Telenet zuigt
Posted: Wed Oct 05, 2011 5:49 pm
Ik zit met een netwerkprobleem dat ik zelf niet opgelost krijg (en dan is het al stevig aan het mislopen), dus ik hoop op een paar ideetjes hier.
Situatie: Telenet Fibernet 60 met draadloze modem door Telenet voorzien. Als een apparaat verbinding met het netwerk, dan wordt in een kwart van de gevallen een juist IP toegekend (192.168.0.x), en in driekwart van de gevallen een verkeerd (192.168.177.100, altijd hetzelfde, bij alle toestellen). Met dat laatste IP wordt natuurlijk niet verbonden met internet, want dat subnet is verkeerd. Het blijkt wreed moeilijk om een computer te overtuigen om de DHCP lease te vervangen naar een ander IP en niet datzelfde foute IP. Handmatig IP instellen werkt natuurlijk wel, maar is nu niet wat ik wil aanraden om te doen aan iedereen die hier binnen komt...
Het is mij vrij onmogelijk gebleken om bij Telenet iemand te pakken te krijgen die wist wat DHCP was. Ik kom er echt niet bij hoe een modem met adres 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0 er toe komt om het niet-werkend IP 192.168.177.100 toe te kennen aan zowat alle apparaten die verbinding proberen te maken. Het is precies een kansspelletje, zo random gebeurt het. De instellingen van de modem die toegankelijk zijn via de Telenet website (en niet anders) laten ook weinig opties toe en al zeker geen firmware update.
Hier is het belangrijkste wat ik via Telenet kan uitlezen:
Situatie: Telenet Fibernet 60 met draadloze modem door Telenet voorzien. Als een apparaat verbinding met het netwerk, dan wordt in een kwart van de gevallen een juist IP toegekend (192.168.0.x), en in driekwart van de gevallen een verkeerd (192.168.177.100, altijd hetzelfde, bij alle toestellen). Met dat laatste IP wordt natuurlijk niet verbonden met internet, want dat subnet is verkeerd. Het blijkt wreed moeilijk om een computer te overtuigen om de DHCP lease te vervangen naar een ander IP en niet datzelfde foute IP. Handmatig IP instellen werkt natuurlijk wel, maar is nu niet wat ik wil aanraden om te doen aan iedereen die hier binnen komt...
Het is mij vrij onmogelijk gebleken om bij Telenet iemand te pakken te krijgen die wist wat DHCP was. Ik kom er echt niet bij hoe een modem met adres 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0 er toe komt om het niet-werkend IP 192.168.177.100 toe te kennen aan zowat alle apparaten die verbinding proberen te maken. Het is precies een kansspelletje, zo random gebeurt het. De instellingen van de modem die toegankelijk zijn via de Telenet website (en niet anders) laten ook weinig opties toe en al zeker geen firmware update.
Hier is het belangrijkste wat ik via Telenet kan uitlezen:
Kan iemand me zeggen of dat ongeveer klopt qua instellingen?Netwerk zichtbaar
Beveiliging: WPA/WPA2 PSK (auto)
WPA encryptie: "TKIP AES"
MAC filtering uitgeschakeld
WPS ondersteuning ingeschakeld (iemand die weet wat dit is en of het nodig is?)
LAN-subnet: 192.168.0.1 (derde getal instelbaar - zou het helpen moest ik daar 192.168.177.1 van maakte?)
Blokkeer gefragmenteerde IP pakketten: Nee
Firewall bescherming: Ja
UPnP actief: Nee
DMZ adres: 192.168.0.0
Port Forwarding: niet actief