Bachelor Informatica via examencontract

Examenroosters, algemene discussies, ...

Moderator: Praesidium

porro
Posts: 4

Bachelor Informatica via examencontract

Post#1 » Sat Feb 07, 2015 12:14 am

Beste forumleden,

Momenteel werk ik voltijds, heb 2 jaar geleden mijn studie TEW stop gezet omwille van familiale problemen (zat vlotjes in de 3de bach). Nu begin in toch wel spijt te krijgen dat ik geen diploma heb behaald, ondanks ik de capaciteiten heb.

Met ouder worden ben ik ook te weten gekomen waar mijn interesses écht liggen: bij wiskunde en informatica. Een bachelor informatica zou me dus op het lijf geschreven zijn.
Mijn vooropleiding was wewi 6u maar omdat dat nu toch al wel even geleden is ben ik alles terug aan het opfrissen door middel van zelfstudie. Over de moeilijkheidsgraad van de wiskunde in de bachelor zijn de meningen blijkbaar wat verdeeld, is die doenbaar mits voldoende inzet en motivatie of moet je echt een van de betere wiskundigen zijn?

De lessen bijwonen is onmogelijk met mijn job. Alles zou dus via zelfstudie moeten gebeuren, via het examencontract dus. Niet gemakkelijk maar de motivatie is groot. Er staat ook geen druk achter, ik zou uiteraard geen 60 SP per jaar opnemen...
Heeft iemand hier ervaring mee of kent er iemand succesverhalen?

Ik heb al wat opgezocht en theoretisch gezien is het mogelijk. Enkel de OO'en 'Gegevensabstractie en –structuren' (6 SP) en 'Levensbeschouwing en wetenschap' (3 SP) zouden niet mogelijk zijn onder examencontract, maar dat valt wel op te lossen met een creditcontract en wat goodwill van mijn werkgever.

Info omtrent informatica (of een academische bachelor in het algemeen) onder examencontract is echt schaars dus ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.

Alvast bedankt!
Porro.
Last edited by porro on Sun Feb 08, 2015 3:48 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Informatica via examencontract

Post#2 » Sat Feb 07, 2015 6:24 pm

Mijn vrouw heeft vorig jaar de examencontract-optie gedaan om een bachelor informatica te behalen, in combinatie met haar fulltime job. Ze heeft daarbij een redelijk ok traject gekregen van de voorzitter van de OC (maar dat was wel voor een deel omdat ze al een master had behaald).

De situatie was toen zo dat computersystemen & computerarchitectuur (CSCA) en gegevensstructuren (GS) via een creditcontract moest. Na wat mailing met de betrokken proffen (dit verliep stroef!) werd er afgesproken dat ze de lessen niet moest volgen. Grote maar: ze moest de volledige opdrachten waanzin van de 1e bachelor doorlopen (elke week opdrachten voor CSCA en inleiding programmeren, hier en daar ook werk voor GS) wat het verschrikkelijk maakt om als werknemer de studie zelf ter hand te nemen, van flexibiliteit is geen sprake. Dat dit voor beginende bachelors wordt gedaan in een poging om slaagcijfers op te krikken vind ik al discutabel op zich maar dit aan mensen met een job en mogelijks diploma opleggen vond ik compleet belachelijk. Daarnaast werd ze voor CSCA ook verplicht om de opdrachten met een medestudent te maken: gezien de dagplanning van een student totaal niet lijkt op die van een werknemer verliep dat ook met de nodige ergernissen, uiteindelijk had ze wel geluk met haar groepspartner.

Voor inleiding programmeren (IP) was er dacht ik een probleem met aanwezigheden in de les maar dat kon na mailing snel worden opgelost. Wel bleven alle opdrachten bestaan en moest ze tijdens de uren opdagen voor een tussentijdse test python.

Uiteindelijk is ze haar motivatie verloren omdat ook voor gegevensstructuren een groepsproject bestond. Na veel moeite kreeg ze toestemming om dit alleen te doen, maar moest ze wel een erg groot deel van de opgave dan maar alleen indienen. De respons over wat er dan al dan niet werd verwacht was echter zo sloom dat pas de dag voor de eerste deadline een mail kwam met goedkeuring. Op de mail wat ze moest doen omdat ze het niet op 1 dag in orde ging krijgen is nooit antwoord gekomen. CSCA heeft ze gehaald, inleiding programmeren de tussentijdse test ook, maar in januari was ze ziek tijdens het examen. Toen heeft ze besloten om te stoppen.

Alles bijeen vond ik als Informatica-alumni dat de invulling van het concept examencontract/werkstudent verschrikkelijk slecht verliep. De bemoeienissen met hoe examencontractstudenten hun studie willen plannen en de constante stroom verplichte opdrachten maakte de combinatie met het werk onmogelijk voor mijn vrouw. Er hing veel te veel af van hoe ze de studie volgde en veel te weinig van de behaalde competenties. Ik heb haar waar mogelijk geholpen om sneller leerstof te verwerken zodat ze niet alles vanuit slides/boeken/cursussen moest begrijpen zodat er meer tijd over bleef om opdrachten te maken maar het bleef behelpen.

Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat het niet mogelijk is om het diploma als werkstudent te behalen, er is nog iemand mee bezig (Jefke), en die geraakt voor zover ik weet wel vooruit (maar iets meer op het gemak). Als je besluit om ervoor te gaan, hou bovenstaand verhaal in gedachten en probeer het onderste uit de kan te halen wanneer je afspraken maakt zodat je zoveel mogelijk zelf kan instaan voor de manier waarop je de leerstof verwerkt.

porro
Posts: 4

Re: Informatica via examencontract

Post#3 » Sat Feb 07, 2015 9:59 pm

Alvast bedankt voor de uitgebreide reactie Joachimvdh! :)

Als ik de opleidingsfiches bekijk zie ik dat er bij CSCA 'Geen contractrestrictie' vermeld staat... Dus ofwel is dit recent gewijzigd ofwel blijkt het in de praktijk toch wat moeilijker te verlopen dan ze laten uitschijnen.
Dat van GS had ik inderdaad verwacht. Wel had ik niet gedacht dat je zoveel opdrachten had in de academische bachelor informatica... Ik dacht altijd dat dit meer iets was voor op de hogeschool, bij TEW heb ik misschien 2 opdrachten moeten doen (de taalvakken wel niet meegerekend). Jammer, ik had me het iets te gemakkelijk voorgesteld denk ik, gewoon blokken blokken blokken en examens afleggen...

Ik zit echter nog met een paar vraagjes;

- Hoeveel uren per week/dag had uw vrouw tijd om aan haar studie te besteden? Ik heb nog geen kinderen en ik ben eigenlijk maar 8 uur per dag effectief weg van huis (in vergelijking met sommige mensen die om 6u 's morgens naar het werk vertrekken en pas 's avonds laat om 8u terug zijn). Ik kan zo toch gemakkelijk 2 tot 3 uur per dag studeren als dit nodig blijkt te zijn.
- Voor hoeveel SP was ze ingeschreven dat eerste jaar? Want ik ben van plan om het rustig aan te doen, er is geen haast bij.
- Die opdrachten, kon ze die gewoon doorsturen via mail of werd er verwacht dat ze naar school kwam? En was er sprake van presentaties ofzo, voor die groepsopdracht bijvoorbeeld? (heb daar echt een afkeer van, zeker als je voor een hele klas voltijdse studenten zou moeten staan die je nog nooit van je leven hebt gezien)
- Die tussentijdse test python, was dat eenmalig? Als dit geregeld voorkomt dan word dat misschien nog wel moeilijk met m'n werk...

Jammer om te horen dat je vrouw er mee is gestopt. Na veel opzoekwerk omtrent afstandsleren / examencontract / traject voor werkstudenten kan ik alleen maar betreuren dat alles zo stroef loopt en het lijkt erop dat de Vlaamse universiteiten hier gewoon nog niet klaar voor zijn... Bepaalde hogescholen hebben echter wél al stappen ondernomen om hun opleidingen toegankelijker te maken voor de werkende studenten, zoals cursussen aanpassen om zelfstudie gemakkelijker te maken, avondlessen of contactmomenten voorzien buiten de werkuren, verplichte aanwezigheid beperken (of zelfs afschaffen)...
Andere landen staan blijkbaar al wat verder, maar ja, daar betaal je vaak ook een klein fortuin, zie maar naar de Open Universiteit (NL) of The Open University (UK).

Ik ben benieuwd of er nog anderen zijn die een full time job combineren met een bachelor informatica... En als je iemand kent die zijn diploma op die manier behaald heeft mag je dat ook altijd vermelden, dat zou aantonen dat het wel degelijk mogelijk is en me op die manier wat hoop geven.

Ik zie het in ieder geval nog zitten, ook al besef ik nu nog eens te meer dat het niet gemakkelijk zal zijn. Maar motivatie > alles imo :wink:

Groetjes, porro.

User avatar
Joachimvdh
Prosenior
Posts: 1092

Re: Bachelor Informatica via examencontract

Post#4 » Sun Feb 08, 2015 4:48 pm

Dat van GS had ik inderdaad verwacht. Wel had ik niet gedacht dat je zoveel opdrachten had in de academische bachelor informatica...
Toen ik begon met studeren ( :woz: ) was dat ook niet zo. Voor CSCA 1 kleine opdracht, 2 mini-opdrachtjes inleiding programmeren en GS was pas in het tweede semester (Talen&Automaten werd toen in het eerste semester gegeven). Alleen T&A had toen al een groepswerk waarbij je wekelijks iets moest doen. Echter doordat de nadruk binnen het Vlaams onderwijs zo sterk op slaagcijfers is komen te liggen (en die niet fantastisch waren) is men zeker in de 1e BAC de mogelijkheid om je studie zelf te plannen sterk gaan reduceren met een stortvloed aan opdrachten. Zo hoopt men studenten "bij de les" te houden en te vermijden dat ze alles opsparen voor in de kerstvakantie. Ik had wel de indruk dat na de 1e BAC dit drastisch veranderd, en studenten terug meer zelf verantwoordelijk werden voor hun slagen. Let wel, er blijven wel projecten bestaan maar dit zijn dan eerder langlopende projecten die over het hele semester lopen, en waarbij je meer zelf kan kiezen wanneer je aan dingen werkt. Het directe voordeel is dat je in drukke perioden sommige projecten even low-priority kan geven en een week later terug kan oppikken.
oeveel uren per week/dag had uw vrouw tijd om aan haar studie te besteden? Ik heb nog geen kinderen en ik ben eigenlijk maar 8 uur per dag effectief weg van huis (in vergelijking met sommige mensen die om 6u 's morgens naar het werk vertrekken en pas 's avonds laat om 8u terug zijn). Ik kan zo toch gemakkelijk 2 tot 3 uur per dag studeren als dit nodig blijkt te zijn.
Wij woonden toen ook nog niet samen en kinderen zijn er nu ook nog niet ;). Basically had ze telkens het volledige weekend (met hier en daar eens wat uren dat ze competitie ging spelen). In de week kwam het er aanvankelijk niet van omdat ze moe was na haar werkdagen. Na enkele weekdagen waren er toch avonden dat ze door moest bijten om bv af te spreken met haar groepspartner, of nog last minute opdrachten af te krijgen.
- Voor hoeveel SP was ze ingeschreven dat eerste jaar? Want ik ben van plan om het rustig aan te doen, er is geen haast bij.
Nogal veel. CSCA zijn 9SP, IP ook, GS 6. Het probleem was voornamelijk dat door volgtijdelijkheid ze in het tweede semester geen enkel vak uit haar traject kon kiezen als ze die 3 niet deed (dat lag ook wel aan de vakken die ze al dan niet moest volgen). Daarom ging ze toch maar voor alles tegelijk. Ergens was ze er ook bijna, een minder geschifte regeling voor GS (de tussentijdse test had ze daarvan ook gehaald) en niet ziek zijn :). Een kleine tip, staar je niet altijd blind op de studiepunten, ik heb als student vaak 3SP vakken gehad die veel venijniger waren dan 6SP.
Die opdrachten, kon ze die gewoon doorsturen via mail of werd er verwacht dat ze naar school kwam? En was er sprake van presentaties ofzo, voor die groepsopdracht bijvoorbeeld? (heb daar echt een afkeer van, zeker als je voor een hele klas voltijdse studenten zou moeten staan die je nog nooit van je leven hebt gezien)
Dat kon allemaal via Blackboard. CSCA waren er wel 3 momenten na een deadline waarbij je op evaluatie moest komen bij de assistent (in groep). Na wat mailen kon dat wel altijd na de uren.
- Die tussentijdse test python, was dat eenmalig? Als dit geregeld voorkomt dan word dat misschien nog wel moeilijk met m'n werk...
Er was een test python tijdens het semester. Ben ook nog vergeten posten dat er ergens in de vijfde week ook een test van GS was.

Ik weet wel niet hoe het dit jaar allemaal werd geregeld, zeker GS veranderd constant (want ondanks alle testen, evaluaties en dergelijke zijn de slaagcijfers nog altijd niet fantastisch), dus de huidige situatie is niet per se die van volgend jaar. Meestal is er wel een sterke reflex om nog sterker kort op de student te blijven zitten dus opdrachten blijven de komende jaren bestaan.

Motivatie is inderdaad de key, en op dat vlak zat het bij haar ook wel goed, ook nu heeft ze nog altijd spijt dat ze niet verder is kunnen gaan (nu hebben we nog minder tijd). Ergens zal minder hooi op de vork nemen in het eerste semester ook wel belangrijk zijn, dat hangt wel ook sterk af van het traject dat je voorgesteld krijgt.

porro
Posts: 4

Re: Bachelor Informatica via examencontract

Post#5 » Sun Feb 08, 2015 5:40 pm

Ok nu ben ik al een stuk wijzer, nogmaals bedankt :)

Ik heb morgen een afspraak met de studietrajectbegeleider, ben eens benieuwd!


EDIT: Ik dacht dat je geen toegang had tot blackboard met het examencontract? Morgen eens vragen, het zou namelijk een serieuze handicap zijn zonder BB als je het mij vraagt (communicatie, slides, noem maar op)...

porro
Posts: 4

Re: Bachelor Informatica via examencontract

Post#6 » Mon Feb 09, 2015 9:36 pm

De kogel is door de kerk :D

De studietrajectbegeleider heeft me goed geïnformeerd. Zoals gedacht zijn alleen GS en Levensbeschouwing en wetenschap niet mogelijk via examencontract (een creditcontract voor die vakken dan maar en de contactmomenten zoveel mogelijk beperken).

Normaal was het plan om in september te starten, maar ik kan dit semester Calculus nog meedoen. Ik vind dit ineens een goede test, want na wat opzoeken kan ik precies concluderen dat dit niet van de poes is...

Moest je de voorbije jaren het volledige handboek van James Stewart kennen? De grootte schrikt een beetje af :panic: :D

Return to “Algemeen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron