Verplichte begintest wiskunde

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Flipper
Posts: 193

Verplichte begintest wiskunde

Post#1 » Fri Sep 07, 2012 12:16 pm

Ik heb van de week de collegerooster voor 1BINF even opgehaald, in het pdf staat dat er op 25/09 13:45 - 15:45 een verplichte begintest wiskunde is voor alle nieuwe 1e bachelors. (Ik veronderstel dat er dan wordt gepeild naar de voorkennis wiskunde, dus daar ga ik niet speciaal voor studeren, aangezien ik 6u wiskunde heb gekregen en zodoende ga ik ervan uit dat ik wel al het benodigde voorkennis gezien heb. En het is trouwens ook niet voor "punten" neem ik aan? :P Hebben jullie trouwens al zo'n test gedaan en/of hebben jullie speciaal daarvoor gestudeerd of was dat de moeite niet?)

Het probleem is dat de verplichte begintest overlapt met het vak computersystemen en -architectuur (zelfde dag, 13:45 - 18:00). Ik heb me laten vertellen dat het normaal de regel is om de rooster op SiSa te volgen, maar daar zie ik niks staan van een verplichte begintest, dus is de verplichte begintest dan toch niet zo verplicht als het lijkt? :roll: Ik kan namelijk moeilijk ze alletwee doen :panic:
They call him Flipper, Flipper, faster than lightning,
No-one you see, is smarter than he,
And we know Flipper, lives in a world full of wonder,
Flying there-under, under the sea!

User avatar
Ive
Posts: 217

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#2 » Fri Sep 07, 2012 12:52 pm

Als dien test samen me een les is zou die normaal ni doorgaan. Hij is niet echt 'verplicht' en leren moet ook niet echt. Als ge basis kent van alle onderwerpen is het normaal in orde. Er komt gwn simpele vergelijkingen in, vectoren, grafieken (dachtik ook), matrices en nog paar dingen. Maar alles wordt wel ongeveer gevraagd want het zijn een stuk of 30 vragen. Hij staat ook niet op punten. Ge krijgt wel punten terug maar das gwn zelfreflectie.

Meer weetk ni meer, misschien kan iemand nog wel wa dingen toevoegen.
Always look on the bright side of life.

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#3 » Fri Sep 07, 2012 1:13 pm

Wel naar toe gaan ( normaal wel verplicht ), gaat niet overlappen en de punten die ge krijgt is een beeld puur voor uzelf.
25 september is wel vreemd, da is de eerste lesdag.
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#4 » Fri Sep 07, 2012 1:53 pm

Test is inderdaad verplicht, gaat niet samenvallen met een les. Als je er op zou buizen (wat best kan hoor, ze vragen soms dingen die lang geleden zijn die je toevallig niet meer weet) krijg je gewoon informatie voor een bijspijkervak wiskunde dat vrijwillig gevolgd kan worden.

Je kan hem serieus doen om te zien wat het geeft, of gewoon meedoen en wel zien waar je terechtkomt. Je moet het resultaat ervan gewoon zelf kunnen kaderen.

edit: Dat die op dag 1 staat zou mij ten sterkste verbazen
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Flipper
Posts: 193

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#5 » Fri Sep 07, 2012 2:23 pm

Rond welke tijd is er dan een definitieve rooster en krijgen we uitsluitsel?
They call him Flipper, Flipper, faster than lightning,
No-one you see, is smarter than he,
And we know Flipper, lives in a world full of wonder,
Flying there-under, under the sea!

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#6 » Fri Sep 07, 2012 2:56 pm

Hmm, die wiskundetest is echt wel aan te raden, hoor. 'k heb uw lessenrooster eens bekeken, en die eerste les is praktijk van CSCA... Betwijfel of die uberhaubt gaat doorgaan, den Hans kennende ^^.
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
Chrizzle
WOZ
Posts: 449

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#7 » Fri Sep 07, 2012 11:20 pm

Bwa ... test is 'verplicht', maar geen kat die der om geeft als ge niet meedoet. Het is handig om eens mee te pikken, maar de uitslag zegt totaal niks over u slaagkansen.

Ik had een 3/10 op die test; toch begin ik nu aan mijn eerste master, heb ik nog nooit een tweede zit gehad en op mijn laatste wiskundige vak haalde ik een 18/20.
irc.winak.be:6667
#winak

User avatar
Timmy
Posts: 844

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#8 » Sat Sep 08, 2012 4:29 am

Die test, albeit verplicht, maakt echt geen ene hol uit. Das de basiskennis wiskunde, maar ge moogt aannemen dat ze in de Wiskunde vakken die ge zult krijgen braaf vanaf 0 zullen beginnen. Ik had die test uit verveling meegedaan, half ingevuld, khad een 2/10 ofzo, met de resultaten niets gedaan. Als ge 6 uur wiskunde hebt gehad int middelbaar hebde ge echt wel voldoende basis om deze wiskunde te overleven :)

Als ge toch opt unief zijt, doet hem mee, maar ik zou ni adviseren om er speciaal voor naar Wilrijk te komen.

Just my 0.02$

User avatar
Manfr3d
Posts: 1997
Contact:

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#9 » Sat Sep 08, 2012 10:36 am

Zoals iedereen al wel zei, "verplicht".
Die test is bedoeld om u een beeld te geven hoe ver ge staat met wiskunde, maar uiteindelijk krijgt ge in alle vakken van alles nog eens een mooie uitleg.
Voorkennis wiskunde is absoluut niet vereist voor de richting, maar ge gaat er wel doorheen het jaar voor moeten studeren, ook al haalt ge misschien 95% op die test. Het tempo ligt hier net dat tikkeltje hoger als in het middebaar :wink:
I would love to change the world, but they won't give me the source code

WINAK Schacht 2009-2010
ASK-Stuwer Snelkrant 2010-2011
KdG-Student 2011-2014
Castrum Cantor 2012-2013
Castrum Schachtenmeester 2013-2014
Castrum Quaestor 2014-2015
Castrum Praeses 2015-2016

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#10 » Sat Sep 08, 2012 6:05 pm

De wiskundige vakken zijn de buisvakken, steek daar tijd in of ge gaat het u beklagen.
Ik vond die van het eerste jaar vrij simpel, omdat ik goed was in wiskunde en dus een goede basis had en ge ziet bijna niets nieuws in het eerste jaar op het vlak van wiskunde.
Maar dan heb ik de fout gemaakt om in het 2de jaar er ook van uit te gaan da de wiskundige vakken geen probleem gingen zijn voor mij, en ik was bijna gebuisd op Lineaire Algebra terwijl da eigenlijk niet zo'n moeilijk vak is. Op een paar dagen een volledige cursus met nieuwe wiskundige begrippen voor de eerste keer zien was vrij pittig en riskant.

Nu na mijn derde jaar merk ik dat ik die leerstof van het 2de ( Lineaire en Numerieke Lineaire Algebra ) helemaal ni zo goed onder knie heb waardoor mijn Wetenschappelijk Programmeren een hel was.

Bij de andere informatica vakken krijgt ge door het jaar werk, waardoor ge er mee bezig zijt. Bij de wiskundige vakken is dit niet het geval waardoor ge dit durft te verwaarlozen. (Voor DW en Calculus is er een tussentijdse test, studeer daarvoor, is handig als ge daar op door zijt. )

In mijn ogen is voorkennis wel nodig btw. Ni persee 6 uur, ma als ge BSO hebt gedaan komt ge er nooit van u leven.

edit : Ik had op die begintest wel redelijke punten, er zijn 6-8 onderdelen ofzo. Op de meeste had ik 90-100% , op 1 of 2 onderdelen bijna nix. In totaal 70% ofzo. ( geen idee meer hoe da precies zat, ma dit is mijn herinnering er aan. )
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Flipper
Posts: 193

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#11 » Sat Sep 08, 2012 7:43 pm

Bedankt voor de tips!

Nu we het toch over wiskunde bezig zijn: in hoeverre reikt de wiskundevakken aan de informaticavakken? In het 1e jaar zie ik bijvoorbeeld DW en CAL staan, komt dat soort wiskunde ook in veel van de informaticavakken terug? Dan snap ik natuurlijk wel dat er wat studeertijd aan die zaken besteed moet worden, maar als ge er niks mee kunt doen op gebied van informatica, tja dan stel ik wel wat vragen bij.. Ik bedoel, ik heb absoluut niks tegen wiskunde, ik kom zelf van de opleiding wetenschappen-wiskunde met 6u wiskunde en heb er veel lol gehad met wiskunde (en dan voornamelijk in het 6e met DW, calculus, matrices & stelsels, stochastiek, alleen ruimtemeetkunde vond ik zelf minder leuk)
They call him Flipper, Flipper, faster than lightning,
No-one you see, is smarter than he,
And we know Flipper, lives in a world full of wonder,
Flying there-under, under the sea!

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#12 » Sat Sep 08, 2012 8:52 pm

In het 3e jaar hebt ge Wetenschappelijk Programmeren en daar komt al die wiskunde wel in terug.
Maar in principe is da een inleiding naar de Master Computationele Informatica, die nu uitdovend is, en zou ge ook kunnen redeneren dat dit een "overbodig" vak is.

Maar ook in het keuzevak beeldverwerking komt heel veel wiskunde terug, integralen bijvoorbeeld.
En over het algemeen hebt ge ook wel wiskundige nodig bij het berekenen van de efficiëntie van algoritmen.

Graphics en netwerken hebben ook best wel wat wiskundige concepten.
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#13 » Sat Sep 08, 2012 8:55 pm

Oh, dat komt terug, zijt daar maar zeker van, op één of andere manier vindt dat zijn weg naar vele andere vakken.

Vaak komt in papers enige vorm van statistiek voor, graphics is toegepaste wiskunde, wetenschappelijk programmeren is ook heel wiskundig. Netwerken komt ook wiskunde in. Eigenlijk komt in heel veel zaken wiskunde terug al is het zelfs niet altijd duidelijk op het eerste zicht.

Het hangt ook een beetje af van je keuzevakken en wat je gaat doen als eindwerk/thesis/onderzoeksstage, maar ja, je gaat je wiskunde wel kunnen gebruiken.
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#14 » Sat Sep 08, 2012 8:55 pm

djgl3nn wrote:In het 3e jaar hebt ge Wetenschappelijk Programmeren en daar komt al die wiskunde wel in terug.
Maar in principe is da een inleiding naar de Master Computationele Informatica, die nu uitdovend is, en zou ge ook kunnen redeneren dat dit een "overbodig" vak is.
Dat vak is allesbehalve overbodig.
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Chrizzle
WOZ
Posts: 449

Re: Verplichte begintest wiskunde

Post#15 » Sat Sep 08, 2012 9:29 pm

Informatica is geboren uit de Wiskunde. 'T is daarom wel logisch dat er altijd een zekere wiskundige basis verwacht wordt; al is het desnoods maar om het kritisch wetenschappelijk denken aan te leren.

Bij een probleem hebt ge altijd de naïve oplossing, het is bij het redeneren van een efficiënte oplossing en het bewijzen van zijn efficiëntie dat de wiskunde belangrijk wordt; bij encryptie maakt men vaak gebruik van priemgetallen, omdat deze bepaalde eigenschappen bevatten die rechtstreeks decrypteren moeilijk of onmogelijk maakt.

Stel dat ge voor een encryptie algoritme uw priemgetallen moet berekenen tot een bepaald getal . De naïve oplossing is een loop van 1 tot x waarbij ge telkens terug gaat loopen om te zien of uw getal i deelbaar is door zijn voorgangers. Da's belachelijk veel rekenwerk en werkt enkel voor kleine x ... een betere oplossing voor dit probleem is bijvoorbeeld om gebruik te maken van de Zeef van Eratosthenes.

Een ander voorbeeld: stel ge hebt een stream van woorden en het is gegeven dat er 1 woord is dat de stream domineert. Hoe gaat ge dit woord bepalen? Ge kunt een tabel bijhouden waar ge voor elk woord een teller gaat bijhouden, maar dan is het goed mogelijk dat ge uw geheugen verspilt en vervolgens moet ge ook nog eens itereren over uw tabel om het woord met de hoogste teller te selecteren.

Het is echter mogelijk om dit probleem op te lossen met constante plaatscomplexiteit; en de redenering erachter is een telprobleem zoals ge ze ziet bij Discrete Wiskunde.
irc.winak.be:6667
#winak

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron