[WetProg] te kennen topics

Forum van 3de Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

kidon
Posts: 32

[WetProg] te kennen topics

Post#1 » Sat May 20, 2006 10:35 am

Heeft iemand een overzicht van deeltjes die wegvallen in de cursus WP ?

Valthonis
Posts: 100

Post#2 » Sat May 20, 2006 11:17 am

Dat is niet echt zeer veel dat weg valt hoor uit die cursus. Ik ben naar elke les geweest en heb niet echt grote delen horen wegvallen.

wem
Posts: 93
Contact:

Post#3 » Sat May 20, 2006 11:51 am

Er is vooral gezegd dat het wiskundige erachter niet zo de nadruk kreeg, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen vragen over kunnen komen ...

User avatar
Pieter
Posts: 54

examen vragen

Post#4 » Wed May 24, 2006 10:53 am

Zouden wij voor wp ook vragen krijgen uit de practicum reeksen?
Of dienden die voor ons alleen maar om een goed inzicht te krijgen in de cursus?
Want het die werkjes tellen toch mee voor het examen.

greetz

wem
Posts: 93
Contact:

Re: examen vragen

Post#5 » Wed May 24, 2006 12:56 pm

Pieter wrote:Zouden wij voor wp ook vragen krijgen uit de practicum reeksen?
Ik denk dat dat nogal moeilijk is (iets op een examen implementeren, ik wil het je nog zien doen ;-) ), maar dat inzichtsvragen bijvoorbeeld wel mogelijk zijn (maar daar zou de theorie blokke dan ook voldoende voor moeten zijn denk ik)

En ja, de werkjes tellen zeker mee voor het exaam, met een meetkundig gemiddelde als ik me niet vergis :-S

kidon
Posts: 32

Post#6 » Wed May 24, 2006 2:43 pm

meetkundige gemiddeldes, da doe me direct terugdenken aan de Soetens, ... *huiver *huiver

Ruben
Posts: 24

Post#7 » Sat May 27, 2006 11:31 am

Weet er iemand of we de bewijzen moeten kennen? Er staat mij voor dat da voor aritmetiek ni moest...

wem
Posts: 93
Contact:

Post#8 » Sat May 27, 2006 11:36 am

Ruben wrote:Weet er iemand of we de bewijzen moeten kennen? Er staat mij voor dat da voor aritmetiek ni moest...
Ik dacht dat er gezegd was dat dat de nadruk daar echt niet op lag, maar of dat ook een garantie is dat dat niet gekend moet zijn???

Valthonis
Posts: 100

Post#9 » Mon May 29, 2006 9:45 am

Naar mijn weten was het eerder de efficienties en dergelijke meer uitleggen van de gebruikte algoritmen en werkwijzen, voor en nadelen uitleggen dat belangrijk was en de wiskunde erachter van minder belang was.

In mijn opzicht wil da zeggen, bewijzen niet kennen, maar ge moet wel kunnen uitleggen wa dache aant doen zijt (op een iets of wat wiskundige manier)

wem
Posts: 93
Contact:

Post#10 » Mon May 29, 2006 10:16 am

Bij het bezien van mijn cursus, blijkt da ik de eerste les het volgende heb opgeschreven:
Wim zijn cursus wrote: Examen: programmeren + theorie -> inzich in stof (zegt ze)

leren omgaan met inexactheid

situatie-schetsen eerste les niet kennen!

intuïtie belangrijker dan wiskundige

cursus als begeleiding bij opdrachten
Ik vermoed dat dit min of meer bevestigt wat hierboven gezegd is

kidon
Posts: 32

Post#11 » Tue May 30, 2006 1:51 pm

met examen: programmeren + theorie, bedoelt ge dan dat er implementatie achtige vraag zal zijn, of bedoelt ge dat de punten bestaan uit wat ge gehaald hebt op programmeer opdrachten + theorie examen ??

wem
Posts: 93
Contact:

Post#12 » Tue May 30, 2006 1:55 pm

geen idee, maar echt programmeren tijdens het examen zal er niet inzitten denk ik hoor ;-)

Ruben
Posts: 24

Post#13 » Tue May 30, 2006 2:09 pm

Vragen van vorig jaar:
Eerste zit wrote:(1)Noem voor elk van de volgende technieken een nadeel met betrekking tot het aspect convergentie:
* de methode van Newton voor het oplossen van een niet-lineaire vergelijking
* de regula falsi voor het oplossen van een niet-lineaire vergelijking
* veelterm interpolatie door equidistane interpolatiepunten
Hoe kan je aan dit laatste nadeel verhelpen?

(2) Noem voor elk van de volgende methoden een nadeel dat voortvloeit uit de foutenformule die ervoor kanopgesteld worden:
* Gausssiche eliminatie met partiele pivotering
* benadering door een Taylor partieelsom
* N-punts samengestelde trapeziumregel
Welke benadering verhelpt het nadeel vermeld bij gebruik van een Taylorreeks?
(3)We beschouwen een continue functie op een gesloten interval [a,b] en m punten xi Є [a,b]. Laat de rij van orthogonale veelterment Pn(x) van graad n voor n ≥ 0 gedefinieerd zijn als volgt:

∑mi=1 Pj(xi) Pk(xi) = 0, k ≠ j
∑mi=1 P2j(xi) = 1, j = 0,1,2,...

geef P0(x) en P1(x)
reken na dat de veelterm p(x) van graad n, gegevaren door
p(x) = ∑nj=0 aj Pj(x) , aj = ∑mi=1 (f Pj )(xi)

de benadering is van f(x) die de afwijking

∑mi=1 (f-p)2 (xi)

minimaliseert.
Tweede zit wrote:(1a) Is de methode van Gaussische eliminatie met partiele pivotering voor het oplossen van een lineair stelsel Ax = b een numeriek stabiele methode?
(1b) Welke rol speelt het conditiegetal k(A) in de schatting van de nauwkeurigheid van de berekende oplossing?

(2a) Convergeert de methode van Newton voor het oplossen van een niet-lineaire vergelijking f(x) = 0 altijd? Welke orde van convergentie heeft de methode?
(2b) Convergeert Regula Falsi altijd? Met welke orde van convergentie?

(3a) Welke formule uit de cursus laat je duildelijk zien dat een veelterm van graad 5 zonder truncatiefout kan geinterpoleerd worden op voorwaarde dat we 6 functie evaluaties van de gegeven veelterm hebben?
(3b) Welke is de eenvoudigste interpolatietechniek die gebruikt wordt bij de implementatie van een functie via een table-driven methode?

(4a) Is QR factorizatie voor het oplossen van een overbepaald lineair stelsel een numeriek stabiele methode?
(4b) Geef 4 basissen waarin veeltermen kunnen uitgedrukt worden. Zijn deze basissen ook numeriek evenwaardig?

(5a) Kan je met behulp van een veeltermbenadering een functie met asymptoten benaderen? Leg uit waarom.
(5b) Hoe kan je tn (x), de partieelsom van graad n van de Taylorreeksontwikkeling van f(x), herschrijven zodat de fout f(x) - tn (x) daarna een uniformer gedrag vertoont?

(6a) Verdeel een interval [a,b] in 5 equidistane deelintervallen [a,b] = [x0,x1] U ... U [x4,x5]. Welke orde heeft de samengestelde trapeziumregel, die gebruik maakt van de functiewaarden f(xi), i = 0,...,5, voor de benadering van ∫ba f(x) dx?
(6b) Welke orde heeft de samengestelde middelpuntsregel die gebruik maakt van
f(1/2 ( xi + xi+1 )), i = 0,...,4 ?

kidon
Posts: 32

Post#14 » Tue May 30, 2006 2:10 pm

neje, das logisch (zou wel lachen zijn anders), trouwens, iemand enig idee hoe relevant de examenvragen op de winak tuyaux nog zijn ? Iemand gehoord of er veel veranderd is aan de cursus sindsdien (sinds 2000 !)

kidon
Posts: 32

Post#15 » Tue May 30, 2006 2:14 pm

aha, ff cross - posting. Eindelijk eens nieuwe examenvragen. Merci !

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests