Moderator: Praesidium
Who needs svn? Git for the win!Fristi wrote:svn hebben ze der ook is afgegooid
2de jaar Gevorderd Programmere krijgde een beperkte les over Git (ZEER beperkt, maar toch).nasam wrote:Who needs svn? Git for the win!Fristi wrote:svn hebben ze der ook is afgegooid![]()
(Ochja, svn is nog altijd nuttiger / beter dan de dropbox manier om code te syncen, of erger nog, zip en mail)
Edit: nu we er toch over bezig zijn.
Mss is het ook intressant om al eens naar git of een ander Version Control System te kijken. (Git, Mercurial (hg), Svn, monotone, ...).
Dit wordt totaal niet uitgelegd (vroeger toch niet), maar zelfs voor individuele projecten kan dit handig zijn, voor groepsprogrammeerprojecten is het een noodzaak (maar ik weet niet of die al / nog in 1ste bachelor zitten) . Als je bv latex aant leren bent stop je latexbestanden in een git repository en experimenteer met commits, branches, merges, interactive adding, pushen naar een remote (dit kan een andere map zijn op je computer), pullen van een remote, etc...
Ik gebruik dan intussen ook git, maar in dertijd nog nietnasam wrote:Who needs svn? Git for the win!Fristi wrote:svn hebben ze der ook is afgegooid![]()
Zeggen dat git te hardcore is voor versiebeheer, is als zeggen dat ne stilo te hardcore schrijfgerief is. Jah int begin knoeit ge der misschien iets meer mee dan met een potlood, maar ge moet gewoon doorbijten. En vaak comitten. En vaak pushen (meer hierover later). En 3x nadenken voor ge --force of een andere potentieel destructieve switch gebruikt :-p.Pieter Belmans wrote: @Timmy In projecten is het redelijk (understatement van het decennium) handig om diffs, logs, blames en branches (in mindere mate) te hebben. Waarom blijven sukkelen met Dropbox? Als git wat te hardcore is, waarom geen svn?
Nooit gezegd da git te hardcore is, gewoon te tam geweest om er tijd in te steke, en ik gebruikte dropbox al, dus ineens maar voor code beginnen gebruiken ^^ Volgend jaar verandering in brengen ^^Pieter Belmans wrote:@Timmy In projecten is het redelijk (understatement van het decennium) handig om diffs, logs, blames en branches (in mindere mate) te hebben. Waarom blijven sukkelen met Dropbox? Als git wat te hardcore is, waarom geen svn?
Feit blijft dat git een overdonderende hoeveelheid mogelijkheden heeft, wat nogal overweldigend kan zijn in den beginne. Maar als ge tijd en zin hebt om het deftig te leren is git ideaal, ik heb niks liever nuIves wrote:Zeggen dat git te hardcore is voor versiebeheer, is als zeggen dat ne stilo te hardcore schrijfgerief is. Jah int begin knoeit ge der misschien iets meer mee dan met een potlood, maar ge moet gewoon doorbijten. En vaak comitten. En vaak pushen (meer hierover later). En 3x nadenken voor ge --force of een andere potentieel destructieve switch gebruikt :-p.Pieter Belmans wrote: @Timmy In projecten is het redelijk (understatement van het decennium) handig om diffs, logs, blames en branches (in mindere mate) te hebben. Waarom blijven sukkelen met Dropbox? Als git wat te hardcore is, waarom geen svn?
Dat brengt me tot mijn volgende punt; het simpelste voor projecten waar je alleen aan werkt is dat je je code pushed naar "de radix" (een server waar je ssh toegang tot krijgt). Dit dient dan ook ineens als off-site storage.
PS: Prijs u allen gelukkig da Nathan me heeft kunnen overtuigen hier geen rant over de voordelen van vim te plaatsen.
Ik zou het niet weten, om eerlijk te zijn heb ik het nog niet geprobeerd.Pieter Belmans wrote: Is het trouwens mogelijk om op de radix een webinterface voor uw git repositories te plaatsen? Dat was voor mij een paar jaar geleden in elk geval een afknapper op de fenix, dat het niet echt mogelijk was om dat te doen voor svn zonder bij nen hoop mensen te moeten gaan zagen.
viewgit werkt (met enkele kleine aanpassingen, ik denk dat de webserver user geen git in zijn PATH heeft...)Pieter Belmans wrote:Is het trouwens mogelijk om op de radix een webinterface voor uw git repositories te plaatsen? Dat was voor mij een paar jaar geleden in elk geval een afknapper op de fenix, dat het niet echt mogelijk was om dat te doen voor svn zonder bij nen hoop mensen te moeten gaan zagen.
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest