Beveiliging computer

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

DJN
Posts: 3

Beveiliging computer

Post#1 » Wed Oct 20, 2010 1:29 pm

Hoi!

Ik ben echt een noob wat betreft computers en heb wat hulp nodig met het beveiligen van mijn desktop. Wat moet ik allemaal geïnstalleerd hebben opdat er geen virussen of hackers mij kunnen lastigvallen? Zou er iemand mij misschien ook wat meer uitleg kunnen geven over een 'ping bouncer (?)'.

Alvast bedankt!
x Dajana

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: Beveiliging computer

Post#2 » Wed Oct 20, 2010 4:23 pm

Geen bestanden/links openen die je niet verwacht is een goeie maatregel om de meeste dingen niet op te lopen. Zo weinig mogelijk MS software gebruiken wil ook al helpen (zij worden nu eenmaal het meest getarget). Als je echt paranoide bent kan je ook elk bestand met een virusscanner scannen voor je het opent. Het is ook geen slecht idee om gratis software voor illegale doeleinden te mijden (ik denk hier vooral aan kazaa, shareaza, limewire ...) of toch op zijn minst te kijken of het een veel gebruikt opensource project is. Nog beter is dat je voor elke taak een andere applicatie hebt die zich specifiek op die taak richt (dus geen mediaspeler-torrent-internetbrowser-filebrowser-mediabibliotheek dingen)

Uiteindelijk is het vooral je gezonde verstand dat je het meeste beschermt. Is het echt wel nodig dat dat ene liedje dat ik wil hebben in een exe wordt verpakt? (om maar een voorbeeld te geven)

Over dat ping bouncer ding: ik ben nu even te lui om het op te zoeken maar ik denk dat het ofwel pings van andere machines "terugkaatst" of gewoon straal negeert. Maar voor zover ik weet kan er door simpelweg een ping te ontvangen niet veel mislopen op je pc (tenzij dit in grote getale gebeurt en dan gaat die ping bouncer niet helpen als die ze echt terugkaatst ;) )

En om echt af te sluiten: als je echt zeker wilt zijn dat niemand aan je desktop iets kan doen dan mag je je pc niet aansluiten op een netwerk en mag je ook geen floppy/cdrom drives hebben of usb-sticks/sd-kaarten/... gebruiken. Maar dat is een heel pessimistische kijk op de zaak :lol:
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Beveiliging computer

Post#3 » Wed Oct 20, 2010 4:33 pm

Om Robbe's post wat concreter aan te vullen (ik ga er van uit dat je Windows gebruikt): Download en installeer Microsoft Security Essentials (http://www.microsoft.com/security_essentials/" onclick="window.open(this.href);return false;), dan ben je tegen de meeste virussen al wel bestand. Laat Windows Firewall aanstaan, en let op wat je download.

Voor veiligheid OP het internet: kies goede, geheime wachtwoorden, en beantwoord je "geheime vraag" NIET correct ^^.
http://www.youtube.com/watch?v=COU5T-Wa ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
Tom
Posts: 602

Re: Beveiliging computer

Post#4 » Wed Oct 20, 2010 4:41 pm

Voor virussen tegen te houden vind je als antwoord op deze vraag een samenvatting van enkele gratis virus scanners.

Als je reeds een router hebt staan dan ben je normaal gezien al redelijk beveiligd tegen hackers,
desondanks kan je als je dat en Windows Firewall niet genoeg acht een firewall zoals Comodo installeren.

Zoals Robbe net antwoord is het een beetje een kwestie van surf en download gedrag,
"doe of download X om Y kunnen openen/zien" doen veel mensen zonder te weten wat er dan eigenlijk gebeurd.

Zelfs een PDF openen in Adobe Reader is vorige maand lange tijd onveilig geweest,
zie dus ook dat je Windows en applicaties (die je gebruikt bij het surfen/dowloaden) regelmatig update.
Java, Flash en PDF software zijn hier de voornaamste...

Pings worden regelmatig gebruikt door hackers om te zien of er een computer op een bepaald IP adres aanwezig is, ze gaan zo een heel reeks adressen af en maken zo een lijstje van systemen die beschikbaar zijn in die reeks, daar proberen ze dan vervolgens via een lek in te breken. Een "ping bouncer" zorgt er dan gewoon voor dat je niet antwoord op pings en je dus niet op zo'n lijst terecht komt, op sommige routers en in de meeste firewalls kan je dat instellen...

Maar naargelang dat deze "ping bouncers" meer gebruikt worden gaan hackers zo'n reeksen niet meer gebruiken,
ze zoeken oftewel een andere manier om te zien of de computer aanwezig is of ze proberen meteen in te breken.

Het is een soort van kat en muis spel, waar misschien ooit een einde aan komt...

DJN
Posts: 3

Re: Beveiliging computer

Post#5 » Wed Oct 20, 2010 7:34 pm

Super! Danku iedereen.
Zie ik heb een vermoeden dat iemand mijn pc is aan het hacken en ik voel mij nogal machteloos. Is er een mogelijkheid om erachter te komen of dit zo is en wie dit is aant doen? Wat is ongeveer de kostprijs van een ping bouncer?

x

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Beveiliging computer

Post#6 » Wed Oct 20, 2010 7:55 pm

DJN wrote:Super! Danku iedereen.
Zie ik heb een vermoeden dat iemand mijn pc is aan het hacken en ik voel mij nogal machteloos. Is er een mogelijkheid om erachter te komen of dit zo is en wie dit is aant doen? Wat is ongeveer de kostprijs van een ping bouncer?

x
Waarom heb je dat gevoel?
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

DJN
Posts: 3

Re: Beveiliging computer

Post#7 » Wed Oct 20, 2010 8:35 pm

Omdat ik weet dat een bepaald persoon da geregeld bij andere mensen doet...

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Re: Beveiliging computer

Post#8 » Wed Oct 20, 2010 10:13 pm

"Ping bouncer" is maar een rare uitdrukking, weet niet van waar je die gehaald hebt.

Om uw ping replies af te zetten, moet je niet betalen. Er zijn genoeg manieren om dat te doen (vb. http://www.sysprobs.com/disable-ping-re ... windows-xp" onclick="window.open(this.href);return false; ). Met een deftige firewall ben je al heel ver. Daarmee kan je al het verkeer naar jou pc mee blokkeren, etc.

En als je iemand kent die dat eventueel bij jou zou willen proberen... ja dan hebt ge ook andere mogelijkheden om dat tegen te gaan. Tzal in ieder geval geen goede vriend zijn... of ja van vrienden moet ge het hebbe :P

User avatar
Nathan
Posts: 64
Contact:

Re: Beveiliging computer

Post#9 » Sun Oct 24, 2010 5:40 pm

Om veiliger te zijn op het internet (terwijl je surft) kan je enkele handige add-ons downloaden (Ik hoop dat je geen IE gebruikt).

Download FireFox : http://www.mozilla-europe.org/nl/firefox/" onclick="window.open(this.href);return false;

De Add-ons die ik gebruik zijn :
No-Script (zorgt ervoor dat er geen scripts worden uitgevoerd door sites die je niet vertrouwt)
Add Block Plus (Verwijdert de meeste reclames van sites)
Web Of Trust (Dit is een add-on die, dmv de hulp van andere mensen, sites rate en sites die eerder door andere mensen als onveilig werden beschouwt, blockt.)
Keyscrambler (Zorgt ervoor dat [De meeste] keyloggers niet meer werken)
BetterPrivacy (Does exactly what it says on the tin.)

Wat je ook kan doen om veiliger te zijn : Download Linux.
De meeste virussen die op dit moment bestaan zijn zo geschreven dat ze Windows OS aanpakken, als je Linux/Mac OS X /RedHat (^.^) gebruikt, beschikt je PC niet over de nodige DLL's etc om deze virussen te openen en richten ze geen schade aan.

Just my 2 cents
"Man is least himself when he talks in his own person...Give him a mask and he will tell the truth." - Anon.

2010-2011: WINAK Schacht.
2011-2012: WINAK Ancien.
2012-2013: WINAK Ancien.

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron