De tuyeaux's van informatica dit jaar: een review.

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Verdyck
Posts: 368

De tuyeaux's van informatica dit jaar: een review.

Post#1 » Sun Jun 03, 2007 11:00 am

Goede morgen allen,

Zoals elk jaar was ook dit jaar voor de richting informatica een mentor
aangewezen, dit jaar was dit Karel. De belangrijkste taak van een mentor
is het verzorgen van de tuyeaux waarmee hij een poging onderneemt voor
de student een zo betrouwbaar mogelijk beeld te scheppen van
wat die zoal moet kennen, zodat hij weet wat er van hem wordt verwacht
op een examen. Een tuyeaux maken is al bij al geen enorm zware taak.
Examens zijn makkelijk te bekomen door een beleefd mailtje naar de huidige
assistenten te zenden en door aan studenten oude examens op te vragen.

Een tuyeaux kan voor nieuwe studenten echt wel het verschil uitmaken tussen
een 9 (gebuisd) en een 10 (net er door). Slaagcijfers worden er in niet
onbelangrijke mate door beïnvloed.

Het maken van goede tuyeaux vereist de volgende eigenschappen van de maker: een
gezonde inzet, een aanzienlijk netwerk en het vermogen om voor elk examen
de juiste klemtonen te geven. Samenwerken is daar een belangrijk onderdeel
van.



Laten we eens een kijkje nemen naar de informaticatuyeaux van het jaar
2006-2007. Op het eerste zicht lijkt dit een mooi documentje, maar als
we naderbij kijken is er meer aan de hand.



De tuyeaux voor 1ste Bachelor is 27 pagina's lang. Van de 25 pagina's
informatie gaan er 9 over het vak "Inleiding programmeren". De inhoud
van het onderdeel theorie is een exacte kopie van wat ik aan Karel gegeven heb,
hij heeft het klakkeloos overgenomen (je kunt dit vergelijken met de inhoud
van theorie in de wiskundetuyeaux). Het onderdeel praktijk van het vak
bevat echter slechts één voorbeeldexamen, ook dat heb ik hem doorgespeeld,
maar ik heb hem ook de examens van hun huidige assistent informatica
doorgespeeld Wouter Hendrickx, toch geen onbelangrijke informatie voor
een student. Die zijn ondanks herhaaldelijk aandringen nooit in de tuyeaux
van Karel beland (copypasten van tex-code was blijkbaar teveel werk :s ).
Uiteindelijk is het dan maar in een addendum (van mijn hand) door Nick op de
site gezet. Ik heb er bij Karel nog een tweede keer heb aange-
drongen om dat stuk op te nemen in zijn tuyeaux nadat Nick een foto van
zo'n examen van Wouter op het forum plaatste.

Conclusie over het hfst "inleiding programmeren": 9 pagina's onvolledige
informatie gecopypasted van Yannick Verdyck. Een wiskundige nota bene.

Veel moeite heeft dat deel hem dus niet gekost. Voorts heeft hij geen enkele
poging gedaan om zelf nieuwe examenvragen te verzamelen.


Vreemd genoeg is Karel tot de conclusie gekomen dat ik een persoon
zou zijn waarmee niet valt samen te werken, of om in het in zijn eigen woorden
te zeggen "een persoon die iedereen te veel achter iedereen hun veren zou zitten".
Uit de magere tuyeaux blijkt dat ik Karel nog lang niet genoeg achter de veren heb
gezeten dan eigenlijk had gemoeten.


Laten we eens kijken naar de rest van die tuyeaux. De vakken Computer-
Netwerken, Computersystemen, Discrete Wiskunde, ComputerGraphics en Calculus
bevatten letterlijk dezelfde inhoud als de tuyeaux van vorig jaar. De vakken
Gegevensstructuren en Talen & Automaten bevatten dan weer exact de dezelfde
inhoud als de tuyeaux van 2 jaar geleden.

Conclusie over de andere hfst: gecopypasted materiaal van zijn voorgangers.
Zelf heeft Karel geen enkele poging ondernomen om zelf nieuwe theorie- en
oefeningenexamens te verzamelen.


Ik nodig iedereen uit om zelf de vergelijking te maken: open in het mapje
"studie" op de WINAK site Karels tuyeaux, die van vorig jaar en de "al iets
oudere tuyeaux voor de informatici", en trek uw eigen conclusies.


Jammer genoeg zijn de grootste slachtoffers van dit "werk", de studenten 1ste
Bachelor informatica zelve. Later zal ik nog wel een review van de tuyeaux voor
2de bachelor presenteren (die niet moet onderdoen). En natuurlijk ben ik niet de
meest neutrale observator, maar Karel maakt het mij hier wel heel gemakkelijk.


Yannick Verdyck
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#2 » Sun Jun 03, 2007 11:12 am

I love the smell of napalm in the morning :P

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#3 » Sun Jun 03, 2007 12:06 pm

Schrijf volgend jaar nog maar eens een review over de mentor informatica ^_^.
Op bepaalde punten ebde gelijk dat de tuyauxs slecht zijn op de moment :). Die van 1e bachelor zijn eigenlijk best goed tegenover die van 2e bachelor.

Een eenvoudig mailtje volstaat echter niet bij sommige docenten/assistenten (*KUCH* Franky Backeljauw *KUCH*).

Van Inleiding Programmeren kon ik vorig jaar reeds beschikken over een tiental praktijkexamens en 4 theorie-examens, waar ik ze had gehaald weet ik echter niet meer.

Tuyauxs zijn trouwens ook niet alles he :). Waar Tuyauxs het verschil tussen 9 en 10 maken, maken een goede handleiding, goede raad, een goede beschrijving van het vak en tips voor het slagen in dat vak, het verschil tussen een 10 en een 12 (minstens). Daarom dat de tuyauxs vanaf volgend jaar niet alleen examenvragen gaan bevatten, maar ook objectieve beschrijvingen van het vak, tips, oplossingen van praktijk (als bron wel altijd, niet als eigen oplossing ;)), samenvattingen, ... .

En uw mening is idd niet echt objectief :).
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Dave
WOZ
Posts: 816

Post#4 » Sun Jun 03, 2007 12:12 pm

Allemaal goed en wel, De tuyeaux van jou hadden waarschijnlijk wel beter geweest dan die van Karel, want aan inzet kom je blijkbaar absoluut niets te kort.

Maar bij mij rijst onmiddellijk de vraag wat je dan wil bereiken door hier publiek een afbrekende thread te maken over een van onze gerespecteerde mede-praesidium leden. Dit is wel de absoluut snelste manier om het respect van heel wat mensen te verliezen...
Dit getuigt toch van niet bepaald veel volwassenheid in mijn ogen. Ik wil helemaal geen tegenuitval doen naar jou toe over de tuyeaux zelf, misschien heb je wel gelijk. (Ik heb persoonlijk niet veel contact met de tuyeaux gehad, dus daar houd ik mijzelf buiten) Maar om dit dan op zulk een kinderachtige manier te komen presenteren vind ik toch absoluut te ver gaan, en ik waarschijnlijk niet alleen.
Sorry maar dit gaat er bij mij absoluut niet in!

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#5 » Sun Jun 03, 2007 12:15 pm

Duid mij dan eens een punt aan, waar ik geen gelijk heb.

Vergelijk het maar eens, het is de waarheid. Elke bewering van mij kan ik hard maken. Ik heb het bewijs!

Het gaat hier helemaal niet over mij, het gaat hier om Karel en zijn verantwoordelijkheden. Zijn motivatie en mentaliteit.

Ik som hier enkel maar feiten op.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

Post#6 » Sun Jun 03, 2007 12:21 pm

Je hebt gelijk. Ik bied daarom bij deze mijn ontslag aan als mentor informatica voor WINAK.

Oh, wacht... vijgen na pasen zeker?

User avatar
Dave
WOZ
Posts: 816

Post#7 » Sun Jun 03, 2007 12:22 pm

Het gaat mij hier niet zozeer over je mening op de tuyeaux, maar op je post zelf.
Als ik tussen de lijnen lees lijkt dit mij veel eerder een poging om op te heerlijken hoeveel beter je die functie zou hebben vervuld, een poging die mij uit frustratie lijkt voor te komen, dan dat het hier effectief gaat om bezorgheid over de punten van de informaticussen. Nogal hypocriet imo...
Enfin, das gewoon wat ik er uit opmaak, wat de waarheid is laat ik geheel in het midden. Ik moei mij hier niet meer mee.
Ik ga voort studeren!

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#8 » Sun Jun 03, 2007 1:07 pm

Karel wrote:Je hebt gelijk. Ik bied daarom bij deze mijn ontslag aan als mentor informatica voor WINAK.

Oh, wacht... vijgen na pasen zeker?
You'd better be a good cantor now ;) :P .
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#9 » Sun Jun 03, 2007 1:09 pm

Die post heb ik er op gezet uit principe.

Er zijn dingen over mij beweerd, die niet correct waren en zelfs grof. Het is makkelijk een stok zoeken om een hond mee te slaan.

Blijkbaar ben ik nu hypocriet?
Als ik werkelijk hypocriet was, had ik dan aangedrongen destijds om die bewuste examenvragen aan te brengen in de tuyeaux? Had ik dan al die mails met nuttige exameninformatie doorgestuurd naar WINAK-mentoren? Waarom dan dat Addendum?

Nee, dan zou ik mij geen bal hebben aangetrokken van het feit of die examenvragen al dan niet de informaticastudent bereikten.

Ik ga om de drie maanden bloed geven aan het Rode Kruis, is dat misschien omdat ik iets terug verlang?

Nee, het is omdat ik graag mensen help, omdat iets zomaar geven ook mooi kan zijn.

Maar als (onder andere) achteraf mijn daden worden uitgelegd als gedaan uit puur eigenbelang, dan ben ik wel serieus pissig.


Waarom heb ik dan wel deze post gezet? Juist om aan te tonen dat al die beweringen die toen zijn gemaakt en nu nog altijd circuleren valselijk waren en zij hebben mij diep gekwetst. Om duidelijk te maken dat er ook minder fraaie motieven waren om ze te maken.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#10 » Sun Jun 03, 2007 1:14 pm

Mentor is ni enkel Tuyauxs he... . Als jij nu de boekenverkoop had moeten organiseren en je vraagt 10 procent korting en die mensen zeggen: "Nee 9% ist maximum". Gade gij dan ook in de gazet van antwerpen ne column schrijven over hoe slecht de standaard boekhandel wel ni is ? Zodat verdere onderhandelingen onmogelijk worden ?
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Karel
WOZ
Posts: 497

Post#11 » Sun Jun 03, 2007 1:18 pm

Verdyck wrote:Waarom heb ik dan wel deze post gezet? Juist om aan te tonen dat al die beweringen die toen zijn gemaakt en nu nog altijd circuleren valselijk waren en zij hebben mij diep gekwetst.
Waar heb je het eigenlijk in godsnaam over? Wat voor beweringen?
Om duidelijk te maken dat er ook minder fraaie motieven waren om ze te maken.
Euh, zoals? Ik wil wel eens weten welke minder fraaie motieven je jezelf hebt wijsgemaakt om je "afwijzing" te verantwoorden.

Tussen haakjes, ik ben nooit de drijvende kracht geweest voor die afwijzing, maar dat dringt duidelijk ook niet tot u door :). En ik lieg uit principe nooit, dus als je mij op de man af vraagt wat ik over u denk en of ik u als praesidiumlid zie zitten, dan krijg je een eerlijk antwoord en moet je daar maar mee om kunnen. Kun je dat niet, dan heb je dikke pech en zullen we waarschijnlijk nooit dikke vriendjes worden :(.

Crybaby.
Last edited by Karel on Sun Jun 03, 2007 1:25 pm, edited 3 times in total.

User avatar
Verdyck
Posts: 368

Post#12 » Sun Jun 03, 2007 1:21 pm

Shinta wrote:Mentor is ni enkel Tuyauxs he... . Als jij nu de boekenverkoop had moeten organiseren en je vraagt 10 procent korting en die mensen zeggen: "Nee 9% ist maximum". Gade gij dan ook in de gazet van antwerpen ne column schrijven over hoe slecht de standaard boekhandel wel ni is ? Zodat verdere onderhandelingen onmogelijk worden ?
Wat heeft dit van doen met de huidige situatie? Dit heeft niets te maken met organiseren en zakelijke onderhandelingen.

Dit heeft te maken met onjuiste zaken vertellen over mensen om uw eigen wanprestaties te verdoezelen.
La pensée ne doit jamais se soumettre, ni à un dogme, ni à un parti, ni à une passion, ni à un intérêt, ni à une idée préconçue, ni à quoi que ce soit, si ce n'est aux faits eux-mêmes; parce que, pour elle se soumettre, ce serait cesser d'exister.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#13 » Sun Jun 03, 2007 1:47 pm

Karel wrote:
Verdyck wrote:Waarom heb ik dan wel deze post gezet? Juist om aan te tonen dat al die beweringen die toen zijn gemaakt en nu nog altijd circuleren valselijk waren en zij hebben mij diep gekwetst.
Waar heb je het eigenlijk in godsnaam over? Wat voor beweringen?
Ik zou er een minstens een drietal kunnen noemen die ik vernomen heb over Yannick, maar ik denk dat Yannick deze vraag misschien beter zelf beantwoord.
Karel wrote:Tussen haakjes, ik ben nooit de drijvende kracht geweest voor die afwijzing, maar dat dringt duidelijk ook niet tot u door :). En ik lieg uit principe nooit, dus als je mij op de man af vraagt wat ik over u denk en of ik u als praesidiumlid zie zitten, dan krijg je een eerlijk antwoord en moet je daar maar mee om kunnen. Kun je dat niet, dan heb je dikke pech en zullen we waarschijnlijk nooit dikke vriendjes worden :(.
De redenen die ik heb gehoord waarom Yannick niet geschikt werd bevonden als praesidiumlid (algemene redenen, niet van een specifieke persoon) waren volgens mij allemaal niet van toepassing op hem.

Als de reden gewoon is: sorry Yannick: we willen je er gewoon niet bij / we hebben u niet graag / je past niet in het plaatje, kan je dat toch ook gewoon zo zeggen? Ik weet niet hoe het destijds geregeld is en wie wat heeft gezegd, maar wat ik achteraf heb vernomen over het waarom, gaf op zijn minst duidelijk weer dat jullie ofwel drogredenen zochten ofwel dat jullie na 2 jaar Yannick nog altijd niet begrijpen, wat me ten zeerste zou verbazen.

(ik gebruik hier jullie omdat het over het hele praesidium gaat en niet over jou alleen hier Karel.)
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#14 » Sun Jun 03, 2007 1:51 pm

Bon, effe kort voordat ik mij terug op Data Mining stort:

Als het waar is wat Verdyck hier zegt, en zo ziet het er wel naar uit, kan het mss idd geen kwaad om dat eens wat publiekelijker aan de kaak te stellen. Het niét gebruiken van nuttige informatie en tuyeaux-data die meermaals gewoon in de handen is geduwd vind ik ook een erg vreemde gang van zaken...

Wat Verdyck hiermee wenst te bereiken lijkt mij duidelijk: zuivering van eigen naam, die nogal stevig door het slijk is gehaald binnen WINAK en omgeving. Als ik zelf de Wiskunde tuyeaux vergelijk met de Informatica tuyeaux, kan ik eerlijkheidshalve niet anders dan dit ondersteunen. Die Wiskunde tuyeaux, ter grootte van een licentiaatsthesis - unieke prestatie - verdienen de nodige acclaim. Die is er tot op heden niet of nauwelijks geweest.

"De regering ter verantwoording roepen", dat moet kunnen vind ik, of de regering daar nu van gediend is of niet...

User avatar
Robbe
WOZ
Posts: 2161
Contact:

Post#15 » Sun Jun 03, 2007 1:56 pm

Ik vraag me eigenlijk af wat een student die Wiskunde studeert te klagen heeft over de tuyeaux van Informatica. Tenzij je natuurlijk keuzevakken hebt uit Informatica.

Dat de tuyeaux het verschil kunnen maken tussen een 9 en een 10, kan ik wel aannemen, maar alleen op de tuyeaux afgaan lijkt mij u ook niet echt gezond. We worden in de hogere jaren wel verondersteld het allemaal te kennen, he ;)

En ik ben nog nooit bloed gaan geven bij het Rode Kruis en ben dat ook niet van plan in het kort te doen. Dat terwijl mijn beide ouders actief zijn in het Rode Kruis. Ben ik nu iemand die anderen niet belangeloos wil helpen? Had ik dat nu wel gedaan, ben ik dan wel iemand die anderen belangeloos wil helpen? Wat ik maar wil zeggen: betrek het Rode Kruis niet in deze discussie, zij doet niet ter zake.
"I'm not afraid of falling, I'm afraid of landing" -- Sam
How To Ask Questions The Smart Way

Zingen? UKA-n dat ook!

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron