Studiekeuze

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#16 » Fri Aug 08, 2008 2:48 pm

Voor een leidinggevend functie is het diploma niet zo doorslaggevend als men wel soms wil denken. Ik ken persoonlijk genoeg gevallen van industrieel ingenieurs die leidinggeven aan burgerlijk ingenieurs. En als iemand op zijn zelve begint en in de loop der jaren mensen in dienst neemt, maakt het helemaal niet uit: dan staat die er sowieso `boven'. Maar hoe hoger iemand's diploma, hoe meer kans iemand maakt om in zo'n positie te komen. Op veel plaatsen toch. Doch de meeste hooggeschoolden hebben nog altijd een uitvoerende functie ...

Moest iedereen in IT, telecom of de pharma-industrie leidinggeven: wie zou het werk dan doen ? Laaggeschoolden dan? Nee :)

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#17 » Sat Aug 09, 2008 12:13 pm

Als het gaat over waar je terechtkomt zijn de verschillen tussen burgie en informaticus niet zo heel groot. Het terkort aan informatici en burgies is uiteindelijk zo groot dat je haast kan gaan werken bij welk bedrijf je maar wil. Philips of Atlas Copco of Bayer? Kies maar wat je het interessantste vindt.

Veel informatici gaan consultancy doen omdat dat uitstekend betaalt: ze werken bij een bedrijf als Deloitte, Ernst&Young, PriceWaterhouseCoopers etc. De job houdt in dat ze bedrijven gaan bezoeken en hun IT-systemen gaan doorlichten, om achteraf in een rapport neer te schrijven wat er beter kan (en advies geven inzake hardware en software). Daar komt weinig programmeren meer aan te pas. De specifieke kennis over software die informatici hebben, maakt dat consultancybedrijven wel speciale plaatsjes voorbehouden voor informatici, terwijl het moeilijker is je daar te bewijzen als je net als doorsnee TEWer zoals duizenden anderen van de band bent komen rollen.

Banken zijn ook grote afnemers van informatici, zeker met de boost van online bankieren. Maar ook de beurs is volledig computergestuurd. Verder zijn er in België meer dan genoeg IT bedrijven die constant op zoek zijn naar informatici: Dolmen, Real software, Telindus...

Programmeren zal je zeker niet heel je leven doen, tenzij je daar specifiek voor kiest door bvb een hogeschoolrichting te kiezen in die richting. Slechts enkele van de mensen met wie ik ben afgestudeerd doen programmeren. De meesten doen consultancy, of doen requirement management, modeling en design (that is: de software ontwerpen en het programmeren aan andere mensen overlaten, zoals een architect een huis ontwerp maar niet zelf de bakstenen gaat leggen).

Als het zou gaan tussen TEW of Informatica, ik zou informatica kiezen. Met een diploma informaticus heb je vaardigheden in huis die je een pak meer waard maken op de arbeidsmarkt, die je automatisch in de high-tech doen binnenrollen zonder dat je er moeite voor moet doen. Een diploma TEW is er een van de lopende band, zo studeren er elk jaar 10000 af, dan moet je je echt al onderscheiden als je wil dat dat ene bedrijf waar je wil gaan werken je opmerkt. Als informaticus krijg je ook vakken projectmanagement, dan wel speciaal toegespitst op softwareprojecten. In de masters moet een 'minor' onderwijs, onderzoek of ondernemerschap gekozen worden, in die laatste leer je dan ook de basisbeginselen van ondernemen en marktwerking. In informatica krijg je dan wel geen vakken over geavanceerde beurswerking of vergelijking van btw-systemen over de ganse wereld of de invloed van politiek op belastingen of... als dat uw ding moest zijn: de economie in.

En wat dat doctoraat betreft: het is aan de UA niet gemakkelijker een doctoraat te beginnen dan elders - de competitie voor beurzen ligt immers op vlaams niveau. Het beginnen van een doctoraat in de informatica is echter niet heel moeilijk: de overheid stelt liever geld ter beschikking voor een doctoraat in de informatica dan voor een in de filosofie (gelukkig maar). Vergeleken met de andere universiteiten haalt de UA een aantal beurzen binnen dat mooi in overeenstemming is met het aantal studenten, dus dat zit wel goed. Elk jaar zijn er een aantal studenten die een doctoraat kunnen beginnen in de informatica aan de UA.

En als laatste, wat de afstand tussen Mechelen en Leuven of Antwerpen betreft: hou er wel rekening mee dat burgies en informatici in de brousse van Heverlee opgeleid worden, en wij Antwerpse informatici in Wilrijk. 't is dus niet dat je van het station rechtstreeks je lokaal in kan wandelen: in Leuven komt daar nog een uur bus bovenop, bij ons ook toch nog 20 minuten van Berchem station. In Gent zit je wsl nog het dichtst bij het centrum (hoewel Sint-Denijs-Westrem toch ook maar een gat is...)

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#18 » Sat Aug 09, 2008 1:23 pm

Kan bovenstaand bevestigen: Vanuit mechelen 15 a 20 minuten met de trein (die er elk halfuur is) naar berchem station, van daar 15 a 20 minuutjes bus naar Middelheim campus, das sneller als naar leuven, een pak sneller.

ps: Foundation ge hebt me net terug motivatie gegeven voor men 2de zit :D (real is hier achter den hoek :P)
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Verheyen
Posts: 5

Post#19 » Sun Aug 10, 2008 8:27 am

Ik heb ondertussen ook een topic geopend op het WINA forum, bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd naar de reactie's daar, ze zijn daar wel een pak inactiever heb ik de indruk of hier zitten gewoon veel 2de zitters. :P

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#20 » Sun Aug 10, 2008 5:24 pm

Het Wina forum is actiever dan het WINAK forum, als regelmatig bezoeker van beide forums kan ik dat bevestigen.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#21 » Mon Aug 11, 2008 2:08 pm

Uit ervaring stel ik vast dat ze in telecombedrijven hoofdzakelijk toch uitsluitend ingenieurs recruteren, of ik moet telkens op de `verkeerde' afdeling komen. (om een juist beeld te kunnen vormen) Zelfs voor het software-ontwerp: huidige software-team mezelf niet meegerekend nl. 50% burgies, 39% industrieel ingenieurs. De overschot heeft varierende achtergronden, waaronder maar 1 lic./master inf. Desondanks dat er jaarlijks 3x minder burgies comp.wet. afstuderen dan masters inf.

De testers zijn ook hoofdzakelijk ingenieurs, maar dan vnl. industrieel ingenieurs. (en HW-ontwerp uiteraard uitsluitend ingenieurs)

Iedereen die ik tot nu toe van andere afdelingen ben tegengekomen (incl. R&I = Research & Innovation) zijn ook ingenieurs (zowel burgies als hogeschool), eventueel na master informatica. Maar nooit een zuivere informaticus ... Zowel wat betreft leidinggevenden als `uitvoerenden' (oa. ontwerpers).

Het is zelf zo dat ik momenteel bij Alcatel-Lucent buiten mezelf, maar 1 lic./master informatica ken. En ik ben daar dan nog binnengeraakt omdat ik burgie bijdoe ...

Nu, ik ben blij dat ik in de telecomsector zit, en dus geen IT-consultancy doe, want dat heb ik ooit even gedaan, en de conclusie is dat me dat GEEN ZAK interesseert ;)

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#22 » Mon Aug 11, 2008 4:32 pm

Ah ja, nu ik er aan denk:

je kan evengoed Handelsingenieur in de Beleidsinformatica doen. Dat is enerzijds evengoed toegepaste economie, maar de opleiding duurt dan 5 jaar i.p.v. 4 t.o.v. `gewoon' TEW. (Master Inf. is ook 5) Die combineert de toegepaste economische component dan echter met vakken `beleidsinformatica'. De basisvakken daarvan zijn grotendeels gelijkaardig aan `informatica' (databases, programmeren, besturingssystemen, netwerken), maar de accenten, benadering en diepgang zijn anders.

Het is dan eerder een opleiding in `information systems engineering' (sluit meer aan bij toegepaste economie), terwijl een `zuivere' master informatica in feite neerkomt op `computer science'. (sluit meer aan bij toegepaste wiskunde)

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests