Wiskunde bijles?

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Yannick
Posts: 97

Wiskunde bijles?

Post#1 » Mon Mar 19, 2007 6:13 pm

Hey iedereen,

voor mensen die nu een verbaasd gezicht trekken bij het lezen van een totaal nieuwe nickname: ik ben nieuw op dit forum. Vorige zaterdag ben ik naar de infodag geweest op de UA om mijn toekomstige richting, Informatica, te verkennen. 't Sloeg direct aan bij mij en mijn keuze stond nog vaster dan ervoor. Maar nu had ik een vraagje over die wiskunde..
Ik volg momenteel nog altijd Informaticabeheer op een TSO niveau met maar een miezerige 3 uurtjes wiskunde. Welke onderwerpen ik op voorhand een beetje zou moeten kennen heb ik geen flauw idee van maar ik ving iets op over functies e.d. en dat krijgen wij nu ook wel, maar ik heb mijn twijfels of wij daar genoeg over zien. Nu zijn we bezig met logaritmische functies en van die simpele dingen.
Ik las iets over een soort bijlessen tijdens de maand september speciaal voor nieuwe studenten om wiskunde bij te benen en zo te kunnen volgen in het eerste jaar .. Is dat de moeite waard?
'k Kan voor mezelf zeggen datk nu niet een van de domste leerlingen ben en ik leer nogal snel nieuwe dingen aan, maar ik had toch mn twijfels bij dit. Daarom dat ik het vraag aan de échte studenten :) .

Mvg,
Yannick
Last edited by Yannick on Tue Mar 20, 2007 10:00 am, edited 1 time in total.
What did you learn in school today?
-Revenge.

Valthonis
Posts: 100

Post#2 » Mon Mar 19, 2007 6:31 pm

Vermits je 3 uur per week wiskunde hebt (gehad) in het middelbaar zou ik zonder twijfel sterk aanraden om deze inleidende lessen te volgen. Ikzelf kom van 8 uren wiskunde dus heb deze lessen nooit meegevolgd maar ik heb toch wel horen klagen van anderen dat de wiskunde voor hen hoegenaamd niet eenvoudig was vermits ze slecht 6/4/3 uur wiskunde hadden.

Ik raad ze dus echt wel aan. Al is het alleen maar om een stukje voorsprong te hebben en er direct in te vliegen (niet dat ik dat doe zelf maar kan wel handig zijn als je echt een ijverige student wil zien)

Groet!

V
They claim we've purloined, I'm not the one...

User avatar
cG`
Posts: 75

Post#3 » Mon Mar 19, 2007 8:14 pm

Ik kan u enkel aanraden om zelf goed na te denken voor eraan te beginnen. Op de infodag heb je misschien een uitleg gekregen van "3 uur wiskunde is weinig, maar als ge u echt inzet en goe werkt dan moet da lukken". Jammergenoeg is inzet niet alles.. Veel hangt inderdaad af van uw inspanning, maar ook veel (meer?) van uw mogelijkheden. "Slechts" 3 uur wiskunde gehad hebben is zowieso een nadeel, dus bepaal voor jezelf of je wiskunde echt begrijpt/kunt.
Laat je hierdoor niet absoluut niet afschrikken, want dit is niet de bedoeling: ik probeer enkel goede raad te geven.
Last edited by cG` on Mon Mar 19, 2007 10:36 pm, edited 1 time in total.
[i]"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."[/i] - Albert Einstein

User avatar
Dave
WOZ
Posts: 816

Post#4 » Mon Mar 19, 2007 8:21 pm

Ik moet cG` inderdaad gelijk geven. Ik heb al eerder mensen die slechts drie uur wiskunde gehad hebben weten afvallen. Het slaagpercentage ligt zelfs voor mensen die 6 a 8 uur wiskunde hebben gedaan niet al te hoog. Dit is geen poging om je af te schrikken, maar eerder een waarschuwing dat je je echt wel enorm grondig zult moeten inzetten en voorbereiden.

Nicow
Posts: 23

Post#5 » Mon Mar 19, 2007 8:56 pm

Ej Yannick!
Ik heb in begin van het jaar ook die inleidende lessen van wiskunde gevolgd en daar wordt zowat wiskunde herhaald die verondersteld wordt te kennen.
De onderwerpen die daar zoal behandeld werden:
-goniometrie
-elementaire functieleer
-basisalgebra
-meetkunde
-verzamelingenleer
Dat is wel handig om te gedaan te hebben en zeker een aanrader voor als je 3u wiskunde hebt gevolgd, want dan zul je zeker wel wat nieuwe dingen zien tijdens die lessen veronderstel ik, maar verwacht er niet teveel van.
Die verzamelingenleer komt wel een beetje van pas bij Discrete wiskunde van het eerste semester en functies en goniometrie, meetkunde en algebra bij Calculus van het tweede semester.
Voor de rest is het hard werke en vooral de moed erin houden!

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#6 » Mon Mar 19, 2007 9:12 pm

Hello,

Beginnen met 3u wiskunde is heel erg weinig wiskundige bagage... het zal vereisen dat je gans het jaar de wiskundevakken goed bijhoudt en niet pas begint te blokken de week voor het examen. Dat is heel moeilijk, want de proffen zwaaien niet met wekelijkse toetsjes - het is pas op het examen dat ze willen zien wat je ervan bakt. Niet iedereen kan die zelfdiscipline opbrengen om dat hele pak leerstof goed bij te houden, dat moet je voor jezelf uitmaken.

Ik heb geen zicht meer hoe de wiskundevakken er nu in het eerste jaar uitzien, maar kennis van enkele van de volgende onderwerpen komt wel handig van pas:

- stelsels van vergelijkingen (matrices)
- afgeleiden
- integralen
- complexe getallen
- projectieve meetkunde

Van de 3 eersten heb je best al wat basiskennis, de twee laatsten zijn optioneler maar natuurlijk des te handiger als je er al wat van kent.

Volg alleszins al die inleidingslessen wiskunde in september.

Een handig boek om eens te bestuderen in de zomer is het "Wiskundig Vademecum" dat je in de meeste bibliotheken wel kan terugvinden, en dat de belangrijkste zaken bevat die je uit je middelbaar onthouden zou moeten hebben. Dat raad ik je aan om ook eens door te nemen.


En verder - tof dat ge onze presentaties leuk vond :p

Joachim
Last edited by Foundation on Mon Mar 19, 2007 9:51 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#7 » Mon Mar 19, 2007 9:48 pm

En als toemaatje:

Bij wijze van zelftest: los de vragen van de Vlaamse Wiskunde Olympiade eens op, edities 2004 t/m 2007 (niet de junior maar de gewone). Je kent mijns inziens genoeg wiskunde als je door de eerste rondes doorgeraakt (zonder cheaten). hoe meer je nadien ook van de tweede ronde kan oplossen, hoe beter. Haal je de finales, moet je misschien overwegen om fundamentele wiskunde te gaan studeren :)

De vragen zijn terug te vinden op http://www.vwo.be/vwo/vorige-edities .

Eerlijkheid gebiedt mij ook om te zeggen dat de slaagpercentages van mensen met een 3u wiskunde-profiel inderdaad laag liggen. Het is al moeilijk voor mensen die al een diploma toegepaste informatica op de hogeschool hebben gehaald, om het hier vol te houden. Je moet dus stevig in je schoenen staan, en gemotiveerd zijn.

Ga je zeker ook aan de hogescholen informeren voor toegepaste informatica (Karel De Grote Hogeschool of Hogeschool Antwerpen). Deze richting sluit misschien nauwer aan bij je voorlopleiding omdat deze ook duidelijk praktisch is georiënteerd.

Het is nadien nog steeds mogelijk om, met een extra schakelprogramma, met een bachelordiploma van een hogeschool nadien nog een universitaire bachelor en/of master te halen.

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#8 » Tue Mar 20, 2007 9:46 am

Bedankt voor de reacties mensen!

Hoge school zit er bij mij niet direct in denk ik. Mijn familie staat er volledig achter dat ik naar de unief ga, hoge school is in hun ogen 'te zwak' voor mij. En op de Sid-In beurs heeft iemand van de UA-stand mij ook wijsgemaakt dat een universitair diploma nog steeds veel meer aanzien heeft dan een diploma van de hoge school, ondanks de gelijkstelling. Dus die optie is redelijk uitgesloten :P .
Ik weet nu in ieder geval dat ik die bijlessen ga nemen en deze zomer al enorm hard wiskunde ga studeren. Motivatie kom ik zeker niet te kort, ik kijk nl. al jaren uit naar het studentenleven op de universiteit dus ik ga het zeker niet verprutsen door te weinig te studeren.
Wiskunde vind ik ook enorm fijn. Als het aan mij lag had ik vakken zoals geschiedenis en godsdienst al lang omgeruild tegen wiskunde.
Anyway, als dit jaar nog vlotjes verloopt zal ik dus volgend schooljaar in het eerste jaar informatica zitten, met zoveel mogelijk voorkennis van wiskunde.

Thnx voor jullie talrijke reacties !
Grtz
Yannick :)
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
cG`
Posts: 75

Post#9 » Tue Mar 20, 2007 12:04 pm

Mag ik vragen waarom je Informaticabeheer gevolgd hebt als je ouder persé willen dat je universiteit gaat doen? Dan lijkt ASO toch een betere voorbereiding?
[i]"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."[/i] - Albert Einstein

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#10 » Tue Mar 20, 2007 1:33 pm

ja idd ;)

User avatar
J3nZzZ
Posts: 96

Post#11 » Wed Mar 21, 2007 11:49 am

oke yannick !!
Zal kik is iets vertellen se
ik snap u probleem .

Kheb zelf ook informatica beheer gedaan in middelbaar

De wiskunde bagage die ge hebt is idd ni zo groot, en over die bijlessen in september das alleen nuttig als ge der op dieje moment ook echt uwen tijd in steekt.
Die bijlessen worden gegeven door assistenten, en die leggen het in mijn ogen toch ook niet altijd zo goed uit als de profs.

Kheb overbruggings onderwijs dus zelf ook gedaan, en kheb der ni echt veel nut van gehad.
Ge zult dus volges mij ni echt meer slaagkansen hebben als ge da overbruggings onderwijs volgt.

Calculus en Discrete wiskunde is doenbaar zolang ge er maar tijd in steekt...

eum der is nog ne vriend van mij da nu ook in informaticabeheer zit da volgend jaar ook naar hier komt. en ik zal in ieder geval ook trug int eerste zitten ;)
en da komt echt gewoon omdak ni genoeg gedaan heb


en voor de mensen die zich afvragen waarom ge int middelbaar tso informaticabeheer doet ipv een aso richting met meer wiskunde als voorbereiding, het antwoord is simpel : als ge geinteresseerd zijt in informatica, isset logisch da ge liever zo een richting pakt dan wetenschappen he ;)

mvg
Jens
met vriendelijke groetjes

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#12 » Thu Mar 22, 2007 12:20 am

J3nZzZ wrote:oke yannick !!
Zal kik is iets vertellen se
ik snap u probleem .

Kheb zelf ook informatica beheer gedaan in middelbaar

De wiskunde bagage die ge hebt is idd ni zo groot, en over die bijlessen in september das alleen nuttig als ge der op dieje moment ook echt uwen tijd in steekt.
Die bijlessen worden gegeven door assistenten, en die leggen het in mijn ogen toch ook niet altijd zo goed uit als de profs.

Kheb overbruggings onderwijs dus zelf ook gedaan, en kheb der ni echt veel nut van gehad.
Ge zult dus volges mij ni echt meer slaagkansen hebben als ge da overbruggings onderwijs volgt.

Calculus en Discrete wiskunde is doenbaar zolang ge er maar tijd in steekt...

eum der is nog ne vriend van mij da nu ook in informaticabeheer zit da volgend jaar ook naar hier komt. en ik zal in ieder geval ook trug int eerste zitten ;)
en da komt echt gewoon omdak ni genoeg gedaan heb


en voor de mensen die zich afvragen waarom ge int middelbaar tso informaticabeheer doet ipv een aso richting met meer wiskunde als voorbereiding, het antwoord is simpel : als ge geinteresseerd zijt in informatica, isset logisch da ge liever zo een richting pakt dan wetenschappen he ;)

mvg
Jens
tis idd een leukere richting dan ASO :) kvint eilijkvreemd dattie richting zo weinig wiskunde krijgt.

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#13 » Thu Mar 22, 2007 8:41 am

ik vind het raar dat het middelbaar nog altijd geen informatica richting heeft (als ik het juist heb natuurlijk want ik ben daar al lang nimeer geweest) die een voorbereiding is voor informatica opt unief... meaning een ASO richting met veel informatica en veel wiskunde... zoals dat met wetenschappen en al die andere zever wel bestaat

Teun
Posts: 216

Post#14 » Fri Mar 23, 2007 6:46 pm

Hoi!

ik zit nu in m'n eerste jaar. Ik had ook behoorlijk wat angst voor de wiskunde die we zouden krijgen. Ik kom uit een 8uurs richting en voorlopig vind ik het moeilijkheidsniveau hier minder hoog liggen dan wat ik in het middelbaar kreeg (gestegen van 55 percent naar 75, zonder al te veel leren). Ik ben ook niet de enige die dat denkt trouwens. ik moet er wel bijzeggen dat er niet veel zijn die dat vinden.

Wat wel zo is, dat alles nog eens mooi herhaald wordt. Dus als je een goed wiskundig inzicht hebt, zou het zeker mogelijk zijn. Ik zou gezien de slaagpercentages toch maar het overbrugginbgsonderwijs meedoen.

En hogeschool doen is trouwens helemaal geen schande. 't is idd wat makkelijker, maar de einddoelen liggen ook anders.

Teun

User avatar
ccat
Posts: 29

Post#15 » Sat Mar 24, 2007 11:14 pm

Foundation wrote:En als toemaatje:

De vragen zijn terug te vinden op http://www.vwo.be/vwo/vorige-edities .
Waar kan je de antwoorden vinden, om je oplossingen na te kijken?


Ik begin trouwens ook aan het eerste jaar volgend schooljaar. En ik zal ook de overbruggingscursus meevolgen in september. Ik kom wel van de hogeschool. Ik schakel over op aanraden van mijn leraars. Ik heb vroeger ook maar 5 uurtjes wiskunde per week gehad in het middelbaar en ben om die reden ook aan een hogeschool opleiding begonnen. Maar deze opleiding bleek te eenvoudig en mijn leraar zei me dat het voor mij veel interessanter zou zijn als ik een degelijke hoeveelheid wiskunde zou krijgen. Vandaar dat ik dus naar de universiteit zal overschakelen.

Dus, je zal mij in september dan wel tegenkomen :p

groetjes, Evi

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests

cron