Post#8 » Sat Jan 15, 2011 5:45 pm
Hello,
Naar mijn bescheiden mening is Beeldverwerking erbij nemen als je aan de Informatica-opleiding pas begint, niet het beste plan. Zorg eerst dat je alle andere wiskundevakken in de informatica-opleiding succesvol hebt afgewerkt. Beeldverwerking bouwt daar immers op voort, en gaat ervan uit dat je de termen die daarin voorkomen begrijpt, en daar wat mee kan goochelen en redeneren.
Om maar te zeggen: les 1 in beeldverwerking is de Fourier transformatie. Daar wordt vrij vlot overheen gegaan en je moet dus niet teveel schrik hebben van die integraal van een complexe exponentieel. En dan volgen er nog 11 vervolglessen nadien, waarin de nodige ruimtelijke transformaties (bouwt op matrixrekenen en vectorruimtes) en driedubbele integralen (als je in 3 dimensies gaat werken) het zaakje kruiden.
Al vind ik de cursus Beeldverwerking een van de boeiendste die er gegeven worden, en de prof ervan is een monument. En iedereen die iets met multimedia zou willen doen moet hem zeker volgen. De toepassingsgerichtheid in alles wat met beeldopnames, televisies, medische scanners, sattelietbeelden etc, maken het studeren van de theorie aangenamer.
Informatica is een razend interessant vakgebied, maar de universitaire opleiding heeft wel een sterk exact wetenschappelijke component. De vakken daarvoor hebben vooral met logica te maken (algoritmen en complexiteit, machines en berekenbaarheid), en zijn voornamelijk puur theorie. En in tegenstelling tot de burgies staat hier niet de toegepastheid centraal, maar wordt er ook wel eens "wetenschap omwille van de wetenschap" gedaan, zonder dat het op het eerste zicht enig nut heeft. Dat is in de Informatica zeker niet extreem - het meeste werk kruipt in projectwerk voor concretere vakken - maar toch: het blijft een faculteit "Exacte Wetenschappen".
Als het aankomt op het opvullen van een studieprogramma, valt het zeker aan te raden om eerst die vakken te nemen die in de eerste jaren voorkomen, en pas nadien die uit het tweede of derde jaar - maar als het dan op het derde jaar aankomt, denk ik dat je misschien meer zult hebben aan enkele andere keuzevakken die meer praktisch zijn (Gevorderd Programmeren is bvb populair, zeer nuttig, en zeker mogelijk als je al wat programmeerervaring hebt). De theoretischer vakken kan je dan opnemen als je de theoretische basisvakken hebt afgelegd.