Goede morgen allen,
Zoals elk jaar was ook dit jaar voor de richting informatica een mentor
aangewezen, dit jaar was dit Karel. De belangrijkste taak van een mentor
is het verzorgen van de tuyeaux waarmee hij een poging onderneemt voor
de student een zo betrouwbaar mogelijk beeld te scheppen van
wat die zoal moet kennen, zodat hij weet wat er van hem wordt verwacht
op een examen. Een tuyeaux maken is al bij al geen enorm zware taak.
Examens zijn makkelijk te bekomen door een beleefd mailtje naar de huidige
assistenten te zenden en door aan studenten oude examens op te vragen.
Een tuyeaux kan voor nieuwe studenten echt wel het verschil uitmaken tussen
een 9 (gebuisd) en een 10 (net er door). Slaagcijfers worden er in niet
onbelangrijke mate door beïnvloed.
Het maken van goede tuyeaux vereist de volgende eigenschappen van de maker: een
gezonde inzet, een aanzienlijk netwerk en het vermogen om voor elk examen
de juiste klemtonen te geven. Samenwerken is daar een belangrijk onderdeel
van.
Laten we eens een kijkje nemen naar de informaticatuyeaux van het jaar
2006-2007. Op het eerste zicht lijkt dit een mooi documentje, maar als
we naderbij kijken is er meer aan de hand.
De tuyeaux voor 1ste Bachelor is 27 pagina's lang. Van de 25 pagina's
informatie gaan er 9 over het vak "Inleiding programmeren". De inhoud
van het onderdeel theorie is een exacte kopie van wat ik aan Karel gegeven heb,
hij heeft het klakkeloos overgenomen (je kunt dit vergelijken met de inhoud
van theorie in de wiskundetuyeaux). Het onderdeel praktijk van het vak
bevat echter slechts één voorbeeldexamen, ook dat heb ik hem doorgespeeld,
maar ik heb hem ook de examens van hun huidige assistent informatica
doorgespeeld Wouter Hendrickx, toch geen onbelangrijke informatie voor
een student. Die zijn ondanks herhaaldelijk aandringen nooit in de tuyeaux
van Karel beland (copypasten van tex-code was blijkbaar teveel werk :s ).
Uiteindelijk is het dan maar in een addendum (van mijn hand) door Nick op de
site gezet. Ik heb er bij Karel nog een tweede keer heb aange-
drongen om dat stuk op te nemen in zijn tuyeaux nadat Nick een foto van
zo'n examen van Wouter op het forum plaatste.
Conclusie over het hfst "inleiding programmeren": 9 pagina's onvolledige
informatie gecopypasted van Yannick Verdyck. Een wiskundige nota bene.
Veel moeite heeft dat deel hem dus niet gekost. Voorts heeft hij geen enkele
poging gedaan om zelf nieuwe examenvragen te verzamelen.
Vreemd genoeg is Karel tot de conclusie gekomen dat ik een persoon
zou zijn waarmee niet valt samen te werken, of om in het in zijn eigen woorden
te zeggen "een persoon die iedereen te veel achter iedereen hun veren zou zitten".
Uit de magere tuyeaux blijkt dat ik Karel nog lang niet genoeg achter de veren heb
gezeten dan eigenlijk had gemoeten.
Laten we eens kijken naar de rest van die tuyeaux. De vakken Computer-
Netwerken, Computersystemen, Discrete Wiskunde, ComputerGraphics en Calculus
bevatten letterlijk dezelfde inhoud als de tuyeaux van vorig jaar. De vakken
Gegevensstructuren en Talen & Automaten bevatten dan weer exact de dezelfde
inhoud als de tuyeaux van 2 jaar geleden.
Conclusie over de andere hfst: gecopypasted materiaal van zijn voorgangers.
Zelf heeft Karel geen enkele poging ondernomen om zelf nieuwe theorie- en
oefeningenexamens te verzamelen.
Ik nodig iedereen uit om zelf de vergelijking te maken: open in het mapje
"studie" op de WINAK site Karels tuyeaux, die van vorig jaar en de "al iets
oudere tuyeaux voor de informatici", en trek uw eigen conclusies.
Jammer genoeg zijn de grootste slachtoffers van dit "werk", de studenten 1ste
Bachelor informatica zelve. Later zal ik nog wel een review van de tuyeaux voor
2de bachelor presenteren (die niet moet onderdoen). En natuurlijk ben ik niet de
meest neutrale observator, maar Karel maakt het mij hier wel heel gemakkelijk.
Yannick Verdyck