijd.


Het oude concept was: bombardeer ze met zoveel informatie dat als ze den helft opsteken van wat ze krijgen, ze genoeg kennen om er door te zijn en voorbereid zijn op wat later komt. Dat was goed voor de zwakkeren en goed voor de sterkeren die meer aan hun trekken kwamen.

Nu wordt het leerplan opgesteld door ze enkel te laten zien wat ze moeten kennen. En als ze den helft daarvan kennen zijn ze erdoor.

Ziehier waarom alles tegenwoordig zo belachelijk simpel is geworden in het secundair.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

Teun
Posts: 216

Post#96 » Thu Jan 11, 2007 1:47 pm

[quote="Math Wolf] Klopt, maar dat geldt niet meer voor het Frans dat ik bijvoorbeeld heb gezien in het 4de jaar. Leer de "nuttige grammatica" aan, denk ik dan en niet de 22ste tijd die alleen nog archaïsch gebruikt wordt. Dan ben je denk ik klaar met die grammatica na het 3de jaar. In de later jaren kan dan hetgeen al gezien is, herhaald worden en praktisch toegepast (gesprek voeren, kranten lezen, interview beluisteren) worden, zo zie ik het. [/quote]
Kregen jullie dan geen spreek/lees/hoor opdrachten dan?
In beide gevallen, zowel voor taal als voor wiskunde, zou er een voorbereidingsjaar voor hogere studies, een beetje zoals het huidige 7de jaar in het TSO en BSO, moeten ingericht worden. Mensen die toch iets met talen of wiskunde willen doen en de "zwakke" versie ervan hebben gevolgd, kunnen in 1 jaar hun kennis dan gelijkstellen met de "sterke" versie. Iets gelijkaardig bestaat/bestond met het 7de jaar en overbruggingsklassen in sommige middelbaren.
Die voorbereidingsjaren zijn er nu ook voor mensen die bjivoorbeeld maar 2uur wiskunde hebben gehad bijvoorbeeld.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#97 » Thu Jan 11, 2007 1:55 pm

Teun wrote:Kregen jullie dan geen spreek/lees/hoor opdrachten dan?
Bij mij: het stond op meer dan 40% van het examen, maar we deden het maar in in 20-30% van de lessen, misschien minder. En altijd als we het deden, was het onmiddellijk voor test. We kregen geen kans om het klassikaal (juiste spelling?) in te oefenen.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Mawa
WOZ
Posts: 1050

Post#98 » Thu Jan 11, 2007 5:11 pm

Er bestaan zo van die voorbereidende jaren, ma voor zover ik het weet helpen die niet veel.
WINAK Schachtenkoningin 2005-2006
VLOT Porno 2005-2006
WINAK Quaestor 2006-2007
WINAK Meter 2007-2008

Teun
Posts: 216

Post#99 » Thu Jan 11, 2007 5:17 pm

Mawa wrote:Er bestaan zo van die voorbereidende jaren, ma voor zover ik het weet helpen die niet veel.
Ik ken iemand die dat heeft gedaan. Ik zal hem eens vragen of hij het nuttig vond als ik hem nog eens zie.

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#100 » Thu Jan 11, 2007 5:19 pm

een jaar flessen of een voorbereidend jaar, wat is nu het beste. Zowiezo studeert ge een jaar later af, dus der is geen verschil.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

Teun
Posts: 216

Post#101 » Fri Jan 12, 2007 12:17 am

Alleen zie je in dat extra jaar niet enkel wiskunde die je in het eerste jaar nodig hebt, maar ook wiskunde die je later nodig hebt. ik snap het punt wel.

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#102 » Fri Jan 12, 2007 7:06 pm

Graag iemand die dees kan beantwoorden bitte.
Karel wrote:Even terug naar een ander deel van de discussie:

Aan mensen met ervaring in Mensa, bv Jelle: wat houdt het lidmaatschap eigenlijk in? Wat doe je met die vereniging? Ik heb het moeilijk mij voor te stellen wat voor dingen je met die mensen zou doen dat je met anderen niet kunt.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
emilius
Posts: 14

Post#103 » Fri Feb 16, 2007 6:08 pm

je kan er over alles praten ook over zaken die anderen niet interesseren
dit met iedereen ongeacht rang of stand
niet weten is geen oneer het niet toegeven wel

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests

cron