Gelimiteerd gebruik m.b.v. Linux?

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
ben
Prosenior
Posts: 1356

Post#1 » Fri Jun 13, 2008 10:55 pm

Hey daar!

Ik vraag me iets af over linux en ik ben er zeker van dat iemand van jullie mij zal kunnen helpen. Het zit zo, deze zomer begeleid ik een vakantie van crefi en een van de spelen die ik voorbereid is een webquest (een reeks HTML pagina's of ppt slides waar ze per pagina/slide een of ander ding moeten doen om naar de volgende slide te geraken).
Nu vroeg ik mij af of het haalbaar is om dit ding te doen draaien op linux ipv windows, voor een leek zoals ik. Dit vooral om te vermijden dat die kinderen van alles gaan liggen klooien op de laptops, die ze dan kunnen gebruiken, op zoek naar een manier om vals te spelen. Het idee is dan dat ze, aangezien ze toch niets van linux kennen, enkel gemakkelijk aan die paar bestanden die ze mogen gebruiken kunnen en de rest met rust laten. Hiernaast kunnen we misschien een portable linux versie op een usb stick gebruiken die ze dan op de een of andere manier moeten kunnen bemachtigen, omdat ze anders met de computer niet veel kunnen aanvangen. (ik weet dat dit wel mogelijk is met ubuntu) Dit laatste zou gewoon cool zijn.

Is dit dus haalbaar en welke linux distributie zou ik hiervoor best kunnen gebruiken.

Nog veel succes met de examens!

Ben

Teun
Posts: 216

Post#2 » Sat Jun 14, 2008 11:28 am

Je kan in windows ook heel eenvoudig een account maken en daar rechten op instellen zodat ze echt niks kunnen doen. Dan moet je wel een pro hebben, dat maakt veel zaken gemakkelijker. In linux die dingen instellen is al heel wat moeilijker zeker voor een linuxleek.

User avatar
VFlicka
WOZ
Posts: 488

Post#3 » Sat Jun 14, 2008 11:49 am

Als je nu xubuntu gebruikt, dan kan je alle panels enzo wegdoen en alleen op de desktop de bestanden zetten die ze mogen openen. Dan kunnen er niet zoveel mis mee doen (tenzij ze de machtige alt-f2 combinatie vinden :D)

Of je gebruikt ubuntu en sleept alles van de panels af behalve de taakbalk.

User avatar
saftaplan
Posts: 3
Contact:

Post#4 » Sat Jun 14, 2008 7:45 pm

Met Ubuntu (8.04):
- Ga naar Systeem -> Beheer -> gebruikers en groepen, klik op ontgrendelen en gebruiker toevoegen, bij tabblad gebruikersrechten kan je al vanalles uitvinken.
- ga naar toepassingen -> toevoegen/verwijderen en zoek naar lockdown-editor (en eventueel Epiphany webbrowser want deze werkt er goed mee samen) en installeer deze.
Start de lockdown-editor (systeem -> beheer) en vink aan wat je wil (afsluiten uitschakelen, volledig scherm vastzetten, opdrachtregel uitschakelen, ...). Done en helemaal niet moeilijk :)

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests