[Beeld]

Forum van 3de Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

rEddy
Posts: 3

[Beeld]

Post#1 » Sat Jan 15, 2011 3:39 am

Goedendag,

Ik heb een verkeerde studiekeuze achter mijn rug en ben nu van plan om vanaf 2de semester Informatica te volgen.
Dan kan ik naast Calculus van 1ste fase ook nog eens Beeldverwerking bijnemen van 3rde fase als je volgtijdelijkheid en overlapping van opleidingsonderdelen wil respecteren.

Ik heb toch nog zo mijn twijfels of het wel verstandig is om dat laatste ook te volgen. Het is al twee en half jaar geleden sinds ik 6 uur Wiskunde richting met succes beëindigd heb. En bij *Algemene competenties van Beeldverwerking staat er: "Basis wiskunde, complexe getallen," is dat echt voldoende om het probleemloos te kunnen volgen, of moet er iets bij na dat laatste komma ? En is er dan misschien extra literatuur aan te raden ?

Alvast bedankt !
Eddy

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: [Beeld]

Post#2 » Sat Jan 15, 2011 1:42 pm

Wat heb je hiervoor dan gestudeerd? Is er vanuit de onderwijscommissie gezegd dat je beeldverwerking kan volgen? Want ik begrijp niet helemaal waarom je op dat vak uitkomt, je hebt toch een heel semester van het 1e dat je nog moet inhalen.

Zonder calculus op voorhand gehad te hebben is het misschien lastig om het vak te volgen, echt diep gaat de wiskunde niet maar voor de gemiddelde informaticus is het toch blijkbaar behoorlijk pittig. Het hangt er vanaf wat je hiervoor hebt gedaan en hoeveel aanleg je hebt voor wiskunde. Maar dan nog begrijp ik de out of the blue keuze voor beeldverwerking niet echt :).

rEddy
Posts: 3

Re: [Beeld]

Post#3 » Sat Jan 15, 2011 2:46 pm

Ik had eerst burgerlijk ingenieur aan KUL geprobeerd, maar dat was te wetenschappelijk voor mij. Wiskunde was eigenlijk mijn favoriete vak en ik had altijd al interesse in ICT van jongsaf aan, maar ik beschouwde het maar als een hobby en dacht dat ik zelf ook een ingenieur zou worden gelijk mijn voorouders.

Aangezien ik vanaf 2de semester pas kan beginnen, betekent het dat ik al sowieso een half jaar kwijt ben, maar dan kan ik bijvoorbeeld een aantal vakken van hogere jaren meenemen, die niets met programmeren te maken zouden hebben. Zoals levensbeschouwing en beeldverwerking werd me gezegd bij studietrajectbegeleiding. Dan heb ik direct ook iets meer vrije tijd de komende jaren ;)

Levensbeschouwing overlapt wel met Calculus, en als ik beide echt zou willen volgen, dan betekent het dat ik 2 uur van Calculus moet missen, wat niet echt slim is. Dus zat ik onlangs maar te googlen op verschillende cursusen/boeken van Beeldverwerking en de inhoud schrok mij eerst ook een beetje af, wiskunde mag dan wel weer leuk zijn voor mij, maar ik moet het toch nog wat herhalen.

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: [Beeld]

Post#4 » Sat Jan 15, 2011 4:26 pm

Als je na 2.5 jaar burgerlijk ingenieur nog geen vrijstelling hebt voor calculus denk ik dat het veiliger is om beeldverwerking nu er nog niet bij te pakken... De wiskunde in de informatica is minder pittig, maar wed niet op te veel paarden tegelijk.

En onderschat informatica niet, het is theoretischer dan velen denken. In mijn geval was het bijlange na niet theoretisch genoeg, maar ik ben denk ik een uitzondering op dat vlak :).

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: [Beeld]

Post#5 » Sat Jan 15, 2011 4:33 pm

Levensbeschouwing is niet noodzakelijk om naar de les te gaan. Dit is nu niet om van begin af aan slecht advies te geven, maar het is gewoon zo dat de lessen van dit vak absoluut niet noodzakelijk zijn, het is ook helemaal geen moeilijk vak.

Zoals Pieter al zei, beeldverwerking is voor de meeste informatici een behoorlijk pittig vak, het behoort tot de moeilijkste van de bacheloropleiding heb ik al meerdere mensen horen zeggen. Heb je trouwens al contact gehad met de onderwijscommissie van Informatica? (of gewoon, iemand van de informatica, gezien uiteindelijk dat de mensen zijn die je vrijstellingen moeten goedkeuren). Tis maar, hoe meer we weten, hoe beter we je kunnen verderhelpen.
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

rEddy
Posts: 3

Re: [Beeld]

Post#6 » Sat Jan 15, 2011 5:05 pm

Ik heb nog geen contact gehad buiten de studietrajectbegeleiders. Ze hebben me wel doorverwezen naar een van de assistenten van Informatica om er een beter beeld van deze opleiding te krijgen, waarmee ik in de loop van de volgende week een afspraak probeer te regelen.

Het is wel zo dat ik maar 1 jaar burgerlijk deed en eigenlijk al in de loop van 2de semester afhaakte, omdat ik het al helemaal niet meer zag zitten. Het was geen succes en de vakken waar ik voor slaagde, komen niet voor bij Informatica opleiding. 't Is pas recent dat ik na weer een verkeerde keuze doorhad dat ik eigenlijk in Wiskundige richting moest gaan zoeken, want dat boeide me al heel de tijd zonder dat ik erbij stilstond. Dus ik twijfelde eerst nog tussen Wiskunde en Informatica, maar toen ik het programma doorliep was de keuze na een paar dagen al duidelijk.

Ik denk dat het dan ook wel het beste is voor mij om nu Calculus te volgen met eventueel levensbeschouwing en de rest gewoon eens thuis door te lezen als voorbereiding voor het volgend jaar. En natuurlijk andere openlesdagen en infomomenten bezoeken :D

Bedankt voor jullie reacties !

Pieter Belmans
Posts: 593
Contact:

Re: [Beeld]

Post#7 » Sat Jan 15, 2011 5:42 pm

Nog 1 wijze raad: als de wiskunde bij de burgerlijk ingenieurs niet vanzelf ging, vergeet het dan maar in de wiskunde :).

Als je enkel calculus en levensbeschouwing zou volgen kan je beeldverwerking er misschien bij doen, je heb geenszins een zware studielast (zonder of met). Je kan ook nog het keuzevak fysica meedoen eventueel. En heel misschien computernetwerken, je hebt behoorlijk wat wiskunde nodig, maar vroeger werd dit vak in het eerste semester van het eerste jaar gegeven en toen lukte het voor een minderheid ook om erdoor te zijn.

Maar besef goed, in vergelijking met burgerlijk ingenieur is informatica misschien een minder veelzijdige richting (waar je dus niet in *alles* goed moet zijn) maar de slaagcijfers suggereren toch dat het nog steeds een moeilijke (of onderschatte) richting is. Stel je de vraag waarom het bij burgerlijk is misgelopen en wat er vorig jaar (welke richting?) je niet aanstond. Informatica is geen rozengeur en maneschijn voor velen, met veel projecten en wiskunde waarvan velen zich (ten onrechte) afvragen waarom ze nodig is.

User avatar
Foundation
Posts: 622

Re: [Beeld]

Post#8 » Sat Jan 15, 2011 5:45 pm

Hello,

Naar mijn bescheiden mening is Beeldverwerking erbij nemen als je aan de Informatica-opleiding pas begint, niet het beste plan. Zorg eerst dat je alle andere wiskundevakken in de informatica-opleiding succesvol hebt afgewerkt. Beeldverwerking bouwt daar immers op voort, en gaat ervan uit dat je de termen die daarin voorkomen begrijpt, en daar wat mee kan goochelen en redeneren.

Om maar te zeggen: les 1 in beeldverwerking is de Fourier transformatie. Daar wordt vrij vlot overheen gegaan en je moet dus niet teveel schrik hebben van die integraal van een complexe exponentieel. En dan volgen er nog 11 vervolglessen nadien, waarin de nodige ruimtelijke transformaties (bouwt op matrixrekenen en vectorruimtes) en driedubbele integralen (als je in 3 dimensies gaat werken) het zaakje kruiden.

Al vind ik de cursus Beeldverwerking een van de boeiendste die er gegeven worden, en de prof ervan is een monument. En iedereen die iets met multimedia zou willen doen moet hem zeker volgen. De toepassingsgerichtheid in alles wat met beeldopnames, televisies, medische scanners, sattelietbeelden etc, maken het studeren van de theorie aangenamer.

Informatica is een razend interessant vakgebied, maar de universitaire opleiding heeft wel een sterk exact wetenschappelijke component. De vakken daarvoor hebben vooral met logica te maken (algoritmen en complexiteit, machines en berekenbaarheid), en zijn voornamelijk puur theorie. En in tegenstelling tot de burgies staat hier niet de toegepastheid centraal, maar wordt er ook wel eens "wetenschap omwille van de wetenschap" gedaan, zonder dat het op het eerste zicht enig nut heeft. Dat is in de Informatica zeker niet extreem - het meeste werk kruipt in projectwerk voor concretere vakken - maar toch: het blijft een faculteit "Exacte Wetenschappen".

Als het aankomt op het opvullen van een studieprogramma, valt het zeker aan te raden om eerst die vakken te nemen die in de eerste jaren voorkomen, en pas nadien die uit het tweede of derde jaar - maar als het dan op het derde jaar aankomt, denk ik dat je misschien meer zult hebben aan enkele andere keuzevakken die meer praktisch zijn (Gevorderd Programmeren is bvb populair, zeer nuttig, en zeker mogelijk als je al wat programmeerervaring hebt). De theoretischer vakken kan je dan opnemen als je de theoretische basisvakken hebt afgelegd.

User avatar
Fristi
WOZ
Posts: 4565

Re: [Beeld]

Post#9 » Sat Jan 15, 2011 7:28 pm

Foundation hierboven heeft zeker groot gelijk, probeer zoveel mogelijk van je eerste jaar af te leggen, het kan de komende jaren er maar makkelijker op maken. Eventueel kan je dan volgend jaar al een enkel vak uit je tweede jaar volgen. Het is ook echt belangrijk dat je met iemand van de opleiding zelf praat, die weten het besten wat mogelijk is en wat zal toegelaten worden.
Fristi Ad Infinitum

WINAK WOZ 2013 - ...
WINAK Magister Fristi 2012-2013
WINAK Feest 2011-2012
WINAK Schachtentemmer 2010-2011
WINAK Scriptor 2008-2009 | 2009-2010

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron