Twijfel: Toegepaste Informatica VS Computerwetenschappen

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Lucas L
Posts: 1

Twijfel: Toegepaste Informatica VS Computerwetenschappen

Post#1 » Tue Mar 26, 2024 11:21 am

Hey, ik zit momenteel in mijn laatste jaar secundair in wetenschappen-wiskunde (8 uur). Volgend jaar wil ik informatica verder studeren maar ik twijfel tussen hogeschool en universiteit. Ik heb me al degelijk geïnformeerd online (diverse standpunten) en ben naar infodagen gegaan op Erasmus (hogeschool) en VUB (universiteit). Ik vond dat de praktischgerichte stijl van een hogeschool mij veel meer aansprak dan de theoretische aanpak van een universiteit. Ik zou liever gaan voor studeren aan de hogeschool om dan na 3 jaar direct te gaan werken. Toch heb ik schrik dat ik later spijt zal hebben dat ik geen master heb gedaan, gezien de grotere mogelijkheid om door te groeien. Maakt een master-diploma later in het werkleven echt een verschil in wat betreft doorgroeimogelijkheden en loon? Is het een meerwaarde vergeleken met de praktische kennis van hbo? Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in de theoretische aspecten van de informatica, maar als dit later invloed kan hebben op mijn carrière en in mijn voordeel kan werken dan wil ik wel een universitaire opleiding aangaan omdat ik weet dat ik capabel ben (zowel inhoudelijk als studiehouding). Ik zou het dan meer doen 'voor het geld' omdat ik meer geboeid ben in het praktisch programmeren en de hogeschool spreekt me meer aan. Daarom dat ik mij afvraag of het wel nuttig is om een master te behalen. Ik wil nu de beste keuze maken om een schakelprogramma en dergelijke te vermijden. Ook weet ik niet exact welke richting ik later wil uitgaan in de informatica. Graag wil ik jullie mening en ervaring hierover horen.

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 488

Re: Twijfel: Toegepaste Informatica VS Computerwetenschappen

Post#2 » Thu Apr 11, 2024 4:09 pm

Dag Lucas,

Ik vrees dat je niet veel antwoord gaat krijgen omdat het forum hier nogal dood is (op discord ga je meer success hebben)

Hier alvast mijn mening (ik heb zelf Computerwetenschappen aan de UA gestudeerd van 2007-2012, enige tijd geleden dus):

De opleiding computerwetenschappen is een heel brede opleiding waarin verschillende onderwerpen aan bod komen, dit kan gaan van netwerkprotocollen gaan tot grafische engines.
Een deel hiervan zal je heel interessant vinden, een ander deel niet of minder.
Als je enkel wilt programmeren is een hogeschoolopleiding misschien beter, maar aan een universitaire opleiding zal je ook nieuwe concepten leren kennen die je misschien nog meer zullen interesseren.

Momenteel ben ik zelf software developer en heel blij dat ik een diepgaande opleiding heb gevolgd.
Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor de technische sollicitaties van potentiële developers. Hieruit merk ik dat de jobs met meer programmeer diepgang (zelf nadenken over algoritmes of oplossingen, als er nagedacht moet worden over efficiëntie, ...) een universitaire een groot voordeel heeft. De inzichten van mensen in deze opleiding zijn van betere kwaliteit dan de gemiddelde kandidaat.

Ik zou je zeker niet laten afschrikken door de langere studieperiode, voor mij was het een van de mooiste periodes uit mijn leven.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests