Wiskunde in volgende jaren

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

Jitse
Posts: 3

Wiskunde in volgende jaren

Post#1 » Tue Feb 19, 2008 2:13 pm

Yuw

Ik heb een vraagske over de wiskunde die wij nog in de volgende jaren gaan krijgen (ik zit nu in 1e BA). Ik kom van 3u wiskunde per week, en ik heb de wiskunde toch wa onderschat. :p Voor het 1e sem had ik een 5/20 voor discrete wiskunde, en een 2 voor netwerken (omdat ik geen zin had om de wiskunde van de praktijk te doen). Dit kwam vooral omdak niks op voorhand had gedaan. Nu in het tweede semester hebben we nog meer wiskunde. Calculus natuurlijk, en talen & automaten lijkt mij ook vrij wiskundig. En ik heb de cursus van computer gfx al is bekeken, en ik zie daar ook alleen maar wiskunde in staan. Talen & automaten en computer gfx is nu nog wel te doen, maar dan die calculus er nog is bij. =/

Ik begin nu een bekke te twijfelen of deze richting wel zo interessant is voor mij. Daarom dus mijn vraag of wij ook zoveel wiskunde zullen hebben in de volgende jaren.

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Re: Wiskunde in volgende jaren

Post#2 » Tue Feb 19, 2008 2:33 pm

Jitse wrote:Yuw

Ik heb een vraagske over de wiskunde die wij nog in de volgende jaren gaan krijgen (ik zit nu in 1e BA). Ik kom van 3u wiskunde per week, en ik heb de wiskunde toch wa onderschat. :p Voor het 1e sem had ik een 5/20 voor discrete wiskunde, en een 2 voor netwerken (omdat ik geen zin had om de wiskunde van de praktijk te doen). Dit kwam vooral omdak niks op voorhand had gedaan. Nu in het tweede semester hebben we nog meer wiskunde. Calculus natuurlijk, en talen & automaten lijkt mij ook vrij wiskundig. En ik heb de cursus van computer gfx al is bekeken, en ik zie daar ook alleen maar wiskunde in staan. Talen & automaten en computer gfx is nu nog wel te doen, maar dan die calculus er nog is bij. =/

Ik begin nu een bekke te twijfelen of deze richting wel zo interessant is voor mij. Daarom dus mijn vraag of wij ook zoveel wiskunde zullen hebben in de volgende jaren.
Talen en automaten is (afgezien van wat inductie) amper Wiskunde. Computer Graphics is wiskundig maar nu niet zoo wiskundig.
Tweede jaar krijg je nog wel enkele theoretische informaticavakken (vervolg op talen en automaten) met dan nog een 'echt' wiskundig vak (numerieke lineaire algebra). In het derde jaar krijg je nog een theoretisch informaticavak Wetenschappelijk programmeren waar ook wel wat wiskunde bij komt kijken.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#3 » Tue Feb 19, 2008 3:27 pm

Calculus en numerieke lineair algebra zijn inderdaad beide vrij zware wiskundige vakken.

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#4 » Tue Feb 19, 2008 3:31 pm

Drie uur wiskunde is een redelijk belabberde vooropleiding. Zoals Arickx in zijn lessen CG laat uitschijnen bij sommige opmerkingen is 6 uur een echte must. Nu, met veel studie kan je slagen ondanks gebrek aan vooropleiding (getuige Christophe die van een TSO-richting zonder enige wiskunde van belang komt), zolang je genoeg inzet en enige aanleg hebt.

Ben je een richting met drie uur wiskunde gaan studeren omdat je problemen had met de wiskunde, of uit een onweerstaanbare drang naar meer talen? Informatica zit niet voor niets samen bij wiskunde in de faculteit, en ik mag ook hopen dat ze je daar in het middelbaar wel op gewezen hebben.


Zoals Shinta ook more or less zegt, voor iemand uit 6 of 8 uur zijn de wiskundig getinte vakken niet echt onoverkomelijk, maar het is nu eenmaal geen papschool meer.

Jitse
Posts: 3

Post#5 » Tue Feb 19, 2008 3:31 pm

Norfolk wrote:Calculus en numerieke lineair algebra zijn inderdaad beide vrij zware wiskundige vakken.
En zeker voor iemand me 3u wiskunde. :p Ik vraag mij af we het verschil is als ge afstudeerd. Hebde dan ook alty van die jobkes waar veel wiskunde aan te pas komt enz?

Edit: Srry, just te laat gezien
Pieter Belmans wrote:Drie uur wiskunde is een redelijk belabberde vooropleiding. Zoals Arickx in zijn lessen CG laat uitschijnen bij sommige opmerkingen is 6 uur een echte must. Nu, met veel studie kan je slagen ondanks gebrek aan vooropleiding (getuige Christophe die van een TSO-richting zonder enige wiskunde van belang komt), zolang je genoeg inzet en enige aanleg hebt.

Ben je een richting met drie uur wiskunde gaan studeren omdat je problemen had met de wiskunde, of uit een onweerstaanbare drang naar meer talen? Informatica zit niet voor niets samen bij wiskunde in de faculteit, en ik mag ook hopen dat ze je daar in het middelbaar wel op gewezen hebben.


Zoals Shinta ook more or less zegt, voor iemand uit 6 of 8 uur zijn de wiskundig getinte vakken niet echt onoverkomelijk, maar het is nu eenmaal geen papschool meer.
Ik deed drie uur wiskunde in humane wetenschappen (dus geen drang naar talen :p). Ik werd in het tweede jaar aangeraden om geen wiskundige richting te doen. Maar ik weet wel dat zij toen volledig fout zaten, omdat ik wel degelijk graag wiskunde deed, maar ik nogal moeite had om veel te studeren.

User avatar
PieterK
Posts: 118

Re: Wiskunde in volgende jaren

Post#6 » Tue Feb 19, 2008 4:14 pm

Jitse wrote:Dit kwam vooral omdak niks op voorhand had gedaan.
Quote says it all imho! :roll:

Hoe kunt ge nu verwachten dat ge slaagt op Discrete Wiskunde en Netwerken als ge onder het jaar nooit een boek of cursus hebt vastgepakt? Daarbij komt nog dat uw vooropleiding qua wiskunde niet echt sterk is. (3u /week)

Ge verwachtte toch niet dat ge er op uw sokken zou doorgeraken?

Jitse
Posts: 3

Re: Wiskunde in volgende jaren

Post#7 » Tue Feb 19, 2008 4:40 pm

PieterK wrote:
Jitse wrote:Dit kwam vooral omdak niks op voorhand had gedaan.
Quote says it all imho! :roll:

Hoe kunt ge nu verwachten dat ge slaagt op Discrete Wiskunde en Netwerken als ge onder het jaar nooit een boek of cursus hebt vastgepakt? Daarbij komt nog dat uw vooropleiding qua wiskunde niet echt sterk is. (3u /week)

Ge verwachtte toch niet dat ge er op uw sokken zou doorgeraken?
Dat heb ik zelf ook al wel kunnen vaststellen, daarom dat dat mijn vraag dan ook niet was. ;)

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#8 » Tue Feb 19, 2008 5:02 pm

Wel, ge kunt het proberen zelf te ondervinden nu met calculus. Als ik zo de verhalen hoor is calculus toch een van de pittigste wiskundevakken die je krijgt, als je braaf je best doet en die luiheid die ervoor zorgde dat je in HW (die richting zou trouwens verboden moeten worden, omdat ze geen enkele basis biedt, voor geen enkele hogere opleiding buiten dan misschien hogeschool psychologie) kwam overboord kan zetten. Calculus bouwt niet voort op Discrete wiskunde voor zover ik het kan inschatten, dus met een schone lei kan je nu proberen te slagen.

Als je dan met al de moeite die je voor calculus doet slaagt, zal de rest ook wel lukken. Op voorhand gaan denken over hoe je vakken van 3e bachelor zullen liggen is niet nodig ;). First things first.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#9 » Wed Feb 20, 2008 6:24 pm

Calculus is voornamelijk afgeleiden en integralen. Een groot stuk herhaling van wat eigenlijk in een middelbaar al gezien zou moeten zijn, met enkele uitbreidingen erbij misschien (werken met meerdere variabelen etc).

De jobs waar je in terecht komt als universitair geschoold informaticus hebben vaak wel relatief veel te maken met wiskunde, al dan niet onderhuids. Als het is om voor de rest van je leven helpdeskmedewerker of netwerkbeheerder te worden dan zit je natuurlijk verkeerd. Informatica aan de unief stoomt je klaar om mee aan high-tech innovatie te doen.

En die high-tech, da's vaak toch wreed wiskundig. Haast alles wat met artificiële intelligentie te maken heeft heeft bijvoorbeeld een erg wiskundige achtergrond. Ook alles wat met visualisatie te maken heeft is op wiskunde gestoeld (zoals je in computer graphics duidelijk zal merken). Encryptie, datamining, patroonherkenning - allemaal zit daar een wiskundig systeem achter. Dit is waarom een goeie wiskundige basis als informaticus wel nodig is. Zonder daarom een fan te moeten worden van wiskunde an sich - anders was je wel wiskundige geworden wsl - moet je toch achteraf wel kunnen spelen met matrices en integralen.

Of de richting interessant is voor je moet je voor jezelf uitmaken. Als je je liever bezighoudt met het gewoon aan computers sleutelen dan zit je misschien verkeerd. Als je zelf mee nieuwe software wil ontwerpen die gebruik kan maken van de laatste nieuwe snufjes in AI of graphics, zit je goed. Hetzelfde met auto's: als je er graag aan sleutelt en niets meer wordt je mechanieker, maar wil je zelf mee de richting bepalen en ze zelf ontwerpen zal je toch voor ingenieur moeten gaan en alles wat erbij komt moeten slikken.

Cadeau krijg je het natuurlijk nooit, enige zelfdiscipline is altijd vereist. Maar als je ambitie hebt om het als informaticus te gaan maken, komt die zelfdiscipline meestal wel vanzelf. Dan is de vraag gewoon: waar liggen je ambities?

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#10 » Wed Feb 27, 2008 5:31 pm

Wel, ik ben daar niet helemaal akkoord mee, hoewel er volgens mij ook veel waarheid inzit. Mijn kleine nuancering:

De meeste licentiaten/masters informatica die na afstuderen geen onderzoek gaan doen, komen nog vrij weinig tot meestal zelfs NIET meer in aanraking met wiskunde.

Het grootste deel van zij die echter onderzoek gaan doen nog wel. (hoewel ook niet noodzakelijk altijd)

Het hangt dus sterk af van wat je later gaat doen ... Maar het mag zeker niet overschat worden.

Meestal als men in het bedrijfsleven gaat werken is dit eerder voor het maken van bedrijfsapplicaties en veel wiskunde komt daar eigenlijk NIET bij kijken.

Nu ja, dan kan de vraag zijn: wat is het nut dan van die wiskunde ? Wel, ik zie nog altijd 6 voordelen.

1/ Ten eerste is veel van de wiskunde in de opleiding eigenlijk nog vrij elementair. De meeste onderwerpen zijn herhaling van het middelbaar. Ten minste, voor iemand die 6 of liefst 8 uur wiskunde heeft gedaan. (hoewel moeilijker gegeven vanwege de bewijsvoering, maar da's een ander verhaal) Ik denk aan verzamelingen, functies, matrices, vectoren, integralen, afgeleiden, complexe getallen, niets bijzonders. Het bedrijfsleven verwacht van universitaire informatici toch minstens die basiskennis, alsof ze als het ware triviaal is. Zelfs met de basis Fourieranalyse en numerieke wiskunde erbij blijft het nog altijd heel erg elementair en onvolledig. (momenteel is er immers geen verplichte stof (meer) rond meetkunde, statistiek, differentiaalvergelijkingen, vectorvelden, etc.)

2/ Ten tweede helpt de wiskunde en dan vooral de bewijsvoering u in het abstract te leren denken of toch alleszins u beter abstract te leren denken. (en precies te leren werken)

3/ Ten derde heeft de opleiding als een opleiding aan de faculteit wetenschappen als eerste doel de nodige achtergrond te geven om aan de slag te kunnen als onderzoeker in informatica of aanverwante wetenschappen/disciplines. (waar zoals gezegd bijna altijd wiskunde voor nodig is) In het bedrijfsleven aan de slag gaan, komt pas op de tweede plaats. Dit i.t.t. bv. professionele bachelors, ingenieurs, etc. Desondanks groeien licentiaten/masters sneller door naar hogere functies, worden ze gemiddeld beter verloond en werken ze doorsnee aan uitdagender projecten i.t.t. informatici zonder wiskundige maar met een meer `professionele' achtergrond. Veel hangt echter af van de persoon ... Doch dit geheel terzijde.

4/ Ten vierde wordt er in het bedrijfsleven echter ook meer computationeel gerichte software ontwikkeld. (denk aan Google, Wolfram, L&H, Agfa Gevaert etc.) De meeste informatici komen hier echter niet in terecht ... Maar als er informatici in terecht komen, dan zullen de weinige vacatures echter ingevuld zijn door universitair geschoolde informatici (o.a. vanwege hun wiskundige achtergrond) en door ingenieurs. (die sowieso een wiskundige achtergrond hebben)

5/ Ten vijfde kan het nuttig zijn in meer technische toepassingen. Probleem is echter dat je dan eigenlijk desondanks de wiskundige achtergrond nog altijd veel voorkennis mist in andere domeinen. (signaalanalyse, mechanica, elektronica, etc.) Domeinen waar veel wiskunde in gebruikt wordt, maar die zelf louter ook achtergrond zijn. Bijscholing is dan belangrijk, want je komt sowieso in het vaarwater van ingenieurs die daarvoor veel geschikter zijn. (bv. technische automatisering vereist achtergrond in robotica, mechatronica, ingebedde systemen, operationeel onderzoek die op zich weer achtergrond vereisen in elektronica, mechanica, systemen en signalen, statistiek, numerieke wiskunde wat op zich weer achtergrond vereist in wiskundige analyse, algebra, meetkunde) Desondanks blijft het voordeel dat het eenvoudiger is voor een ingenieur om samen te werken met een informaticus die een basiskennis wiskunde heeft. Ten slotte worden veel technische zaken in wiskundige modellen of algoritmes gegoten.

6/ Ten zesde is het zo dat de wiskunde in de eerste jaren noodzakelijke voorkennis vormt voor heel wat vakken uit de opleiding zelve. Zonder die wiskundige basiskennis is het moeilijk om onderwerpen als wetenschappelijk programmeren, formele talentheorie, beeldverwerking, informatietheorie, artificiele intelligentie, cryptografie etc. aan te brengen. Veel van die vakken ga je later in het bedrijfsleven misschien niet meer (direct) gebruiken, maar het is wel nuttig dat je ze hebt gehad. Neem nu wetenschappelijk programmeren: inzicht in numerieke stabiliteit en dergelijke is belangrijk, al was het maar om de reflex te hebben een routine te gebruiken uit een betrouwbare bibliotheek i.p.v. iets zelf te schrijven waarna je totaal geen idee hebt waarom het niet altijd goed werkt. Of je gebruikt ze indirect, omdat de kennis al vervat zit in bibliotheken en allerhande tools, maar dan heb je tenminste toch inzicht in de basisprincipes erachter. (bv. parser-generators, jpeg-compressie, lossless compressiealgoritmen, MPEG-codering, routines zoals sqrt() bijgeleverd bij een compiler, security-tools, ...)

Het houdt uw geest scherp ;)

User avatar
Quintus Maximus
Posts: 222

Post#11 » Wed Feb 27, 2008 5:45 pm

Ik wil hier nog wel even bij vermelden dat om het even welke wetenschappelijke richting je doet moet je eigenlijk ook goed zijn in wiskunde.
Dit is zeker zo in informatica dat zelf eigenlijk een tak van de wiskunde is.

Er zijn nog voldoende vakken waar weinig tot veel wiskunde aan te pas komt in de informatica.
- Discrete Wiskunde (Veel)
- Talen & automaten (Laenens is easy)
- Calculus (Veel Don't underestimate Soetens)
- Machines en berekenbaarheid (Laenens is easy)
- Numerieke Lineaire Algebra (Veel)
- Algoritmen en Complexiteit (Redelijk wat)
- Wetenchappelijk Programmeren (Veel)

- Fysica (Keuzevak)
- Graphics (Basics van meetkunde)

- en voor vakken in de zin van Formele Specificaties/Modeling & Transformations, ... vakken van Prog Janssens basically zijn ook een redelijke kennis van wiskunde nodig.
[img]http://users.skynet.be/quintensoetens/sigG4.jpg[/img]

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests