Telenet zuigt

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Foundation
Posts: 622

Telenet zuigt

Post#1 » Wed Oct 05, 2011 5:49 pm

Ik zit met een netwerkprobleem dat ik zelf niet opgelost krijg (en dan is het al stevig aan het mislopen), dus ik hoop op een paar ideetjes hier.

Situatie: Telenet Fibernet 60 met draadloze modem door Telenet voorzien. Als een apparaat verbinding met het netwerk, dan wordt in een kwart van de gevallen een juist IP toegekend (192.168.0.x), en in driekwart van de gevallen een verkeerd (192.168.177.100, altijd hetzelfde, bij alle toestellen). Met dat laatste IP wordt natuurlijk niet verbonden met internet, want dat subnet is verkeerd. Het blijkt wreed moeilijk om een computer te overtuigen om de DHCP lease te vervangen naar een ander IP en niet datzelfde foute IP. Handmatig IP instellen werkt natuurlijk wel, maar is nu niet wat ik wil aanraden om te doen aan iedereen die hier binnen komt...

Het is mij vrij onmogelijk gebleken om bij Telenet iemand te pakken te krijgen die wist wat DHCP was. Ik kom er echt niet bij hoe een modem met adres 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0 er toe komt om het niet-werkend IP 192.168.177.100 toe te kennen aan zowat alle apparaten die verbinding proberen te maken. Het is precies een kansspelletje, zo random gebeurt het. De instellingen van de modem die toegankelijk zijn via de Telenet website (en niet anders) laten ook weinig opties toe en al zeker geen firmware update.

Hier is het belangrijkste wat ik via Telenet kan uitlezen:
Netwerk zichtbaar
Beveiliging: WPA/WPA2 PSK (auto)
WPA encryptie: "TKIP AES"
MAC filtering uitgeschakeld
WPS ondersteuning ingeschakeld (iemand die weet wat dit is en of het nodig is?)

LAN-subnet: 192.168.0.1 (derde getal instelbaar - zou het helpen moest ik daar 192.168.177.1 van maakte?)
Blokkeer gefragmenteerde IP pakketten: Nee
Firewall bescherming: Ja
UPnP actief: Nee
DMZ adres: 192.168.0.0
Port Forwarding: niet actief
Kan iemand me zeggen of dat ongeveer klopt qua instellingen?

Glenn
Posts: 280

Re: Telenet zuigt

Post#2 » Wed Oct 05, 2011 6:14 pm

Wat een absurde situatie. Mijn eerste gedacht is dat die router kapot is. Ik heb een b-box gehad en die is ook kapot gegaan. Die wilde opeens niet meer antwoorden op DHCP Discovery messages.

User avatar
Chrizzle
WOZ
Posts: 449

Re: Telenet zuigt

Post#3 » Wed Oct 05, 2011 9:28 pm

Welja, ik zou gewoon de rol van onwetende consument spelen en uw probleem uitleggen op de meest banale manier. Dan zullen ze u wat laten spelen, en uiteindelijk wel een vervanging geven(?).

Of ge kunt ook gewoon uw eigen router plaatsen, die dingens die Telenet levert trekken meestal op ni veel.
irc.winak.be:6667
#winak

Glenn
Posts: 280

Re: Telenet zuigt

Post#4 » Thu Oct 06, 2011 8:02 pm

Christophe_ wrote:Welja, ik zou gewoon de rol van onwetende consument spelen en uw probleem uitleggen op de meest banale manier. Dan zullen ze u wat laten spelen, en uiteindelijk wel een vervanging geven(?).

Of ge kunt ook gewoon uw eigen router plaatsen, die dingens die Telenet levert trekken meestal op ni veel.
Of gewoon zeggen dat hij kapot is en dat ge een andere wilt. Punt uit. En als ze vragen wat het probleem is, dan doet gewoon uwe uitleg. Ze zullen u dan wel een andere geven.

User avatar
racekakje
WOZ
Posts: 740

Re: Telenet zuigt

Post#5 » Fri Oct 07, 2011 8:44 pm

Wat een absurd probleem.
Bij Sarah hebben ze ook een probleem met nen telenet router ivm DHCP.
Het draadloze routerke (Hercules) dat erachter hangt krijgt een IP van de telenet router, en hoewel dat IP vervalt na een tijd, vraagt den Hercules er gene nieuwe aan. (Dus internet valt weg en ge moet die router rebooten).
Heb is wa gegoogled en blijkbaar volgt den DHCP op die telenet routers de standaard ni echt.

Ff nen topic hijack: iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests