[InlDist] Vraagjes

Forum van 3de Bachelor Informatica.

Moderator: Praesidium

User avatar
EagleEye812
Posts: 406

[InlDist] Vraagjes

Post#1 » Sun Jan 13, 2008 7:26 pm

Here goes!

Slide 18: Wat wil die slide nu eigenlijk zeggen? Er staat iets over de Interface Def. Language, en iets over vrijheid, of da nu een voordeel is of niet... Maar waarover gaat dat nu? :D
Slide 22: Wat is het principe van Form Filling juist? Mijn notities zeggen "de vraag aan de server zo kort mogelijk maken", maar wat houdt dat in? Of een voorbeeld misschien?
Slide 27: Iemand een idee wat die "legacy transactions" juist zijn? Er staat verder (sl.31) een definitie van Transactions... Is dat dan hetzelfde, en zoja, wat heeft dat met legacy te maken?
Slide 62: Wat houdt het kip-en-ei probleem juist in ivm superpeers?
Slide 96: Hier staat dat het Process Image één of meerdere system stacks bevat. Op slide 101 staat dat het PCB één of meerdere system stacks bevat. Welk is het (en waarom)?
Slide 108: Wat moet het OS nu zitten prutsen aan data structuren? Is dat niet de zaak van het proces?
Slide 119: Bestaat er iets (voorbeeld van een OS) met één proces dat meerdere threads heeft? :p
Slide 141: Waarover gaat dit allemaal? Wat moet dat tabelletje vanonder mij vertellen?
Slide 155: Waarom moeten threads van verschillende processen informatie uitwisselen (in die shared memory) bij multithreading? Moeten die niet gewoon met het OS praten ivm met elkaar?
Slide 206: Wat is parameter marshaling? Er staat bij mij iets over de standaardisatie van hetgeen daarboven staat?

Thanks!
[quote="zarry"][url=http://www.winak.be/forum/viewtopic.php?p=12475#12475]wickaaaah! thcikci tschiki paaaauuuuw wicked-original![/url][/quote]

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#2 » Sun Jan 13, 2008 9:54 pm

Slide 18: een IDL is een soort protocol, een manier om te communiceren over een netwerk, zoals syntactische en semantische regels van een programmeertaal. Met die vrijheid bedoelt men dat veel IDL's veel vrijheid toelaten, maar vaak is dit echter slecht gedocumenteerd en is het beter dat er wat minder vrijheid zou zijn. Vergelijk het met C++ dat je 'if (var = "hey")' kunt doen, dit kan handig zijn als het je bedoeling is om een assigment te krijgen, dit kan echter ook een bron van fouten zijn als je '==' bedoelt.

Slide 22: Form filling refereert naar GET en POST requests, dat soort. Dat je bij de client zo de inhoud van de form gaat parsen en evt controleren op fouten en in een mooie request message gaat sturen naar de server zodattie da alleen maar moet verwerke en nimeer moet ophale en dergelijke.

Slide 27: Wetek ook ni precies. Kdenk datta me interprocess communication te maken heeft.

Slide 62: Buh..

Slide 96: In de PCB staan de referenties naar de system stack, het bovenste element dus eigenlijk en eventueel nog enkele andere referenties, de eigenlijke inhoud van de gehele stack staat in de process image.

Slide 108: Met een datastructuur bedoelen we niet alleen een klasse, maar ook bestanden, databases, ... . En dit proces moet hier toegang toe krijgen om bv niet tegelijkertijd met een ander proces ernaartoe te schrijven.

Slide 119: Ja, een blonde OS ofzo ;).

Slide 141: Dat is een vergelijking van hoe lang het duurt om ULT's aan te maken, te scedulen, ... met hoe lang dit duurt bij een KLT of proces.

Slide 155: Bijvoorbeeld mutual exclusion, dit zal vaak wel via het OS gaan

Slide 206: Dat is het op een platform-onfhankelijke manier neerschrijven van waarden, bijvoorbeeld als een getal big endian wordt opgeslagen en dat het zo wordt verstuurd, dat in het bericht ook staat dat dit big endian is opgeslagen zodat de ontvanger hier gepast op kan reageren
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#3 » Sun Jan 13, 2008 10:42 pm

62: het probleem is daar hoe ge uw superpeer gaat kiezen. Gaat ge eerst een node een superpeer maken, en moet die altijd online zijn. Of gaat ge een bestaande node uitkiezen en daarvan een superpeer maken.

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#4 » Sun Jan 13, 2008 10:49 pm

27: Ja die op slide 31 zijn hetzelfde. Die slide 27 is eerst een overzicht, en daarna wordt grid/cluster computing uitgebreider uitgelegd enzo. Bij transactions gaat het erom dat deze atomair, consitent, geisoleerd en blijvend moeten zijn. Een database is zo'n systeem. Waarom die legacy staat, weet ik niet juist, maar in Tanenbaum en Van Steen staat er op 21 een vrij goede uitleg over transitions.

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#5 » Sun Jan 13, 2008 10:52 pm

119: In boek van W. Stalling staat "EEn run-time engine voor Java is een voorbeeld van een systeem van 1 proces met meerdere threads"

User avatar
Yo_rik
Posts: 69

Post#6 » Sun Jan 13, 2008 11:22 pm

Norfolk wrote:27: Ja die op slide 31 zijn hetzelfde. Die slide 27 is eerst een overzicht, en daarna wordt grid/cluster computing uitgebreider uitgelegd enzo. Bij transactions gaat het erom dat deze atomair, consitent, geisoleerd en blijvend moeten zijn. Een database is zo'n systeem. Waarom die legacy staat, weet ik niet juist, maar in Tanenbaum en Van Steen staat er op 21 een vrij goede uitleg over transitions.
Die legacy code slaat bvb. op een oud databasesysteem uit de jaren 1960. Zo'n oude code kan onmogelijk rechtstreeks in de nieuwe code geïntegreerd worden. Als alternatief kan er gebruik gemaakt worden van transacties.

User avatar
slimmy
Prosenior
Posts: 3130
Contact:

Post#7 » Tue Jan 15, 2008 11:02 am

In slide 233: kan iemand da is uitleggen?

User avatar
Shinta
WOZ
Posts: 1122

Post#8 » Tue Jan 15, 2008 2:52 pm

slimmy wrote:In slide 233: kan iemand da is uitleggen?
Ja das gewoon combinatoriek, gebt p^k kans dat een coordinator reset en (1-p)^.. kans dattem ni reset. Denk terug aan discrete ;).
Remember remember the fifth of November
Gunpowder, treason and plot.
I see no reason why gunpowder, treason
Should ever be forgot...

User avatar
EagleEye812
Posts: 406

Post#9 » Tue Jan 15, 2008 3:06 pm

slimmy wrote:In slide 233: kan iemand da is uitleggen?
Hier se

http://fenix.cmi.ua.ac.be/~p051331/file ... d_Dirk.pdf

Mijn slides met notas, bij 233 staat er ook wel wa uitleg :)
[quote="zarry"][url=http://www.winak.be/forum/viewtopic.php?p=12475#12475]wickaaaah! thcikci tschiki paaaauuuuw wicked-original![/url][/quote]

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#10 » Wed Jan 16, 2008 5:58 pm

Wrm eigenlijk 2m-n bij slide 233?

User avatar
EagleEye812
Posts: 406

Post#11 » Wed Jan 16, 2008 8:12 pm

Ja, snap het ook ni goe... Als u n = 10 en ge pakt m = 60% of = 6, dan moet er "minstens 2m-n = 12-10=2 resetten om het voting ding kapot te doen"...

Dus als er met mijn gegevens 2 resetten werkt het ni meer?

Misschien omdat 6-2 = 4 < 10/2 ... Da's 't enige waar ik aan kan denken
edit: als ge n=32 en m=24 (voorbeeld van de slides) pakt, dan is 2m-n = 16 en dan klopt da weer ni me mijn gedachtensprong van hierboven...
[quote="zarry"][url=http://www.winak.be/forum/viewtopic.php?p=12475#12475]wickaaaah! thcikci tschiki paaaauuuuw wicked-original![/url][/quote]

User avatar
Nickman
Posts: 391
Contact:

Post#12 » Wed Jan 16, 2008 8:18 pm

Hier is inerdaad iets mis mee,m aar ik kan ni direct zien wat het dan wel moet zijn :s.
Ge moet namelijk bij dirk zijn voorbeeld toch op 5 uitkomen of vergis ik mij?
Webmaster of http://www.bwf.be
Make it idiot proof and someone will make a better idiot!

[quote="zarry"][url=http://www.winak.be/forum/viewtopic.php?p=12475#12475]wickaaaah! thcikci tschiki paaaauuuuw wicked-original![/url][/quote]

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#13 » Wed Jan 16, 2008 8:30 pm

Ja er is toch iets raar idd. Heb het in boek nagekeken en zoals het in slides staat, staat het ook in boek, dus er is niets verkeerd overgenomen. Ook staat er int boek geen extra uitleg :/

User avatar
Nickman
Posts: 391
Contact:

Post#14 » Wed Jan 16, 2008 10:18 pm

Die 2m - n geld enkel als je met 50% werkt

Als je nu met percentage p = ]0, 1] wil werken moet je dit doen:

1/p * m - n

Misterie opgelost ;)
Webmaster of http://www.bwf.be
Make it idiot proof and someone will make a better idiot!

[quote="zarry"][url=http://www.winak.be/forum/viewtopic.php?p=12475#12475]wickaaaah! thcikci tschiki paaaauuuuw wicked-original![/url][/quote]

User avatar
Norfolk
WOZ
Posts: 780
Contact:

Post#15 » Wed Jan 16, 2008 10:37 pm

Nickman wrote:Die 2m - n geld enkel als je met 50% werkt

Als je nu met percentage p = ]0, 1] wil werken moet je dit doen:

1/p * m - n

Misterie opgelost ;)
als je met 50% werkt dan is 2m-n gelijk aan 0 ?!

Return to “3de Bachelor”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron