protocol en poorten (opgelost)

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

protocol en poorten (opgelost)

Post#1 » Tue Dec 05, 2006 10:30 pm

Ik heb een vraag ivm met het volgende:

Mijn internet op kot loopt via een netwerk van Studenten Internet, die internet herverdelen van Skynet.
Hierdoor kan ik bepaalde Flash toepassingen niet uitvoeren. Ik weet niet waarom en degene die het regelt, is niet behulpzaam.

Ik weet wel zeker dat het aan de router van de service ligt want ik kan ze met mijn laptop (met onder andere de laatse Flashplayer en Shockwave) thuis wel uitvoeren.

Toen mijn vriendin om uitleg vroeg, kreeg ze dit antwoord:
Upnp staat standaard enabled op al onze systemen. Daarmee zou het eigenlijk al moeten werken.
"Outgoing" wordt door ons geen enkele poort geblokkeerd, dus ook dat is het probleem niet.
Als u een incoming port geopend wilt naar uw pc, laat u mij maar weten welke poort dat is en welk protocol, dan zetten wij
deze open wanneer dit de veiligheid van de andere gebruikers niet in het gedrang brengt.
Zover we weten, zou het echter niet om een specifieke poort gaan, het is slechts een Flash applicatie. (opgezocht: dit zou gewoon poort 800 op een router zijn, wat gewoon het domein "internet" is)

Maar hij beweert bovendien dat de service zelf niks blocked ((bewust)).
Vreemd genoeg worden de betreffende applicaties niet geblokt in ondere andere de bibliotheek (ik geloof wel bij ons op de unief)

Om exact te zijn: het gaat om een paar applicaties op de site van Gaia Online ((een RP community)).
namelijk "Jigsaw", "Cards", "Slots", "Wordbump", "Fishing" en "Towns" (van www.gaiaonline.com)
De error-melding is: "Cannot connect to gameserver".

Op de site zelf word er weinig tot geen hulp aangeboden.
Weet iemand waar hier het probleem kan liggen? (en tussendoor: wat de woorden protocol en upnp betekenen)
Last edited by Math Wolf on Thu Dec 07, 2006 3:16 pm, edited 1 time in total.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Foundation
Posts: 622

Post#2 » Wed Dec 06, 2006 12:23 pm

Om op de laatste vraag al te beantwoorden:

Ik probeer het eenvoudig te houden: een protocol wordt gebruikt bij communicatie tussen afzonderlijke, onafhankelijke stukken software. Als deze boodschappen naar elkaar willen verzenden moet dat niet alleen gebeuren in een taal die zij beide begrijpen, maar beide moeten ook dezelfde betekenis hechten aan de boodschappen die verstuurd worden. Een protocol definieert deze betekenissen, definieert een semantiek.

In een protocol staat dus uitgelegd hoe de boodschappen (bits en bytes...) eruit zien die je kan krijgen als softwarecomponent, wat zij betekenen, en welke andere bits en bytes je moet versturen als je iets specifiek wil antwoorden. De ontvanger zal dan weer de betekenis van die antwoorden kunnen begrijpen en correct kunnen handelen.

Bon, het is niet de wiskundige definitie, maar het komt in de buurt :)

UPnP staat voor Universal Plug and Play en is een verzameling van verschillende netwerkprotocollen. Ik weet niet of in Gedistribueerd Programmeren Jini nog gebruikt wordt, het is iets gelijkaardig. UPnP voorziet een standaard manier voor het 'ontdekken' van services op een netwerk, het bekomen van controle, het sturen van events daarnaartoe, en het interpreteren van ontvangen events. Een service op een netwerk kan een printer zijn, een monitor, een gameserver, ... heel generiek dus. http://www.microsoft.com/technet/prodte ... pnpxp.mspx

Om op het probleem terug te komen: blijkbaar gebruiken die games Flash player 9 . Zeker dat dat deftig geinstalleerd is? Werkt het wel als je met dezelfde computer op een andere internetaansluiting aansluit? Welke browser gebruik je? Staat er een firewall op? Is er een virusscanner?

Het eerste wat ik zou doen: Ga naar start -> Uitvoeren, typ "services.msc" en druk op Enter. Je krijgt een lijst met alle services die op de computer draaien. Daar moet Universal Plug and Play tussen staan, "Gestart". Als dat niet zo is: erop rechtsklikken, Eigenschappen, Automatisch opstarten selecteren, en Starten.

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

Post#3 » Wed Dec 06, 2006 6:15 pm

Bedankt voor de hulp alvast
Foundation wrote:Om op het probleem terug te komen: blijkbaar gebruiken die games Flash player 9 . Zeker dat dat deftig geinstalleerd is? Werkt het wel als je met dezelfde computer op een andere internetaansluiting aansluit? Welke browser gebruik je? Staat er een firewall op? Is er een virusscanner?
Het werkt zeker voor mijn computer zeker op (minstens 2) andere verbindingen, waarvan 1 draadloos en 1 met kabel.
Browser: normaal Firefox, maar ook op IE werkt het niet. Bij mijn vriendin haar computer: ook niet op Opera.
Firewall en virusscanner staan altijd aan: bij mij Norton (legale versie) bij mijn vriendin AVG (free edition)
Foundation wrote:Het eerste wat ik zou doen: Ga naar start -> Uitvoeren, typ "services.msc" en druk op Enter. Je krijgt een lijst met alle services die op de computer draaien. Daar moet Universal Plug and Play tussen staan, "Gestart". Als dat niet zo is: erop rechtsklikken, Eigenschappen, Automatisch opstarten selecteren, en Starten.
Dat heb ik nu gedaan. Het stond bij mij op handmatig en gestopt. Mijn vriendin heeft een windows 2000 waar het niet bij staat (alleen Plug and Play die uiteraard gestart is)
De toepassing werkt voorlopig nog niet.
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

User avatar
Math Wolf
Posts: 4053
Contact:

In orde!

Post#4 » Thu Dec 07, 2006 11:31 am

Ondertussen werkt het wel. Via via zijn we te weten gekomen dat het iets te maken had met een poort 8080 en die werd door de verdeler geblokkeerd, gaf hij toe. (exact weet ik het allemaal niet, ik ben te dom voor informatica)
2014: Jan16, Feb15, Mar16, Apr15, May14, Jun13, Jul12, Aug10, Sep9, Oct8, Nov6, Dec6
2015: Jan5, Feb5, Mar5, Apr4, May4, Jun2, Jul2, Jul31, Aug29, Sep28, Oct27, Nov25, Dec25

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests