Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

liopleurodon
Posts: 4

Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#1 » Fri Aug 26, 2011 11:22 am

Hallo allemaal,

Mijn naam is Alexander, ik woon in Lint en volgend jaar kom ik informatica studeren aan de UA.
Ik heb echter een paar vraagjes omtrent ICT materiaal:

Momenteel heb ik een laptop, en alhoewel deze bijna vijf jaar oud is vermoed ik er nog wel een tijdje mee verder te kunnen. Ik ben echter op aandrang van mijn ouders op zoek naar een ergonomischere oplossing (ik vermoed dat ik volgend jaar nog wat meer uurtjes aan mijn computer zal moeten doorbrengen). Hierdoor dacht ik aan volgende: een externe monitor en toetsenbord aansluiten op mijn laptop zodat deze aan mijn bureau als een "gewone desktop" is, en dat ik tevens steeds mijn laptop kan loskoppelen.
Ik had dit scherm in gedachte:
http://www.monitorstore.be/product/1305 ... nitor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is hoogteverstelbaar en beschikt over een USB HUB (handing om meteen toetsenbord+muis op aan te sluiten). Denken jullie dat dit model oké is om mijn studies informatica in te zetten? Ikzelf denk niet dat er bepaalde factoren zijn waarom dit scherm al dan niet geschikt zou zijn, maar om miskopen te vermijden moest ik dit van mijn ouders nog eens navragen.

Bij het binnenkomen van het computerlokaal tijdens de opendeurdagen viel het me op dat de computers allemaal een qwerty toetsenbord gebruiken. Persoonlijk speel ik al een tijd met de gedachte om deze stickers te kopen en op mijn toetsen te plakken:
http://www.toetsenbordstickers.nl/websh ... evend.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien azerty slechts voordelen voor franstalig gebruik heeft, en slechts in Frankrijk en België gebruikt wordt, lijkt het me handiger om ook over te stappen naar qwerty. Dan zou ik dus ook als extern toetsenbord een qwerty willen aanschaffen. Zou dit een voordeel of nadeel voor mijn studie betekenen; of maakt het eigenlijk niets uit, en is het slechts persoonlijke voorkeur?

Van mijn ouders moest ik nog een laatste vraag stellen: zijn er bepaalde winkels waar ik student zijnde korting zou krijgen op bepaalde ICT zaken; zou ik daar dan beter een scherm of toetsenbord kopen?



Alvast bedankt en tot volgend schooljaar,
Alexander

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#2 » Fri Aug 26, 2011 12:09 pm

Voor schermen zou ik zeker eerst eens kijken bij forcom (vlak bij u in de buurt, als ge in Lint woont) op http://www.forcom.be" onclick="window.open(this.href);return false; en bij den alternate (http://www.alternate.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Het model dat jij hebt gekozen lijkt mij nogal duur, eerlijk gezegd... Tenzij je per sé je laptop via usb wilt aansluiten, stel ik voor dat je een ander scherm pakt, voor een 100-150 euro minder.

Qua stickers... de helft van de mensen hier typt gewoon op azerty en switcht even naar qwerty over als ze op het unif werken. De eerste dag is dat lastig, maar na een tijdje duurt dat mentaal omschakelen niet meer dan 5 minuten. Nadeel aan azerty is dat een aantal vaak gebruikte programmeertoetsen (; , [], ()) vaak niet echt op handige plaatsen staan. Ik heb de eerste twee jaar gewoon een azertykeyboard op qwerty ingesteld gebruikt... Maar mijn toetsenbord zit dan ook onder mijn bureau, dus ik kan daar sowieso niet naar kijken. In plaats van 11 euro uit te geven aan stickertjes voor over je toetsen te plakken, stel ik voor dat je eens rondzoekt naar online winkels die qwerty keyboards verkopen. Ik heb mijn Microsoft Natural 4000 voor 32 pond op Amazon.co.uk gekocht, gratis verzending vanaf 25 pond. Belgische winkels gaan over't algemeen geen qwerty keyboards hebben, maar veel Nederlandse winkels leveren ook in België, vaak voor een ontzettend schappelijke prijs.

Als je nog vragen hebt, stellen die boel!


Ah ja: Welkom ^^
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
Foundation
Posts: 622

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#3 » Fri Aug 26, 2011 12:34 pm

Hallo,

- Er zijn geen vereisten qua scherm, een 14" CRT gaat even goed (maar is natuurlijk een ramp voor je ogen). Dus de enige factor hier is hoeveel geld jij er aan wilt geven. Aan een scherm mag je geld geven vind ik - je brengt er inderdaad veel uren voor door.
- Er zijn ook geen vereisten qua andere hardware, ook een wat oudere laptop mag geen probleem vormen om door uw eerste jaren heen te geraken.
- De meeste toetsenborden in ons gebouw Informatica zijn Qwerty, omdat dat nu eenmaal de internationale standaard is. In andere departementen (en ook de niet-informatica-bibliotheken) is er meestal wel Azerty. In de praktijk zal je met beide te maken krijgen. Dat zorgt voor gevloek in het begin, maar na een tijd gewenning schakelt iedereen zonder teveel moeite tussen de verschillende layouts. Welke oplossing je wilt gebruiken om de zaken te vergemakkelijken is helemaal jouw keus. Sommigen die zweren bij Azerty nemen telkens een eigen toetsenbord mee naar de computerklassen. Stickers zijn een oplossing, maar ik vind dat precies nogal permanent - mss dat een keyboard cover uit siliconen een alternatieve oplossing kan zijn (of als je dan toch een extern keyboard wilt kopen, ineens een Qwerty). Ik heb zelf nooit de moeite gedaan, deed tijdens de studies alles door elkaar, en ben pas na mijn studies informatica permanent op Qwerty overgeschakeld.
- Wat winkels betreft, heb ik geen idee of er vandaag de dag zulke kortingscontracten zijn, maar vroeger (dan bedoel ik 5 jaar terug) was dat alleszins gene vette. Zo'n actie gold dan voor aankoop van 1 specifiek model laptop van 1 fabrikant, en gezien alleman bij ons nogal graag zijn computer "customizet" naar eigen wensen, was dat meestal weinig interessant.

liopleurodon
Posts: 4

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#4 » Fri Aug 26, 2011 12:54 pm

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ben sowieso van plan een extern toetsenbord te kopen, maar die stickertjes voor het toetsenbord van mijn laptop leken me handig om te voorkomen dat ik steeds bij het loskoppelen van mijn laptop de toetsenbordindeling moet aanpassen.

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#5 » Fri Aug 26, 2011 2:19 pm

liopleurodon wrote:Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ben sowieso van plan een extern toetsenbord te kopen, maar die stickertjes voor het toetsenbord van mijn laptop leken me handig om te voorkomen dat ik steeds bij het loskoppelen van mijn laptop de toetsenbordindeling moet aanpassen.
Dat aanpassen is zo simpel als ctrl-shift indrukken, zo circuleer je tussen de geinstalleerde toetsenbord lay-outs. Helaas zijn de azerty layouts niet geinstalleerd op de UA pc's ^^
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014


User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#7 » Fri Aug 26, 2011 7:03 pm

Een groot scherm is handig om een visueel overzicht te hebben van je code, maar niet vereist. Ikzelf ben vrijwel onmiddelijk overschakeld op qwerty omdat ik het kotsbeu was om halsbrekende toeren uit te halen om een ", ^, ~, [, ], { of } te typen (en omdat cijfers intypen op een laptop ook te veel knoppen in beslag nam, toen waren ze nog niet zo groot dat er een numpad naast paste ^^)

En stiekem mis ik de trema's en accenten niet :P

And on the note of buying qwerty: Logitech laat toe om een qwerty (of een andere) layout te bestellen op hun website ;-)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#8 » Fri Aug 26, 2011 8:44 pm

Na een maandje ofzo kan je perfect omschakelen tussen azerty en qwerty, dus toetsenbordaanpassingen is helemaal niet nodig. Mijn laptop is azerty, maar ik heb geen probleem om op unief met qwerty te werken.

Verder raad ik aan om eens aan de slag te gaan met linux, ( dual-boot of virtual machine) vermits je dit ook wel zult nodig hebben.
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#9 » Fri Aug 26, 2011 10:11 pm

De UA heeft inderdaad enkel een deal om één bepaald laptopmodel aan te schaffen aan een bepaalde prijs (wat op zich best een schappelijke deal is), maar dus niet voor afzonderlijke apperatuur. Nuja, op zich kan je in de eerder vermelde winkels zeker en vast koopjes doen :).

Ik typ nog altijd op azerty trouwens... :oops:
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Madsen
WOZ
Posts: 474

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#10 » Sat Aug 27, 2011 10:30 am

djgl3nn wrote: Verder raad ik aan om eens aan de slag te gaan met linux, ( dual-boot of virtual machine) vermits je dit ook wel zult nodig hebben.
Op de computers opt unief staat Ubuntu (Linux), moest je liefst dezelfde installeren :)

Qua scherm vind ik dat precies nogal veel geld, nuja iedereen maakt zijn eigen portemonee, maar ik ben ervan overtuigt dat ge gelijkaardige vind voor makkelijk 100euro minder (zoals reeds gezegd)
Ontwetende Minderjarige 1990-2008
WINAK Schachtenkoning 2008-2009
WINAK V.U. 2009-2010
WINAK Hagar 2010-2011
WINAK Schachtentemmer 2011-2012
WINAK WOZ 2012 - ...

Respect My Authoritah !

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#11 » Sat Aug 27, 2011 10:59 am

Fristi wrote:[...]

Ik typ nog altijd op azerty trouwens... :oops:
Ik ook hoor, en zeker als actieve TeX'er is dat nogal idioot. Maar ik ben nu eenmaal die halsbrekende toeren om bepaalde symbolen te toveren zo gewend dat het overschakelen weinig zin meer heeft.

Wat mij bij de (voor mij) meest zinnige tip brengt: leer LaTeX! Ik heb het ook in het middelbaar al geleerd en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Waar iedereen bij het schrijven van een verslag ofwel in Office begon te werken (schaam u) of kon beginnen vloeken op TeX had ik volstrekt geen leerproces meer te doorlopen. Dat lijkt me een handiger ding om te leren dan Linux, daar krijg je nog voldoende tijd en kansen voor maar TeX wordt je nooit uitgelegd. Ik had nog nooit Linux gebruikt en het is allemaal heel natuurlijk gekomen op de universiteit: elk semester stijgt het gebruik een beetje. LaTeX daarentegen is een gapend gat in het curriculum (maar daar dient mijn geweldige LaTeX-cursus dan weer voor ;)) en goed kunnen TeX'en is altijd handig :).

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 487

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#12 » Sat Aug 27, 2011 12:21 pm

Als toetsenbord hebben we trouwens de US-International layout (aangezien er vele qwerty-vormen zijn) handig om te weten als je exact dezelfde layout wilt.

Linux: Op de computers van het unief staat inderdaad Ubuntu, toch zou ik deze niet aanraden, de versie die op de universiteit staat is redelijk oud. Als je een nieuwe gebruikt zal je met het irritante Unity geconfronteerd worden. De keuze is natuurlijk aan jou (en je kan in Ubuntu ook kiezen om GNOME2 ipv Unity te gebruiken) maar denk ook aan andere distros.
Gelijkaardig aan Ubuntu zijn: Debian (relatief licht in vergelijking met Ubuntu), Linux Mint (een variant van Ubuntu die terug is genomen door de community).
Andere gebruiksvriendelijke distros zijn openSUSE en fedora maar die gebruiken een ander packagesysteem dan de Debian-afgeleiden.

Een extra scherm is zeer handig, niet alleen tijdens het programmeren. Zo kan je programmeren/documentatie bekijken, verschillende terminals openen tijdens gedistribueerde projecten, film zien als je aan het surfen bent :). Ik zou zeker niets te duur nemen maar dat is persoonlijk natuurlijk.

LaTeX: Altijd leuk op te kennen, voor je eerste verslagen heb je aan de basis van LaTeX genoeg, je leert gaandeweg meer als je het nodig hebt.

liopleurodon
Posts: 4

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#13 » Sat Aug 27, 2011 12:32 pm

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. :D

Momenteel heb ik naast Windows XP nog Ubuntu geïnstalleerd (met Unity uitegschakeld :wink: ).
Vroeger heb ik o.a. Kubuntu en OpenSuse een paar keer geïnstalleerd gehad; maar ben uiteindelijk toch terug naar Ubuntu gegaan omdat dit eenmaal het meeste gebruikt wordt.
Vroeger toen ik mijn laptop kocht stond er Windows Vista op, en ik ben steeds terug Vista erop blijven zetten na elke keer geformatteerd te hebben, maar aangezien ik het zo op mijn heupen kreeg van Vista heb ik sinds kort van Windows alleen nog maar XP geïnstalleerd.

Nu ik weet dat er geen bepaalde vereisten zijn voor schermen en toetsenborden zal ik eens verder kijken wat ik nog allemaal kan vinden. :P (Ik zal dan zoeken naar een QWERTY toetsenbord)

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#14 » Sat Aug 27, 2011 2:37 pm

VFlicka wrote:Als toetsenbord hebben we trouwens de US-International layout (aangezien er vele qwerty-vormen zijn) handig om te weten als je exact dezelfde layout wilt.

Linux: Op de computers van het unief staat inderdaad Ubuntu, toch zou ik deze niet aanraden, de versie die op de universiteit staat is redelijk oud. Als je een nieuwe gebruikt zal je met het irritante Unity geconfronteerd worden. De keuze is natuurlijk aan jou (en je kan in Ubuntu ook kiezen om GNOME2 ipv Unity te gebruiken) maar denk ook aan andere distros.
Gelijkaardig aan Ubuntu zijn: Debian (relatief licht in vergelijking met Ubuntu), Linux Mint (een variant van Ubuntu die terug is genomen door de community).
Andere gebruiksvriendelijke distros zijn openSUSE en fedora maar die gebruiken een ander packagesysteem dan de Debian-afgeleiden.

Een extra scherm is zeer handig, niet alleen tijdens het programmeren. Zo kan je programmeren/documentatie bekijken, verschillende terminals openen tijdens gedistribueerde projecten, film zien als je aan het surfen bent :). Ik zou zeker niets te duur nemen maar dat is persoonlijk natuurlijk.

[...]
Debian heeft wel een paar rare quirks en de obsessie met open source kan ook soms lastig zijn: wireless drivers en dergelijke zijn minder triviaal te installeren dan in pakweg Ubuntu.

En ik begrijp de "ik zou niks te duur nemen" uitleg van de meesten niet: je kijkt vele uren per dag naar je computerscherm, waarom zou het dan geen goed scherm mogen zijn? Ik ben nog steeds superblij met mijn Dell UltraSharp 2408WFP. Ik weet niet hoe het tegenwoordig met de schermtechnologie gesteld is, het kan ook best zijn dat schermen van 200 euro tegenwoordig uiterst goed zijn.

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#15 » Sat Aug 27, 2011 3:10 pm

Qua scherm heb ik: http://www.redcoon.be/index.php/cmd/sho ... er_2443BW/" onclick="window.open(this.href);return false;

en ik ben er zeer tevredeven van (geen idee in hoeverre dit verschilt in beeldkwaliteit van dat van jou).



TL;DR
Ik heb hieronder een heel gedachtegang opgeschreven, en eigenlijk kom ik op de volgende conclusie uit

Installeer thuis wat je wilt (Fedora, Ubuntu, Kubuntu, Debian, ...) -- ikzelf zou voor Fedora gaan --; en test je software regelmatig op de unief (als die door de opdracht als referentie platform wordt gegeven).
De voordelen om thuis exact hetzelfde te draaien als op de unief zijn minimaal, en de nadelen (outdated software, moeilijk om te synchroniseren, geen mogelijkheid om -- veilig (als in: dat je dan niet meer hetzelfde hebt als op de unief) -- extra software te installeren) zijn vrij belangrijk en limiterend.

---------

Voor installeren van besturingssysteem (Linux): Vroeger gebruikte ik ook Ubuntu, maar ik ben onlangs overgeschakeld op Fedora (oa door de slechte kwaliteit van gnome 3 in Ubuntu, en de slechte Unity intrerface).

Maar eigenlijk maakt dit niet zoveel uit.
Er zijn idd verschillen in het installeren van software maar (apt vs yum)
A) Dit is toch niet mogelijk op de universiteit, aangezien je geen root toegang hebt
B) Voor 90% vd tijd gebruik je toch de GUI, of dezelfde paar commando's (update, upgrade, install, search).
C) Ik zien geen groot verschil in

Code: Select all

sudo yum install libsdl-devel
tegenover

Code: Select all

sudo apt-get install libsdl-dev
Voor de rest is 90% van de applicaties toch hetzelfde, aangezien ze beide gebaseerd zijn op gnome.

Het enigste grote verschil is dat als er van een project gevraagd wordt dat het werkt op de ubuntu computers in de bibliotheek dat je zit met verschillende geïnstalleerde versies van software en dit kan soms problemen geven.
Maar aangezien de Ubuntu versie op de unief toch al redelijk oud is zoals reeds opgemeerkt (ik weet niet wat ze er volgend jaar mee gaan doen). En je liever geen oude ubuntu draait, kun je beter een recente versie van een linux distro kiezen en daarnaast nog dezelfde versie als op de unief (inclusief 64 vs 32 bit -- unief is 32 bit). En dan nog eigenlijk liefst met dezelfde image als op de unief zodat je zeker bent dat je geen software installeert die ze niet op de unief hebben, zodat je geen dependency op een programma hebt die ze op de unief niet hebben zodat het daar niet compileert.

Aangezien de image tijdens het jaar toch wel kan veranderen (en niet noodzakelijk altijd met meer software...*), is het eigenlijk gewoon het best om regelmatig eens te testen op de unief.


* denkt aan die keer dat ze vrij essentiele software voor programmeurs hadden verwijdert. Mogelijk gdb of valgrind ofzo...
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron