Snelcursus programmeren

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
BFC
WOZ
Posts: 719

Snelcursus programmeren

Post#1 » Fri Feb 25, 2011 7:32 pm

Hoi informatici,

Weet er iemand een goede manier om tegen 30 maart één van de volgende talen tot op een redelijk niveau te beheersen?
PHP, C, C++, Pascal, Java of Python

Alle hulp is welkom ^^
I'm not random, you just can't think as fast as me

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 487

Re: Snelcursus programmeren

Post#2 » Fri Feb 25, 2011 7:36 pm

Als het voor de olympiade is:
C/C++ is performanter maar da maakt totaal ni uit dan.
Pascal is oud, maar wel degelijk, maar krijgt dezelfde kritiek als C/C++.

PHP en Python hebben allebei het voordeel dat ze een grote set van standaard libraries hebben. Ze zijn ook minder type-strict waardoor je sneller kan programmeren (maar soms ook onverwachte fouten kan tegenkomen).

User avatar
BFC
WOZ
Posts: 719

Re: Snelcursus programmeren

Post#3 » Fri Feb 25, 2011 7:42 pm

VFlicka wrote:Als het voor de olympiade is:
C/C++ is performanter maar da maakt totaal ni uit dan.
Pascal is oud, maar wel degelijk, maar krijgt dezelfde kritiek als C/C++.

PHP en Python hebben allebei het voordeel dat ze een grote set van standaard libraries hebben. Ze zijn ook minder type-strict waardoor je sneller kan programmeren (maar soms ook onverwachte fouten kan tegenkomen).
Het is inderdaad voor de olympiade.. wa raadt ge mij aan, en waar kan ik sneller in leren programmeren? Heb al wel basis C++ gehad, maar da was zo inleiding tot.. dusja
I'm not random, you just can't think as fast as me

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 487

Re: Snelcursus programmeren

Post#4 » Fri Feb 25, 2011 8:50 pm

Ik zou Python gebruiken, dan hebt ge ook geen problemen met enorm grote getallen en de standaartlibs zijn heel uitgebreidt. De syntax zal wennen zijn maar is niet heel erg moeilijk.

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Snelcursus programmeren

Post#5 » Sat Feb 26, 2011 5:37 pm

ik heb vorig jaar mijn mastermind volledig OO gemaakt in c++.
Dus ik snap eigenlijk niet da ge na inleiding tot c++ da nog ni kunt ?

Ik raad u toch aan c++ te doen hoor , dan hebt ge er volgend jaar wat aan bij gevorderd programmeren.
Als ge php doet, kunt ge da dan weer gebruiken bij project databases.
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Snelcursus programmeren

Post#6 » Sat Feb 26, 2011 5:50 pm

Ik zou echt geen php doen.

Hoewel python wel cool is, denk ik dat ge na IP en inleiding C++ sneller vooruitgang kunt boeken in C++. Ik denk dat ge met python toch eerst alles dat ge nu al kent zou moeten gaan leren in de python syntax, terwijl de c++ syntax u waarschijnlijk toch beetje bekend is neem ik aan?

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 487

Re: Snelcursus programmeren

Post#7 » Sat Feb 26, 2011 6:21 pm

Dit mss handig? Of mogen alleen middelbaren daaraan meedoen?

http://www.be-oi.be/opleidingen" onclick="window.open(this.href);return false;

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: Snelcursus programmeren

Post#8 » Mon Feb 28, 2011 5:23 pm

Ah, daar is spontaan al een datum voor beslist :). We organiseren dus een Pythoncursus (maar op die dagen zal ik hem niet kunnen geven, beslis zelf maar of je dat al dan niet erg vindt), ik ga het materiaal een dezer dagen vertalen.

Ik weet niet wat voor opgaves je krijgt op de informatica-olympiade, maar ik kan je wel vertellen dat voor de Vlaamse programmeerwedstrijd een taal als Python dé way to go is. Je wilt je niet bezig houden met overflow, de types van uw parameters, het includen van headers of gedoe met namespaces. Er is dus een goede reden dat we Python zullen geven :).

De cursus is an sich vooral bedoeld voor middelbare scholieren (vandaar ook de planning in de krokusvakantie, moest het u niet opgevallen zijn), maar je kan altijd aan Joachim vragen of je niet mee mag doen. Vrijdagmiddag verwacht ik je natuurlijk wel in mijn LaTeX-les ;).

User avatar
Tom
Posts: 602

Re: Snelcursus programmeren

Post#9 » Mon Feb 28, 2011 8:15 pm

Met de Python Tutorial zou je na een klein aantal uren lezen al redelijk de basis moeten kunnen. :D

Gisteren op drie uur tijd doorgenomen en daarna zonder problemen mijn A.I. opdracht kunnen maken, volgens mij zou jij het met iets meer tijd (bijvoorbeeld voor het gedeelte over exceptions en klassen) ook moeten kunnen.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron