2 Vraagjes

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

2 Vraagjes

Post#1 » Mon Nov 12, 2007 7:59 pm

Hiya

De fristi heeft dus 2 korte vraagskes :)

1. Kdacht zo thuis een beetje men practicum UNIX te oefenen omdat ik daar echt nog nooit me had gewerkt enzo van die dingen.

Hoe connect ik nu net naar die Fenix server? Kheb intusse Linux (nee gene dual boot windows opt moment, long story -_-")
Ubuntu op men pc dus beetje korte uitleg zouk kunne gebruiken :)

2. Latex: Wij hebben da nu nog wel ni echt nodig, maar gaa nwe da de komende jaren veel nodig hebbe?

Als in, alsk nu voor school iets op pc zet en kdoe da me latex zou me da veel tijd kosten omdak er nog ni me kan werken, maar kwil da gerust wa leren en oefene, is da nuttig of kank daar beter gwn nog ff me wachten?

Fristi

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#2 » Mon Nov 12, 2007 9:12 pm

LaTeX is zeer nuttig om te kennen, ook als informaticus, ga daar maar van uit. Maar dringend is het niet, denk ik. Je kan beter je tijd nu aan andere dingen besteden en er eens wat proberen mee te werken in de zomer ofzo. Wat wel nuttig kan zijn: als je een taak hebt waarvoor je meer dan voldoende tijd hebt, probeer ze in LaTeX te maken.

Over de rest kan ik als statisticus niet veel zeggen.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Post#3 » Mon Nov 12, 2007 9:28 pm

Doodgewoon PuTTy installeren had ook genoeg geweest, een complete Linux-install is eigenlijk helemaal niet nodig :). Maar, je moet een ssh connectie opzetten met de Fenix-server. Je gebruikersnaam/wachtwoord herinner je je hopelijk nog (remember, p07....). Vervolgens open je 'n terminal, en typ je ssh <username>@fenix.cmi.ua.ac.be en daarna geef je je wachtwoord in. Joppa, Kevin zit op Fenix. De echte Linux-goeroes mogen me wijzen op mogelijke fouten, maar het werkt in elk geval :).

LaTeX is geen vereiste neem ik aan, aangezien het anders wel in het programma zou zitten :), al heb ik wel opgevangen dat het bij Talen en automaten handig is, voor diagrammen te maken. En ik gebruik het om m'n oefeningen/theorie van bepaalde vakken in uit te typen, maar daar kies je natuurlijk zelf voor :P. Het is in elk geval retehandig als je 't kan, en het is geen rocket science, daar hoef je niet tot de vakantie voor te wachten.

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#4 » Mon Nov 12, 2007 9:47 pm

Pieter Belmans wrote:Doodgewoon PuTTy installeren had ook genoeg geweest, een complete Linux-install is eigenlijk helemaal niet nodig :). Maar, je moet een ssh connectie opzetten met de Fenix-server. Je gebruikersnaam/wachtwoord herinner je je hopelijk nog (remember, p07....). Vervolgens open je 'n terminal, en typ je ssh <username>@fenix.cmi.ua.ac.be en daarna geef je je wachtwoord in. Joppa, Kevin zit op Fenix. De echte Linux-goeroes mogen me wijzen op mogelijke fouten, maar het werkt in elk geval :).

LaTeX is geen vereiste neem ik aan, aangezien het anders wel in het programma zou zitten :), al heb ik wel opgevangen dat het bij Talen en automaten handig is, voor diagrammen te maken. En ik gebruik het om m'n oefeningen/theorie van bepaalde vakken in uit te typen, maar daar kies je natuurlijk zelf voor :P. Het is in elk geval retehandig als je 't kan, en het is geen rocket science, daar hoef je niet tot de vakantie voor te wachten.
Putty is ook alleen maar goed voor terminalgebruik he, als je fatsoenlijk wilt werken is Cygwin in windows wel handiger (kunt ge een X-server mee installeren).

En over dat vereist zijn, in 2e bachelor moet je een java-applicatie maken, maar je moet de taal helemaal op jezelf leren. Er gaat weliswaar niet veel in LaTeX moeten gemaakt worden, maar het kunnen gebruiken geeft wel net iets nettere en overzichtelijkere documenten. Op Ubuntu is Winefish een goeie editor daarvoor trouwens ;)
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#5 » Mon Nov 12, 2007 10:00 pm

cava, cava, thanks a lot

Fenix is in orde, da marsjeert :-)

wa latex betreft, kga gewoon alsk tijd over heb en ik moet is iets op pc zetten het via latex doen en kzal wel zien wat het geeft, gewoon opt gemakske :-)

thanks all

User avatar
Nielske
Posts: 13

Post#6 » Mon Nov 12, 2007 11:26 pm

wa is latex ( buite het kinky stofje)

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#7 » Mon Nov 12, 2007 11:34 pm

kheb nog een vraagje.
Bij installere van ETH Oberon (linux versie) loopt er iets mis.

Kvolg gewoon de readme die op blackboard staat, maar toch ,tgaat al mis bij tweede stap, alsk dat commando invoer in men terminal dan krijgk te zien dat: "command not found"

heb al vanalles geprobeerd, zal wss wel iets ongelooflijk stom zijn maar kben echt heel nieuw in linux maar kga gwn ff door de zure appel bijten en verderklooien :p

alvast bedankt :) (again)

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#8 » Tue Nov 13, 2007 12:55 am

LaTeX wordt het best beschreven als een 'wiskundige tekst editor'

Anders dan in bijvoorbeeld word of notepad, typ je half en half gecodeerd, de compiler zet je code dan om naar de juiste symbolen. Zo typ je \alpha i.p.v. en \cup i.p.v. en zijn er ook commando's voor verlijkingen mooi weer te geven. f \rightarrow \frac{a-b}{c-d} geeft bijvoorbeeld . Dit zijn dingen die in bvb Word/OpenOffice een stuk moeilijker te construeren zijn.

Bovendien zorgt LaTeX zelf voor je opmaak en moet je daar niet op letten.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#9 » Tue Nov 13, 2007 2:35 am

Fristi wrote:kheb nog een vraagje.
Bij installere van ETH Oberon (linux versie) loopt er iets mis.

Kvolg gewoon de readme die op blackboard staat, maar toch ,tgaat al mis bij tweede stap, alsk dat commando invoer in men terminal dan krijgk te zien dat: "command not found"

heb al vanalles geprobeerd, zal wss wel iets ongelooflijk stom zijn maar kben echt heel nieuw in linux maar kga gwn ff door de zure appel bijten en verderklooien :p

alvast bedankt :) (again)
awel, ik veronderstel da ge gewoon "oberon" hebt ingetikt, zonder de quotes. Dat hij het dan niet vind, kan liggen aan het feit dat het oberon-script niet in de PATH staat. dit kan je oplossen door een symlink naar dat script te maken op een locatie die wel in je PATH staat.

Andere optie (veiliger voor de newb) is de volledige bestandsnaam van het script in te tikken, dus "/home/fristi/oberon/oberon" of in de folder waar je oberon geinstalleerd hebt "./oberon" in te tikken, wat eigenlijk hetzelfde is aangezien "./" wordt geexpand naar "/je/huidige/map/".

Als het dan nog niet werkt, moet je eens checken of je execute-rights hebt op het script. Zoniet "chmod +x /pad/naar/oberonmap/oberon". Laat iets weten als het gelukt is :)

@Math Wolf: In open office kan je ook een soort van markup ingeven in die vergelijkingseditor hoor. Heb het een aantal jaren geleden gedaan voor ik weet niet meer wat. Was zelfs vrij intuitief, maar nogal vervelend omdat een vergelijking een object in de tekst was en geen onderdeel ervan zoals bij LaTeX
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#10 » Wed Nov 14, 2007 1:38 pm

Robbe wrote: @Math Wolf: In open office kan je ook een soort van markup ingeven in die vergelijkingseditor hoor. Heb het een aantal jaren geleden gedaan voor ik weet niet meer wat. Was zelfs vrij intuitief, maar nogal vervelend omdat een vergelijking een object in de tekst was en geen onderdeel ervan zoals bij LaTeX
Ik weet het maar al te goed, alle groepswerken van multivariate worden in word! :? gemaakt omdat de andere groepsleden niet met LaTeX kunnen werken. (als ze er al van gehoord hebben...) Da's echt wel afzien in vergelijking met Tex...
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#11 » Wed Nov 14, 2007 3:15 pm

K, door middel van Robbe zijne post hebbek het geinstalleerd gekregen (nrmaal is daar alles juist, kzou ni weten wak mis gedaan heb, al kan het natuurlijk altijd)

Maar dan, kheb een directory gemaakt waark in besluit te werken, dus gwn me n"work directory" alsk dan uit terminal oberon wil opstarten, door gewoon oberon in te typen (wich should work) gaat het mis. Ik krijg volgende foutmelding :

lib /usr/lib/libc.so.6 not loaded, error = /usr/lib/libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
starting System.Init
System.Obj not found
could not load module System

Volgens mij zit de fout volledig bij het eerste, ik heb zo het gevoel dat als dat opgelost is alles wel zou werken.
Dmv een beetje wringen en wroeten (alsk sudo gebruik) krijg ik oberon wel open maar dan krijgk gewoon een leeg scherm, het is dus totaal niet in orde.

groetjes
Fris

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#12 » Wed Nov 14, 2007 4:49 pm

Fristi wrote:K, door middel van Robbe zijne post hebbek het geinstalleerd gekregen (nrmaal is daar alles juist, kzou ni weten wak mis gedaan heb, al kan het natuurlijk altijd)

Maar dan, kheb een directory gemaakt waark in besluit te werken, dus gwn me n"work directory" alsk dan uit terminal oberon wil opstarten, door gewoon oberon in te typen (wich should work) gaat het mis. Ik krijg volgende foutmelding :

lib /usr/lib/libc.so.6 not loaded, error = /usr/lib/libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
starting System.Init
System.Obj not found
could not load module System

Volgens mij zit de fout volledig bij het eerste, ik heb zo het gevoel dat als dat opgelost is alles wel zou werken.
Dmv een beetje wringen en wroeten (alsk sudo gebruik) krijg ik oberon wel open maar dan krijgk gewoon een leeg scherm, het is dus totaal niet in orde.

groetjes
Fris
Ga eens naar de directory /usr/lib/libc.so.6 aanwezig is. Zo niet moet je deze zoeken op het internet en op die locatie installeren.
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#13 » Wed Nov 14, 2007 5:13 pm

Shinta wrote:Ga eens naar de directory /usr/lib/libc.so.6 aanwezig is. Zo niet moet je deze zoeken op het internet en op die locatie installeren.
Of het staat gewoon ergens anders en moet je een symlink op die locatie zetten.

doe ne keer

Code: Select all

$> locate libc.so.6
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

joeri
Posts: 41

Post#14 » Wed Nov 14, 2007 5:32 pm

Als je ubuntu gebruikt staat libc.so.6 in /lib ipv. in /usr/lib
Ik neem aan dat je een soft link kunt leggen van /usr/lib/libc.so.6 naar /lib/libc.so.6, maar ik vraag me af of dat geen andere problemen kan geven.

ln -s /lib/libc.so.6 /usr/lib/libc.so.6

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Post#15 » Wed Nov 14, 2007 5:54 pm

jeuj ,das al een fout minder :)

nu schiet enkel :
System.Obj not found
could not load module System
nog over

maar alvast bedankt, al veel geholpen, we leren bij :)

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests