Portable Ubuntu

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Portable Ubuntu

Post#1 » Sun Jun 14, 2009 2:54 pm

'k weet ni of mense hier dit al kennen, maar ik ben een tijdje geleden een portable versie van Ubuntu tegengekomen. geen dualboots, geen vmware, gewoon geinstalleerd in windows, met handige taskbar enzo...
meer info: http://lifehacker.com/5195999/portable- ... de-windows

'k heb het effe getest, en da werkt wel, ma ni super vlot (hangt der mss ook van af hoeveel ram ge vrij ebt enzo, 'k heb nog ni echt den tijd gehad om der veel me te doen).
eclipse kan geinstalleerd worden enzo... 'k weet ni of da enige compile conflicten geeft (ik meen mij te herinneren da wij geen windows eclipse mochte gebruike omda die anders compileerde enzo)

anyway, I thought I'd share it :P

*nu hope da'k ni als eerste post al iets repost fzo 8) *

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#2 » Sun Jun 14, 2009 3:47 pm

Nice :D Da ga ik na de examens zeker eens proberen

welkom op het forum trouwens :)
Last edited by slimmy on Sun Jun 14, 2009 3:55 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#3 » Sun Jun 14, 2009 3:52 pm

Dat gaat geen compilatie conflicten geven, je gebruikt immers Ubuntu als basis.

Helaas werkt andLinux niet op 64-bit besturingssystemen, nog een ander handig alternatief is Wubi.

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Post#4 » Sun Jun 14, 2009 4:20 pm

slimmy wrote:Nice :D Da ga ik na de examens zeker eens proberen

welkom op het forum trouwens :)
thx :) 't ging dringend tijd worde da'k mij is inschreef :lol:
Tom wrote:Dat gaat geen compilatie conflicten geven, je gebruikt immers Ubuntu als basis.

Helaas werkt andLinux niet op 64-bit besturingssystemen, nog een ander handig alternatief is Wubi.
mja, lijkt idd wel op andLinux. die wubi lijkt mij eerder een vmware achtig gedoe, ni?
'k zal na de examens wel is een performance testje runne enzo, zien wa het vlotste gaat :twisted:
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#5 » Sun Jun 14, 2009 4:29 pm

Wam wrote:die wubi lijkt mij eerder een vmware achtig gedoe, ni?
'k zal na de examens wel is een performance testje runne enzo, zien wa het vlotste gaat :twisted:
Wubi is totaal niet gevirtualiseerd
da zou dezelfde performance moete geven als gewoon ubuntu installere (alleen zal mogelijk de HD iets trager zijn omdat dat via ntfs loopt, als ik het goed heb tenminste). Aangezien windows en Wubi niet tegelijk draaien heb je niet zoveel ram nodig

Hoe Ubuntu portable precies werkt weet ik niet, maar ik denk dat als je genoeg ram hebt dat dat ook ongeveer even snel moet zijn als gewoon Ubuntu (ook hier komt geen virtualisatie aan de pas).

Via vmWare (of virtualbox) virtualiseren zal het traagst gaan aangezien je virtualiseert, ook hier is dus wel wat extra ram nodig (host + guest, net zoals bij ubuntu portable).

Ik zou gaan voor virtualisatie als je ubuntu alleen wilt gebruike voor development (en dan zou ik gaan voor xUbuntu omdat dat iets minder resources nodig heeft). Als je echt ubuntu zou willen gebruiken zou ik het gewoon op een aparte partitie installeren. (maar dit is wss ongevraagde raad...)
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Post#6 » Sun Jun 14, 2009 5:10 pm

nasam wrote:
Wam wrote:die wubi lijkt mij eerder een vmware achtig gedoe, ni?
'k zal na de examens wel is een performance testje runne enzo, zien wa het vlotste gaat :twisted:
Wubi is totaal niet gevirtualiseerd
da zou dezelfde performance moete geven als gewoon ubuntu installere (alleen zal mogelijk de HD iets trager zijn omdat dat via ntfs loopt, als ik het goed heb tenminste). Aangezien windows en Wubi niet tegelijk draaien heb je niet zoveel ram nodig

Hoe Ubuntu portable precies werkt weet ik niet, maar ik denk dat als je genoeg ram hebt dat dat ook ongeveer even snel moet zijn als gewoon Ubuntu (ook hier komt geen virtualisatie aan de pas).

Via vmWare (of virtualbox) virtualiseren zal het traagst gaan aangezien je virtualiseert, ook hier is dus wel wat extra ram nodig (host + guest, net zoals bij ubuntu portable).

Ik zou gaan voor virtualisatie als je ubuntu alleen wilt gebruike voor development (en dan zou ik gaan voor xUbuntu omdat dat iets minder resources nodig heeft). Als je echt ubuntu zou willen gebruiken zou ik het gewoon op een aparte partitie installeren. (maar dit is wss ongevraagde raad...)
... en gij zou in ene keer u originele OS, windows of mac, der af gooie :mrgreen:

'k heb pubuntu effe gerunned, en taskmanager (for what it's worth) geeft het een geheugengebruik van 26 meg, met de taskbar en eclipse ganymede running... das 2 keer nix :P
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

User avatar
Tom
Posts: 602

Post#7 » Sun Jun 14, 2009 9:16 pm

nasam wrote:Via vmWare (of virtualbox) virtualiseren zal het traagst gaan aangezien je virtualiseert, ook hier is dus wel wat extra ram nodig (host + guest, net zoals bij ubuntu portable).
Hangt er vanaf hoe je de virtualisatie toepast... Met AMD-V of Intel VT-x, nested paging, hardware acceleratie, genoeg RAM en een aparte harde schijf ga je haast geen vertraging opmerken tenzij je op beide besturingsssystemen iets zwaar intensief gaat doen.

User avatar
nasam
Posts: 233
Contact:

Post#8 » Mon Jun 15, 2009 6:34 pm

Wam wrote:'k heb pubuntu effe gerunned, en taskmanager (for what it's worth) geeft het een geheugengebruik van 26 meg, met de taskbar en eclipse ganymede running... das 2 keer nix :P
Ik zou niet zo snel mijn origineel OS deraf gooie, als je er dan toch voor betaald hebt.

En een gebruik van 26 meg ram me eclipse draaie lijkt me ofwel totaal fout van taskmanager, ofwel fout gelezen...
http://www.nathansamson.be" onclick="window.open(this.href);return false; Flattr me!Image

User avatar
Pedro
Prosenior
Posts: 3251

Post#9 » Mon Jun 15, 2009 7:23 pm

nasam wrote:
Wam wrote:'k heb pubuntu effe gerunned, en taskmanager (for what it's worth) geeft het een geheugengebruik van 26 meg, met de taskbar en eclipse ganymede running... das 2 keer nix :P
Ik zou niet zo snel mijn origineel OS deraf gooie, als je er dan toch voor betaald hebt.

En een gebruik van 26 meg ram me eclipse draaie lijkt me ofwel totaal fout van taskmanager, ofwel fout gelezen...
I'll blame it on the taskbar :lol:

nee, kan best zijn, 'k heb nogal veel dinges runne ^^ 'k zal wel is nen test doen op een clean systeemke enzo ^^
WINAK Scriptor 2010-2011
WINAK Zedenmeester 2010-2011
WINAK Vice-Praeses 2011-2012
WINAK Praeses 2012-2013
WINAK Praegustator 2013-2014

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#10 » Mon Jun 15, 2009 7:27 pm

VirtualBox laat ook enkel het geheugen zien dat de applicatie gebruikt en niet het stuk dat voor de virtuele machine gereserveerd is. Ik vermoed dat dat de oorzaak is?

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests