Tuyaux

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
djgl3nn
WOZ
Posts: 1938

Re: Oude tuyaux + samenvattingen

Post#16 » Mon Dec 13, 2010 11:45 am

zitten er nuttige samenvattingen in die van binf2 ?
WINAK Schacht 2009-2010
WINAK Sport 2010-2011
WINAK Mentor Informatica 2011-2012
WINAK Ouwe Zak 2012-...

UA Sportraad Webmaster 2012-...

User avatar
Chrizzle
WOZ
Posts: 449

Re: Oude tuyaux + samenvattingen

Post#17 » Mon Dec 13, 2010 7:15 pm

Hey, hey! Die komen eraan!

Alle rommel eruit filteren neemt tijd in beslag en you could've asked me first. :(
irc.winak.be:6667
#winak

Glenn
Posts: 280

Re: Tuyeaux

Post#18 » Sat Dec 18, 2010 6:37 pm

Christophe_ wrote:Eigenlijk was ik van plan om die code opdrachtjes te vervangen met degene die ik had ingediend vorig jaar. Maar op zich lijkt mij dat echt zinloos aangezien ik het ook gewoon geleerd heb door het te doen en niet door te copy paste'n.
Ge moet daar natuurlijk wel met enige volwassenheid mee omspringen he! We zijn toch studenten, geen pap kinderen? Als ge na 20u zoeken ofzo het nog niet vindt, is het vaak handig als ge de oplossing (of een deel van de oplossing), kunt raadplegen. Trouwens, als ge zelf zo stom wilt zijn om te copy pasten, dan zulde der op u exaam toch niks van bakke en dan is da u eige schuld.

Glenn
Posts: 280

Re: Oude tuyaux + samenvattingen

Post#19 » Sat Dec 18, 2010 6:39 pm

Christophe_ wrote:Hey, hey! Die komen eraan!

Alle rommel eruit filteren neemt tijd in beslag en you could've asked me first. :(
Het is u misschien een paar duizend kere gevraagd! Lees u forum!

JR
Posts: 23

Re: Tuyeaux

Post#20 » Sat Dec 18, 2010 7:07 pm

Plus dat een beginnend programmeur, nadat hij zelf zijn opdrachten heeft gemaakt, veel kan bijleren door te kijken naar de oplossing van iemand die weet wat hij doet.

User avatar
Chrizzle
WOZ
Posts: 449

Re: Tuyaux

Post#21 » Sat Dec 18, 2010 9:25 pm

Glenn wrote:Het is u misschien een paar duizend kere gevraagd! Lees u forum!
Da's ook geen constructieve houding, aangezien de samenvattingen ondertussen al online staan. Ik heb relatief veel contact met Timmy dus hij had me die vraag ook via een ander medium kunnen stellen.

Het Informatica-forum wordt trouwens niet zo ongelofelijk veel gebruikt, dus om de twee dagen kom ik hier eens kijken of er iets nieuw staat.

Een mailtje naar mij persoonlijk wordt dan ook sneller beantwoord, ik ben ook veel aanwezig op IRC, of spreek mij eens aan als ik rondloop in de G.

In verband met de oefeningen van Inleiding Programmeren ben ik nog altijd niet van standpunt verandert. De praktijklessen zijn er nu eenmaal om hulp te vragen, men krijgt zelfs tot twee keer toe de mogelijkheid om code te laten evalueren door de assistenten (de opdracht ivm gelinkte lijsten en de voorbereidende examenopdracht).

Tot slot wil ik nog even meegeven dat ik verder bouw op wat ik ontvangen heb van mijn voorgangers (dit jaar in een nieuw jasje weliswaar). Eventuele vakken die wat outdated zijn probeer ik bij te werken, in de mate dat ik die vakken gevolgd heb.

Christophe
irc.winak.be:6667
#winak

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: Tuyaux

Post#22 » Sat Dec 18, 2010 9:39 pm

Nog effkes bijzeggen dat veel samenvattingen ook daadwerkelijk verouderd zijn. Té verouderd.
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: Tuyaux

Post#23 » Sat Dec 18, 2010 10:02 pm

Voor zover ik weet hebben samenvattingen en oplossingen nooit deel uitgemaakt van de tuyaux, dus zie ik niet in waarom ze er nu wel in moeten zitten omdat er meer deadlines zijn. Ik ben nu niet echt een autoriteit op deadlines nakomen maar ik weet wel uit mijn ervaring en observatie dat de meeste problemen voortkomen uit suboptimale tijdsbesteding.

"Maar ik moet toch kunnen zien of ik goeie code heb?" Kort antwoord: nee. Lang antwoord: nee, normaal zou je feedback moeten krijgen op je code van de assistenten/proffen of vraag je tijdig aan iemand anders om even te kijken. Jammergenoeg is het nu meestal (op een paar uitzonderingen na) genoeg om werkende code te hebben. Hier kan je dan omheen door tijdig aan iemand anders te vragen of ze je code willen bekijken. Hoe vroeger je dat doet, hoe beter (ik zou bijvoorbeeld liever een opdracht van IP bekijken dan die van SE)

Met de samenvattingen van iemand anders ben je eigenlijk alleen iets als je zelf al een keer eentje hebt gemaakt of op zijn minst al heel de cursus hebt geleerd. Maar hier is het eigenlijk beter van het zelf te doen want hoe meer zintuigen je gebruikt bij het studeren hoe beter je onthoudt.

Ik wil hier niemand beschuldigen of met de vinger wijzen, ik schrijf hier maar wat ik denk dat de motiveringen zijn achter het niet includeren van samenvattingen en oplossingen.

PS: Als je echt een pdf wilt, druk dan gewoon de pagina af naar een pdf-bestand. Als al die extra shizzle aan de zijkant het probleem is, dan kan je mss aan 1 van de webmasters vragen of ze een print-style willen maken :wink: Maar ik moedig je toch aan van wat bomen te sparen en ofwel alles op je scherm te lezen of een e-reader te gebruiken :)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: Tuyaux

Post#24 » Sat Dec 18, 2010 10:38 pm

Samenvattingen zaten vanaf mijn eerste jaar (van daarvoor weet ik het niet) bij in de tuyaux (zijnde het archief dat onder die naam verspreid werd). Een grote meerwaarde vond ik ze niet, maar het kon nooit 's kwaad van er eens door te lezen, als er vorige jaren duidelijke klemtonen waren gelegd die u waren ontgaan in de les bijvoorbeeld.

En Robbe, gij zou toch moeten weten dat een door LaTeX gegenereerde tekst er ietsje mooier uitziet dan iets dat uwe browser rendert ;).

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Re: Tuyaux

Post#25 » Sat Dec 18, 2010 11:50 pm

Het ziet er inderdaad beter uit, maar als ik tekst moet lezen doe ik dat stiekem iets liever in een browser wegens de automatische reflow. Voor de formules kan dat wel eens wat moelijker worden maar daar is toch een mouw aan te passen zeker?
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Chrizzle
WOZ
Posts: 449

Re: Tuyaux

Post#26 » Sun Dec 19, 2010 12:30 am

Goh, ik gebruik ook maar één of ander script dat staat op een openbare server; en de stukken in LaTeX worden dan een image tag die de afbeelding http://www.domein.tld/script?formule" onclick="window.open(this.href);return false; laadt. Als iemand een alternatieve engine wilt voorstellen, doe gerust ... maar dan moet je het wel zelf hosten.

We hebben nu eenmaal geen root-rechten op de server en kunnen dus ook niet alle packages installeren die we maar willen.
irc.winak.be:6667
#winak

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Re: Tuyaux

Post#27 » Sun Dec 19, 2010 10:41 am

Al dat klagen, mensen toch.

Om ff de ouwe zagevent uit te hangen: ik heb destijds in 1e bachelor gezeten het jaar dat ze zijn overgeschakeld van kandidaturen van bachelors (ik heb ook nog in 1e kan gezeten, maar dat was niet zo'n succes. :wink: ).
Toen waren de tuyaux compleet nutteloos, want de helft van de vakken werd voor de eerste keer gegeven en de andere helft was zo veranderd dat ge echt niets meer waart met de "vragen van de vorige jaren" of een samenvatting.
Bovendien was dingen op internet of wikipedia opzoeken ook nog niet wat het nu is. Informatici deden dat al wel, maar voor wiskundigen (waar ik deel van uit maakte) was er destijds nog niet zo heel veel.
Ik weet niet hoe de situatie nu is, maar tuyaux over vakken van 2e jaar en hoger bestond gewoon niet. Wees blij dat er iets is, ga anders eens naar de tuyaux van Campinaria vragen!
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Glenn
Posts: 280

Re: Tuyaux

Post#28 » Mon Dec 20, 2010 6:50 pm

Christophe_ wrote:In verband met de oefeningen van Inleiding Programmeren ben ik nog altijd niet van standpunt verandert. De praktijklessen zijn er nu eenmaal om hulp te vragen, men krijgt zelfs tot twee keer toe de mogelijkheid om code te laten evalueren door de assistenten (de opdracht ivm gelinkte lijsten en de voorbereidende examenopdracht).
Ik begrijp jou standpunt toch niet helemaal. Mijn punt is dat het beschikbaar stellen van de oplossingen van de oefeningen mogelijk zou kunnen helpen, waarom het dan verbieden? En ja, er kan inderdaad om hulp gevraagd worden en dat is zeker goed, maar waarom zou Winak geen extra hulp bieden onder de vorm van het beschikbaar stellen van de oplossingen van de oefeningen. Zoals JR al heeft aangehaald heeft dit als bijkomend voordeel dat je kan bijleren van een meer gevorderd programmeur.

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Re: Tuyaux

Post#29 » Mon Dec 20, 2010 9:00 pm

Omdat mensen dan sowieso gewoon gaan kopiëren. Het is niet de bedoeling dat we mensen een gratis toegangsticket naar het volgende jaar bezorgen. Iedereen leert programmeren door het te doen, en als je wilt leren van een betere programmeur is de beste oplossing nog altijd eens te gaan samenzitten met die mens en samen jouw code te overlopen.
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Re: Tuyaux

Post#30 » Sun Jan 23, 2011 1:41 pm

Inderdaad. Ik ben ook tegen volledige oplossingen.
Hebt ge ze toch nodig, en gewone hint-hulp van collega's/docenten werkt niet: verander van richting, 't wordt alleen maar moeilijker en zelfstandiger.
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron