Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#16 » Sat Aug 27, 2011 3:12 pm

svn hebben ze der ook is afgegooid
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#17 » Sat Aug 27, 2011 3:15 pm

Fristi wrote:svn hebben ze der ook is afgegooid
Who needs svn? Git for the win! :wink:


(Ochja, svn is nog altijd nuttiger / beter dan de dropbox manier om code te syncen, of erger nog, zip en mail)

Edit: nu we er toch over bezig zijn.

Mss is het ook intressant om al eens naar git of een ander Version Control System te kijken. (Git, Mercurial (hg), Svn, monotone, ...).
Dit wordt totaal niet uitgelegd (vroeger toch niet), maar zelfs voor individuele projecten kan dit handig zijn, voor groepsprogrammeerprojecten is het een noodzaak (maar ik weet niet of die al / nog in 1ste bachelor zitten) . Als je bv latex aant leren bent stop je latexbestanden in een git repository en experimenteer met commits, branches, merges, interactive adding, pushen naar een remote (dit kan een andere map zijn op je computer), pullen van een remote, etc...
Last edited by nasam on Sat Aug 27, 2011 3:20 pm, edited 1 time in total.
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#18 » Sat Aug 27, 2011 3:20 pm

svn hebben ze ook eens omzeep geholpen met die password wallet daare. -_-

User avatar
Timmy
Posts: 844

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#19 » Sat Aug 27, 2011 3:32 pm

nasam wrote:
Fristi wrote:svn hebben ze der ook is afgegooid
Who needs svn? Git for the win! :wink:


(Ochja, svn is nog altijd nuttiger / beter dan de dropbox manier om code te syncen, of erger nog, zip en mail)

Edit: nu we er toch over bezig zijn.

Mss is het ook intressant om al eens naar git of een ander Version Control System te kijken. (Git, Mercurial (hg), Svn, monotone, ...).
Dit wordt totaal niet uitgelegd (vroeger toch niet), maar zelfs voor individuele projecten kan dit handig zijn, voor groepsprogrammeerprojecten is het een noodzaak (maar ik weet niet of die al / nog in 1ste bachelor zitten) . Als je bv latex aant leren bent stop je latexbestanden in een git repository en experimenteer met commits, branches, merges, interactive adding, pushen naar een remote (dit kan een andere map zijn op je computer), pullen van een remote, etc...
2de jaar Gevorderd Programmere krijgde een beperkte les over Git (ZEER beperkt, maar toch).

En mja, voor mijn code te syncen gebruik ik gwn dropbox. Workspace in de gesyncte map en daar gewoon in werken. Werkt wel, maar volgend jaar toch eens naar git enzo beginnen te kijken.

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#20 » Sat Aug 27, 2011 4:57 pm

Groot gelijk @nasam! Leer dus git en LaTeX. Ik ben in het tweede jaar begonnen met svn te gebruiken, sinds een paar maanden gebruik ik nu vooral git en dat is zo'n vanzelfsprekendheid geworden dat ik er zelfs niet aan gedacht had :). Zeker nu er geen Oberon meer gebruikt wordt (svn borkt een beetje op die rare file headers if I remember correctly) is versioning een goed idee vanaf het eerste jaar.

@Joachimvdh Er was een workaround, ergens een bestandje verwijderen did the trick. Was ik de enige die het zo oploste?

@Timmy In projecten is het redelijk (understatement van het decennium) handig om diffs, logs, blames en branches (in mindere mate) te hebben. Waarom blijven sukkelen met Dropbox? Als git wat te hardcore is, waarom geen svn?

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#21 » Sat Aug 27, 2011 5:08 pm

Nee ze, in .subversion moeste de config file weggooien of aanpassen. ma toch, hoe handig :roll:

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#22 » Sat Aug 27, 2011 5:29 pm

nasam wrote:
Fristi wrote:svn hebben ze der ook is afgegooid
Who needs svn? Git for the win! :wink:
Ik gebruik dan intussen ook git, maar in dertijd nog niet :P

(My god, I'm getting old :P)
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Ives
Posts: 1

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#23 » Sat Aug 27, 2011 6:31 pm

Pieter Belmans wrote: @Timmy In projecten is het redelijk (understatement van het decennium) handig om diffs, logs, blames en branches (in mindere mate) te hebben. Waarom blijven sukkelen met Dropbox? Als git wat te hardcore is, waarom geen svn?
Zeggen dat git te hardcore is voor versiebeheer, is als zeggen dat ne stilo te hardcore schrijfgerief is. Jah int begin knoeit ge der misschien iets meer mee dan met een potlood, maar ge moet gewoon doorbijten. En vaak comitten. En vaak pushen (meer hierover later). En 3x nadenken voor ge --force of een andere potentieel destructieve switch gebruikt :-p.

Dat brengt me tot mijn volgende punt; het simpelste voor projecten waar je alleen aan werkt is dat je je code pushed naar "de radix" (een server waar je ssh toegang tot krijgt). Dit dient dan ook ineens als off-site storage.

PS: Prijs u allen gelukkig da Nathan me heeft kunnen overtuigen hier geen rant over de voordelen van vim te plaatsen.

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 487

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#24 » Sat Aug 27, 2011 6:47 pm

Gelukkig kunnen we allemaal een gratis boek aanvragen om svn en git te leren :)

http://book.sourcegear.com/vcbe/request_book" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Timmy
Posts: 844

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#25 » Sat Aug 27, 2011 6:54 pm

Pieter Belmans wrote:@Timmy In projecten is het redelijk (understatement van het decennium) handig om diffs, logs, blames en branches (in mindere mate) te hebben. Waarom blijven sukkelen met Dropbox? Als git wat te hardcore is, waarom geen svn?
Nooit gezegd da git te hardcore is, gewoon te tam geweest om er tijd in te steke, en ik gebruikte dropbox al, dus ineens maar voor code beginnen gebruiken ^^ Volgend jaar verandering in brengen ^^

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#26 » Sat Aug 27, 2011 9:05 pm

Ives wrote:
Pieter Belmans wrote: @Timmy In projecten is het redelijk (understatement van het decennium) handig om diffs, logs, blames en branches (in mindere mate) te hebben. Waarom blijven sukkelen met Dropbox? Als git wat te hardcore is, waarom geen svn?
Zeggen dat git te hardcore is voor versiebeheer, is als zeggen dat ne stilo te hardcore schrijfgerief is. Jah int begin knoeit ge der misschien iets meer mee dan met een potlood, maar ge moet gewoon doorbijten. En vaak comitten. En vaak pushen (meer hierover later). En 3x nadenken voor ge --force of een andere potentieel destructieve switch gebruikt :-p.

Dat brengt me tot mijn volgende punt; het simpelste voor projecten waar je alleen aan werkt is dat je je code pushed naar "de radix" (een server waar je ssh toegang tot krijgt). Dit dient dan ook ineens als off-site storage.

PS: Prijs u allen gelukkig da Nathan me heeft kunnen overtuigen hier geen rant over de voordelen van vim te plaatsen.
Feit blijft dat git een overdonderende hoeveelheid mogelijkheden heeft, wat nogal overweldigend kan zijn in den beginne. Maar als ge tijd en zin hebt om het deftig te leren is git ideaal, ik heb niks liever nu :). Is het trouwens mogelijk om op de radix een webinterface voor uw git repositories te plaatsen? Dat was voor mij een paar jaar geleden in elk geval een afknapper op de fenix, dat het niet echt mogelijk was om dat te doen voor svn zonder bij nen hoop mensen te moeten gaan zagen.

En mensen overtuigen om vim te gebruiken mag altijd ;).

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#27 » Sat Aug 27, 2011 9:09 pm

Okay, but let's not do that here :P
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#28 » Sat Aug 27, 2011 10:25 pm

Pieter Belmans wrote: Is het trouwens mogelijk om op de radix een webinterface voor uw git repositories te plaatsen? Dat was voor mij een paar jaar geleden in elk geval een afknapper op de fenix, dat het niet echt mogelijk was om dat te doen voor svn zonder bij nen hoop mensen te moeten gaan zagen.
Ik zou het niet weten, om eerlijk te zijn heb ik het nog niet geprobeerd.
Ik heb nu net Gitalist geprobeerd maar dit faalde om 2 redenen

A) een probleem bij het installeren (bij een van de dependencies)
B) zelfs al zou dat gelukt zijn, ik kan geen cgi scripts in mijn apache draaien. Er zit wel een interne server bij, maar dan zou je al een server per user moeten draaien, en ik vermoed dat den donche dat ook niet zo tof gaat vinden.

Ik vind git voor de radix trouwens toch vrij onhandig, aangezien voor meerdere gebruikers per repository al niet meer gemakkelijk is, en als het een individueel project is wil je vaak toch niet dat anderen je code kunnen zien, dius wil je de git vierwer ook niet publiek.

Daarom gebruik ik voor git altijd github met een studenten account (gratis aan te vragen op https://github.com/edu" onclick="window.open(this.href);return false;).
De interface van github is goed, je kan issues aanmaken, wikipedia paginas (die kunne bv nuttig zijn voor tutorials naar groepsgenoten, een lijst van afsprake gemaakt tussen groepsleden etc...); ook pull requests zijn handig, met simpele manier om te discussieren over de code (inline code comments oa).

Het nadeel is wel de beperking van 5 private repos per persoon...
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#29 » Sat Aug 27, 2011 10:45 pm

Pieter Belmans wrote:Is het trouwens mogelijk om op de radix een webinterface voor uw git repositories te plaatsen? Dat was voor mij een paar jaar geleden in elk geval een afknapper op de fenix, dat het niet echt mogelijk was om dat te doen voor svn zonder bij nen hoop mensen te moeten gaan zagen.
viewgit werkt (met enkele kleine aanpassingen, ik denk dat de webserver user geen git in zijn PATH heeft...)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Ik kom informatica studeren en heb een paar vraagjes

Post#30 » Sat Aug 27, 2011 11:10 pm

Euhm... ontsporing much?
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests