Wiskunde bijles?

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
ccat
Posts: 29

Post#31 » Mon Mar 26, 2007 3:17 pm

hihihi~
Oké, misschien dat ik dan na de paasvakantie wel eens een les kom meevolgen. Dan moet ik wel zien dat ik niet aan het bord moet komen :p. Ik ben op de moment net bezig met dat stukje beginnen te herhalen en terug op te frissen en op de moment lukt me dat nog niet al te best. Dat blijkt een vervelend deeltje om te herhalen (integralen enzo). Ik kan me ook herinneren dat dat op school toen even wat studeerwerk vereiste van me om dat onder de knie te krijgen, maar eens je er mee weg was dan was dat redelijk leuk zelfs.

-Evi-

User avatar
Yannick
Posts: 97

Post#32 » Mon Mar 26, 2007 4:36 pm

Wow, merci voor al die reacties mensen. Kben de laatste 2 weken niet thuis geweest dus heb ook niet kunnen komen controleren en reageren.

Ik heb alles nagelezen wat jullie in dit topic gezegd hebben en mijn conclusies zijn de volgende:
-Ik ga eens langs jullie bibliotheek en eens zien wat ik allemaal in het eerste jaar moet kunnen en kennen en dan in de zomer die dingen studeren
-Een les bijwonen lijkt mij nu nie zó nuttig omdat ik idd waarschijnlijk toch niet zal kunnen volgen..
-Hoge school .. nee bedankt. Ik heb daar niets tegen maar volgens mij liggen de carrièremogelijkheden voor mensen die van de unief komen net iets hoger als ik de roddels mag geloven :P .
-De bijlessen in semptember ga ik zéker meedoen, alle wiskundelessen in welke vorm dan ook van welke leerkracht dan ook zijn meegenomen denk ik ;)

Voor de rest, als dit jaar nog een beetje goed afloopt dan zal ik volgend jaar in het eerste jaar informatica zitten hoop ik en dan zal ik wel enkele van jullie tegenkomen :)

Massas bedankt voor jullie reacties, khad echt niet verwacht dat ik zoveel repliek zou krijgen!

Grtz,
Yannick
What did you learn in school today?
-Revenge.

User avatar
cG`
Posts: 75

Post#33 » Mon Mar 26, 2007 10:26 pm

mss is dit ook wel interessant hoewel er ik vorig jaar zelf niet aan meegedaan heb:
http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.EXPWET&n=50307
Yannick wrote:-Hoge school .. nee bedankt. Ik heb daar niets tegen maar volgens mij liggen de carrièremogelijkheden voor mensen die van de unief komen net iets hoger als ik de roddels mag geloven :P .
Hopelijk haal je het dan aan de universiteit zou ik zeggen :)
[i]"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."[/i] - Albert Einstein

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#34 » Tue Mar 27, 2007 11:10 pm

Carrièremogelijkheden aan hogeschool zijn niet minder dan aan unief, ze zijn gewoon anders.

Vanuit een hogeschool geraak je meer in de "support" functies in de IT wereld: keep the servers running.

Vanuit een universiteit zit er meer 'innovatie' in verwerkt, meer theoretische onderbouw, en dat maakt dat latere carrières meer met het ontwerpen van nieuwe systemen, development hebben te maken.

Carrière maak je uiteindelijk nog altijd zelf. Wie als universiteitsstudent later een of andere job aanneemt bij de overheid zal weinig carrière maken. Wie als hogeschoolstudent bij een startend bedrijfje kan beginnen en daar de zaken wat goed kan bijhouden en bijdragen aan het succes, maakt sneller carrière.

Meestal geldt natuurlijk: een universiteitsdiploma laat meestal toe om als beginnend werknemer ineens hoger op de ladder, en in een hogere weddeschaal te worden gedropt. Maar als het je aan een universiteit 10 jaar zou kosten om erdoor te geraken, ben je beter af in hogeschool te beginnen en dat in 4 jaar af te werken - dat verschil van 6 jaar carrière maken is meer waard dan dat diploma na elk jaar 2 keer te hebben gedaan.

Het is alleszins geen enkel probleem om aan een universiteit te beginnen, dus kom zeker maar af. Moest blijken dat er na het 1e semester problemen zijn met het niveau van de wiskunde of een ander vak, dan bestaat er bijvoorbeeld het Trampolineproject. Het is een samenwerking met alle hogescholen, en het laat je toe om midden in een jaar, als je verkeerd gekozen zou hebben, van studierichting te veranderen, zonder een jaar te moeten dubbelen.

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#35 » Fri Aug 10, 2007 6:52 pm

Yannick wrote:En op de Sid-In beurs heeft iemand van de UA-stand mij ook wijsgemaakt dat een universitair diploma nog steeds veel meer aanzien heeft dan een diploma van de hoge school, ondanks de gelijkstelling.
Welke gelijkstelling ?? Er is helemaal geen sprake van een gelijkstelling ...

Als je op hogeschool 3 jaar toegepaste informatica doet, bekom je een zogeheten `professioneel bachelordiploma'. Op unief verkrijg je na 3 jaar informatica een `academisch bachelordiploma' (klinkt misschien hetzelfde voor onwetenden, maar da's buiten de kwestie) en na nog eens 2 jaar een masterdiploma.

Dat het niet hetzelfde is zie je aan de inhoud: beide opleidingen hebben amper iets gemeen qua inhoud en doelstellingen en met een professioneel bachelordiploma mag je geen master informatica gaan doen, terzij je eerst verplicht 1,5 a 2 jaar (navenant welke unief) extra gaat bijstuderen ter voorbereiding.

In praktijk is het verschil dus eigenlijk nog groter geworden, want vroeger was informatica op unief 4 jaar (2 + 2) en nu 5 jaar (3 + 2) ;)

Ik zou weleens willen weten wie u dit heeft wijsgemaakt, want dit kan niet door de beugel ;)

Beasty
Prosenior
Posts: 66
Contact:

Post#36 » Fri Aug 10, 2007 7:15 pm

Ik heb nu zelf op een paar vrij verschillende plaatsen gewerkt en ook wat ervaring opgedaan met solliciteren. Hierbij zijn me een paar dingen opgevallen :)

Als je gaat werken in een van de zovele KMOs waar waarschijnlijk ook het gros van die 15000 IT niet ingevulde vacatures open staat, dan komt het er waarschijnlijk ook niet zo hard op aan of je al dan niet unief gedaan hebt. Sowieso heb je wel meer kans om aangenomen te worden als universitair en iets meer kans op doorgroeimogelijkheden, maar met een hogeschooldiploma is dit ook mogelijk. (het overgrote deel van de werknemers daar heeft doorgaans toch geen universitair diploma) Het loon zal als universitair ook wel iets hoger liggen in verhouding tot je ancienniteit, maar anderzijds als je 10 jaar doet over je universitaire studies, wordt het verschil al helemaal verwaarloosbaar klein: had je misschien beter iets anders gedaan ...

Maar punt is dat dit maar een deel van de werkelijkheid is ... Bij overheidsbedrijven, multinationals, universiteiten, onderzoeksinstellingen, etc. ligt het helemaal anders. Toen ik aangeworven werd bij SIEMENS zei mijn toekomstige chef aldaar dat hij ENKEL mensen met een masterdiploma aanwerft en ik heb idd ook enkel zo een collega's gezien aldaar. Het werk is er ook pakken ingewikkelder dan in een KMO. (waar ik ook gewerkt heb) Toen ik eens solliciteerde bij een overheidsbedrijf zei men bij aanwerving doodleuk dat mensen met een hogeschoolbachelor bij hun NOOIT konden doorgroeien tot projectleider, dat was sowieso weggelegd voor masters. (maar daarom wordt nog niet zo iedereen dat natuurlijk) Ook als ik jobs zie bij onderzoeksinstellingen, zijn de serieuze jobs altijd weggelegd voor masters en doctors en uiteraard als je een academische carriere ambieert zal je ook met niets minder dan een universitair diploma moeten komen aandraven. Ook om les te geven op een industriele hogeschool moet je een masterdiploma hebben dacht ik ...
Foundation wrote:Carrièremogelijkheden aan hogeschool zijn niet minder dan aan unief, ze zijn gewoon anders.

Vanuit een hogeschool geraak je meer in de "support" functies in de IT wereld: keep the servers running.

Vanuit een universiteit zit er meer 'innovatie' in verwerkt, meer theoretische onderbouw, en dat maakt dat latere carrières meer met het ontwerpen van nieuwe systemen, development hebben te maken.

Carrière maak je uiteindelijk nog altijd zelf. Wie als universiteitsstudent later een of andere job aanneemt bij de overheid zal weinig carrière maken. Wie als hogeschoolstudent bij een startend bedrijfje kan beginnen en daar de zaken wat goed kan bijhouden en bijdragen aan het succes, maakt sneller carrière.

Meestal geldt natuurlijk: een universiteitsdiploma laat meestal toe om als beginnend werknemer ineens hoger op de ladder, en in een hogere weddeschaal te worden gedropt. Maar als het je aan een universiteit 10 jaar zou kosten om erdoor te geraken, ben je beter af in hogeschool te beginnen en dat in 4 jaar af te werken - dat verschil van 6 jaar carrière maken is meer waard dan dat diploma na elk jaar 2 keer te hebben gedaan.

Het is alleszins geen enkel probleem om aan een universiteit te beginnen, dus kom zeker maar af. Moest blijken dat er na het 1e semester problemen zijn met het niveau van de wiskunde of een ander vak, dan bestaat er bijvoorbeeld het Trampolineproject. Het is een samenwerking met alle hogescholen, en het laat je toe om midden in een jaar, als je verkeerd gekozen zou hebben, van studierichting te veranderen, zonder een jaar te moeten dubbelen.
Last edited by Beasty on Fri Aug 10, 2007 9:08 pm, edited 3 times in total.

Sem
Posts: 92

Post#37 » Fri Aug 10, 2007 8:48 pm

Persoonlijk kan ik toch altijd aanraden om die voorbereidingscursus te volgen. Als je de meeste dingen al weet dan werden ze nog eens opgefrist en als je ze niet weet dan is dat een eerste alarmpunt.

Bij je inschrijving krijg je trouwens ook een boekje met zelftesten (ik weet niet of iemand dit al vermeld heeft, het topic werd te lang om alles te lezen). In ieder geval als je een beetje eerlijk omspringt met deze zelfstesten en op het einde van het overbruggingsonderwijs de evaluatietest meedoet, dan heb je zeker een idee over of je genoeg voorkennis hebt.

Jim123
Posts: 4

Post#38 » Sat Sep 01, 2007 2:42 am

Hmm ja ik ken het probleem jammer genoeg maar al te goed. Ik begin volgende maand ook aan mijn 1ste jaar en ik kom van Humane Wetenschappen (3u wiskunde dus).
Wiskunde studeren uit boeken heb ik geprobeerd met het Vademecum maar dat ging totaal niet omdat het allemaal te veel in definities werd uitgelegd. Gelukkig heb ik een Russische vriend die een krak in wiskunde is (alhoewel hij de laatste 2 jaar ook Humane heeft gevolgd) naast mij zitten volgend jaar. Hopelijk slagen we ons erzelf door :) Alhoewel we er beide wel een beetje bang voor zijn. Wanneer krijg je trouwens je lessenrooster?

Grtz

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#39 » Sat Sep 01, 2007 10:57 am

die rooster laat idd altijd wel een tijdje op zich wachten op het UA ;) Maar gewoonlijk zijn die ongeveer hetzelfde als het jaar ervoor dus kijk iig is op http://webh01.ua.ac.be/roosters/informatica.htm :)

Voor de rest, zolang je uzelf genoeg inzet voor de Wiskunde vakken (en dat moet ge gewoon altijd doen, want da's het moeilijkste) is het zeker mogelijk :)

User avatar
Nick
Prosenior
Posts: 1850
Contact:

Post#40 » Sun Sep 02, 2007 2:52 pm

Mja idd, de wiskunde vakken hebben ook de meeste studiepunten (9 ipv 6).
Maar als ge u heel 't jaar doorzet en zeker altijd in de les zit dan zult ge er wel geraken ... :)

Zelf was de wiskunde voor mij wa té ... dus zal ik volgend jaar op hogeschool zitte :)
('k Denk dat het gewoon lag aan dat ik na 6u wiskunde int middelbaar het vak zó kotsbeu was dat 'k te weinig moeite deed in 't jaar ...)
To Woef or not to Woef, that is the question!

WINAK Scriptor 2006-2007
WINAK Vice-Praeses 2007-2008
WINAK Praeses 2008-2009
WINAK Cantor 2009-2010
... en kortom: Eeuwig WINAKer 8)

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests